Hongerig paard dat ineens volledig van karakter verandert.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 17:23

Ik vind het ook zo lastig: HOe kan je nu vertrouwen opbouwen, als het paard niet veel toelaat.
Als hij poetsen al zo lastig vond vorige keer...
Ook longeren was vorige keer geen succes.
Enkel strelen zal ook niet helpen...

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:03

bosmonster schreef:
zit er niet iets aan de singel wat hem zeer doet of iets aan het zadel? lijkt me stug dat het komt, omdat ie trek heeft.

ja idd ;)
misschien zit er iets niet goed of is er iets veranderd of heeft hij een nare ervaring in verloop van tijd gehad?

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:05

stijnDC schreef:
Ik vind het ook zo lastig: HOe kan je nu vertrouwen opbouwen, als het paard niet veel toelaat.

juist omdat hij geen vertrouwen heeft laat hij dingen niet toe ;)
je moet vertrouwen ombouwen door bijvoorbeeld grondwerk te doen of iets dergelijks ;)
iets wat hij heel erg leuk vind :)

succes

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 18:41

geef eens een omschrijving van grondwerk...

xcomplientx

Re: Hongerig paard dat ineens volledig van karakter verandert.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:18

Wandelen is al een hele goede oefening. Daarmee krijgt hij vertrouwen in je. Ik denk dat je nog veel kunt leren over paardengedrag. Dat geeft niet dat heeft iedereen moeten leren. Misschien is het leuk voor je om deel te nemen aan cursussen of boeken te lezen over gedrag en communicatie bij paarden.
Een 5 jarig paard is natuurlijk best een jong paard en niet gemakkelijk voor iemand met minder ervaring of iemand die het na jaren weer oppakt.

misschien is dit iets voor je?
http://www.paardentips.com/artikelen/th ... sense.html

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:47

Maar je mag dit gedrag ook niet toelaten hoor! Je moet wel zorgen dat je de leider bent! Dus als hij zo reageerd meteen terug reageren met je stem en lichaam.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 20:00

Ik heb daarstraks gereageerd op zijn gedrag.
Toen deed hij het niet meer, MAAR het leek alsof hij toen helemaal zijn vertrouwen kwijt was.
Stapte een stapje achteruit toen ik wou strelen en kwam maar schoovoetend zijn hapje uit mijn hand halen.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:25

stijnDC schreef:
Toen deed hij het niet meer, MAAR het leek alsof hij toen helemaal zijn vertrouwen kwijt was.
Stapte een stapje achteruit toen ik wou strelen en kwam maar schoovoetend zijn hapje uit mijn hand halen.

Niet echt vertrouwen denk ik maar eerder dat hij weet dat je de baas bent en het dus kan zijn dat je hem nogmaals wegstuur. Dus hij bijvoorbaat als een stapje achteruit gaat. Wat ze hierboven al zeiden ik zou lekker met hem lopen, borstelen, vaak aaien onverwacht ook enzo. Lekker kriebelen aan staart als hij dat lekker vind.

BarbaRapinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:31

de mijne bijt bijna altijd met aansingelen. gewoon even zorgen dat je niet in zijn buurt staat. En hij is verder echt een lieverd. maar ik snap hem wel. ik rij dan ook vaak zonder zadel... heerlijk ... voor mij en voor hem...
als ik hem nog niet laat eten voordat we iets gaan doen vind hij dat ook niet cool denk ik. en ik respecteer zijn mening!
hij beet ook vaak toen hij hele dagen op stal stond en er te weinig uit kwam. nu hij lekker overdag naar buiten gaat is hij veel relaxter en hij bijt nooit meer...alleen nog met aansingelen.
bijten is bij mijn paard een uiting van frustratie..

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:35

Hoi allen,

Het bijten is niet meer voorgevallen;
Maar echt veel interesse heeft ie niet in mij.
enkel als ik een snoepje in men hand heb.

Ik mag hem aaien, maar hij gaat liever een stapje achteruit zodat ik er niet aankan (als ik achter draad sta)

Is dit nog steeds een gebrek aan vertrouwen?
Bij elk paard is het waarschijnlijk verschillend hoe vertrouwen wordt opgebouwd?

