Zou jij je paard op proef mee geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:19

En ook hier niet. Mijn pony staat momenteel tekoop maar gaat pas de wei uit waneer hij betaald is.
Je weet niet wat er mee gebeurd, straks wordt hij kreupel en zit ik met een onverkoopbare pony.
Daarbij ben ik met mijn shet al hard genaait (en ja dat was gewoon mijn eigen domme schuld) dat ik er alles aan doe om te voorkomen dat het weer gebeurd. Verkocht is dus verkocht.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:20

Nee ik zou dat niet doen!!
mijn paard is van mij. en die zou ik nooit aan bijv. onbekende mensen uitlenen....

Tigra_

Re: Zou jij je paard op proef mee geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:23

Vind ik een hele lastige. Als ik een paard koop zou een maandje proeftijd wel fijn zijn. Maar een paard mee geven zou ik niet doen wie weet wat je terug krijgt niet iedereen is zo eerlijk.
Maar ze zouden opzich wel een maandje proeftijd mogen als het paard die maand blijft waar het is.
Zou ik persoonlijk ook niet erg vinden als ik een paard koop. De stallingskosten komen dan natuurlijk die maand wel voor de koper. Maar goed dan moet je wel redelijk in de buurt wonen anders is dat ook geen optie.
Dus nee ik zou mijn paard niet zomaar met iemand meegeven of ik ze nu ken of niet. Ookal denk je iemand (goed) te kennen. Kunnen er altijd onenigheden van komen.

TheMagicLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 14:56

Ik zou zoiets niet snel doen, so wie so verkoop ik geen paarden, maar ik moet er niet aan denken om een paard op proef mee te geven. Ik ken een fokker die dit wel eens doet zo van dan hechten de mensen zich aan het paard en dan is de kans dat ze het paard kopen een stuk groter... is een verkooptruc... maar ik zou het niet kunnen...

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:34

Sommige kopers gaan er ook maar klakkeloos vanuit dat een proefperiode normaal is >;)
Als je ze dan duidelijk uitlegt hoe de vork in de steel zit (want verzekeringstechnisch is het tevens niet makkelijk) dan vinden ze het nog raar ook!
Bij mij mogen ze net zo vaak komen rijden als ze zelf willen, tevens krijgen ze gewoon de wettelijke garantie wat ook op een proefperiode lijkt als je het goed bekijkt.

Nee geen proefperiode voor mij, in het verleden wel een paar keer gedaan om te proberen maar niets anders dan slechte ervaringen ermee gehad.
Hiermee wil ik niet alle kopers die een proefperiode vragen over 1 kam scheren overigens, maar de 1 verpest het voor de ander..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:53

Nee, vooraf kan de eventuele koper meerdere keren komen rijden, al is dit een maand elke dag. Maar meegeven nee.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:55

superwoman schreef:
Nooit!
Ze mogen van mij proefrijden op de plek waar hij staat en dat mag best en hele week zijn...maar verhuizen doen we pas als hij daadwerkelijk verkocht is.

idd ze kunnen een week lang langskomen op onverwachtte tijden
zodat mensen kunnen zien dat het paard geen stal ondeigden heeft etc etc.
maar proeftijd zal ik nooit doen.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:43

Ik denk dat ik het paard zou verkopen, maar als het dan niet klikt met de koper het paard ik het paard terug zou kopen mits alles nog goed is met het paard.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:22

Ja zoals ponylove zegt inderdaad, en dan ook die afspraken erover duidelijk op het koopcontract zetten, dat het vast staat voor beide partijen.

zou een paard 2 weken op proef geven, langer niet :o
Stel de klik is er toch niet, en diegene rijd echt slecht; dan krijg jij je paard terug dat "verpest" is..

Abe heb ik zelf nooit op proef gehad (duh, marktpony)
Linda's vorige baasje zei me wel dat ik haar tot een maand na de koop nog mocht terug brengen, maar dat was meer voor de formaliteit, want we wisten beiden dat ze nooit meer terug zou gaan.
En het paard van mijn zusje geloof ik niet eens op proef, maar voorwaarde was wel dat hij klinish ggk werd, en dat was hij ook :)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:53

Ik zou het ook nooit doen. Of het moeten misschien goede kennissen van mij zijn maar anders zeker niet :n. Je weet nooit wat ze er allemaal mee doen/mee hebben gedaan. Ze mogen van mij zo vaak komen als ze willen en zo vaak rijden als ze willen (als het maar niet als 'een leuk uitje' word gezien) maar 'meegeven', nee.

kirstenzilpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:17

ja denk het wel kunnne ze kijke wat ze in huis hebben

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:40

ponylove1995 schreef:
Ik denk dat ik het paard zou verkopen, maar als het dan niet klikt met de koper het paard ik het paard terug zou kopen mits alles nog goed is met het paard.

Maar dat is dan juist het moeilijkste!
Wat als hij niet meer in orde is, zou je hem dan niet juist willen terugnemen omdat je om het beesje geeft?

Als alles goed is, hoeft hij in de meeste gevallen niet terug...
Wanneer de klik er niet is, is er meestal wel wat miscummunicatie geweest. Dit kan het vertrouwen van het paard behoorlijk beschadigen... dan heb je nog lichamelijke problkemen, wanneer ze een ongelukje hebben gehad of gewoon in een kudde hebben gegooid waar hij kapot-getrapt is.....(1 trap kan genoeg zijn om een sportcarriere gedag te wensen)

Megameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:16

Ik zou het ook niet doen, je weet niet wat ze in die tijd met je paardje doen en zometeen krijg je hem dan kreupel terug ofzo...

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:20

Ik heb destijds ook die vraag gehad toen ik mijn paard te koop had staan. Maar nee, dit zou ik echt nooit doen. Je mag van mij zo vaak komen rijden als je wilt, en hem keuren op wat voor manier je ook wilt, maar je krijgt hem niet mee op proef. Het is geen auto, het is een levend dier.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:26

Hier ben ik het mee eens,
want een recreatie / amateur ruiter gaat in mijn ogen eerder voor de band met het beestje dan voor het uiterste te testen,

Lante schreef:
Ik doe het meestal wel (proeftijd geven), eventueel met contract. Ik heb mijn paarden lieven verprutst terug dan dat ze in de handel verdwijnen...

Ik heb een keer een 'probleempaard' voor weinig geld verkocht en dat doe ik dan niet met proeftijd natuurlijk, maar ik vertel wel eerlijk waarom ze weg gaat en wat de problemen zijn.

Je hoort vaak slechte verhalen over de proeftijd en ook mijn ervaringen zijn niet allemaal even leuk (krijg je een paard terug, compleet gestressed wat opeens is gaan weven, geen idee wat ermee gebeurd is, stond op pension en mensen waren er niet toen ik haar ophaalde, vervolgens allemaal rare praatjes over mij ook nog, grrr. Waren ook nog mensen die vrij proffesioneel met paarden bezig waren... :P ).
Tsjah; daar word je niet blij van natuurlijk....

Ik zou mensen die in mijn ogen vrij proffesioneel bezig zijn geen proeftijd meer geven, alleen nog particulieren die een leerpaard of een recreatiepaard zoeken en waarvan ik het gevoel heb dat ze een goede match hebben met mijn paard en voortaan ook na een aankoopkeuring en bij pony's voor kinderen ook zo.

Maar goed dan kan het nog mis gaan natuurlijk...