Buitenritproblemen, ben het nu echt beu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjeik

Re: Buitenritproblemen, ben het nu echt beu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 03:15

Peuken roken doe je beter ergens anders maar als je met je paard bezig bent, aandacht op je paard en niet op je verslaving. Zelfde geldt voor mensen met zogenaamd moeilijke honden die lopen te roken terwijl ze de hond uitlaten.
Maar Wopke als je dat paard op MP zet geef dan maar even een brul.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 15:08

uhhhh wat moet ik met dit antwoord :Z

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:13

Die peuk kon ook even wachten, vind ik.
Het is heel goed dat je paard zonder problemen het eerste stuk goed heeft gelopen. Maar toen je afstapte ging het mis.
Als ik in die situatie zat dan zou ik ook eerst wandelen, opstappen en kleine stukjes lopen. Als het goed gaat weer terug naar huis gaan.
Zo sluit je het positief af.
De volgende keer doe je dan een iets langer stukje, en op het moment dat het het beste gaat sluit je af.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:20

Ben jij zelf niet angstig als je buiten rijdt?
Of wat onzeker omdat je niet weet wat er komen gaat?

Ik heb van die periodes, en dan kan ik er gif op innemen dat het
op een of andere manier mis gaat buiten.

Dan neem ik een stapje terug en blijf in de wei rijden, totdat ik weer het zelfvertrouwen heb..dan gaat het meestal weer tijden perfect.

Maar als ik het zo lees, heb jij zelf geen angst of onzekerheden tijdens de buitenrit?

Lastig hoor..Overigens, ik rook dan wel niet, maar heb idd een telefoonverslaving en als tie gaat tijdens mijn rit (of sms) dan moet ik of opnemen of kijken...Erg he!! En dan neemt mijn fjord meteen een loopje met me, ik word gelijk afgestraft.

De tweede alinea van Miss_carroo ben ik het helemaal mee eens.
Klein beginnen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 13:24

Miss_Caroo schreef:
Die peuk kon ook even wachten, vind ik.
Het is heel goed dat je paard zonder problemen het eerste stuk goed heeft gelopen. Maar toen je afstapte ging het mis.
Als ik in die situatie zat dan zou ik ook eerst wandelen, opstappen en kleine stukjes lopen. Als het goed gaat weer terug naar huis gaan.
Zo sluit je het positief af.
De volgende keer doe je dan een iets langer stukje, en op het moment dat het het beste gaat sluit je af.

uhmm dat heb ik ook gedaan
ik ben eerst met haar naar een veld gelopen
en daar ben ik pas opgestapt
heel ff gereden en toen weer afgestapt
maar ik had zoiezo weer afgestapt al niet om de peuk
want ik moet langs een snelweg terug naar huis
en ik vertrouw me zelf wel dat ik het kan maar die dame waar ik op zit vertrouw
ik daar niet op
en ik vind het te risico vol om daarlangs te rijden
want wandelen doet ze perfect uitmuntend kan niet beter

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:46

Hier nog een vraagje voor TS:

Buiten wandelen gaat goed begrijp ik. Met halster en halstertouw neem ik even aan.
Als je gaat wandelen met een wat langere lijn, kun je dan ook bepalen waar zij precies loopt ten opzicht van jou? Veel paarden vinden het allemaal wel best buiten als ze veilig achter hun mens kunnen lopen, maar gaan zich anders gedragen als ze naast hun mens lopen (mens iets achter de schouder, op een vergelijkbare plek als wanneer je erop zit), of zelfs ervoor (dan moet je een redelijk lange lijn hebben en loop je zelf schuin naast de achterhand, zodat je niet per ongeluk getrapt kunt worden).
Als jouw paard buiten onzeker is (geworden), zal ze meer moeite hebben met zelf voorop lopen (langzaam lopen, proberen opnieuw achter jou te kruipen). Als ze jouw leiderschap in het zadel uitdaagt, zou ze met wandelen geen problemen moeten hebben met zelf voorop lopen en misschien ook wat brutaal worden als je haar in die positie plaatst (zelf tempo en richting gaan bepalen, of lekker in de berm duiken om te eten). Daarmee is je probleem niet direct opgelost, maar zo kun je misschien wel 'testen' of het probleem wordt veroorzaakt door angst of juist door dominantie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:50

maura schreef:
Hier nog een vraagje voor TS:

