''agressieve'' pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sisco4life

Re: ''agressieve'' pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:42

Mij lijkt het in zo'n geval verstandig om over je eigen trots te stappen en een prof in te schakelen. Zo iemand kan je hele andere inzichten geven, dingen die jij misschien niet ziet ziet hij/zij wel waardoor je beter met je pony om kan gaan.
Ik wil verder niet oordelen over of je het wel of niet goed doet, maar als iets al een poos aan de gang is en er geen verbetering in zicht is, dan zal ik hulp inschakelen. Leer jij van, en je pony :)
Even voor de duidelijkheid: Ik ben tegen het "wegbrengen" van het probleem en na een maand weer probleemloos ophalen, belangrijk is juist dat je alle stappen ziet zodat het niet nogmaals gebeurd.

Succes!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 17:10

diessel;
bedankt voor je berichtje vol met tips, waar ik echt wat aan heb.
als je de volgende keer eens goed lees, voor je iemand begint te beschuldigen zou dat heel fijn zijn.

mijn instructrice helpt me vanaf nu een paar ker per week.
vandaag bezig geweest, en ging goed.

slecht van me hé ;)

bedankt voor de tips degene die wel normaal en goed bedoeld tips hebben gegeven, we gebruiken ze ook zeker.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:03

Ik ben blij dat je hulp hebt met je pony.
Trek je de negatieve reacties niet aan!! Naar mijn mening heb je de eerste stap al gezet door hier hulp te vragen en alles klakkeloos aannemen is ook niet goed dus kritisch zijn is goed!!
Iedereen denkt er anders over en neem mee wat jij denkt dat goed is voor jouw en je pony.

Met die van mij zal het als ze alles ook wel goed komen. Bij mij (en ik ben haar baasje!!) is ze niet gemeen en krengerig. Dat is het belangrijkste toch?? ;)

Succes!!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:26

Even wat qoutjes bij elkaar gezet van jou:

Daphne__ schreef:
hey,
mijn pony van 4 jaar is gevaarlijk aan het worden!

ze trapt gericht naar je hoofd en bijt.

eerder heeft ze al een meisje op stal getrapt toen zij in de stal van de pony kwam.
Is in haar ogen wellicht haar plek? Wegjagen van ranglagere???

eerder kreeg ze een tik over de neus, maar nou komt het helaas ooik wel eens voor dat ze een flinke klap krijgt.
ze wordt echt gemeen en het is een hard dier. (trekt zich er niks van aan)

in de bak probeert ze altijd over de rand te springen, als ik haar dan wil wegjagen trapt ze gericht naar achteren en beukt de hele hekken kapot.
ze beet me keihard in m'n bovenarm

loopt het liefst de hele dag achter mij aan
er staan zelfs foto's op bokt waar ze me in draf achterna gaat.
wegjagen doen we ook met paarden die niet opgehaald willen worden uit de wei. Kwestie van als leider de plek in gaan nemen. Dus wat doet zij dan in haar ogen bij jou als je zo volgt?

in de groep is ze niet vreselijk brutaal, ze is sociaal naar de andere pony's en kan met alle pony's overweg.
ook naar veulens is ze heel rustig.
meestal staat ze lekker te zonnen of rent en springt tussen de anderen door.
ze is altijd heel vrolijk.

Kan je zien als het vrije gedrag van de hoogste in rang die niks te vresen heeft van de rest en haar gang kan gaan. Is de rustgevende leidster

ze wil alleen niet dat je haar voetjes te lang optilt etc
Euhmmm... paard heeft niks te willen. JIJ als leider bepaalt hoe lang ze die hoef op moet tillen! Dit klinkt als dominant gedrag

Ik begrijp dat ze 4 is en zo is sinds ze uit de wei is gekomen.
En ze is net gedekt wat in de natuur vooral weggelegd is voor de dominantere types en de leidende merries

Als ik dit bij elkaar optel zie ik een dominante merrie die vind dat zij overal de baas is.

Dit is geen aanval maar meer om alles eens bij elkaar te zetten aan gedrag zodat je het hele plaatje in ogenschouw kunt nemen. Succes!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:09

Daphne__ schreef:
diessel;
bedankt voor je berichtje vol met tips, waar ik echt wat aan heb.
als je de volgende keer eens goed lees, voor je iemand begint te beschuldigen zou dat heel fijn zijn.

mijn instructrice helpt me vanaf nu een paar ker per week.
vandaag bezig geweest, en ging goed.

slecht van me hé ;)

bedankt voor de tips degene die wel normaal en goed bedoeld tips hebben gegeven, we gebruiken ze ook zeker.