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:49

Ik denk dat je ook bij je eigen vertrouwen moet kijken StijnDC..
Vertrouwen is wederzijds
Waarom sta je achter de draad als je em aait..?
Een paard kan jou moeilijker vertrouwen als hij voelt dat jij hem ook niet vertrouwd. En reken maar dat ie dat voelt..

Tuurlijk kun je niet ineens zeggen: ok nu vertrouw ik em klaar.. Als jij lichte onzekerheid voelt is dat logisch dat dat niet ineens weggaat.. Maar bedenk dat het van 2 kanten komt.. En je moet er dus beide aan werken om wat meer vertrouwen in jezelf en in de ander te krijgen!
Sta voor em open, bekijk em, wees duidelijk.. En probeer jezelf zeker op te stellen, maar niet aanvallend, verwacht vooral niks van hem..

En ik zou stoppen met snoepjes geven. Het gaat om jullie, het bouwen van vertrouwen, snoepjes zijn alleen afleiding.
Ik heb ook zo'n geval gehad, mijn pony(toen nog verzorgpony) vertrouwde ik voor geen meter, als ik de appel gaf deed hij oortjes naar voren. Had ie em op, joeg ie me de stal uit, oren plat in de nek..
En waagde ik het om eens zonder eten de wei in te komen, nou dan was ie helemaal niet te genieten..

Ik ben gestopt hem snoepjes en dingetjes te geven..
Op een gegeven moment weet ie dat jíj naar hem toe komt en dat je niks bij je hebt. Hij moet nieuwsgierig worden naar jou en niet denken daar komen me snoepjes en nu oprotten..

Ga eens een poosje in de wei zitten, Loop van hem weg, of negeer hem en wacht tot hij naar je toe komt, beloon hem dan..
Kijk eens hoelang het duurt voordat zijn nieuwsgierigheid hem naar jou toe leid en ook hij open voor jou durft te staan..

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:50

Morrie05 schreef:
stijnDC schreef:

Niet echt vertrouwen denk ik maar eerder dat hij weet dat je de baas bent en het dus kan zijn dat je hem nogmaals wegstuur. Dus hij bijvoorbaat als een stapje achteruit gaat. Wat ze hierboven al zeiden ik zou lekker met hem lopen, borstelen, vaak aaien onverwacht ook enzo. Lekker kriebelen aan staart als hij dat lekker vind.

Hoezo geen vertrouwen?Je kunt wel de baas over je paard gaan spelen enz. , maar je band met je paard word er dan echt niet beter op!

@StijnDC
Ik zou als ik jou was zo min mogelijk met snoepjes aan komen lopen,want dan heb je kans dat conflictgedrag(bijten,aandachtvragen)kan optreden. Zoals de anderen al zeggen,lekker wandelen,kroelen,en een lekkere poetsbeurt geven. Als je merkt dat je paard jou meer vertrouwt,kun je af en toe een koekje geven. ;) Probeer eens T-touch bij je paard te doen:
TTouches

De TTouches zijn een zachte maar zeer diep werkende manier van aanraken. De TTouch is een cirkelvormige beweging, zeer licht uitgevoerd op de huid van het paard, met de hele hand, de vingers of delen van de hand. Er zijn ook TTouches waarbij je de huid licht optilt en weer ontspant, TTouches waarbij je op een bepaalde manier over de huid strijkt en TTouches waarbij je de benen, staart, oren enz beweegt.

Het is dus geen massage. Massage is een methode waarop direct ingewerkt wordt op de spieren. Daarbij wordt er veel meer druk uitgeoefend, en de beweging is ook anders dan bij de TTouches. Je hebt daarvoor kennis van de spieren nodig, wat voor de TTouches niet nodig is. Er zijn veel soorten TTouches (ruim 30), en allemaal hebben ze als doel het paard meer bewust te maken van zijn lichaam, hem meer zelfbewustzijn te geven, zijn coördinatie te verbeteren, eventuele spanningen op te lossen en de gezondheid van het paard te bevorderen.

(bron: http://www.tteam-ttouch.nl/website/paarden.htm )