Buiten wandelen gaat goed begrijp ik. Met halster en halstertouw neem ik even aan.
Als je gaat wandelen met een wat langere lijn, kun je dan ook bepalen waar zij precies loopt ten opzicht van jou? Veel paarden vinden het allemaal wel best buiten als ze veilig achter hun mens kunnen lopen, maar gaan zich anders gedragen als ze naast hun mens lopen (mens iets achter de schouder, op een vergelijkbare plek als wanneer je erop zit), of zelfs ervoor (dan moet je een redelijk lange lijn hebben en loop je zelf schuin naast de achterhand, zodat je niet per ongeluk getrapt kunt worden).
Als jouw paard buiten onzeker is (geworden), zal ze meer moeite hebben met zelf voorop lopen (langzaam lopen, proberen opnieuw achter jou te kruipen). Als ze jouw leiderschap in het zadel uitdaagt, zou ze met wandelen geen problemen moeten hebben met zelf voorop lopen en misschien ook wat brutaal worden als je haar in die positie plaatst (zelf tempo en richting gaan bepalen, of lekker in de berm duiken om te eten). Daarmee is je probleem niet direct opgelost, maar zo kun je misschien wel 'testen' of het probleem wordt veroorzaakt door angst of juist door dominantie.

De tip om het te testen is goed, maar geen garantie denk ik.
Haar onzekerheid kan nl specifiek voorkomen als TS op haar zit omdat de vorige eigenaresse het paard met buitenritten hardhandig aanpakte en daarmee voor een flinke dosis wantrouwen/angst voor gevolgen als ze ff onzeker is en dan is het probleem er dus juist tijdens het rijden
En gezien de info lijkt me dat in deze situatie het meest waarschijnlijk
Paardje zal moeten leren vertrouwen op TS tijdens buitenritten en dat kost gewoon heel erg veel tijd (lees:soms jaren) en geduld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:42

wopkelover schreef:
zaar schreef:
ik zou eerst profesionelen hulp zoeken,
en gewoon niet roken ;)

dit antwoordt slaat dus nergens op :Z

Bij mij gaat het penny alarm af....

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 16:23

russel schreef:
Bij mij gaat het penny alarm af....

sorry maar penny alarm ??
als er iemand geen penny is ben ik het wel
ik heb nooit makkelijke paarden gehad allemaal stuk voor stuk (behalve mn shetje dan)
komen ze van adressen af waar ze het niet makkelijk hadden
allemaal een mega gebruiks aanwijzing
maar allemaal stuk voor stuk weer helemaa goed gekregen
met deze ben ik dus nog steeds bezig
ik heb er nu 4 gehad met een gebruiks aanwijzing
een is er van me ontwreed op een hele vrede en gemene manier
wopke is vorig jaar overleden
en rebekka tja daar werdt iemand helemaal stapel verlieft op haar
en june (de pony waar het topic over gaat)
daar snap ik dus gewoon geen snars meer van ik weet het niet meer
vandaar dit topic

dus waar jij dat penny alarm vandaan haalt
toch slaat in ieder geval nergens op

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:43

Kan ik hier uit afleiden dat je alleen met je paard naar buiten gaat? Zonder een ander paard met berijder?
Ik weet niet of je het al hebt geprobeerd, maar ga eens samen met andere rustige paarden naar buiten, misschien dat de jouwe zich dan meer op zijn/haar gemak voelt. En als je zo'n wildebras hebt: ik zou de volgende keer niet meer afstappen om te gaan roken, als je merkt dat het daarvoor goed ging, en daarna niet meer. Maar ik begrijp het hoor, dat je het zat bent. Misschien professionele hulp inschakelen? Als dat dan niet werkt zou je altijd nog tot een verkoop over kunnen gaan, maar ik zou mijn paard niet zomaar wegdoen.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 16:46

