inrijbak/terrein -> rollkuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:10

setteke schreef:
Grappig, weer dit onderwerp, er is nog steed niet bewezen, dat LDR of rollkur slecht zou zijn voor een paard.
Heb ooit jaren geleden een advies gekregen van een DA bij een paard met rugproblemen (oa singeldwang) om hem met een slof met zijn hoofd tussen de voorbenen (kniehoogte) te rijden en waarom? Nou, bij die houding openen de rugwervels en bij de houding bovenin (wedstrijdhouding, klassiek duits "Genick oben" oftewel de vluchthouding van een paard; hoofd omhoog en vluchten), komen de wervels tegen elkaar aan en dat doet pijn op den duur (oa kissing spines). De graashouding van een paard is met het hoofd naar beneden, open wervels. Tijdens de rijderij moet een paard ook nog jouw gewicht dragen op die misschien wel best tere wervels, dus het ontwikkelen en losmaken van spieren (stretchen) die mede kunnen helpen om het ruitergewicht te dragen, zijn van het grootste belang!
Ben blij te lezen, dat een groot gedeelte van de mensen op dit topic niet gelijk iemand veroordeeld!

_/-\o_

Heel erg mooi geschreven, als iedereen DIT nu even zou gaan lezen.

In combinatie met:

sjeik schreef:
setteke schreef:
Sjeik, hoe bedoel je? Er was 20 jaar geleden al een 2-deling in de duitse rijderij (heb het over eigen ervaringen), oa Monica Theodorescu en Isabel Werth en Nicole Uphoff, die hun paarden diep instelden om los te werken. (Heb het niet eens over een aantal duitse springruiters.) Wie zijn wij om te zeggen, dat zij er geen verstand van hadden? Stond altijd te smullen van hun losrijwerk, de lossigheid, de ontspannenheid. Veel fijner als de "Russen" bijvoorbeeld. Die hadden altijd het "Genick oben".

Mijn dochter heeft een tijd meegelopen bij Shockemöle tijdens haar studie voor paraveterinair. Je moet me niet vragen hoe ze daar terecht kwam. toen ze terug kwam daar van daan had ze geleerd diep te rijden. We praten nu over ruim 12 jr terug. LDR en van daar uit hoger en lager instellen, en tempowisselingen. 12 jr terug noemden ze dat hier Duits rijden. Nu vervloekt de halve wereld de Hollandse school. maar het komt uit Duitsland.

Mensen aanspreken met inrijden, dat moet je niet doen, dat is heel onfatsoenlijk.
Bij andere sporten ga je ook niet mensen storen bij de warm-up.

En:

setteke schreef:
Tsja Sjeik, allebei de materie komen daarvandaan of afgeleiden ervan. Ik heb de klassieke school mogen ervaren, van Genick oben, heeft me diverse overwinningen opgeleverd, oa van Anky met Bonfire winnen. Maar voor de lange duur, stel ik ze liever ldr in, per paard verschillend......

Ik geloof dat er in ieder geval genoeg is gezegd, waardoor LDR/Rollkur geen typisch Nederlands rijden is, zoals in vele topics naar voren lijkt te komen... Vind Rollkur al niet zo'n Nederlands woord.

sjeik

Re: inrijbak/terrein -> rollkuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:30

hee Setteke, ik heb totaal geen ervarng van klassieke dressuur. Zelf rij ik niet maar ben een fanatieke menner.
Kun jij uitleggen waarom je liever LDR rijdt, op het paard afgestemd, dan klassiek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:50

Nou, dat staat duidelijk in de eerste quote?
Bij klassiek sluit je de wervels, bij LDR open je ze...

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 20:57

Dat is niet het enige verschil. Ik heb missch niet een volledige vraag gesteld. Het gaat mij er vooral om, wat er rijkunstig gebeurt in dit geval. En niet het wervelverhaal want dat weet ik zelf wel.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 00:59

setteke schreef:
De graashouding van een paard is met het hoofd naar beneden, open wervels. Tijdens de rijderij moet een paard ook nog jouw gewicht dragen op die misschien wel best tere wervels, dus het ontwikkelen en losmaken van spieren (stretchen) die mede kunnen helpen om het ruitergewicht te dragen, zijn van het grootste belang!

ik ben niet tegen het principe maar tegen de uitvoering. Waarom een paard dubbel vouwen als je hem ook 'met de neus over de grond' kan rijden? Bij bijde word er toch een zelfde rek verkregen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:00

woeliej schreef:
setteke schreef:
De graashouding van een paard is met het hoofd naar beneden, open wervels. Tijdens de rijderij moet een paard ook nog jouw gewicht dragen op die misschien wel best tere wervels, dus het ontwikkelen en losmaken van spieren (stretchen) die mede kunnen helpen om het ruitergewicht te dragen, zijn van het grootste belang!

ik ben niet tegen het principe maar tegen de uitvoering. Waarom een paard dubbel vouwen als je hem ook 'met de neus over de grond' kan rijden? Bij bijde word er toch een zelfde rek verkregen...

