Trektocht maken, ervaringen en tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cherina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:29

super, super gaaf idee! jammer dat ik zelf niet zo'n brave pony heb! haha.. maar 1 tip, ik zag dat je een laptop mee nemen wouw, dat lijkt me niet zo verstandig, kun je beter een klein dagboekje meenemen en later uittypen! maar ik wil wel weten hoe dit afloopt, echt super gaaf! :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:54

Paarden worden van zo'n trektocht vaak een stuk braver (en verkeersmak :P )

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:23

Waratje schreef:
Paarden worden van zo'n trektocht vaak een stuk braver (en verkeersmak :P )

Omdat je bij zo'n tocht veel meer op elkaar aangewezen bent, krijg je een veel betere band met je paard. Je krijgt veel meer vertrouwen in elkaar, want je moet het toch maar even samen allemaal doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:44

Alwiene schreef:
@ [naam], heb je gelezen waarom ik een laptop mee wil nemen? Het enige LUXE in dat verhaal is dat ik dan niet hoef te plannen wanneer ik ga en hopen dat het weer meewerkt en niet naar huis hoef als ik het naar mijn zin heb omdat thúis mijn werk is ;) Hoewel het kan dat jij dat ook overbodige luxe vind natuurlijk :D

Sorry, was ook niet speciaal naar jou gericht. Dat is wat IK zou doen, plannen vind ik altijd handig, en het weer kun je toch niets aan veranderen. Wat je zelf doet moet je lekker zelf weten natuurlijk, dat het je werk is heb ik gelezen, en daarom snap ik ook dat JIJ wel je laptop mee zou nemen. Al zou ik dan zelf overwegen om er dan een week helemaal tussenuit te gaan als dat tenminste een mogelijkheid is :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 21:26

Ik zou het vreselijk zonde vinden van mijn laptop. Al dat geschud kan toch niet goed zijn. Ik heb al een mobieltje gehad, waarvan het glas brak, terwijl dat in een heuptasje zat. Ik kan me niet voorstellen dat het goed is voor je pc. Bovendien weegt het ook behoorlijk wat, en neemt het ook nog best ruimte in. Je zal ook oplader mee moeten nemen.

Maar goed, ieder zijn ding.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:46

hier ook iemand die vaak trektochten doet.

wij regelen slaapplaatsen op voorhand waar altijd wei bij is zodat de paardjes altijd de volledige avond+nacht gewoon op de wei kunnen,krachtvoer niet nodig hier.

ook hier zo'n 15km/dag,maar echt 3/4 v/d tijd stappen,en op een mooi rustig stuk eens een rustig galopje.

bagage.
hier grote zadeltassen achteraan,kleine vooraan en nog een bananentas.

op die bananentas een groot stuk stevig plastiek waar slaapzak,lange ruiterjas(die regendicht is) en eventueel nog iets anders lang erin gerold.zo blijven ze droog,en dat groot stuk plastiek is voor verschillende dingen handig.

wij rijden enkele uren in de vm,houden dan een 'siesta'(paarden worden afgezadeld,aan een boom gebonden en wij doen een dutje op de plastick)(zo deden we ook ooit onze siesta op de veluwe en de mensen namen spontaan foto's van ons....'kijk!cowboys met hun paarden!!!' :z )

ook bij te felle regen kan je deze plastiek gewoon over je zadel,paard en jezelf leggen,want ook al steek je alles in plastick en draag je een regendichte ruiterjas,dan nog ben je nat en al de rest erbij ook!

touwhalster onder het kopstuk doen sommige hier,ik rij met touwhalster,dus heb geen kopstuk nodig.

als 'halstertouw' gebruiken wij hier allen een gewoon klimbouw van 8m,bind je op en hang je aan een ring aan je zadel,bindt je over de middag je paard mee vast aan de boom(altijd zo hoog mogelijk vastbinden,ze kunnen ze veel moeilijker over het touw raken),en stel dat je bv een stijgbeugelriem of singel hebt die plots breekt,dan kan je met een stuk van dit touw iets 'tijdelijks' in elkaar knutselen zodat je toch nog raakt waar je moet raken om hulp te krijgen.

