Nu nog 24/7 buiten laten "mishandeling"?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:24

voor haar is het duidelijk beter dat ze kan bewegen kiezen waar ze staat en toch een goede warme schuilstal heeft! super dus! niet aantrekken wat de mensen ervan zeggen, jij kent je paard het beste en enkel jij weet wat het beste is voor haar!

Iranda

Re: Nu nog 24/7 buiten laten "mishandeling"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:12

Niks zielig! Heerlijk juist :) Die van ons (16 en 19jr) staan ook zo, zolang ze kunnen schuilen en voldoende ruwvoer en water hebben is er niks aan de hand. Ze hebben een dikke berevacht en daarmee gingen ze ook vorig jaar met -23 nog lekker buiten op de sneeuw staan...

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:03

Mishandeling? Integendeel, 24/7 buiten is het mooiste wat je je paard kan aanbieden! :j

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:12

Bij mijn vriendin staat ze ook gewoon 24/7 buiten met schuilstal waar ze haast nooit instaan.
Ze hebben een goede dikke wintervacht nu en nergens last van!!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:23

Die van mij kan ook zelf kiezen stal of bak/wei en staat 9 van de 10 keer in de bak/wei, zelfs als het sneeuwt of regent.
Nu is hij deels geschoren i.v.m. de wedstrijden en sluit ik hem 's nachts wel op in de stal (boos dat ie is :-))

Zelf laten kiezen is de meest ideale situatie vanuit je paard gezien denk ik.
Maar helaas niet voor iedereen te realiseren.

Helemaal niet zielig dus als ik jouw vraag moet beantwoorden.
Zielig is het wel als er geen schuilplaats is.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:01

@amon Re: Hm dan is het dus zielig voor mijn haflinger? Je zegt zelf dat ze toch altijd buiten staan en nooit naar binnen gaan, waarom denk je dan dat het zielig is?
Mijn haflinger heeft vorig jaar 3 maanden in de winter zonder schuilstal buiten gestaan. Ze was toen kerngezond, nog nooit ziek geweest. Ze komt binnenkort weer op de wei zonder schuilstal. We kunnen er wel een schuilstal neer zetten, maar ik denk gewoon dat ze er niks mee doen en dan is het nogal zonde (daarnaast mag je eigenlijk niet zomaar een schuilstal in de wei neerzetten). Als het beter zou zijn zouden we het wel doen, maar ik ben er nog niet van overtuigd eigenlijk.

SummerLess schreef:
je hebt een schuilstal heb ik gelezen
doe daar een dikke laag stro en hooi in
en misschien als je een oud matras hebt of meerdere leg die er nog onder en dan het stro en hooi
dan ligt ze niet op de koude vloer voor als ze dat niet lekker vind

Haha! Een oud matras? Dan beter een rubberen mat denk ik :D Matras maakt denk ik weinig uit voor een 500 kilo wegend paard en daarnaast schijten ze hem natuurlijk helemaal onder (tenminste dat zou mijn haflinger wel doen :+ )

Cadanzax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 11:11

Als je paard het fijn vindt zou ik hem niet naar binnen doen ;)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:33

Mijnes staan nog steeds 24/7 buiten al heb ik ze gisteren wel eventjes een paar uurtjes op stal gezet zodat ze een beetje op konden drogen van die hevige sneeuwval.

Wel ben ik benieuwd wat jullie gedachten zijn over de hoeven/benen. Voor hun lichaam hebben ze lekker dikke wintervacht en krijgen het daar ook echt niet koud. Maar nu ze met hun blote hoeven op bevroren grond in de sneeuw staan krijg ik het erg koud als ik er alleen al aan denk. Nou zijn paarden gelukkig heel anders dan mensen maar je gaat toch een klein beetje twijfelen als er ijspegels aan de sokken hangen en als je de hoeven uit wilt krabben dat daar gewoon een klomp ijs in zit...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 15:35

Die van mij staat in een uitloopstal met paddock samen met zijn vrienden. Hij vind het heerlijk en is veel happier dan vorig jaar in zijn gewone stal.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:02

Mijn shetlander en haar weidegenoot (een ijslander) staan ook 24 uur per dag buiten zonder deken en schuilstal.

Heb voor mijn shet wel evt een regendeken, maar die heb ik er juist nu niet op! Zit geen voering in en is met deze kou alleen maar kouder naar mijn idee, omdat het de haren plat drukt. Zonder regendeken kan ze haar haren lekker uitzetten en zich volgens mij veel warmer houden nu.
Heb niet het idee dat ze het koud heeft. Bij langdurige of extreme regen doe ik haar wel de regendeken om.