Met rollkur worden meerdere spiergroepen aangesproken dan bij het gewoon stofzuigen... Er gebeurt meer dan alleen het opengaan van de wervels... ;)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:11

Rollkur heeft niet alleen te maken met wervels van elkaar openen, het gaat vooral om het rekken van de hele bovenlijn, van staart tot net achter de oren.Met neus over de grond rijden krijg je dit effect niet woeliej dus veroordeel het ook niet zo als je niet eens weet hoe het werkt.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 10:30

sjeik schreef:
Rollkur heeft niet alleen te maken met wervels van elkaar openen, het gaat vooral om het rekken van de hele bovenlijn, van staart tot net achter de oren.Met neus over de grond rijden krijg je dit effect niet woeliej dus veroordeel het ook niet zo als je niet eens weet hoe het werkt.

dan nog! als wij rekken en strekken zoals jij het noemt, hou je de rek even vast en laat daarna weer los. Dit paard heeft meer als een uur veel te ver achter die lijn gelopen. Daar werd helemaal nix aan los gelaten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:26

En wie ben jij om er commentaar op te leveren hoe iemand rijdt? Ben jij perfect? Is er niemand die commentaar op jou kan leveren?
Mensen zijn toch bezig om te rijden zoals zij denken dat dat goed is, niet moedwillig hun paard naar de verdommenis rijden.
Als jij denkt dat je beter weet, prima, bied dan na de proeven je hulp en advies aan. Met een internettopic bereik je helemaal niets.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:06

woeliej schreef:
sjeik schreef:

dan nog! als wij rekken en strekken zoals jij het noemt, hou je de rek even vast en laat daarna weer los. Dit paard heeft meer als een uur veel te ver achter die lijn gelopen. Daar werd helemaal nix aan los gelaten

Hahahahahahaha, nou als dat de warming up van een topsporter is, ben ik een varken.... :j :j :j

En waarom werd dat paard niet losgelaten, ik zie aan rollkur niets wat wordt vastgehouden... Nog nooit gezien ook...

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:09

Ik geloof het niet. Niemand krijgt het toch voor mekaar een paard een uur lang zo te laten lopen. En dit was op een wedstrijd. Hoe kun je een uur inrijden. Wat zegt de ringmeester als je een uur de inrijbak inpikt.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:18

Wat er precies is gebeurd en in hoeverre is bewezen of rollkur schadelijk (of bevorderlijk...) is, doet er niet toe.

Ik vind jouw kritiek onterecht Urielle, elke ruiter, dus ook TS, heeft een eigen verantwoordelijkheid. Als zij persoonlijk vindt dat er iets niet in de haak is, is het aan haar dat te melden. Dat heeft niets te maken met 'het beter weten' dan een andere ruiter, maar met haar eigen verantwoordelijkheid. Op mijn rijden is ook echt wel wat aan te merken, maar dat maakt toch niet dat ik er niets van mag zeggen als ik van mening ben dat een ander iets fout doet?

Geef als je van mening bent dat het nodig is een signaal af, laat weten dat jíj het niet door de beugel vind kunnen. Misschien heb je ongelijk, dat zal de official niet ingrijpen. Misschien heb je gelijk en grijpt de official wel in. Misschien heb je wel gelijk maar grijpt de official toch niet in, in dat geval is het helemáál noodzakelijk dat je kenbaar maakt wat je vindt. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:53

Dat mag jij vinden Elanor.
Een paard wat met zijn neus tussen zijn knieen loopt, met zijn neus richting stijgbeugel getrokken wordt of op wat voor andere manier dan ook gereden wordt, is nog steeds geen 'mishandeld' dier. Je kunt je eigen mening hebben over de manier waarop zo'n dier wordt losgewerkt, maar pas op het moment als een dier reglementair mishandeld wordt (en dat staat omschreven) of losgewerkt wordt met niet toegelaten hulpmiddelen kun je aktie ondernemen. Wil je tot die tijd toch de moraalridder uithangen dan kun je terecht bij de KNHS voor een aanpassing in de reglementen. (En de KNHS volgt de FEI, dus zolang de FEI geen uitspraken doet, heb je gewoon pech).