als je paard ijzers heeft zoek je ook beter nummers van enkele hoefsmeden in de buurt op,want ook hier kan vanalles mee misgaan.

wat ook soms een probleem kan zijn,zijn bezwete,natte,vuile zadeldoeken,die kanje niet dagelijks verversen.

hier kopen we zo'n klassieke 'legerdweilen' die echt 2m op 2m zijn,nemen kei veel zweet op,en kan je elke dag anders plooien zodat je paard nooit een nat iets rechtstreeks op zijn rug heeft.

qua ondergoed enzo idd heel beperkt,qua shampo,zeep,tandpasta,staaltjes gebruiken(die kan je voor een prikje kopen in het kruidvat ook),ook borsteld,beperk je tot 1(ik gebruik altijd zo'n plastieken ding met tandjes,kan je alles mee kammen),en een simpele hoevenkrabber.
ook een breekmes is echt noodzakelijk,als je paard ergens vasthangt en in paniek raakt,kan je het vlug doorsnijden!

eten idd ook beperken,en als je slaapplaatsen regelt,dan zorgen wij altijd dat we daar dan knn douchen en warm eten.

voor de rest is alles hier dan ook gezegd denk ik

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:19

Dit heb ik een aantal jaren geleden ook eens met een vriendin gedaan. Ik moet zeggen dat het wel een aanrader is. Erg leuk om te doen!!
Wij zijn van maandag - vrijdag weg geweest. We hadden van tevoren adressen gezocht waar we konden overnachten in ons tentje en waar de paarden op de wei konden. Ook wij wilden volledig onafhankelijk zijn van anderen dus wij hadden alles op onze paardjes geknoopt. Wat wij allemaal mee hadden:
- Tent;
- Slaapzak;
- Luchtbed;
- 1 schone paardrijbroek;
- 1 spijkerbroek;
- 2 schone shirtjes voor paardrijden;
- 1 schoon shirtje voor naar de winkel en voor bij het kampvuur;
- 1 pakje wegwerpwashandjes;
- 2 handdoeken die oud en versleten waren waardoor ze na gebruik weg gegooid konden worden;
- paar oude schone onderbroeken die na gebruik de prullenbak in konden;
- 1 vork en 1 lepel;
Verder nog wat kleine dingetjes als deodorant ed.

Als warme maaltijd haalden wij wat patat of chinees. De chinees kon gewoon uit de bakjes gegeten worden :+ .
Wanneer de paarden op de overnachtingsplek op het land of in de stal stonden, vertrokken we naar de supermarkt voor een ontbijt en lunch voor de volgende dag. Zo hoef je eigenlijk maar voor 1x eten mee te nemen op het paard.

Ik ben vast nog een heleboel handige tips vergeten.. Ik zal ook even een paar foto's plaatsen van onze trektocht:
Daags van tevoren even proefdraaien:
Afbeelding
Vertrek:
Afbeelding
Detail bagage:
http://www.myalbum.com/GroteFoto-6TQ4UFT4.jpg

Het was in ieder geval een vakantie om nooit te vergeten!!
Alvast veel plezier!!

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:23

Op trektocht gaan met je (verzorg) paard/ pony is altijd super leuk!
Ik heb 4x eerder een trektocht gemaakt en het is echt erg leuk! Maar als je dat voor het eerst doet is het misschien aan te raden om eerst bij een organisatie meer te gaan. Je kan bij de meeste gewoon inschrijven dat je een eigen pony mee neemt.
Misschien goed voor de ervaring.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:30

HelgaV schreef:
-
- 1 spijkerbroek;

Niet doen, spijkerbroek is hartstikke zwaar ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 17:07

tengeltje11 schreef:
ook een breekmes is echt noodzakelijk,als je paard ergens vasthangt en in paniek raakt,kan je het vlug doorsnijden!

