Een ritje in de sneeuw, leuk maar hoe doe je dat??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chicopicaro

Re: Een ritje in de sneeuw, leuk maar hoe doe je dat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:31

Weet je wat het vervelendste is , als je in de berm rijd en je paard schrikt toch ergens van en springt alsnog op de spekgladde straat.. nee hoor voor mij geen rijden in de sneeuw .. de paardjes hebben ijsvrij

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:03

ik durf het eigenlijk niet |(

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 18:22

Als je niet durft moet je het zeker niet doen!!! Dan gebeuren er juist ongelukken!! Gelukkig dooit het nu weer dus binnenkort geen ritjes meer door de sneeuw!! Wat ik dan wel weer jammer vindt....maar het is mooi geweest zo!! Nu wordt het weer tijd om een beetje fatsoenlijk te gaan rijden....

canonball

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:59

Ik heb gewoon door kunnen rijden met de sneeuw.
Mijn arab loopt erg stevig en is erg braaf.
Ijzers eraf en gaan!!
Waar met auto's is gereden moest je voorzichtig zijn maar in de bossen was het allemaal goed te doen in de sneeuw.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:05

Ik heb het laatst wel gedaan.. (zie topic in mijn ouderschrift :) )
Mijn paard is onbeslagen en heb vooral goed gekeken waar we reden.. We hebben in een weiland gereden waarvan we wisten dat er geen plassen onder liggen.
Ook moet je goed kijken wat voor sneeuw er ligt.. Als er meer mensen langs zijn geweest en het helemaal plat is moet je het niet doen, maar als het allemaal poeder sneeuw is, is het prima te doen!

Bloempot9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:05

het is heerlijk (welleens met de manege gedaan) aanrader! kijk wel uit voor de gladheid alleen sneeuw is echt leuk! :D

nicolrocket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:45

Mijn paard heeft ook geen ijzers ik rijd er gewoon mee buiten.
ik heb vanmiddag buiten gewandeld heel groot stuk,
ik vind het niet gevaarlijk,
je moet natuurlijk wel oppassen met sommige gladde stukken en naar beneden/boven lopen maar op een vlakke weg met een paard zonder ijzers. geen probleem ;)

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:16

Voor heeft mijn pony alleen ijzers. Ik heb met de sneeuw elke dag lekker buitenuit gereden. Ze krijgt er wel een beetje klonten aan maar als het plak sneeuw is doe ik sokken om de voor hoeven.
Zo komen er geen klonten onder.
Ik rijd alleen op stukken waar ik de bodum goed weet.
(mijn pony staat elke dag (ook met de winter) lekker buiten) Dus heeft ze zelf ook al even goed gevoeld hoe ze het beste kan lopen door de sneeuw

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:26

Buiten rijden in de sneeuw durf ik ook niet aan. In de bak, met zachte sneeuw wel! :j

Van het weekend ging ik buiten rijden, sneeuw was bijna overal weg. Op sommige delen lag nog wat sneeuw/ijs. Was spekglad, en mijn paard gleed daar constant over uit! (zonder ijzers!)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:28

De mijne lopen allemaal blootsvoets, ik doe eigenlijk niets qua vetten oid, neem ze gewoon mee voor de slee of aan de hand voor een mooie sneeuwwandeling. Nooit last gehad van ijs/sneeuwklompen onder de hoeven of glij-partijen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 00:27

Nell_ schreef:
Buiten rijden in de sneeuw durf ik ook niet aan. In de bak, met zachte sneeuw wel! :j

Van het weekend ging ik buiten rijden, sneeuw was bijna overal weg. Op sommige delen lag nog wat sneeuw/ijs. Was spekglad, en mijn paard gleed daar constant over uit! (zonder ijzers!)

Maar dat is ook veel gevaarlijker dan echt in de sneeuw rijden :). Zoals vandaag gaat het echt prima :j, maar je moet niet op de plekken komen waar nog wat sneeuw/ijs ligt, terwijl het overal weg is...dan weet je gewoon dat het daar vastgereden/gelopen is en dus glad!

Ik heb vandaag weer heerlijk door de sneeuw gereden hoor (buiten), we moesten een glijstraatje door..ging ook allemaal goed :+ , en daarna heerlijk door de berm gegaloppeerd!

De bermen zijn nu lekker hard, zonder te hard te zijn, en niet zo zacht! Super!

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:25

gewoon lekker in de sneeuw rijden hoor! Zeker als het verse sneeuw is kan het goed! En een rustig drafje of galopje als je zeker weet dat er geen ijs onder de sneeuw ligt kan ook heel goed. En natuurlijk geen deken om want zoals al eerder gezegd krijgen ze het warm van het stappen etc. Benen met water afspoelen is absoluut niet nodig. Sterker nog..... het water koelt af en de haren bevriezen dan :(
onderweg gewoon goed opletten op eventuele harde/gladde stukken en daarom heen gaan en bij twijfel afstappen en stukje wandelen.....

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 00:42

Palhaço schreef:
ik zou de benen niet afspoelen, ook niet met lauw water omdat de haartjes het been isoleert en zorgt dat de sneeuw/het water niet totop de huid komt maar er afglijdt langs de haren dus wordt de huid zelf niet nat en koud.
je kan wel wassen ofzo hoor maar dan maak je de huid ook echt nat en lijkt mij het alleen maar kouder juist... maar de benen zullen niet bevriezen maar ik zou na het wassen wel afdrogen met een handdoek zodat de haartjes niet bevriezen en een soort massage, omdat je boent met de handdoek ;)

ik heb door de sneeuw gelopen met grijs tape (plakband) aan de onderkant van de hoeven zodat hij geen klonten krijgt..
Ik til de hoef op als een hoefsmid, en doe aan de onderkant van de hoef ruim tape erover en dan afscheuren en dan er iets onder weer een tape strip, weer afscheuren en dan op het laatste nog een stuk tape om de hoef zodat de onderste tapestrippen goed blijven zitten. dus alleen rond het ijzer en stukje hoef de tape, niet op de haren of hoefballen, dat deel liet ik open, puur waar het ijzer zit daar afplakken ;)
dat ga ik vanavond weer doen en dan beetje door de sneeuw dwarrelen/grazen.. :P (aan de hand, dus als ik zie dat het toch nog glad is, ga ik niet door)

maar!... ik zou niet voor de fun op een paard met hoefijzers een sneeuwrit maken omdat het erg gevaarlijk is!!
dus puur alleen om even buiten te kunnen zijn aan de hand wandelen/grazen.. én zodra je merkt dat hij gaat glijden, geen risico nemen en niet doorlopen ;)

Dat is echt een supertip van die ducktape onder de ijzers!! Had ik nog geen eens aan gedacht!! :oo .. Slijt wel snel weg, maar je krijg geen klomp!! :D