Als ik de foto's van TS zelf eens bekijk uit 2008, kan ik ook een hoop ophef maken over strakke rugspieren die nog verder worden bedorven, op de voorhand lopen met een achterhand die nog ergens in Tokyo hangt, scheefhangen en tegen de beweging inzitten, maar ik ga er van uit dat Woeliej zelf in 2008 ook haar uiterste best deed om haar pony zo goed mogelijk te rijden en nu, een jaar verder in training, misschien zelf ook wel met het schaamrood op haar wangen naar die foto's terugkijkt.
Je doet je best, volgt aanwijzingen van je trainer op om praktisch te verbeteren, leest en luistert om je theoretische kennis te verbeteren en gaandeweg wordt je beter. Ik heb ook foto's van vroeger die ik toen fantastisch vond, waar ik nu zie dat ik dat paard gigantisch op de voorhand trok en die ik nu voor geen goud meer aan iemand laat zien. Foto's uit mijn tijd met rugproblemen kijk ik ook niet graag meer terug. En over een jaar schaam ik me, hoop ik, dood over wat ik dit jaar deed, omdat je zoveel vooruit bent gegaan dat je weer nieuwe fouten herkent.

Zolang een ruiter of amazone bezig is naar beste kunnen op dat moment, niet met de opzettelijke bedoeling een paard te kwellen, kun je als goedwillend mederuiter je hulp en advies aanbieden op een gepast moment (dus niet net voor iemand de ring inmoet). Zonder welk overleg dan ook maar naar een official stappen, een topic op een (inter)nationaal forum plaatsen of op welke andere manier van gifspuiterij dan ook een mederuiter door de modder sleuren vind ik eerder getuigen van een enorm gebrek aan sportiviteit, levensinzicht en relativeringsvermogen van de persoon in kwestie dan het gebrek aan rijkunst van de amazone in kwestie. Als ik het niet zo onsportief en kwetsend vond voor de anonieme dame die hier en plein public vernederd wordt, zou ik er om lachen en het absoluut niet serieus nemen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:45

ach hoeveel mensen zie je op wedstrijd niet hun paarden de trailer uittrekken, erop en hoppa gelijk in de "houding" in plaats van paard even lekker los rijden...

Ik sta er eigenlijk altijd boven.. Mensen doen vaak zo moeilijk voor een wedstrijd of tijdens het losrijden, ik rijd hetzelfde als altijd.. Met resultaat dat ik dus met hals strekken vrijwel altijd een 8 heb.. Mijn paard is ook in de proef helemaal ontspannen en op mij gericht.. Dus laat die mensen maar zo streng rijden, ze komen zichzelf nog wel een keer tegen :)

Kimmetjee04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:14

het is denk ik iets wat je niet kunt verbieden,
ruiters zullen het toch doen of je het nou graag ziet of niet,

zelf ben ik hier natuurlijk absoluut tegen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:38

Nessah, mijn paarden moeten ook ALTIJD in aanleuning lopen en toch scoor ik ook steevast zevens en achten op halsstrekken, met welk paard dan ook :+ Als je een goede aanleuning hebt, kun je ze ook plaatsen waar je wilt, laag, hoog, kort, lang, moet niet uitmaken. Wat niet lukt ligt steevast aan mijn eigen gebrek aan vaardigheden. (ik vind het nog moeilijk om ze op te richten, voor de loodlijn te houden en toch dat laatste stukje lossigheid in de kaak te hebben)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:42

Sorry, mijn post was niet duidelijk.. Met "in de houding" bedoel ik mensen die geen warming up en cooling down rijden maar gewoon even links rechts in de houding.

Als ik rijd heb ik ook aanleuning, alleen rijd ik wel rustig en wat lager in en ik stap ook zeker 10 minuten voor ik draaf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:46

Die van mij loopt ook bovenin als ik haar voor mijn eerste proef van de trailer trek dus ben ik vast ook zo'n ruiter... Offfff die dame van mij is gewoon een heethoofdige trut die graag alles wil zien en veel te veel energie heeft en met vriendjes wil spelen enz en daardoor pas fijn wil worden als ze een half uurtje heeft kunnen lopen, ze door krijgt dat het niet de moment is om met vriendjes te spelen en ze moet luisteren... Je kan dat zien als dat ik haar in de houding trek, je kan dat ook zien als dat ik probeer te voorkomen dat ze haar nek er op zet en me alle hoeken van de bak laat zien. :) Want als je die haar neus naar voren laat steken heb je écht een probleem... Zeker in die losrijpistes die vaak niet goed afgesloten zijn en sowieso denk ik dat mijn collega ruiters weinig behoefte hebben aan mijn flippende merrie. En op die manier kan ik haar wel controleren. En stoppen met op wedstrijd gaan tot ze het leert heeft ook weinig zin gezien ze dat alleen op wedstrijd doet :')
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 03-01-10 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:48

Nessah schreef:
Sorry, mijn post was niet duidelijk.. Met "in de houding" bedoel ik mensen die geen warming up en cooling down rijden maar gewoon even links rechts in de houding.

Als ik rijd heb ik ook aanleuning, alleen rijd ik wel rustig en wat lager in en ik stap ook zeker 10 minuten voor ik draaf.

