problemen met huurders van stal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:38

Samen binnen en buiten is ook het beste. Maar ik heb dus meegemaakt, dat de paarden tegen afpraak maar 3 uur buiten kwamen. Als dat niet je idee is en je kan het omzeilen door zelf binnen te zetten. Ik weet gewoon dat er genoeg mensen zijn die vinden dat 2 uur zat is voor een paard om buiten te zijn. Als het slecht weer is, lekker binnen blijven....

Als regels gevormd worden naar gemak, ipv naar paardbehoefte, dan ben ik ook ontevreden..

Dat even rechttrekken van singel en andere zaken....tja dat komt alleen voor op stallen waar de sfeer goed is, of bij "vrienden''- paardjes. Meestal wordt de andere kant opgekeken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:59

meggiemeg schreef:
Ik kijk altijd naar de paarden van de anderen bij ons op stal.
Als ik zie dat er een dekensingel los hangt maken we m even vast. Als het halster nog omzit wat niet hoeft op stal even eraf.
Als ik het niet vertrouw even een belletje naar de eigenaar.
Zou het zelf ook erg prettig vinden als een ander zich bekommert om mijn paard op die manier

Weet je wat het probleem is daarmee, het is superlief bedoeld en als het goed gaat ben je er blij mee. Maar stel een van 'mijn' hengsten wordt wat brutaal en pakt iemand ineens 'speels' in haar rug, of mijn ruin draait zijn kont naar de deur en iemand schat de situatie verkeerd in (hij durft echt want hij is bang van vreemden ;) )... dan ben ik degene die aansprakelijk is, met een heleboel problemen rond aansprakelijkheid, verpeste sfeer op stal en paarden die scheef bekeken worden!
Dan denk ik: liever een scheefhangende deken dan iemand gewond met alle daaruit voortvloeiende gevolgen.

Pas geleden had iemand ook nog eens gepost op Bokt, die had een bijtend paard, stalt het op een manege in een stal zonder weefopening, gaan er manegegrietjes de stal in om te aaien, paard grijpt er een en eigenaresse komt aan op stal terwijl haar paard op stal in elkaar gemept wordt met een longeerzweep. :roll:

Als eigenaar/verzorger ken je je paarden, je kent hun gebruiksaanwijzing, je ziet aan de kleinste signalen wanneer je je paard op zijn plek moet zetten, hoe je bij een bepaald paard moet corrigeren, en wanneer je even heel rustig aan moet doen omdat het anders foute boel is. Dat kun je van een willekeurige stalgenoot niet verwachten, ook niet als ze heel handig zijn met paarden. Ik ben ook wel eens door een van de mannen in mijn arm gepakt, ik heb ook mijn ruin achterover zien gaan met de spronggewrichten finaal kapot, ik heb ook de achterhoeven van de merrie een keer langs mijn oor voelen suizen toen ze schrok van een waterslang achter haar. Gebruiksaanwijzingen leer je behalve op ervaring van andere paarden toch ook op trial-and-errorbasis. Maar dat risico neem ik zelf met de beestjes die ik verzorg, da's geen probleem. Als het gaat om een buitenstaander vind ik het wel een stukje erger!

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:25

Ik ben het toch ook met Urielle eens,

Ik doe de paarden waar ik verantwoordelijk voor ben zelf, als ik wil dat een ander ze buiten zet of binnen haalt vraag ik het wel maar echt niet dat zomaar iemand mijn dieren uit hun stal haalt. Als er iets is word ik gewoon even gebeld.

Ben ik misschien een zeurpiet ?

Ik voer ook vaak s'avonds nog wat extra hooi bij omdat de rest van de paarden dan nog hooi heeft liggen en lekker staan te eten en de mijne tegen die tijd al alles op heeft en dus met niks de avond en nacht door moet.

Ik zit niet met mijn handen zomaar ongevraagd aan andere paarden, als ik iets vreemds zie dan bel ik de eigenaar van het betreffende dier en overleg dan even met hun !

Communicatie is het belangrijkste als je ergens met meerdere mensen met paarden en paardenmensen staat !!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:28

vind je klachten nog wel meevallen.. heb wel eens erger gehoord.

Maar uiteindelijk jouw stal, jouw eisen.
Toch maar klein contractje erbij..met de voorwaarden hoe jij werkt?
JIJ bent lekker goedkoop, en wat doe jij veel voor dat geld! Mag ik bij jou komen wonen? ;)

ik zet ook eigen paard binnen, maar in overleg.

