Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Miss_Caroo schreef:Die peuk kon ook even wachten, vind ik.
Het is heel goed dat je paard zonder problemen het eerste stuk goed heeft gelopen. Maar toen je afstapte ging het mis.
Als ik in die situatie zat dan zou ik ook eerst wandelen, opstappen en kleine stukjes lopen. Als het goed gaat weer terug naar huis gaan.
Zo sluit je het positief af.
De volgende keer doe je dan een iets langer stukje, en op het moment dat het het beste gaat sluit je af.
maura schreef:Hier nog een vraagje voor TS:
Buiten wandelen gaat goed begrijp ik. Met halster en halstertouw neem ik even aan.
Als je gaat wandelen met een wat langere lijn, kun je dan ook bepalen waar zij precies loopt ten opzicht van jou? Veel paarden vinden het allemaal wel best buiten als ze veilig achter hun mens kunnen lopen, maar gaan zich anders gedragen als ze naast hun mens lopen (mens iets achter de schouder, op een vergelijkbare plek als wanneer je erop zit), of zelfs ervoor (dan moet je een redelijk lange lijn hebben en loop je zelf schuin naast de achterhand, zodat je niet per ongeluk getrapt kunt worden).
Als jouw paard buiten onzeker is (geworden), zal ze meer moeite hebben met zelf voorop lopen (langzaam lopen, proberen opnieuw achter jou te kruipen). Als ze jouw leiderschap in het zadel uitdaagt, zou ze met wandelen geen problemen moeten hebben met zelf voorop lopen en misschien ook wat brutaal worden als je haar in die positie plaatst (zelf tempo en richting gaan bepalen, of lekker in de berm duiken om te eten). Daarmee is je probleem niet direct opgelost, maar zo kun je misschien wel 'testen' of het probleem wordt veroorzaakt door angst of juist door dominantie.
russel schreef:Bij mij gaat het penny alarm af....
). Blijkt dat ze beter niet had kunnen afstappen, maar ze moest ook oversteken dus die kritiek slaat kant nog wal.jes_sira schreef:Kom maar op met jullie reacties!! Ik weet dat het niet goed is te roken en dat er veel mensen zijn die op het paard roken veroordelen.
Maar diezelfde mensen pakken hun paard in het voorjaar uit stal onder 2 dekens vandaan, zadelen op en trekken hun paard in de krul, slaan en trappen met sporen als ZIJ vinden dat het paard 1 stapje niet juist neerzet.
Dit vind ik veeeeeeeeeeeeeeel erger dan een sigaretje roken op of naast je paard.
.
dus wat dat betreft
. Maar dat ligt dus meer aan het roken niet aan wat je verder aan het doen bent
. (Het lijkt me overgens niet praktisch om het te doen terwijl je echt bezig bent met je paard (poetsen, rijden oid) maar ik vind het ook niet praktisch om dan te eten oid. Als je echt bezig bent met rijden vind ik dat teveel afleiding, en met poetsen zou ik mijn boterham of appel ook zo kwijt zijn omdat het paard denk
) sjeik schreef:Als je met een paard bezig bent moet alle aandacht naar het paard gaan Jes-sira. En weet jij verder hoe de mensen hier met hun paard omgaan? das verrekte knap.