Als je een mes meeneemt kies dan een goed merk. De ruitermessen uit de ruitersportzaak zijn niet scherp te krijgen en bij nood dus waardeloos. Ga of voor opinel, makkelijk te krijgen, betaalbaar, is goed scherp te slijpen, maar roest waar je bij staat (altijd onder een laag vaseline houden, zodat er geen vocht bij kan). Andere optie is de duurdere, roestvrije (bijna dan) metaalmixen van bv Gerber of Benchmade (super spul al ben je dan wel al snel 80-120 euro kwijt)

HelgaV schreef:

Hoe kon je opstappen met zo'n hoge berg achter je zadel?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Trektocht maken, ervaringen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 21:02

Wauw wat een tips weer! Leuk ook die foto's, maar zag het er bij de rest ook zo uit? Omg wat is dat veel zeg!!!

Oké, dus 3/4 van de tijd stappen, dat is wel fijn om te weten, dat vind ik namelijk moeilijk om zelf in te schatten. Dan kun ik dat als houvast aanhouden.

Legerdweilen, geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen maar het klinkt fijn en handig. Twee bij twee meter, je kunt het dus zelfs nog als extra deken gebruiken.

Oké, zoveel mogelijk patat of chinees halen dus. Hhhm je hebt hier niet zoveel chinezen, da's wel jammer.... Dat word veel friet eten dan.

Een goed mes, nou dat zal paps wel weten, of zelfs hebben. :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:07

Ach, behalve frietboeren heb je ook genoeg vishandels, pannekoekenboerderijen, kleine bistro'tje, en je kan natuurlijk altijd gewoon een keertje brood eten 's avonds. Het is mij zelfs wel overkomen dat ik op verschillende campings gewoon door mensen werd uitgenodigd om mee te eten, als ze eenmaal doorhadden hoe weinig ik bij me had. Nou was ik wel alleen, dat scheelt natuurlijk wel.

Ik zal eens kijken of ik een foto erop kan zetten, moet ik hem eerst inscannen, ik had alleen een analoog toestel bij me namelijk.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 21:12

Zou fijn zijn als je dat zou doen Lalidan! :D

Oja da's waar ja. Nou dat kunnen we van te voren ook uit zoeken dan. Doet Iris de mooie plekjes uit zoeken voor te rijden en ik zoek uit waar je lekker kunt eten. Da's een mooie verdeling. :))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:18

Miss_Malfoy schreef:
Oké, dus 3/4 van de tijd stappen, dat is wel fijn om te weten, dat vind ik namelijk moeilijk om zelf in te schatten. Dan kun ik dat als houvast aanhouden.

Legerdweilen, geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen maar het klinkt fijn en handig. Twee bij twee meter, je kunt het dus zelfs nog als extra deken gebruiken.

Hoeveelheid stappen hangt ook van je hoeveelheid bagage en de conditie van ruiter en paard af. Weinig conditie en/of veel bagage is veel stappen/ernaast lopen. Licht bepakt met goede conditie kan je zelfs op een 10 minutenschema gaan zitten. Dus 10 min. stap, 10 min. draf, 10 min. stap, enz.
Probeer in elk geval elk uur een stukje draf of galop te doen. Je kan elk paard sloom krijgen met alleen maar stappen. Paard kan dan van een drafje weer fris en voorwaarts worden, op die manier kun je ook merken of je paard moe is of juist half in trance van het sjokken zonder zicht op verandering.

Legerdweilen zijn legerdekens, lijken op verhuisdekens, grijzige wol met kleine stipjes kleur en aan de korte kanten van die gekleurde strepen in 2 kleuren (afmetingen zijn trouwens 150x200) Divoza had ze in het assortiment. Hue en hott heeft ze nog steeds, heet daar woilach.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:19

Lalidan schreef:
Ach, behalve frietboeren heb je ook genoeg vishandels, pannekoekenboerderijen, kleine bistro'tje, en je kan natuurlijk altijd gewoon een keertje brood eten 's avonds. Het is mij zelfs wel overkomen dat ik op verschillende campings gewoon door mensen werd uitgenodigd om mee te eten, als ze eenmaal doorhadden hoe weinig ik bij me had. Nou was ik wel alleen, dat scheelt natuurlijk wel.