ATE

Re: problemen met huurders van stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:39

jeetje wat een luxe bij jouw zeg uitmesten en voer enz enz bij stalling van 120 euro
ik betaal 245 krijgen ze elke dag wel hooi en brok voor hoor
maar uitmesten moeten we zelf doen
ik zou die mensen een schop verkopen en andere stal laten zoeken
3 kilo brok per keer jeetje ik heb ook een fries die een 1.5 per keer er ziet er super uit

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 17:09

ja mijn klacht valt ook mee maar het is gewoon niet plezant..
vandaag hadden ze ze al om 4 u binnen gedaan , en zitten de paarden wat te stampen tegen deuren omdat de rest nog buiten staat
wrm mogen wij ze dan niet mee doen met de rest van de groep om 5 u is toch voor ons makkelijker
want ze willen hun zo lang mogelijk op de weide

ja en ik vind dat 120 euro ook best goedkoop is... en durven er nog te vragen of een pony niet minder in prijs mag, als ze zelf uitmesten het niet beterkoop is

ok knert we zullen overleggen ;)

ate: ik voer de paarden wel maar hun moeten het voer zelf kopen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:31

russel schreef:
Samen binnen en buiten is ook het beste. Maar ik heb dus meegemaakt, dat de paarden tegen afpraak maar 3 uur buiten kwamen. Als dat niet je idee is en je kan het omzeilen door zelf binnen te zetten. Ik weet gewoon dat er genoeg mensen zijn die vinden dat 2 uur zat is voor een paard om buiten te zijn. Als het slecht weer is, lekker binnen blijven....

Als regels gevormd worden naar gemak, ipv naar paardbehoefte, dan ben ik ook ontevreden..

Dat even rechttrekken van singel en andere zaken....tja dat komt alleen voor op stallen waar de sfeer goed is, of bij "vrienden''- paardjes. Meestal wordt de andere kant opgekeken.

Tja tegen de afspraak maar kort buiten...maar met dit weer dan??
Hier moeten we nu ook een beetje schipperen met de paddocks en dus paarden wisselen. Staan ze ook minder lang buiten. En ze zijn zelfs al in 1 week 2 dagen helemaal binnen gebleven omdat het zo slecht was en ik niet het risico nam om ze buiten te zetten en een gebroken been op te lopen bij een van de paarden. Willen ze hun paard dan als nog buiten, moeten ze dat zelf doen. En dat gebeurt dan ook sávonds meestal.
Maar dat houd wel in dat als ze de volgende dag toch naar buiten gaan, dat ik, of iemand anders die helpt, onder een paard kan komen omdat ze gaan flippen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat het van 2 kanten moet klikken. Pensionklant en pensionhouder moeten een beetje op een lijn zitten.
Als het jou niet bevalt hoe deze pension klant is, gooi die er dan uit, gaat anders nooit goed komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:54

Met dit weer staan mijn paarden ook overdag buiten. Vinden ze heerlijk, gewoon lekker hooi buiten en samen hebben ze plezier. Dit is weer waar paarden niet om geven, mensen wel die gaan bij de kachel zitten.

Maar het gaat niet om die ene dag dat het zo slecht was...het gaat om alle dagen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:10

Ik begrijp dat de paarden er niets van hebben, maar het pad naar de div. paddocks is behoorlijk glad en sommige pensionpaarden staan rondom op ijzers.
Maar ik zeg nogmaals...bevalt het jou niet als pensionhouder, gooi ze eruit, of maak goede afspraken waar je het samen mee eens bent.

Ik heb er wel eens een uitgesodemieterd na 14 dagen! ( moet je redelijk ver gaan bij me hoor!!)

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:09

aerdenhout1 schreef:
.

Ik heb er wel eens een uitgesodemieterd na 14 dagen! ( moet je redelijk ver gaan bij me hoor!!)

Jeetje wat heb jij uitgevreten 14 dagen :?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:18

Dat is ook geen geld per maand :D
En de paarden de hele dag buiten :~

Wel moet ik bekennen dat ik het liefste ook mijn eigen paard binnen en buiten zet,
iedere dag nog een aparte maaltijd voor hem maak (en dus rommel met voer :o )...

Maar HALLO het is jouw stal, jouw regels en als ze zich niet kunnen aanpassen moeten ze toch wat anders gaan zoeken, even goede vrienden ;)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:19

Wij hebben incidenteel af en toe een pensionpaard. En hier geldt, gelijke monnikken gelijke kappen. Eigen paarden op stal dan de logé ook. Met voeren ook. Zo hou je rust op stal.
Ik begrijp dat Aerdenhout eentje eruit heeft gezet, en er niet zelf is uitgezet.

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 23:34

ja weet je ik denk dat de afspraak gaat worden als hij het echt niet wil dat wij het doen en weer ambetant gaat doen..
dat ze maar zorgen dat ze om 5 u hier zijn, doen we het samen, zijn ze er niet als het donker is doe ik het..
en als dat niet goed is tja dan zal het de laatste optie worden ..
maar ze staan hier nu 9 maanden ofzo en dat is al het langste waar ze ooit hebben gestaan..
en ze hebben miss anderhalf jaar paarden.. dus dat zegt ook al wat.

en ook zei hij toen moest het hard waaien of echt vies weer zijn dan mochten we het wel doen :Z

als iedereen binnen is ben ik ook op mijn gemak.. ze kunnen dan nog poetsen en weet ik veel wat doen..

aerdenhout: na 14 dagen ? die voelen zich dan ook snel thuis precies.. Wat hadden hun dan gedaan ? als je dat wil zeggen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 09:14

Amarie schreef:
aerdenhout1 schreef:
.

