is paardrijden slecht voor de ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 13:17

Paardrijden is (als je het goed doet) juist heel erg goed voor je rug- en buikspieren. En deze spieren zorgen er in het dagelijkse leven ook voor dat je een goede houding krijgt en dat je je rug kunt ontlasten. Als je rug- en buikspieren sterk zijn, kun je immers op de juiste manier dingen tillen en zo. Heb dit heel goed gemerkt toen ik een aantal maanden niet kon rijden; mijn buik- en rugspieren waren toen erg verzwakt. Rugpijn heb ik in de 14 jaar dat ik paardrijd nog nooit gehad.

13maartje

Re: is paardrijden slecht voor de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 17:56

missien denken jullie wel, wat hebt zij voor gekke ouders..??
'k denk dat mijn ouders het heel erg zouden vinden als ik met moeite een kind eruit krijg en enorm veel last van mijn rug hebt, soort beschermen missien??
wat ook meespeelt is dat thuis niemand wat voelt voor paarden (zeker mijn broers niet) vinden het maar stinkbeesten die alleen maar poep achterlaten... (maar dat doen toch alle dieren..
ook vinden ze het meer een sport voor rijke mensen en verschrikkelijk duur?? klopt dit wel of ook niet...

trouwen heel erg bedant voor jullie vorige berichten.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:00

dat wat je broers uitkramen is hier ook aan de orde..
(met mijn broers :( )
Maar verder is het zeker niet slecht voor je en willen misschien je ouders je beschermen zoals je zelf aan aangeeft.
Misschien zeggen ze het op deze manier zodat ze je misschien uit geld problemen houden...
Ik bedoel dit niet alsof ik je ouders verdenk van dingen hoor :P
Maar soms zeggen ouders dingen uit zorg. ;)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:04

Belachelijk! Heb vanaf mijn negende jaar altijd gereden en vlot twee kinderen gekregen ( 1 in vijf uurtjes en de ander in twee uurtjes) Geen centje pijn! En dan nog wat, die buik van mij was rap weer in model door de beste buikspieren die ik van het rijden gekregen heb.
Wat bereft de rugklachten denk ik dat dit soort dingen eerder aan je zadel of je houding ligt dan aan het rijden zelf, of er moet een hernia of zo aan de orde zijn...........

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:06

broers van mij hebben altijd commetaar
Tot ik langs huis kwam met me paard en hij zelf ook wou rijden hij vond het prachtig
Ik heb nou een goede rechte rug door het paardrijden het versterkt je rug

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:09

13maartje schreef:
'k denk dat mijn ouders het heel erg zouden vinden als ik met moeite een kind eruit krijg en enorm veel last van mijn rug hebt, soort beschermen missien??
wat ook meespeelt is dat thuis niemand wat voelt voor paarden (zeker mijn broers niet) vinden het maar stinkbeesten die alleen maar poep achterlaten... (maar dat doen toch alle dieren..
ook vinden ze het meer een sport voor rijke mensen en verschrikkelijk duur?? klopt dit wel of ook niet...

Nee hoor :D
Mijn ouders wilden eerst ook niet dat ik ging rijden... Want het kostte zoveel geld...
Gelukkig mocht het uiteindelijk, als ik zelf meebetaalde. Maar m'n ouders zeiden altijd dat ik voorzichtig moest doen, op de manege heb ik 3 jaar gereden, daarna was ik daar wel op uitgekeken. Ik kreeg gelukkig alle kansen, en nog steeds moest ik voorzichtig doen.
Ja, er kleven risico's aan paardrijden, maar die kleven ook aan de straat oversteken.
Je krijgt echt niet zomaar last van je rug door paardrijden, zitlessen helpen daar veel bij. Er zijn maneges die zitlessen aanbieden, wanneer je goed zit krijg je geen last van je rug. Ik kreeg op een gegeven moment wel last van m'n rug, ik was een jaar of 13/14?? en vrij lang (toen 1.76m, nu 1.85m) met hele lange benen. Wat was het probleem? Ik kon niet zogoed in het zadel zitten en ik was gewoonweg te lang voor de pony die ik toen reed. Pony was 1.47m.
En een kind krijgen doet bijna altijd pijn, wie zegt dat jij later een kind wilt? Je ouders mogen daar in mijn ogen niet over beslissen. En tegen de tijd dat jij een kind krijgt hebben je ouders waarschijnlijk al niets meer over je te zeggen (als je uit huis bent, zelf een huisje-boompje-beestje bent begonnen). Echter moet je wel heel erg veel paardrijden wil je er last van krijgen. Met 1 keer per week heb je daar echt geen last van :n

