mijn shetlander gedekt door een uit gebroken hengst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:05

yeye schreef:
miss_kippie schreef:
ja dat hebben we hem ook duidelijk gemaakt. en hij zie alweer dus hij heeft dit al een keer mee gemaakt. en over de da ik heb de da twee keer aan de lijn gehad en hij blijft zeggen dat hij over drie weken langs komt en dan die spuit geeft. andere da gebelt die zegt het zelfde.

Als ze zwanger is...dan is het over 3 weken al een vruchtje en is dit toch moeilijker te verwijderen? Dan heeft de merrie hier toch meer last van?

Idd wij hebben hier een merrie gehad die ook per ongeluk gedekt was moeten laten aborteren. Paard is daar echt van slag van geweest, hormonaal helemaal de kluts kwijt, weinig eten, afwezig zijn, en daardoor vatbaar voor ziektes. En of het daar nu aan gelinkt was durf ik niet zeggen, maar kort erna kreeg ze plots een stofallergie.
Dus gewoon een vrucht laten afnemen of laten aborteren, is niet altijd zo onschuldig als hop een spuit erin en klaar. Een merrie weet goed wanneer ze drachtig is. En 3 weken na de bevruchting kunnen we spreken van een succesvolle bevruchting

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:05

miss_kippie schreef:
maar de eigenaar is dus boos op die vrouw die hem der in gezet heeft. omdat zei wist dat hij daar niet hoorde maar op dat landje drie stappen verder. dus ik zit er nu tussen en ik weet dat de eigenaar aansprakelijk is.

Zoals gezegd; eigenaar is aansprakelijk (onder voorwaarden) voor schade door uitgebroken dier.
Wat mevrouw gedaan heeft is erg stom en misschien ook nog wel te verwijten, gezien wat ze er over gezegd heeft en het dus bewust en meer uit laksigheid heeft gedaan, dan uit onwetendheid.

Ik zou je schade op de eigenaar verhalen, en zoals gezegd de eigenaar het maar uit laten zoeken met die mevrouw die de hengst in jou wei heeft neergezet; dat is iets tussen die 2. Jij verhaalt op de eigenaar en als hij weer op die mevrouw wil verhalen, moet hij dat zelf doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:08

miss_kippie schreef:
ja dat hebben we hem ook duidelijk gemaakt. en hij zei alweer dus hij heeft dit al een keer mee gemaakt die eigenaar . en over de da ik heb de da twee keer aan de lijn gehad en hij blijft zeggen dat hij over drie weken langs komt en dan die spuit geeft. andere da gebelt die zegt het zelfde.

echt vreemde DA's heb jij dan, dan ligt er idd echt iets aan de communicatie; heb je duidelijk gemaakt dat het je helemaal niet uitmaakt of ze wel of niet drachtig is, maar dat je haar gewoon hengstig gespoten wil hebben?

En voor wat betreft eigenaar v/d hengst: als hij dat al meerdere keren mee heeft gemaakt, toont dat aan dat hij nodig eens wat aan z'n omheining moet doen en z'n hengst beter moet opvoeden of heel snel weg doen. Is makkelijk gezegd, maar zo is het wel.

Edit: jij geeft aan dat je dat ook gezegd hebt; maar wie is er nu 'de baas' dan? Je kan je DA toch zeggen: 'ik wil dat je niet over 3 weken pas komt maar nu, binnen enkele dagen, wil/kan/lukt dat je niet dan ga ik naar een andere DA'?
ik bedoe; 't is jou pony, je hoeft er niet mee instemmen wat jou DA toevallig vind?

miss_kippie

Re: mijn shetlander gedekt door een uit gebroken hengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:13

nou dat gaan we dus morgen doen daarom wil ik ook kijken wat ik het beste kan doen. ik wil dat hij komt dat heb ik gelijk gezegt want ik wil geen veulen en dat weet hij .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:15

miss_kippie schreef:
nou dat gaan we dus morgen doen daarom wil ik ook kijken wat ik het beste kan doen. ik wil dat hij komt dat heb ik gelijk gezegt want ik wil geen veulen en dat weet hij .