lief dat je het berichtje plaatst maar als je het topic doorgelezen had
zou je weten dat ik een hele goeie lesgever heb
en ik nooit alleen naar buiten ga altijd met iemand
en ik geen andere paarden in de buurt heb om samen mee rijden

taskeushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:21

Wat maakt die peuk nu uit?
Ik denk als je leuke buitenritjes wilt make dat dit dan niet het geschikte paard is.
Maar als je hem op mp zet dan kun je er niet bij zetten dat hij braaf is. Kan nog welleens een lastige verkoop worden. Het is natuurlijk wel leuker als je het klaar zou krijgen dat ie braaf word in het bos!!!
Succes ermee

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 22:10

ze is wel braaf en lief (binnen)
en buiten ook als er maar een maatje mee gaat
alleen als ze alleen naar buiten gaat niet :(

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:52

Oké, sorry dan :o .
Ik zou het verder ook niet weten. Succes Iig!;)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:18

Ik verbaas me over de zeer negatieve reacties!! De meeste van deze negatievelingen hebben duidelijk niet het topic goed is gelezen.

Meestal is het zo dat de mensen met de grofste uitspraken zelf vaak nog erger zijn in andere opzichten. Kijk eens kritisch naar jezelf!!!
En lees eerst goed voordat je reageert.

Mensen, ik rook zelfs OP mijn paard!!! Mijn driftkikkertje kan alleen stil staan als ik een peuk opsteek. Trucje die ze 13 jaar geleden na 2 keer doorhad. ;)

Kom maar op met jullie reacties!! Ik weet dat het niet goed is te roken en dat er veel mensen zijn die op het paard roken veroordelen.
Maar diezelfde mensen pakken hun paard in het voorjaar uit stal onder 2 dekens vandaan, zadelen op en trekken hun paard in de krul, slaan en trappen met sporen als ZIJ vinden dat het paard 1 stapje niet juist neerzet.
Dit vind ik veeeeeeeeeeeeeeel erger dan een sigaretje roken op of naast je paard.

Ze vraagt advies over het wangedrag van haar paard (wat duidelijk niet zonder reden is gekomen, lees topic), niet of ze wel op niet kan afstappen om een sigaretje te roken (zij stapt tenminste nog af :P). Blijkt dat ze beter niet had kunnen afstappen, maar ze moest ook oversteken dus die kritiek slaat kant nog wal.

Dus, bij deze Wobkelover. Filter de adviezen eruit waar je wat aan hebt en laat de andere in hun sop gaar koken.

RESPECT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! bestaat dat nog????????????

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:21

Als wij in de menles op de bok zitten te smoken stuurt de instructeur ons de baan uit. Roken hoort niet achter en op een paard. Evenmin als paard in elkaar flossen en met sporen trappen. sporen zijn voor verfijning van hulpen en geen gaspedaal.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:25

jes_sira schreef:
Kom maar op met jullie reacties!! Ik weet dat het niet goed is te roken en dat er veel mensen zijn die op het paard roken veroordelen.
Maar diezelfde mensen pakken hun paard in het voorjaar uit stal onder 2 dekens vandaan, zadelen op en trekken hun paard in de krul, slaan en trappen met sporen als ZIJ vinden dat het paard 1 stapje niet juist neerzet.
Dit vind ik veeeeeeeeeeeeeeel erger dan een sigaretje roken op of naast je paard.

Vind ik ook!!! Je hebt ook mensen die hun kinderen slaan, en belastinggeld achterover drukken, voordringen bij de supermarkt, te lang links rijden, banketstaaf doen tegen hun schoonmoeder, te zwaar zijn voor hun paard, slecht passende zadels gebruiken, voor een kwartje een paard willen onderhouden, hun kinderen geen groente geven, de hond schoppen, hun mandje niet netjes terugzetten in de supermarkt, geen deodorant gebruiken, dat is ook allemaal veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erger..... :+ :+ :+ :+

Uh, what's ur point?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:40

@wopkelover: volgens mij bedoelde russel met penny de reacties over 'als je met je paard bezig bent hoor je niet te roken'. Imo roken penny's niet (dat mag niet als je 11 bent) dus ik betwijfel dat ze jou een penny vind (:) .