Bij mij thuis hebben mijn ouders en zusje weinig met paarden. Ja, ze vinden dieren leuk, moeders reed vroeger ook een beetje. Maar in het algemeen is het een generatie overgeslagen in mijn familie. Maar dat betekend niet dat ze mij niet steunen in mijn hobbies! Dat doen ze juist wel, ze proberen te begrijpen waar ik het over heb en komen af en toe even kijken. Als je familie niets met turnen heeft (bijvoorbeeld) en jij wilt turnen, zou dat toch neem ik aan wel mogen???

Paardrijden is niet direct een elite-sport. Wanneer je op de wedstrijden (KNHS = Nederlandse paardensport vereniging) komt zul je zien dat er een hoop kouwe kak bij zit. Maar wil je hogerop komen, heb je geld nodig. Veel geld, en ouders die hun best willen doen voor jouw carrière. Dat betekend niet dat die mensen er niet keihard voor werken... Ik zeg dan altijd maar: Ieder krijgt wat hem/haar toe komt. Als je ergens voor werkt, kun je het realiseren. En dan kunnen er nog zoveel mensen roepen van rijke stinkerds, maar die rijke stinkerds hebben zichzelf mooi voorzien.

Wat is duur? Ik weet nog dat ik indertijd voor 3 maanden 180 gulden??? betaalde... Daarvoor had ik 13 lessen. In principe niet heel duur, want je moet nagaan dat de paarden moeten worden verzorgd (kost geld) en de werknemers ook. Een bedrijf hebben levert niet alleen geld op, maar kost ook geld. Een manegehouder wordt niet zomaar rijk hoor.
Op kleinere maneges kost het misschien wel een stuk minder... Het is even een kwestie van zoeken.
En als het te duur is, geef dan aan dat je er zelf voor wilt werken. Een krantenwijkje, thuis klusjes doen etc.

Je ouders zijn echt niet gek hoor, hooguit een beetje onwetend wat betreft het paardrijden...

broodje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:32

volgens mij is dat niet waar hoor!! :D

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:10

Zoals mensen zeggen , paardrijden moet soms van dokters, fysio's e.d
Ik heb juist minder last van mijn rug. Als je een goede zithouding aanleert dan heb je nergens last van.
Zoals anderen ookal zeggen , alleen als je fout valt dan kan je rugpijn krijgen. Zelf heb ik dat een keer gehad maar als je leert hoe je moet vallen zou dat ook geen probleem moeten vormen. ;)

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:15

Paardrijden is juist goed voor je. Lekker in beweging en veel buiten. En wat de bevalling betreft, het is niet zo dat je per definitie een zwaardere bevalling hebt als je veel hebt paardgereden. Je bekkenbodemspieren zijn vaak wel iets sterker, maar dat hoeft echt geen probleem op te leveren. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat mensen die (fanatiek) paardrijden of dansen bijvoorbeeld gewoon prima en vlot bevallen. Bovendien heb je vaak ook sterkere buikspieren wat helpt bij het persen.
En sterke bekkenbodemspieren zijn inderdaad fijn tegen incontinentie.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:19

13maartje schreef:

Lijken juist mijn ouders toen ik nog jong was :D
Mama zei ook altijd dat paardrijden voor rijke mensen was. Het kan ook zijn dat bv als je alles neemt bv: Anky rijbroek,ariat botten, cap van gpa, dat het duur uitkomt.
Maar er zijn natuurlijk ook rijbroeken die ipv 200€ gewoon 30€ komen. Het is zo duur als je het zelf maakt natuurlijk :)

Mama wou niet dat ik paardreed omdat ze zo'ne schrik had dat er iets gingen gebeurden,
nu na 14 jaar zegt ze elke morgen nog van: 'voorzichtig zijn' enz.. :)

Ik denk dat het normaal is dat ouders schrik hebben, en zeker als ze er niet veel over kennen.
(Niet om te beledigen, mijn ouders kende er ook niets van) :)