Vind het geen dierenmishandeling, maar is afhankelijk van het type paard dat je hebt. Mijn pas overleden new forest/arabier was een koukleum en had ik 's winters altijd 's nachts op stal en had altijd een deken om. Voor de koudere dagen zoals nu had ik een lekker 300 grams met hals. Maar hij wilde 's avonds ook op stal als ik de deur open zette, liep hij er zelf in. En als hij de hele dag in de regen of wind stond was hij chagrijnig.

Ik zie in mijn omgeving pony's die met dit weer, vrieskou en sneeuw, een regendeken om hebben. Wat vinden jullie hiervan? Doe je een pony momenteel plezier met een regendeken of is dat alleen maar kouder dan zonder??

En hoe zie je eigenlijk of je pony het wel leuk vind in de sneeuw? Ik twijfel hier soms aan bij mijn shet, zij sjokt door de sneeuw alsof het van haar allemaal niet zo nodig meer hoeft.. De ijslander daarentegen vind het prachtig en banjert er met plezier doorheen! Deze is wel een stuk jonger.. Mijn shet is 21, zou het de leeftijd zijn of mist ze mijn andere pony die begin deze maand is ingeslapen.. ?

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:20

corinepgek schreef:
Mijnes staan nog steeds 24/7 buiten al heb ik ze gisteren wel eventjes een paar uurtjes op stal gezet zodat ze een beetje op konden drogen van die hevige sneeuwval.

Wel ben ik benieuwd wat jullie gedachten zijn over de hoeven/benen. Voor hun lichaam hebben ze lekker dikke wintervacht en krijgen het daar ook echt niet koud. Maar nu ze met hun blote hoeven op bevroren grond in de sneeuw staan krijg ik het erg koud als ik er alleen al aan denk. Nou zijn paarden gelukkig heel anders dan mensen maar je gaat toch een klein beetje twijfelen als er ijspegels aan de sokken hangen en als je de hoeven uit wilt krabben dat daar gewoon een klomp ijs in zit...

Nou last van koude hoeven krijgen ze niet denk ik!! Het zijn geen mensenvoeten ;) Denk dat je daar niet druk over hoeft te maken. Het zijn net dikke nagels.. Ik heb wel de grote ijssneeuwballen die aan de sokken van mijn shet hingen te bungelen eraf geknipt haha..
En ik krab de ijsklompen er 2x per dag onderuit. Ze lopen wel wat voorzichtiger met die ijsklompen onder de voeten gelukkig. Ben soms wel bang op blessures als ze gekke dingen doen, lijkt me toch minder stabiel om op hoge ijsblokken te lopen..
Heeft iemand eigenlijk zijn paard met ijzers buiten staan in de sneeuw?

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:47

Hinke, had alleen de beginpost gelezen en niet de rest. Die van mij gaat soms wel degelijk schuilen (harde wind + regen bijv. of hagel) Als ze de optie niet hebben vind ik dat zielig, maar hoeft inderdaad niet te betekenen dat ze ziek worden. In de natuur kunnen ze ook schuilen, dus ik persoonlijk vind het niet goed om ze dat te ontnemen in een kale wei zonder enige beschutting.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 14:15

Nou die van mij loopt inmiddels ook in de wei, waar ze voorlopig ff blijft. Zo'n mooi gezicht, in de sneeuw!

Amonre: tsja ik weet niet hoor. Ik vind dat hele 'in de natuur zus en zo' verhaal altijd maar een beetje raar. Maar om daar op in te gaan: 'in de natuur' zijn de bomen in de winter iha kaal en ze kunnen daar wel onder gaan staan maar nat worden ze toch, en veel beschuttig heb je nou ook weer niet van een boom ;) Wat dat betreft heeft mijn paard nu meer beschutting gezien om de wei verhoogde boomwallen liggen.

Maar goed, iedereen heeft zn eigen manier. Zolang ze gezond zijn, nooit verkouden, en ook nooit lopen te trillen oid ga ik het niet zielig vinden. Ben namelijk nog nooit een paard geweest dus weet niet wat ie voelt :+

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:18

Lekker houden zo, zeker als ze de mogelijkheid heeft om binnen te gaan schuilen!!!!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:58

heb zojuist het hele topic gelezen, er vielen mij 2 dingen op:
-wanneer je zelf artrose hebt en dat vergelijkt met een paard met artrose, ben je net als één van de
passerende wandelaars met hun kritiek.
-juist omdat een "buitenpaard" veel kan lopen krijgt het geen koude benen of voeten. door de beweging
werkt het pompmechanisme van de hoeven optimaal, hierdoor circuleert het bloed constant door de benen. een paard dat dag en nacht op stal staat heeft dus veel eerder last van koude benen.

nog iets wat me opviel:
zeg, die matras in een stal kan echt niet hè! dat is een bron van bacteriën, bovendien moet je er niet aan denken wat voor een ellende je te wachten staat als hij/zij er zijn/tanden in zet!