Ik zal eens kijken of ik een foto erop kan zetten, moet ik hem eerst inscannen, ik had alleen een analoog toestel bij me namelijk.

Daar heb ik hele beroerde herrineringen aan....

Op een trektecht met mijn lesgeefmens kwamen we op het idee om een visje te eten. Vervolgens kwamen we langs een viskraam waar een walm vandaan kwam die je voor minstens 10 jaar genas van de trek in vis :r
We zijn elders een visje gaan halen.

Ik had toen wel enkele instant-maaltijden in de vouwwagen liggen, maar die hebben we uiteindelijk niet gebruikt. Het zijn op zich smakelijke maaltijden, maar een pannetje en een gas- of petroleumstel is wel noodzaak en dat is dan weer gewichtig wanneer je alleen je eigen paarden hebt voor bagagevervoer.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 21:27

Aaah ja dan ken ik ze wel tamary. Wij hebben er nog wel een liggen geloof ik.

Oké dan heb ik weer wat handgrepen voor het draven/galoperen. :)

@ikke: Ieeeuuuuw!

zambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:21

O super leuk dit.
Ik ga het over 1 jaar doen ofso.
Ik ben nu 14 en wil het met een vriendin doen die 16 is.
Wel een beetje jong he?

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:35

HelgaV schreef:

Hoe kon je opstappen met zo'n hoge berg achter je zadel?[/quote]

Dat was geen probleem! Been een klein beetje hoger optillen :Y)
Het lijkt inderdaad wel veel maar dat was het echt niet!!
De slaapzak, tent en luchtbed ligt achter het zadel. Mijn vriendin had de tentstokken mee. Het scheelt al veel als je zo'n klein trekkerstentje mee kunt nemen. Dit was een 3 persoons tent. Maar goed inpakken is wel een goed idee! De zweetplekken van de pony zitten er nog altijd in :+ .

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:51

Sorry dat ik het zeg, maar jouw manier van bepakken scoort geen hoge punten. Je wil niet zoveel gewicht zo hoog opgestapeld hebben en een luchtbed mee is gewoon vreselijk onpraktisch. Kampeermatje is veel compacter in te pakken, is lichter en ook veel flexibeler. Een luchtbed is zwaar en stug, twee eigenschappen die je op trektocht niet wilt.
Tent mee kan alleen als je een lichte tent hebt. Inderdaad kun je dan uitstekend de tent, stokken en haringen verdelen over de verschillende paarden als je met meer gaat. Cruciaal punt is elke keer weer gewicht en gewichtsverdeling.

Opstappen met bepakking: leer je paard naast opstapjes stil te staan, dan hoef je niet je been over de bagage te zwaaien, maar stap je gewoon met je ene been over het zadel heen :D

Zambo, hoezo 'beetje jong'? Valt best mee als je een beetje verantwoordelijkheidsgevoel hebt en je ponies braaf en stabiel zijn. Je hoeft niet meteen 3 weken weg, je kunt ook beginnen met een nachtje weg. Wel even in goed overleg met je ouders, natuurlijk ;)

zambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:28

Waratje schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar jouw manier van bepakken scoort geen hoge punten. Je wil niet zoveel gewicht zo hoog opgestapeld hebben en een luchtbed mee is gewoon vreselijk onpraktisch. Kampeermatje is veel compacter in te pakken, is lichter en ook veel flexibeler. Een luchtbed is zwaar en stug, twee eigenschappen die je op trektocht niet wilt.
Tent mee kan alleen als je een lichte tent hebt. Inderdaad kun je dan uitstekend de tent, stokken en haringen verdelen over de verschillende paarden als je met meer gaat. Cruciaal punt is elke keer weer gewicht en gewichtsverdeling.