Maar ik ben iemand die soms wat koppig uit de hoek kan komen en had mijn geld van mijn verjaardag toen gebruikt voor de eerste lessen te nemen. Na zagen en zeuren zijn we de eerste les gaan doen.
Heb nog altijd geen spijt gehad van die dag. Mama zag waarschijnlijk dat ik het zo leuk vond, en heeft zich toen bij de beslissing neergezet. :)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:27

13maartje schreef:

Je broers laten toch ook poep achter,alleen zij hebben een handje gekregen waarmee ze de knop van de toilet kunnen doordrukken en dan maar te hopen dat alles weggespoeld is en er niks meer aan de bril zit :Y)
Tevens paardenpoep is niet vies,laat een paardendrol maar eens drogen of breek er maar eens 1 open dan zie alleen maar vezels,moet je niet bij een mensen of hondendrol doen die vlees eten 8-)

Laat ze allemaal maar lekker kletsen en als jij het leuk denkt te vinden dan gewoon lekker doorzeuren en vragen om een rittenkaart van een manege in de buurt en kun je altijd zelf ondervinden of je het dan nog zo leuk vind +:)+

Bij ons thuis was het netzo en heb gewoon doorgezet,nu 30 jaar later nog steeds besmet met het paardenvirus en er niet af te krijgen!

Nooit back-up of interesse gehad van huis uit,nu nog steeds niet,maar so what,heb hun daarbij ook niet nodig en ben erg gelukkig met de knollekes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:55

Ik vind paardrijden wel duur!
Andere sporten zijn vaak veel goedkoper.
Maar een sport voor rijke mensen wil ik het niet noemen, omdat ook minder rijke mensen deze sport gewoon beoefenen. Zij zullen er wel wat andere dingen voor moieten laten, maar dat vinden ze het blijkbaar waard. Ik moet er ook zat voor laten, maar vind dat het zéker waard.

Wat imo wel belangrijk is, is dat veel maneges je alleen rondjes laten rijden ipv echt paardrijles te geven. Kans dat je verkeerde dingen aan leert is groot en afleren is moeilijker dan aanleren.
Ik zou liever 1 prive-les nemen per maand dan 4 x een uurtje hobbelen... of dat een beetje afwisselen.
Dán leer je namelijk véél meer en krijg je dus meer waarde voor je geld.

13maartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-10 18:25

heey allemaal!
allemaal heel erg bedankt voor julie bericte :D
theeft heel goed geholpen! :P
m'n moeder stond er versteld van!
alleen, nu zegt ze weer dat paardrijden een mode gril is........
en super gevaarlijk........
dus daarom mag ik er niet op |( |(
maar het heeft wel geholpen, want ik heb een verre kennis die waarschijnlijk paarden en ponnies heeft
dus mag ik daar een keer rijden!!! :9 :9

allemaal heel erg bedankt!! :D

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:27

als paardrijden een modegril was dan duurt die modegril al jaaaaaaaren...ik rij namelijk al 20 jaar en vele op bokt rijden langer...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:30

Hmm, aparte modegril ja :P
Je moeder weet niet zo goed wat voor excuus ze moet verzinnen of wel?
Turnen, voetballen, ook allemaal sporten waar je een blessure kunt oplopen...

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:30

Ik rij paard omdat ik juist een rugprobleem heb.
Door het paardridjen kan ik mijn spieren ontspannen en kom ik van mijn paard af zonder rugpijn.

ten tweede ik ben zwanger geweest en mijn bevalling werd nou juist MAKKELIJKER door het paardrijden.
Ik heb er drie uurtjes over gedaan en het was voormij een makkie.
Ben nu zwanger van de tweede en hoop dat deze bevalling ook zo makkelijk zal gaan.

O ja ik rij al 27 jaar dus nee ik vindh et niet slecht voor je lichaam maar juist goed.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:34

tjah en wat blessures betreft: elke sport kan blessures opleveren, maar ook met gewoon de straat oversteken of gewoon fietsen kan al levensgevaarlijk zijn...dus ja, naar mijn idee ook niet echt een sterk argument...

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 18:58

Aan elke sport zit eigenlijk een kant waarvan je het niet zal doen.
Maar dat vind ik juist een kick geven.
Het kan gevaarlijk zijn,
maar dat licht voor een deel ook aan jezelf.
Hoe bont je het maakt,
want als je op een rustig begginerspony rijd zal er vast niets gebeuren !
Maar tegenwoordig kun je niet eens meer normaal over straat lopen of er gebeuren al vreselijke dingen !