Nou dan is het simpel, als je weet wat je wilt: bel DA op, zeg dat hij óf deze week kan komen óf hij hoeft helemaal niet meer te komen voor de merrie, dan ga je gewoon op zoek naar een ander.
Simpel toch? Als jij nú een DA bij je merrie wil hebben, wie zijn zij om dat te weigeren?

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:20

ga hem ook morgen weer bellen en dan zeg ik gewoon dat deze week moet komen. en anders bel ik een ander. maar hij zei dat het pas over drie weken kon. en ik zeg je heerlijk ik weet het niet want ik heb altijd ruinen zelf gehad .

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:25

Moderatoropmerking:
Graag een beetje vriendelijk houden en op een normale manier op elkaar reageren. Ik heb diverse onliners en vetes verwijderd. Graag hierop letten!

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 18:29

zit nu op dierenkliniek meursing even kijken wat die allemaal zeggen

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:15

je kan je pony vandaag nog laten spuiten als je wilt.
Verder moet je pony wel heel erg hengstig zijn geweest. Meestal overleeft een hengst het niet, als hij een merrie dekt, die niet hengstig is. Het is al heel vaak gebeurd, dat merries hengsten doodtrappen, als ze niet willen worden gedekt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:18

met 3 weken eventueel weg spuiten is niks mis mee, gebeurt vaak zat nog op 6 weken, bijv bij tweelingdracht, dat er 1 vruchtje weggeknepen wordt, dus dat is het punt niet.
Je kan er ook voor kiezen de merrie nu (en niet over 3 weken) te laten spoelen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:19

BPVS schreef:
Verder moet je pony wel heel erg hengstig zijn geweest. Meestal overleeft een hengst het niet, als hij een merrie dekt, die niet hengstig is. Het is al heel vaak gebeurd, dat merries hengsten doodtrappen, als ze niet willen worden gedekt.

... en dat is precies wat Echwel probeerde duidelijk te maken.... en waar ik het ook wel mee eens ben.
Niet een verwijt naar TS, maar dat merrie wel echt gedekt is geeft eigenlijk zo goed als zeker aan dat merrie zelf ook hengstig was, ze doen er alles aan om te voorkomen gedekt te worden als ze niet 'willen', dus niet hengstig zijn.

@ Yeye; one-liners: 1 regeltje, bijv. in een in memoriam topic alleen 'sterkte' postten, voegt niets toe en een heel kort bericht, zeg maar. Dat mag dus ook niet op bokt.
Vete's: persoonlijke aanval, respectloos reageren, sneren, uithalen naar iemand, en denk dat mod. hiermee o.a. sommige reacties op de posts van Echwel bedoelde.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:52

BPVS schreef:

Dat zei ik dus ook, merrie's hebben ook hormonen die door het lijf gieren en hengsten weten daar aardig gebruik van te maken :D

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:56

Dan zijn we het eens :D
Ik ben benieuwd wat ze nu tegen de TS hebben gezegd, op de DAP.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:00

Moderatoropmerking:
Opnieuw heb ik onliners(berichtjes met weinig of geen inhoud, geen toegevoegde waarde aan het topic) verwijderd. Vete's zijn onderlinge aanvallen op elkaar...Ook dat is niet de bedoeling. Zie tevens; Bokt Regels. Laatste waarschuwing bij deze! Graag alleen reageren als je ook echt een goed, verwoord antwoord hebt die iets toevoegd in dit topic. Zo niet, reageer dan ook niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:32

JoyCiej007 schreef:
BPVS schreef:

... en dat is precies wat Echwel probeerde duidelijk te maken.... en waar ik het ook wel mee eens ben.
Niet een verwijt naar TS, maar dat merrie wel echt gedekt is geeft eigenlijk zo goed als zeker aan dat merrie zelf ook hengstig was, ze doen er alles aan om te voorkomen gedekt te worden als ze niet 'willen', dus niet hengstig zijn.

