setteke schreef:Grappig, weer dit onderwerp, er is nog steed niet bewezen, dat LDR of rollkur slecht zou zijn voor een paard.
Heb ooit jaren geleden een advies gekregen van een DA bij een paard met rugproblemen (oa singeldwang) om hem met een slof met zijn hoofd tussen de voorbenen (kniehoogte) te rijden en waarom? Nou, bij die houding openen de rugwervels en bij de houding bovenin (wedstrijdhouding, klassiek duits "Genick oben" oftewel de vluchthouding van een paard; hoofd omhoog en vluchten), komen de wervels tegen elkaar aan en dat doet pijn op den duur (oa kissing spines). De graashouding van een paard is met het hoofd naar beneden, open wervels. Tijdens de rijderij moet een paard ook nog jouw gewicht dragen op die misschien wel best tere wervels, dus het ontwikkelen en losmaken van spieren (stretchen) die mede kunnen helpen om het ruitergewicht te dragen, zijn van het grootste belang!
Ben blij te lezen, dat een groot gedeelte van de mensen op dit topic niet gelijk iemand veroordeeld!
Heel erg mooi geschreven, als iedereen DIT nu even zou gaan lezen.
In combinatie met:
sjeik schreef:setteke schreef:Sjeik, hoe bedoel je? Er was 20 jaar geleden al een 2-deling in de duitse rijderij (heb het over eigen ervaringen), oa Monica Theodorescu en Isabel Werth en Nicole Uphoff, die hun paarden diep instelden om los te werken. (Heb het niet eens over een aantal duitse springruiters.) Wie zijn wij om te zeggen, dat zij er geen verstand van hadden? Stond altijd te smullen van hun losrijwerk, de lossigheid, de ontspannenheid. Veel fijner als de "Russen" bijvoorbeeld. Die hadden altijd het "Genick oben".
Mijn dochter heeft een tijd meegelopen bij Shockemöle tijdens haar studie voor paraveterinair. Je moet me niet vragen hoe ze daar terecht kwam. toen ze terug kwam daar van daan had ze geleerd diep te rijden. We praten nu over ruim 12 jr terug. LDR en van daar uit hoger en lager instellen, en tempowisselingen. 12 jr terug noemden ze dat hier Duits rijden. Nu vervloekt de halve wereld de Hollandse school. maar het komt uit Duitsland.
Mensen aanspreken met inrijden, dat moet je niet doen, dat is heel onfatsoenlijk.
Bij andere sporten ga je ook niet mensen storen bij de warm-up.
En:
setteke schreef:Tsja Sjeik, allebei de materie komen daarvandaan of afgeleiden ervan. Ik heb de klassieke school mogen ervaren, van Genick oben, heeft me diverse overwinningen opgeleverd, oa van Anky met Bonfire winnen. Maar voor de lange duur, stel ik ze liever ldr in, per paard verschillend......
Ik geloof dat er in ieder geval genoeg is gezegd, waardoor LDR/Rollkur geen typisch Nederlands rijden is, zoals in vele topics naar voren lijkt te komen... Vind Rollkur al niet zo'n Nederlands woord.
Als je een goede aanleuning hebt, kun je ze ook plaatsen waar je wilt, laag, hoog, kort, lang, moet niet uitmaken. Wat niet lukt ligt steevast aan mijn eigen gebrek aan vaardigheden. (ik vind het nog moeilijk om ze op te richten, voor de loodlijn te houden en toch dat laatste stukje lossigheid in de kaak te hebben)