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:11

Janine1990 schreef:
Ja, tot zover kwam ik inderdaad ook. Maar op welke manier zie je de knieen naar binnen gedraaid?
Ik weet dat mijn knieschijven wat naar binnenstaan, en dat ik veel vocht (? denk ik, kan ook vet zijn, maar de hoeveelheid wisselt nogal eens) in de knieen heb. Hoort dat erbij?

Normaal niet lijkt me, er zal dan toch wel een irritatie in je knie zitten dat er vocht op zit?

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:44

Volgens mij is het juist wel goed hoor ;)
Je traint er (bijna) al je spieren mee, ook is het een hele leuke sport om te doen!

X.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:46

Ik denk dat ze bedoelt met 'modegril' dat alle meisjes gaan paardrijden op die leeftijd en je hebt dan ook meisjes die dan na een maand stoppen.
Heb het al vaak gezien ouders die super veel kopen en het kind na 2weken stopt. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:48

13maartje schreef:
alleen, nu zegt ze weer dat paardrijden een mode gril is........
en super gevaarlijk........
dus daarom mag ik er niet op |( |(

Mode-grill wil niet zeggen dat je het leuk vind of blijft vinden, dat merk je pas als je 1 of een paar lessen heb gevolgd. Het is namelijk heel moeilijk.
Met de ene arm rondjes draaien en met de andere arm op en neer bewegen is héél moeilijk en met paardrijden moet je ook heel bewust met elke hand en been om gaan en mag het andere niet "meegaan" ;) .
Super gevaarlijk hangt ook van alles af. Op een wild paard is het idd héél gevaarlijk, maar op een brave doorgewinterde beginners-manegepony is het juist helemaal niet zo gevaarlijk.
Voetballen is pas gevaarlijk, terwijl dat vaak helemaal niet als gevaarlijk wordt gezien. Lees dit maar eens
http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... _bezigheid

Wat wel een nadeel is wanneer je het heel leuk vind, het gevolg is dat je dat dan heel graag een eigen paard of pony wilt, maar die heel duur zijn in onderhoud ;) :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:52

Die praat over moelijk bevallen is in mijn geval ook kletskoek.
Kinderen waren er zo, juist omdat ik buikspieren als kabels had en ze er zonder weeën nog wel een zetje mee gaf.
(van eerste kind duurde het hele gebeuren 20 minuten, nr. 2 heb ik er binnen 5 minuten uit gewerkt)
Had toch echt al 20 jaar vrijwel dagelijks op paard gezeten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:53

voor zover ik weer is rijden op jonge leeftijd idd schadelijk voor heup ontwikkeling
dat is per persoon verschillend (waar die leeftijd exact ligt weet ik niet, ik geloof na een jaar of 8 ofzo) maar na die tijd kan ik mij niet in denken dat het extreem schadelijk is
er is online wel info over te vinden

idd de ene heeft er minder last van dan de ander
laat ik het zo zeggen (ik ga van het ergste uit kan het alleen nog maar mee vallen :+ )

en ik ben van mening dat als je er ook een andere sport bij beoefent kan het alleen maar bevorderend zijn voor je
en krom gezegd kijk maar hoe mensen met een beperking er stukken van opknappen zowel lichamelijk als geestelijk ;)

en als je moeder het gevaarlijk vind ik dat ze je maar in een gouden kooitje moet opsluiten
verdorie zeg iedereen vind alles tegenwoordig "gevaarlijk"
voor het zelfde geld rijd je moeder je morgen naar school en komen jullie die wel bekende boom tegen oid (om maar een voorbeeld te noemen"
nee

ik ben van mening dat als iemand zich wil ontwikkelen moet je risico's nemen
de een is wat gevaarlijker dan het andere maar gevaar is nooit uit te sluiten
mies vertel je moeder dat je een doppie op je hoofd doet en lekker een leuke rustige ponny uit zoekt en vraag of je lekker mag genieten

stel voor een 10 ritten kaart te nemen
mocht je daarna nog geïnteresseerd zijn dat je dan verder mag ;)

sucses
Laatst bijgewerkt door rommulus op 04-03-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 20:54

cvelthuis schreef:
Jaa, ik heb nu ook last van mijn rug omdat ik mijn bekken heb gekneuds en door heb gereden, maar verder lekker spieren trainen

dat vraagt ts toch niet dat is toch iets heel anders?
dat komt niet door het vele paardrijden