mijn pony's staan 's nachts binnen omdat het niet anders kan, overdag heerlijk buiten, ook met deze sneeuw. ze hebben ijzers onder en dat is lastig met klompvorming. maar daar heb ik meer hinder van dan zij. ze rennen toch als ze dat willen.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:00

Mijn paarden vinden het volgens mij héérlijk. Zelf moet ik nog wel eens slikken als ik ze zo diep in de sneeuw zie staan en verlang ik naar lekkere binnenstallen met warm en koud water en licht... Maar de paarden: Die gaan niet eens in de schuilstallen staan, laat staan om ze weer op te sluiten...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:10

De sneeuw is inderdaad geen enkel probleem. Maar als het straks gaat regenen en het rond het vriespunt zit wordt het denk ik wel minder ;)

Vandaag lager er trouwens AARDAPPELschillen bij de paarden van mn vader, die ook dag en nacht buiten staan (niet waar mijn paard staat). Blijkbaar vond iemand het zielig en dacht, laat ik die paarden eens vergiftigen :( Hopelijk laat diegene dat voortaan uit zijn hoofd, ze eten het toch niet op want ze krijgen onbeperkt kuil.

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:15

zolang jij het gevoel heb dat het goed is voor je paard, zolang jij denkt dat je paard zich hier fijn bij voelt, gewoon lekker buiten laten staan dan. Heb je op een gegeven moment het idee dat je paard toch liever in een warm stalletje staat, kan dat altijd nog toch. :D

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:22

hinta schreef:
-juist omdat een "buitenpaard" veel kan lopen krijgt het geen koude benen of voeten. door de beweging
werkt het pompmechanisme van de hoeven optimaal, hierdoor circuleert het bloed constant door de benen. een paard dat dag en nacht op stal staat heeft dus veel eerder last van koude benen.

Tnx! Daar had ik nog niet aan gedacht maar dat klinkt heel logisch inderdaad. Ik ben weer gerust gesteld.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:57

Hinke, in de natuur zijn ze ook niet geschoren en ik heb die van mij geschoren, dus is van mij eigenlijk ook niet zo natuurlijk dat ik dat gedaan heb hihi. Ben het verder helemaal eens met de laatste zin in je reactie.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:03

Ik vind het toch wel een fijn idee dat mijn fjord 's nachts lekker binnen staat. :j Het is een ras dat het hele jaar buiten kan, maar ik heb het liever niet. Vooral als het gras te slecht is en in de bak moet staan wil ik haar daar zeker niet elke dag in hebben, slecht voor de hoeven.

Jacqie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:10

Die voorbijgangers lekker links laten liggen, wat weten zij er nou van!? Jouw paardje vindt het heerlijk buiten en als iemand nog eens durft te zeggen dat het zielig is moet je maar vertellen over paarden die 24/7 binnen staan in een klein stalletje en nooit naar buiten mogen, das pas zielig!

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:21

ik ben ieder jaar erg verdrietig als ik naar mijn paarden toe ga : zelfs met dekens op rillen ze soms in de regen. ze hebben wel een bomenrij om te schuilen maar geen schuilstal oid. Op dit moment hebben wij door omstandigheden geen andere mogelijkheid, gelukkig zal dit jaar wél het laatste jaar zijn.
Als ik jou verhaal zo hoor is er geen enkele reden tot bezorgdheid :lekker laten staan zou ik zo zeggen ,een luxe plek toch voor het betreffende paardje precies goed. Het gaat er namelijk niet om wat een ander er van vind ,maar hoe je paardje het erop doet , en zo te horen vermaakt ie zichzelf prima, en is die er blij mee!!!

Maggie_Eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:39

Die van mij is nog steeds erg gelukkig buiten :j bokt, springt speelt rent.. nee hoor maak me totaal geen zorgen, hij heeft ook geen schuilstal, wel onbeperkt hooi en water, en een regenjas van 300 grams aan. Paardje is helemaal happy, en de regen bomt 'm dus gewoon helemaal niet :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:43

Die van mij blijft gewoon 24/7 buiten staan.
Hij is het niet gewend, heeft zijn afgelopen 3 jaar op stal gestaan (swinters) en heeft niet geleerd vacht/weerstand te kweken. Hij heeft ook nu nog niet zo'n dikke vacht, maar loopt 24/7 buiten op de manege (waar alle pensioners en manegepaarden 24/7 buiten lopen :) ) met grote schuilcontainers, in kuddeverband en met onbeperkt ruwvoer.
Ook met de vorst/sneeuw heb ik niet gezien dat hij het koud had.
Hij vindt het geweldig!

Heb mijn vorige paarden ook allemaal altijd 24/7 buiten gehad en wil ook niets anders voor mijn paarden :)