over vee-wild roosters stapppen tijdens buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:22

Ik zal van mijn langzalzeleven niet een paard over veeroosters heen laten lopen. Toen ik nog lid was van stichting Recreatieruiter heb ik eens een nieuwsbericht gekregen over iemand die op gruwelijke wijze haar paardje verloor: het dier zakte door het rooster, kwam vast te zitten, raakte in paniek en brak zijn benen. De dierenarts moest het paard euthanaseren en de benen amputeren om het dier los te krijgen.

Een duidelijker waarschuwing om het nooit te proberen is er niet te krijgen... ;(

1994Kaline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:40

Dat doe ik echt niet, een achternichtje van me heeft dit een keer met haar paard gedaan en die kwam vast te zitten. Ze had gelijk de dierenarts gebeld maar het paard had zoveel pijn dat ze hem moest laten inslapen.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:45

Dat zou ik ook echt nooit doen... Die dingen zijn gemaakt om het vee binnen het gebied te houden, en dus ook niet geschikt voor paarden om erover heen te gaan lijkt mij.
En al die enge verhalen die ik hier hoor, brr.

Edit: Niet om banketstaaf te doen, maar lees dat je oa de hekjes niet gebruikt omdat je het niet aandurft op/af te stappen van je paard.
Wellicht dan handig om niet in je eentje dat soort routes te gaan rijden en anders gewoon zorgen dat dát wel lukt.

Ik kan in 90% vd gevallen de hekjes van mijn paard af openen, en anders stap ik af, zoals iemand anders zegt lijkt mij ook een voorwaarde om te kunnen buitenrijden. Er kan altijd iets gebeuren waardoor je er even af moet en er weer op. Lijkt me net zo belangrijk als de rem tijdens buitenrijden :+
Laatst bijgewerkt door madelief88 op 04-01-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_rosita_

Re: over vee-wild roosters stapppen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:47

Als koeien en andere dieren er al niet overheen gaan, dan heeft dat toch een reden...

Buiten het feit dat het voor een paard niet fijn kan voelen, vind ik het levensgevaarlijk!!!
Een stukkie ijzer waar men met een paard van 800 kg overheen gaat, sorry ik kan daar met mijn verstand niet bij.
En weer een eigenaar die tranen met tuiten huilt als er weer een paard doorheen gezakt is.
Waarom niet even omrijden (in het ergste geval) of door het hek waar het hek voor is?

Bah, die gemakzucht en eigenwijzigheid van mensen zorgt er weer voor dat het zoveelste paard slachtoffer is

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:51

`Nee ik zou het zelf noooit doen. Vind het gewoon te gevaarlijk.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:54

ik kan me ff niet zo 1 2 3 herrinneren dat ik die gezien heb.. ik ehb wel soort gelijk iets gezien in een weggetje hier in de buurt maar dit is maar heeeeeeeeeeeel smal..dus daar kan je gewoon overheen stappen..denk niet dat dit ook zoon rooster is

iig geen idee, ligt aan mn paard, met een paard met kleine hoeven zou ik het sowieso niet doen denk ik. maar kan me dus niet herrineren eentje int echt gezien te hebben zo 1 2 3...dus miss als ik het zie :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:58

Ik ben weleens op dachtocht geweest met een manege, ze liepen er gewoon met een heel aantal paarden overeen, zowel met grote beesten van bijna 2m als met kleine pony's van 1m.
Als ik er een op buitenrit tegen zou komen zou ik er dus gewoon overheen gaan.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 17:08

madelief88: ik durf echt wel af en op te stappen hoor, maar deze roosters vind ik veiliger dan de hekjes.
Die zijn erg smal en met mijn Reus zit je zo bij het schrikdraad.

Dus heeft niets met durf te maken, maar gemakzucht...

Gister ben ik ook af en opgestapt tijdens buitenrit gezien we een glijder in de sneeuw hebben gemaakt.
Dus als het moet kan het zeker wel.

(was overigens niet voor herhaling vatbaar := )

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:32

Orlando_ schreef:
Aangezien Reus 1.83m is en wel eens heet is onderweg vind ik het naar de zandvlakte vertrouwder hem over het rooster te sturen dan door het hekje, moet er dan sowieso af en weet niet of ik er dan weer opkom. :=

Wat ik in mijn post had gezet was hierop dus gebaseerd, er staat vertrouwder in en dat je niet weet of je er weer opkomt.
Kijk, ieder moet zelf weten wat hij of zij doet, sommige paarden hebben altijd bescherming om, sommige nooit, sommige gaan nooit de wei op of hebben geen deken op of juist 5 dekens :+

Iedereen zijn eigen mening, maar als er ook maar 1% kans is dat er wel iets gebeurt, en vooral zoiets ernstigs als gebroken benen en dat soort rotzooi, is het mijn keuze om dat uit de weg te gaan.
Maar goed, gemakzucht, tsja, dat vind ik eerlijk gezegd geen betere reden dan dat het je niet zou lukken om weer op je paard te klimmen.
Als je een gevaar kan mijden, waarom dan niet? Toch? Of misschien hou je van een beetje risico in je leven, kan ook :D

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 17:47

madelief: Nee ik zou niet onnodig risico willen lopen, dat zeker niet.
Na al deze verhalen hier ben ik me wel achter de oren gaan krabben hoor ;)
De roosters waar ik met em overstap zijn smalle latjes bij elkaar en hij raakt net met elk hoefje het rooster.
Hij ziet de zandvlaktes vaak al en ja dan wordt ie druk, moet ik hem door een smal hekje begeleiden die niet eens volledig opengaat + geklooi om er weer op.

