Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Henkjan schreef:Dat is nou precies het verschil tussen een prof en een amateur! De prof weet precies wat hij moet doen, en hoe hij moet trainen, terwijl een amateur, hoe goed ze het ook willen doen, net wat anders trainen, en niet efficient genoeg trainen.
Daar is vaak een half uur per dag genoeg terwijl de amateur 5 uur per week traint...
eowyn04 schreef:Janine1990 schreef:Moet je eens naar de hengstenkeuring gaan, moet je eens kijken hoeveel hengsten daar een gigantisch dragend lopen. Dat is niet per definitie verzameling hoor. Maar ik zou graag wat filmpjes zien...
Ik heb het over ECHT VERZAMELEN!!!!!!!!!!
Janine1990 schreef:Pinda_Dipje schreef:Te belastend in mijn optiek.
Tegenwoordig moet alles snel-snel. Paarden van net 3 jaar worden klaargestoomt voor de PAVO-cup, keuringen, grootste wedstrijden, en met 9 jaar treden de eerste atrose en slijtage verschijnselen op. Botten en groeischijven zijn simpelweg nog niet voldoende aangesterkt voor het dagelijkse zware werk.
Ik heb al mijn paarden altijd de tijd gegeven. Huidige merrie is bijna 4, en is enkel zadelmak. We stappen gezellig rondjes langs de weg, lopen wat balkjes aan de hand, oefenen met grondwerk, longeren zo nu en dan... En ik streef ernaar haar met 4,5 jaar te starten gewoon in de B. Eens in de maand een wedstrijdje, en vanaf 5,5 ben ik bereid het tempo langzaam op te voeren.
Sorry, maar het dikgedrukte vat ik niet helemaal... Want rijden is niet een bepalende factor voor artrose, als je het mij vraagt.
Een zesjarige die op een juiste manier gereden wordt en Z loopt, heeft vaak veel meer in z'n mars.
Nee, ik vind 6 jaar een prima leeftijd, mits goed gereden. Verder ga ik met KiWiKo mee..![]()
Ik rij ook een artrosepaard, heeft voorheen ook Z2 gelopen op jonge leeftijd. Is toen altijd in de wedstrijdhouding gereden, hoog dus. Is hier niet beter op geworden. Daarnaast staat hij op een betonnen vloer in de stal, ook niet bevorderlijk voor de gezondheid. Maar over rubberen matten wordt heus niet nagedacht hoor![]()
En de hele dag een deken op kan niet, want hij maakt ze zogenaamd stuk. Tsjah, helaas heb ik er weinig in te brengen... Maar dit is om even aan te geven dat een paard niet alleen door het rijden LAST heeft van z'n artrose...![]()
Maar veel paarden met artrose hebben veelal wel een achtergrond met foutieve training op jonge leeftijd, die onprofessioneel & veelal te zwaar is geweest. daisies schreef:Ik heb juist het idee dat profs met jonge paarden vaak juist het randje opzoeken, terwijl amateurs het liever even afwachten. Wel weten vele profs tot hoe ver ze kunnen gaan en dus niet niet té ver gaan.
daisies schreef:Klopt, maar je kan ook op een ''goede'' manier je paard naar de knoppen rijden, als het gewoon te belastend is.
Niinatjuh schreef:Probeer aleen duidelijk te maken, dat bij 'n paard en kind van n bepaalde leeftijd, de spieren en gewrichten nog niet volgroeid zijn, en dat dat dus consequenties heeft..
mimeslosydy schreef:inderdaad te belastend, ken iemand had zijn paard in het Z2 op 6 jarige leeftijd, 't arme beest staat al een jaar kreupel
Bonita_Bon schreef:tsja, ik vind de kreet "Z is maar de basis" niet echt opgaan. De basis is imo geen wissels, oprichting ed.
Bovendien vind ik het grootspraak, maar dat daar gelaten.
Ik denk, nee, ik weet dat het niet bevordelijk is voor een relatief jong paard om dusdanig hoog in de sport te lopen dat hij het uiterste van zich`elf moet vragen, zowel geestelijk als lichamelijk. De meeste steigeraars en andere 'zotte' paarden zijn die die door 'profs' ff snel naar het Z zijn gereden. En dan geld vaak: Lang leve de slof.
Lichamelijk gezien, tsja het IS mogelijk om een paard op jonge leeftijd gezond in het Z te hebben lopen, maar dat geld voor de minderheid.
Annash schreef:Ik denk dat dit afhankelijk is van het paard. Een paard dat bijzonder makkelijk beweegt en veel talent heeft, zal alles sneller oppakken. Uiteindelijk ben je dan misschien Z, maar heb je de helft gestart van iemand die met een paard van 10 uiteindelijk Z start... en misschien ook wel de helft minder getraind hebt. Ligt natuurlijk ook aan de ruiter/amazone.
) hogere punten, dus je kunt sneller promoveren, en minder wedstrijden rijden als je dit wilt.