Aan de hand meelopen: waar loopt het paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Aan de hand meelopen: waar loopt het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:06

Een van de paarden is NH opgevoed en die loopt dus steeds achter me. Daar krijg ik echt de kriebels van, straks is er een schrikreactie en ben ik plat. Maar ik vind het pittig om af te leren, want het is natuurlijk wel altijd zo aangeleerd geweest dus in de beleving van het paard is dit natuurlijk heel braaf, en ik kan er bijna niet aan als ik voorop loop, dus opdrijven is ook moeilijker. De andere paarden lopen netjes 'naast' me (begin van de hals naast mijn schouder) en daar zijn ze ook het prettigst te sturen voor me.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:27

marsyl schreef:
Wij werken hier met Freestyle. Mams is een locatie van Emiel Voest dus ik weet er 'alles' van :D
Je ziet zó vaak mensen lopen met paarden die helemaal de baas zijn. Wie loopt met wie? Mens met paard of paard met mens? Als we het paard achter ons laten lopen laten we zien dat wíj de baas zijn en niet zíj. Zodra ze te dichtbij lopen doen we de handen omhoog of zwaaien we met het touw. Hierdoor leert het paard dat hij de mens nooit voorbij mag lopen, óók niet als er iets engs is. Mijn pony loopt me nooit meer voorbij en doet ook geen poging om dichterbij te lopen. Hij is veel makkelijker om mee de wei in te nemen.

helemaal gelijk! zo loop ik dus ook met mijn pony. en als ik stop stoppen zij ook gelijk :D

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:11

Mijn paard loopt naast me. Maar mag niet met haar neus langs mij heen.
Als ik mijn schouder iets naar haar toe draai gaat ze langzamer en als ik me 90 graden draai staat ze stil en als ik me 180 graden draai en op haar "afstap" gaat ze naar achteren.

duchanguis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:17

Zoals het me vroeger is geleerd en wat nooit is fout gegaan.
Paard loopt rechts naast me met het hoofd naast mijn schouder.
Sta ik stil, dan staat het paard stil, loop ik, dan loopt het paard ook, welke kant ik ook op ga.
Klein detail: ik heb wel al mijn paarden geleerd ook links op dezelfde manier te lopen.
Bij een eventueel probleem moet ik het paard ook aan de andere zijde kunnen leiden.
Hetzelfde als dat ik normaliter aan de linkerzijde op- en afstijg.
Ik leer ze ook dat ik aan de rechterzijde kan op- en afstijgen.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 23:24

Ik heb altijd geleerd het paard met zijn/haar hoofd aan mijn rechterzijde, maar mijn huidige pony vind het comfortabeler om met haar hoofd achter mij te lopen. Ik krijg haar onmogelijk langs mij. Dan wordt ze heel zenuwachtig. Dus laat ik maar zo.

Schrikken heeft ze tot nu toe aan de hand nog net gedaan. Als ze iets engs ziet, en merkt dat ik niet schrik, beseft ze dat ze ook niet bang moet zijn.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 13:39

Ik vraag me wel af hoe je een paard kan aanleren om naast je te lopen ipv altijd achter je. Mijne zet zich echt bijna volledig achter mij met zn hoofdje lekker suf omlaag en als ik stop, stopt hij ook gelijk.

Nu heb ik wel mijn bedenkingen over de veiligeheid van deze positie (zoals eerder gezegd in dit topic), en vraag ik me af: hoe leer je een paard meer naast je lopen ??

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:24

Met de neus naast/achter mijn schouder.

Komt ze er wel voorbij dan is het stilstaan en een paar passen terug.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:28

Mijn paard mag met haar hoofd tot haar schouder naast mij lopen, meestal blijft het bij haar hoofd, vind ze het prettigst

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:43

Leuk topic!