Aah nu snap ik je post een stuk beter.

Overigens is dit tegenwoordig ook al rollkur:
http://www.sustainabledressage.com/roll ... orse1b.png

Ik ben van mening dat een paard dat goed voor elkaar is, elk moment van kniehoogte tot de wedstrijdhouding versteld kan worden, mits opgewarmd.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:51

Ik vind het eerlijk gezegd niet eens zo interessant om nou wéér die discussie te gaan voeren over de werkhouding waarin paarden getraind of losgereden worden.

Wat ik me bij de eerste post eigenlijk afvroeg, als TS nou iemand had gezien die het paard finaal in elkaar aan het slaan was, was je dan ook zonder iets te zeggen naar huis gegaan om er vervolgens een topic op bokt over te beginnen :?

Als je iets ziet wat in jouw ogen dierenmishandeling is, dan kan je daar een official (ringmeester, jurylid) voor aanspreken. Het is dan aan hen om te beoordelen hoe ernstig het allemaal is.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:52

@pharagirlke: Als je wel gewoon een warming up en cooling down rijdt is daar niets mis mee, maar ik zie zat ruiter die erop zitten tijden het losrijden en kwaad worden als paard na 5 min draven een paar keer wat tegen de hand komt of na 5 min draven niet gelijk perfect schouder voor doet.. Vind ik ongelooflijk, zorg dat je paard eerst lekker los is..

Nogmaals, iedereen zijn eigen manier en ik laat iedereen in zijn waarde. Van mij krijgt niemand een scheve blik.. Ik doe gewoon lekker mijn ding, al denk je soms wel van alles. Maar denken en zeggen zijn 2 verschillende dingen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:01

Nessah schreef:
@pharagirlke: Als je wel gewoon een warming up en cooling down rijdt is daar niets mis mee, maar ik zie zat ruiter die erop zitten tijden het losrijden en kwaad worden als paard na 5 min draven een paar keer wat tegen de hand komt of na 5 min draven niet gelijk perfect schouder voor doet.. Vind ik ongelooflijk, zorg dat je paard eerst lekker los is..

Nogmaals, iedereen zijn eigen manier en ik laat iedereen in zijn waarde. Van mij krijgt niemand een scheve blik.. Ik doe gewoon lekker mijn ding, al denk je soms wel van alles. Maar denken en zeggen zijn 2 verschillende dingen :)

Warming up? Dat IS haar warming up... Die krijg je echt niet naar een gewone stap hoor... Dribbel dribbel en ja, dan zet ik haar in draf en mag ze flink doordraven ook, minder kans dat ze gaat bokken. En ik houd haar ook bezig met voltes enz enz.... Niet elk paard is zo relaxed dat je rustig kan losstappen. En daar zouden mensen een keer rekening mee mogen gaan houden. :)

Cooling down is van de proef tot aan de trailer, daar wordt ze afgezadeld, stappen we nog effe met haar rond aan de hand tot ze wil drinken en dan mag ze de trailer op en gaan eten terwijl wij effe uitslagen gaan kijken enz. :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:06

Ik zeg toch ook niet dat elk paard perse eerst flink moet stappen? Ik zeg dat een warming up voornamelijk uit simpel rijden moet bestaan, dus bij een heet/fris paard is dat inderdaad draven.
Mijn paard is bij springwedstrijden ook niet te stappen en ga dan vaak ook na een rondje al draven.

Maar het is en blijft een ander verhaal wanneer je na het eerste rondje oefeningen mee gaat pakken die veel vereisen van je paard ( travers, schouder voor ect), daar moet een paard eerst los en warm voor zijn.. Dat bedoel ik dus te zeggen..

Overigens vind ik een goede cooling down ook zeer belangrijk, lang en laag uitdraven/galopperen. Maar ieder toch zo zijn eigen manier?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:09

Schoudervoor noem ik geen ingewikkelde oefening. Die van mij zet ik ook in schoudervoor (als ze niet gaat bokken dan gaat ze rennen, met schoudervoor kan je haar beter bij je houden en kan ze minder goed uitbreken) dus ik zou ook zo'n ruiter zijn als je mij zag rijden :-) Maar ik heb er wel mijn redenen voor... Travers zou ik het nut niet van in zien. Maar schoudervoor, SB.... Hoeven ze echt niet al een uur voor gelopen te hebben. Als ze al wil stappen neem ik dat mee in het warmstappen. :)

Als ik niet op wedstrijd ben draaf en galoppeer ik inderdaad uit en daarna stappen maar op wedstrijd is het vaak zo druk in die losrijbakken... :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:10

Volgens mij is dat wat Nessah probeert te zeggen, ieder paard heeft een andere soort training nodig. Als dat klopt tussen jou en je paard, dan is het goed.