Nee, een hengst die een kudde overneemt zal dekken om een abortus te forceren en hengstigheid op te wekken. Wachten tot het veulen van de vorige hengst geboren is betekent je inspannen voor andermans nakomelingen en een jaar extra wachten om je eigen genen door te kunnen geven. Dieren die dat doen planten zich niet voort. Je ziet dit fenomeen ook bij andere diersoorten (doden kittens bij overname leeuwentroep bv. en ben hier al een paar berichten tegengekomen over gesteriliseerde poezen die door een kater gedekt worden en daar zit dan echt bij poes geen hormoondrang achter)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:21

De dames stellen zich toch behoorlijk te weer als ze nog niet hengstig genoeg zijn, of als ze wel hengstig zijn maar de hengst zoekt niet eerst netjes toenadering. Maar dat staat verder helemaal los van het probleem van TS.
Of haar merrie nou hengstig was of niet, ze bleef netjes binnen de afscheiding van de wei. De hengst was los.
Volgens mij is de juiste weg dat TS de eigenaar aansprakelijk stelt en de eigenaar de persoon die de hengst in de wei bij de merries heeft gezet.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:57

Ik denk niet dat de eigenaar van de hengst de persoon die hem bij de merrie in de wei heeft gezet aansprakelijk kan stellen.
Deze persoon wist immers neit dat de hengst daar niet hoorde?
Je weet niet wie het was, misschien dacht diegene alleen, "oh daar loopt een pony, nou die hoort waarschijnlijk hier in de wei"
en was hij/zij zich niet van kwaad bewust dat hij een hengst bij een merrie zette.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:09

xSaarSaar schreef:
Ik denk niet dat de eigenaar van de hengst de persoon die hem bij de merrie in de wei heeft gezet aansprakelijk kan stellen.
Deze persoon wist immers neit dat de hengst daar niet hoorde?
Je weet niet wie het was, misschien dacht diegene alleen, "oh daar loopt een pony, nou die hoort waarschijnlijk hier in de wei"
en was hij/zij zich niet van kwaad bewust dat hij een hengst bij een merrie zette.

Lezen is wel érg moeilijk zeg..... TS heeft hier meerdere malen uitgebreid vertelt dat ze 1. de persoon die de hengst bij haar merrie in de wei heeft gezet kende, aangezien het haar 'buurvrouw' is, en 2. dat die persoon tegenover de wei v/d hengst woont, en 3. dat deze persoon óók wist dat de hengst niet in het weitje van de TS thuis hoorde, en 4. dat deze persoon zelf duidelijk heeft verklaard hengst 'gewoon ff' bij TS in de wei te zetten omdat ze anders 2 passen verder moest lopen..... en 5. deze persoon 'wist niet' idd dat pony van TS een merrie was.

En nogmaals; wat de eigenaar v/d hengst en die buurvrouw die hengst bij TS in de wei heeft gezet doen, is aan hen, dat werkt alleen tussen hen. TS kan de eigenaar v/d hengst aanspreken en hij kan proberen om op zijn beurt de schade weer op deze buurvrouw te verhalen, maar of dat gaat lukken is natuurlijk nog maar de vraag.

Henk001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 23:51

JoyCiej007 schreef:
miss_kippie schreef:
maar de eigenaar is dus boos op die vrouw die hem der in gezet heeft. omdat zei wist dat hij daar niet hoorde maar op dat landje drie stappen verder. dus ik zit er nu tussen en ik weet dat de eigenaar aansprakelijk is.

Zoals gezegd; eigenaar is aansprakelijk (onder voorwaarden) voor schade door uitgebroken dier.
Wat mevrouw gedaan heeft is erg stom en misschien ook nog wel te verwijten, gezien wat ze er over gezegd heeft en het dus bewust en meer uit laksigheid heeft gedaan, dan uit onwetendheid.

Ik zou je schade op de eigenaar verhalen, en zoals gezegd de eigenaar het maar uit laten zoeken met die mevrouw die de hengst in jou wei heeft neergezet; dat is iets tussen die 2. Jij verhaalt op de eigenaar en als hij weer op die mevrouw wil verhalen, moet hij dat zelf doen.

Op bovenstaande quote moet ik een kleine juridische correctie aanbrengen:
het is niet de eigenaar die aansprakelijk is, maar de bezitter van het dier. De bezitter hoeft niet perse de eigenaar te zijn ....... De wet bepaalt (art. 6: 179 BW) dat een bezitter van dieren aansprakelijk is voor door het dier aangerichte schade tenzij .......

Bezitter aansprakelijk stellen dus.