Het valt me op dat er zoveel paarden gewoon onopgevoed zijn hierin, die komen half op je lip lopen en in mijn “aura”. Ik praat altijd over mijn “aura” en dat is mijn persoonlijke ruimte. Mijn aura is groter als ik met mijn paard wandel dan bv. wanneer ik op de poetsplaats met hem bezig ben. Paard mag alleen in mijn aura komen wanneer ik dat aangeef.
Met wandelen/meelopen moet hij naast mij lopen. Niet schuin achter, niet half voor en ook niet pal achter mij, nee, náást mij. Dit omdat mijn paard een kijkerig en schrikkerig paard is en als hij wegspringt heb ik nog de meeste kans dat hij van mij wegspring ipv bovenop me. Ik heb een stevig halstertouw dat lang genoeg is om het iets te kunnen laten vieren, mocht hij bij me vandaan gaan door bv. schrikken. Als ik ga wandelen trek ik dan ook altijd handschoenen aan. (paar x een longeerlijn of halstertouw door je handen heen laten schieten zodat je een gratis peeling hebt, en je wordt ook weer wijzer…) en maak ik een knoop aan het einde van het touw. Mijn paard loopt op een armlengte afstand naast mij en ik loop met mijn schouder op zijn neushoogte. Hij mag absoluut niet voor me uit komen.

Gisteren had ik nog een bijna-ongelukje. Ik nam een manegepaard een stukje aan het halster mee door stal. Op zich is dat zonder touw al niet slim maar het paard is een nogal afgestompt manegepaard dat zelden tot nooit schrikt. Het dier liep schuin achter me en ik was al bezig hem te corrigeren toen het net fout ging…Hij schrikt, glijdt volgens mij half uit en tackelt mij daarbij. Ik ben in ieder geval blij dat ik sinds een paar weken werkschoenen op stal draag want de stalen neuzen hebben een paar blauwe tenen voorkomen. Paard en ik bleven allebei nog maar net aan overeind.
Zo zie je maar, een ongeluk zit in een klein hoekje.

Overigens train ik mijn eigen paard wel in grondwerk los in de binnenbak. Dan volgt hij mij op de juiste afstand, komt niet in mijn aura maar loopt wel achter me. Ik kan alle kanten op wandelen, paard volgt en staat op tijd stil wanneer ik dit aangeef. Hierin heb ik hem getraind en opgevoed. Maar tóch…mocht hij schrikken…dan zit hij echt wel in mijn nek.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:45

Zodra ik mijn hand met het halstertouw op til staat hij stil,ik wil niet dat hij over me heen loopt.Hij blijft achter me lopen en geen stap verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:48

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:48

Bij mij moeten de paarden ook schuin achter me lopen. Of met het hoofd aan mijn schouder, het maakt mij niet zoveel uit, zolang ik maar niet aan hun schouder loop.

Ik weet niet of het al genoemd is, maar van nature loopt het veulen met z'n hoofd bij de schouder van de moeder/leider. Dus, als je aan de schouder van je paard loopt is hij/zij leider. Dit vind ik onverantwoordelijk en moeten ze dus of aan MIJN schouder of schuin achter me.

rodoldeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:59

ik laat paarden ook altijd rechts naast mij lopen.. Alleen bij mijn verzorgponys soms wel eens niet die vinde het soms wel fijn om met afstand achter mij aan te lopen, ach best! :P

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:23

Mijn merrie loopt naast of achter me met wandelen, met uit de wei halen ook achter of naast me.
Mijn ruin loopt in de wei naast of achter me, maar buiten naast of voor me. Ik loop dan ter hoogte van zijn schouder. Hij is níet dominant, hij leidt mij ook niet en is áltijd te corrigeren. Hij heeft mij alleen niet nodig voor steun. Zo is hij ook opgevoed, dingen die onbekend waren mocht hij uitgebreid bekijken en besnuffelen. Bij enge dingen schrikt hij dus ook niet, hij kijkt en denkt dan of hij moet schrikken of niet. Ik kan hem op elk gewenst tempo laten lopen, hij zal ook niet over me heen lopen. Hij loopt alleen iets voor me uit, zonder steun van mijn kant.
Ga ik ook niet veranderen, ik heb nou een erg zelfverzekerde, stabiele en relaxte tweeënhalfjarige naast me lopen. Onder het zadel verwacht ik hetzelfde, hij laat zich door mij leiden maar heeft geen steun van mij nodig. En zo heb ik ze graag :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:37

Mijn paard mag naast me, achter me, links of rechts, dat maakt me niet zo uit. Ze weet dat ze niet over me heen moet lopen en als ze schrikt, dan maakt ze soms een sprongetje naar voren waarna ze daarna weer netjes achter me gaat lopen.

