Even wat qoutjes bij elkaar gezet van jou:
Daphne__ schreef:hey,
mijn pony van 4 jaar is gevaarlijk aan het worden!
ze trapt gericht naar je hoofd en bijt.
eerder heeft ze al een meisje op stal getrapt toen zij in de stal van de pony kwam.
Is in haar ogen wellicht haar plek? Wegjagen van ranglagere???
eerder kreeg ze een tik over de neus, maar nou komt het helaas ooik wel eens voor dat ze een flinke klap krijgt.
ze wordt echt gemeen en het is een hard dier. (trekt zich er niks van aan)
in de bak probeert ze altijd over de rand te springen, als ik haar dan wil wegjagen trapt ze gericht naar achteren en beukt de hele hekken kapot.
ze beet me keihard in m'n bovenarm
loopt het liefst de hele dag achter mij aan
er staan zelfs foto's op bokt waar ze me in draf achterna gaat.
wegjagen doen we ook met paarden die niet opgehaald willen worden uit de wei. Kwestie van als leider de plek in gaan nemen. Dus wat doet zij dan in haar ogen bij jou als je zo volgt?
in de groep is ze niet vreselijk brutaal, ze is sociaal naar de andere pony's en kan met alle pony's overweg.
ook naar veulens is ze heel rustig.
meestal staat ze lekker te zonnen of rent en springt tussen de anderen door.
ze is altijd heel vrolijk.
Kan je zien als het vrije gedrag van de hoogste in rang die niks te vresen heeft van de rest en haar gang kan gaan. Is de rustgevende leidster
ze wil alleen niet dat je haar voetjes te lang optilt etc
Euhmmm... paard heeft niks te willen. JIJ als leider bepaalt hoe lang ze die hoef op moet tillen! Dit klinkt als dominant gedrag
Ik begrijp dat ze 4 is en zo is sinds ze uit de wei is gekomen.
En ze is net gedekt wat in de natuur vooral weggelegd is voor de dominantere types en de leidende merries
Als ik dit bij elkaar optel zie ik een dominante merrie die vind dat zij overal de baas is.
Dit is geen aanval maar meer om alles eens bij elkaar te zetten aan gedrag zodat je het hele plaatje in ogenschouw kunt nemen. Succes!