Opstappen met bepakking: leer je paard naast opstapjes stil te staan, dan hoef je niet je been over de bagage te zwaaien, maar stap je gewoon met je ene been over het zadel heen :D

Zambo, hoezo 'beetje jong'? Valt best mee als je een beetje verantwoordelijkheidsgevoel hebt en je ponies braaf en stabiel zijn. Je hoeft niet meteen 3 weken weg, je kunt ook beginnen met een nachtje weg. Wel even in goed overleg met je ouders, natuurlijk ;)

uhm, omdat je op de meeste campings 16 moet zijn.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:35

zambo schreef:
uhm, omdat je op de meeste campings 16 moet zijn.

Gunst, is dat zo? Tja, daar hoef ik al een aardig tijdje geen rekening meer mee te houden :+
Maarre, dan laat je je vriendin toch de papieren invullen bij die camping? Als je je heel netjes gedraagt (niet giechelen! := ) zien ze je waarschijnlijk best voor ouder aan dan de 15 die je volgend jaar bent ;)

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:09

Waratje schreef:

Dat viel enigzins mee. Qua gewicht was het heel prima te doen. Een slaapzak weegt al niks. Als een tent en tentstokken verdeeld worden, weegt dat ook niet veel meer. Het luchtbed zat in de tent gewikkeld dus het paard had geen last van een stug luchtbed. En de zadeltassen waren qua gewicht aan beide kanten gelijk. Bovenop de zadeltassen, dus achter mijn rug lag nooit maar dan een kilo of 3. Als het veel gewicht was geweest, had ik dat echt niet zo aangepakt. Verder lag het stabiel en het paardje kon zelfs nog in een flinke galop de bossen door! Hij vond het prachtig!

eek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 15:11

Ik zou ook niet zo snel een luchtbed meenemen maar eerder een matje. Ondanks ik een luchtbed beter vind liggen dan een matje vind ik het belangerijker dat het gewicht wat mijn paard moet dragen belangrijker dan dat ik lekker lig. Het is niet alleen het gewicht van de ruiter wat je paard moet dragen maar ook de bagage.
In ieder geval laat je goed informeren en zorg dat jij en je paard goed getraind zijn. En dan zeg ik veel plezier en hopen op mooi weer.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:09

eek schreef:
Ik zou ook niet zo snel een luchtbed meenemen maar eerder een matje. Ondanks ik een luchtbed beter vind liggen dan een matje vind ik het belangerijker dat het gewicht wat mijn paard moet dragen belangrijker dan dat ik lekker lig. Het is niet alleen het gewicht van de ruiter wat je paard moet dragen maar ook de bagage.
In ieder geval laat je goed informeren en zorg dat jij en je paard goed getraind zijn. En dan zeg ik veel plezier en hopen op mooi weer.

Van alles heb ik al geprobeerd aan slaapspullen. Ik heb brede heupen en lig niet snel lekker. Gewicht is heel belangrijk op trektocht.
We hadden een luchtbed van ong 800 gram gevonden, dat was mooi!
Toen de Therm a Rest Woman pro light, die weegt 680 gram.
En afgelopen zomer de Neoair van Therm a Rest gekocht. Die is peperduur, dat wel. Maar weegt maar 400 gram, is heeeeeeel klein en ligt erg comfortabel. Je hebt t comfort van een luchtbed. Dit ontwerp heeft ook prijzen gewonnen! *D

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 01:42

Antheman schreef:
En afgelopen zomer de Neoair van Therm a Rest gekocht. Die is peperduur, dat wel. Maar weegt maar 400 gram, is heeeeeeel klein en ligt erg comfortabel. Je hebt t comfort van een luchtbed. Dit ontwerp heeft ook prijzen gewonnen! *D

Dit is dom 'toeval' zeg. Heb gisteravond laat een heleboel dingen zitten opzoeken enzo kwam ik ook de Neoair tegen die me enorm aansprak, ik wil er graag eens op liggen. Eens uitzoeken wie hem heeft van de kampeerwinkels, waar heb jij hem gekocht? Is ie niet smal op op te liggen? Ik heb nu een safarica van 7 cm maar die is vrij zwaar!