Mij maakt het echt niet uit waar ze loopt, zolang ze maar niet tegen me aan loopt en ook niet voor me.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:48

Op zich maakt het wel sense, de plaats naast de schouder is voor paarden de plaats van het veulen (dacht ik gelezen te hebben over dit onderwerp), en voor hen de plaats van de leidende merrie idd. Wat dat betreft zou het voor hen duidelijker moeten zijn als ze achter je moeten blijven. Maar opvoeding heeft natuurlijk een grote invloed...
Mijn merrie loopt meestal schuin achter mij, alleen op de terugweg van een lange wandeling moet ik wel eens mijn best doen dat ze me niet voorbij stiefelt.

LostInHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:18

ik wissel af ..
soms loopt hij naast mij, soms schuin achter mij
het schuin achter je lopen is beter omdat je paard bv als hij ineens opzij zou springen, dan niet op jou tenen springt.
anderzijds zoals je zelf al zegt, is de kans er wel dat hij je omverloopt maar die kans is klein omdat hetpaard schuin achter je loopt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:23

joliene schreef:
Mijn paard loopt naast me. Maar mag niet met haar neus langs mij heen.
Als ik mijn schouder iets naar haar toe draai gaat ze langzamer en als ik me 90 graden draai staat ze stil en als ik me 180 graden draai en op haar "afstap" gaat ze naar achteren.

mee eens! naast je, maar eerder iets achter dan ervoor lopen. verder lijkt t me erg handig dat t paard weet wanneer hij langzamer moet, stil moet staan en naar achter moet. die van mij is nog een erge ondeugd..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:28

liefste heb ik paard half naast me
schouders wil ik nooit voorbij me hebben
hoofd naast me is genoeg 8-)
maar ook niet recht achter me ..niet echt veilig

ik stop paard stopt ik draai rechts links achteruit wat ever
paard moet direct mee reageren
ik draai me om paard blijft stilstaan en ik moet hem kunnen
benaderen

nu heb ik er 3 en soms loop ik met alle 3 tegelijkertijd
ze hebben dan hun vaste plaats
de een rechts de ander links en kleintje rechts er tussen in
als ze appart lopen alle rechts

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:30

Ze lopen altijd rechts naatst me. Met uitzondering van 1 paard, die heeft alleen d'r rechteroog nog en die loopt dus aan mijn linkerkant, anders ziet ze niet waar ik heenga.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:35

ik liet mijn pony altijd schuin achter mij lopen. Ze moet buiten mijn persoonlijke ruimte blijven. Ze is wel een aantal keer verschoten, maar heeft mij nooit omver gelopen.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:41

mijn paard loopt altijd schuin achter me. het gaat erg om dat je paard niet in jou ruimte gaat lopen. ik vind het zelf niet fijn dat paarden zo dicht op me gaan lopen.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:43

nadjajump schreef:
marsyl schreef:
Wij werken hier met Freestyle. Mams is een locatie van Emiel Voest dus ik weet er 'alles' van :D
Je ziet zó vaak mensen lopen met paarden die helemaal de baas zijn. Wie loopt met wie? Mens met paard of paard met mens? Als we het paard achter ons laten lopen laten we zien dat wíj de baas zijn en niet zíj. Zodra ze te dichtbij lopen doen we de handen omhoog of zwaaien we met het touw. Hierdoor leert het paard dat hij de mens nooit voorbij mag lopen, óók niet als er iets engs is. Mijn pony loopt me nooit meer voorbij en doet ook geen poging om dichterbij te lopen. Hij is veel makkelijker om mee de wei in te nemen.

helemaal gelijk! zo loop ik dus ook met mijn pony. en als ik stop stoppen zij ook gelijk :D

precies, goed uit gelegd! jij moet laten zien dat je de leider bent door voor hem te gaan lopen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:08

maar tot nu toe heeft niemand mij uit kunnen leggen hoe het dan zit met rijden of mennen? dat zit je er toch ook niet voor? dan zit je net achter de schouder of achter de achterhand... dan ben je toch ook de "leider" waarom zou dat dan niet zo zijn met daar lopen?

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 15:09

Ik laat mijn paard altijd schuin achter me lopen.