Niet ik ben er uitgegooit, dat gaat een beetje moeilijk aangezien het mijn stal is, maar een pensionklant die het te bont maakte.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:18

Wat mij goed lijkt is voor elke gast dezelfde regels en deze ook ergens op papier ophangen op stal, zodat het voor iedereen duidelijk is.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:28

Dit is toch jou stal? dit is egt luxe, gewoon buiten in een weiland genoeg eten.
en dan nog zeiken? ik denk als ze niet willen luisteren naar die paar kleine dingetjes
anders gewoon weg sturen, het is toch jou stal niet van hun?

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:28

]
Amarie schreef:
aerdenhout1 schreef:
.

Niet ik ben er uitgegooit, dat gaat een beetje moeilijk aangezien het mijn stal is, maar een pensionklant die het te bont maakte.[/quote]

wat deed die dan?

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 21:07

ja vandaag hadden ze weer keiveel hooi bijgegooid, een gans klein pakje terwijl ik al een ganse berg had neergegooid, nu is mijn vader het helemaal zat is het al de 4 de keer dat we het moeten zeggen, hij gaat zeggen dat ze maar een andere stal moeten zoeken waar ze baas mogen spelen..
het is beter dat ze zelf iets kopen een weide voor hun paard want bij zo een mensen is het toch nooit goed..

Simone1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:10

Ja, die moet je zo snel mogelijk een andere stal laten zoeken.
Voor sommige mensen doe je het nooit goed.

Ni_na

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:36

ik sluit me voledig aan bij de rest.
niks meer aan toe te voegen }:0

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:23

Verstandig besluit, Amosje. Hoe graag je ook zou willen, die mensen verander je nooit. Als zij zo'n grote ergenis voor je/jullie zijn, is wegsturen de beste keuze die je maken kunt. Dat een ander je klacht vindt meevallen, kan zo zijn. Op een gegeven moment is de ergenis zo groot, dat ieder klein dingetje groot wordt. Het vergalt jouw plezier aan je hobby en dat moet je nooit toestaan. Sneu voor de paarden, maar je kunt hier niets tegen doen. Goed dat jullie de stap hebben gezet.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 23:14

Marion71 schreef:
Verstandig besluit, Amosje. Hoe graag je ook zou willen, die mensen verander je nooit. Als zij zo'n grote ergenis voor je/jullie zijn, is wegsturen de beste keuze die je maken kunt. Dat een ander je klacht vindt meevallen, kan zo zijn. Op een gegeven moment is de ergenis zo groot, dat ieder klein dingetje groot wordt. Het vergalt jouw plezier aan je hobby en dat moet je nooit toestaan. Sneu voor de paarden, maar je kunt hier niets tegen doen. Goed dat jullie de stap hebben gezet.

Helemaal mee eens.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:01

Ik snap jouw kant van het verhaal heel goed Urielle.
Ik ga ook alleen bij die paarden de wei in of de stal in waar ik van weet dat het vertrouwd is.
Zijn de paarden net nieuw op stal en ken ik ze nog niet zo goed overleg ik altijd met de eigenaar.
Het zijn en blijven dieren waardoor je altijd goed op moet letten wat je doet!
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 31-12-09 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 17:04

amosje schreef:
het is beter dat ze zelf iets kopen een weide voor hun paard want bij zo een mensen is het toch nooit goed..

Klopt helemaal, je hebt altijd mensen waarbij je het nooit goed kunt doen. Hoe je je best ook doet.
Bij ons op stal is alles verder best alleen het hooi gebeuren niet (in mijn ogen dan!) en daarom voer ik zelf mijn eigen hooi en kan ik zelf bepalen wat en hoeveel ik voer(daar kwam dan ook bij dat mijn paard geen kuil kon verdragen in combi met de medicijnen die hij kreeg).

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-09 17:09

we hebben ze het eens duidelijk gezegd via de telefoon wel want nu waren we echt van onze stoel gevallen en konden niet wachten tot avond.. we hadden de tractor al voor het hooi gezet waren ze er nog over geklommen voor een nieuw pak open te doen
nu hebbe we gezegd dat als ze het ergens anders beter vinden aan die prijs dat ze beter kunnen vertrekken dat iedereen content is en hun dwarsliggen hele tijd, nu zijn ze al 2 dagen om 5 u hier en voeren we samen en doen we ze samen binnen,. en de paarden hebben daarom om 9 u savonds nog altijd hooi nu ze eerder voeren,
hoop dat het probleem nu opgelost is..