Bedoel ik red het heus op om er weer op te klimmen hoor, al duurt het een uur *D maar deze roosters vond ik wel erg gemakkelijk... :o

Ik was me dus niet bewust van het gevaar van een rooster :n

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:52

Nee, oke dat bedoelde ik ook, helemaal goed dus :D
Maar als ik zie dat zelfs maneges over zo'n rooster gaan (las ik hier ook ergens)... :=

Juist goed dat je er voor open staat!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 18:03

Ook is het bij sommige dingen (zoals dit) wel handig zowel positieve als negatieve ervaringen te horen en de motivatie waarom wel en waarom juist niet :j
Is alleen maar leerzaam voor iedereen :)

bento1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:06

nee bij ons stikt het van die roosters en ik zou er nooit over heen gaan, bij ons in de omgeving zijn er ook altyd poortjes naast..ik heb ooit een keer gezien dat een paard vast zat en de brandweer en een da is toen moeten komen.. je werd er niet vrolijk van hoe dat paard er uit zag. paard heeft trouwens levenslange beschadiging er aan over gehouden.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:09

Orlando heb je er al ooit aan gedacht om de boswachters/gemeente te laten weten dat de poortjes voor de ruiters niet al te handig zijn? Misschien kunnen ze de doorgangen wel gewoon groter maken en er een soort handvat aan maken.

Ik zal echt NOOIT over een rooster of iets wat erop lijkt heengaan. Ik heb mijn paard nog graag heel erg lang bij me en denk niet dat ik het mezelf zou vergeven als hij door mijn domme fout een been breekt of zijn eigen pezen doorsnijdt.
Ik kan de poortjes (smalle, ook degene zonder uitsteeksels) makkelijk open maken en ze vallen achter me weer dicht. Kwestie van oefenen en dan lukt het iedereen, hoe groot, dik of dun je paard en jij ook zijn. Ook buiten en juist als hij die open vlakte voor zijn neus ziet, moet een paard luisteren naar zijn ruiter. Stilstaan is stilstaan en een open vlakte betekent ook niet altijd vol gas.

*bibbert bij het idee van een hoef door een wildrooster := *

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 18:14

Nee dat is wel een idee Annetje :j

Ik kan het mijn paard niet kwalijk nemen, hij heeft dit bij water ook (meertje hier verderop).
De 1 is wat hanteerbaarder als de andere.. de 1 kost het jaren training en de ander een paar keer.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:16

Mijn veearts heeft hier ooit een clinic over gegeven, over mensen die dachten dat het wel kon.
En dat dankzij die mensen die paarden ingeslapen konden worden, niet omdat ze er doorheen zakten, maar omdat de paarden eenmaal daar in paniek raakten en de benen kapot trokken.
Ik neem liever het deurtje naast het rooster.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:30

In het theorieboek van het menbewijs (en vast ook van het ruiterbewijs, maar dat is te lang geleden voor me) wordt ook aangegeven dat het niet toegestaan is om met een aanspanning over een wildrooster/veerooster te gaan. Of het ook echt wettelijk verboden is, geen idee, zal straks de letterlijke tekst wel even opduikelen.
Dat gezegd hebbende, bij Onder de Kastanje, waar ik mijn menbewijs heb gehaald, rijden ze altijd met hun Tinkers over de roosters :=

Zelf doe ik het absoluut niet. Als je je paard/aanspanning niet dusdanig onder controle hebt dat je beheerst/veilig door het hek naast een rooster kunt gaan, heb je nog een hoop thuis te oefenen... Veel terreinbeheerders gaan er verder ook nog eens toe over om opstapblokken naar de hekken te zetten, voor diegenen die niet van de grond willen of kunnen opstappen. Geen enkele reden om niet even af te stappen dus.

Is er géén hek naast een wildrooster, mag je er rustig van uit gaan dat het verboden is daar met een paard/aanspanning het bos in of de hei op te gaan.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:33

Ik zou dit ook nooit doen,en zit er geen deurtje naast,pech gehad, dan ga ik wel terug en neem een ander pad ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:50

ooit eens gelezen dat als je er met een wagen langs moet en dat niet kan je een tapijt moet neerleggen. Klopt dit en werkt dit of is dit net zo link als zonder. Ik vraag het me af namelijk. Je kan dat namelijk wel meenemen op je wagen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:52

Ik deed dat nooit.
Heb een keer een verhaal gehoord van een meisje die het wel deed, pony brak zn been en moest daarna worden ingeslapen ..
Toen heb ik me er maar niet aan gewaagd.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:51

nee ik zou ook nooit doen meestal zit er wel hek naast voor mensen met een kinderwagen en zo en voor honden dan ga ik daar door maar anders denk ik er niet aan

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:30

Je kunt het toch ook melden bij de knhs als je ergens niet door de hekken kunt, dan zorgen hun dat het bij de juiste persoon terecht komt, moet je natuurlijk wel duidelijk kunnen uitleggen waar het is.

DAcht dat dat een tijd terug in de paardensport stond.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 00:14

Ibbel schreef:
In het theorieboek van het menbewijs (en vast ook van het ruiterbewijs, maar dat is te lang geleden voor me) wordt ook aangegeven dat het niet toegestaan is om met een aanspanning over een wildrooster/veerooster te gaan.

Typisch, ik kreeg in juni een vraag op het examen voor het koetsiersbewijs over het verschil tussen veeroosters en wildroosters. Over een wildrooster kun je wel rijden en over het veerooster niet was kort samengevat het goede antwoord.

Ik zou het zelf niet doen, ook niet over een wildrooster om dezelfde reden die ikke al aangaf, met ijzers zijn de roosters erg gad en zonder heb je kans op het beschadigen van de hoef.

_carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:47

ik doe het echt nooit.
als je weet wat er kan gebeuren.
dan neem ik maar een andere route maar ik ga daar nooit overheen !

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 01:20