Ik vind roken zoiezo stom dus ik vind het ook stom om te roken als je met je paard bezig bent. Ik vind het eigenlijk nog stommer om met -5 buiten te gaan staan om te roken :Y) dus wat dat betreft :+ . Maar dat ligt dus meer aan het roken niet aan wat je verder aan het doen bent :P . (Het lijkt me overgens niet praktisch om het te doen terwijl je echt bezig bent met je paard (poetsen, rijden oid) maar ik vind het ook niet praktisch om dan te eten oid. Als je echt bezig bent met rijden vind ik dat teveel afleiding, en met poetsen zou ik mijn boterham of appel ook zo kwijt zijn omdat het paard denk :9 )

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:52

Mijn punt is dat de reacties kant vaak nergens op slaan en niet het advies is waar ze om vraagt.
Dit vaak omdat de topic niet goed is gelezen en de kortzichtigheid.

Het voorbeeld dat ik noemde over mijn roken en hoe degene die hier een mening over hebben zelf met hun paard omgaan.
Kijk eerst kritisch naar jezelf voor je een ander veroordeeld. Dat is wat ik duidelijk wilde maken.

Ook weer een goed voorbeeld van niet lezen wat er werkelijk staat.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 15:59

Als je met een paard bezig bent moet alle aandacht naar het paard gaan Jes-sira. En weet jij verder hoe de mensen hier met hun paard omgaan? das verrekte knap.

taskeushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:03

Ik vind roken dom!! Maar om langs je paard te gaan met oversteken doe ik nooit.

__mien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:15

rij je in je eentje buiten of ben je met iemand anders?
misschien zou het helpen om samen met iemand anders buiten te rijden die heel braaf is dan worden ze al wat vertrouwder

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:24

sjeik schreef:
Als je met een paard bezig bent moet alle aandacht naar het paard gaan Jes-sira. En weet jij verder hoe de mensen hier met hun paard omgaan? das verrekte knap.

Ook jij hebt niet goed gelezen wat ik heb geantwoord.
Als voorbeeld heb ik genomen mezelf en een aantal mensen van mijn vorige stal.

Nogmaals, degene die mij aanspraken op mijn gerook, zijn soms zelf niet goed voor hun paard.
En als je een keer een peukie rookt op of naast je paard zegt ook helemaal niets of je aandacht hebt voor je paard of niet.
Je spreekt mij aan op hoe te weten hoe jij met je paard omgaat? Ten eerste deed ik dat niet. Ten tweede, aan jouw en de andere reacties te zien weet jullie anders precies wat er schort aan de omgang van Wopkelover met haar paard. Lees ze nog maar eens door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:56

In het bos of buiten hoor je niet te roken. punt uit. In elk bos geldt een rookverbond en brandende peuken weggooien van af je paard is helemaal not done.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:43

Heb net nog lekker een uurtje geknuffeld/gespeeld/gekeuteld bij mijn schatje in het land. En heb ondertussen ook effe lekker een peukie opgestoken. Daarna lekker eten gemaakt voor haar, stalletje uitgemest, nog een peukie met een kop koffie uit de thermoskan en toen de koppel naar binnen gehaald. SO WHAT!!

O ja, wie heeft het over een bos? Dit is precies een voorbeeld van wat ik bedoel.
Kijk eerst naar jezelf!! En kijk naar het advies dat ze vraagt.
Laat je nooit iets (zweep of zo) vallen als je op je paard zit? Het lijkt mij toch de bedoeling dat je gewoon van je paard kunt stappen zonder dat er ongelukken gebeuren. Dat is waar deze topic om gaat!!
En niet over roken. Ja roken is slecht. Dat weet iedereen. Laat iedereen in zijn waarde en respecteer elkaar! Dat is wat ik wil zeggen en nu ben ik er klaar mee!