De enige "beschuldiging" die ik geuit heb is dat jij niet ervaren genoeg bent om dit alleen aan te kunnen.
De tip die ik je mee gaf was zorgen voor deskundige begeleiding.

Nu je instructrice helpt ging het gelijk goed, dat bewijst dus maar weer dat je hulp nodig had van een ervaren persoon :D

Mijn tip was ook zeker goed bedoeld.
De paarden en pony's zijn anders uiteindelijk altijd de dupe.

rosalien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:22

hoi,

weet je wat ik denk?,
Ik denk dat je pony nu gewoon vreselijk aan het puberen is.
Veel paarden van rond de 4 jaar( onderandere mijn pony) gan rond die draai puberen.
Mijn pony deed dat ook schoppen met deken opdoen, enzo.

Mijn advies opnieuw de regels duidelijk maken bij je pony wat wel en niet mag, en zodra je pony iets goed doet gewoon belonen! zoveel mogelijk belonen. Als je pony weer raar gedrag vertoond, probeer het dan eerst met je stem, en anders moet je hem/ haar weer even laten zien wie de baas is.

heel erg veel succes.

ps. en je zult zien je pony is over een tijdje weer de oude.
ps. misschien is je pony een beetje dominant, maar dat zijn ze allemaal wel rond die leeftijd.

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:32

Weet je wat je kan doen:
Zet er eens 1 hele dag op stal.
En telkens maar als ze vervelend doet straf je haar & zet je haar op stal.
Mijn verzorgpony begon ook te irriteren!
En telkens maar deed ik dat en nu doet ze helemaal niks meer!
Kan ook zijn dat er iets mis is he!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 16:26

mijn instructrice (mijn zus) helpt heel goed.
aleen jammer dat ik eerst moet zeggen dat ze mijn instrctrice is, voordat ik in bepaalde ogen wat goed doe ;)

fijn dat diessel ook de voorgaande berichten leest, dat mijn zus me al langer helpt en het zoiezo al beter ging!

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:09

heeft ze misschien een nare ervaring gehad? misschien dat jullie dit niet weten ,misschin heeft ze een klap gekregen van een ander paard als jullie misschien even niet keken ,zo'n pony moet met veel liefde en geduld behandelen ik klink misschien gek maar even stoppen met rijden en beginnen met grondwerk en dat kan wel jaar duren ik weet dat je echt veel om je pony geeft je hebt haar goed opgevoed, volgens heeft ze een prikkel in haar zenuwstelsel, ik wens je alsvast veel succes :(:)

Cherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:15

wat leuk dat het al beter gaat,ik hoop dat ze vooruitgang blijft boeken!! *D *D *D :D :D :D

ske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:58

de mijne was buiten dat hij aan het puberen was zich ook nog eens sierlijk aan het vervelen op de mange.
hem daar wegehaald en ergens gezet waar hij overdag gewoon lekker buiten kon!
en ik had en heb de braafste en liefste haflinger die je maar kunt bedenken er voor teruggekregen.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:46

Daphne__ schreef:
mijn instructrice (mijn zus) helpt heel goed.
aleen jammer dat ik eerst moet zeggen dat ze mijn instrctrice is, voordat ik in bepaalde ogen wat goed doe ;)

fijn dat diessel ook de voorgaande berichten leest, dat mijn zus me al langer helpt en het zoiezo al beter ging!

Heb nergens gezegd dat je een instructrice moest inschakelen.
Alleen een ervaren persoon die stevig in z'n schoenen staat.
Prima toch, als je zus de pony aan kan en bereid is om jouw te helpen +:)+

Waar je al niet een probleem van kan maken :?

anke_anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:06

misschien is ze er dominant? en heeft ze een aanpak nodig

rosalien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:01

Hallo Alovej,

Ik las je advies met je pony op stal zetten enzo.
Maar mij lijkt dat helemala GEEN goed idee.
Stel nou je pony is stout je zet hem op stal en dat doe je zo iedere keer. Maar als je pony nou naar binnen moet vanwege het weer? dan denkt je pony ja wta heb ik nou verkeerd gedaan?
Je moet een paard niet behandelen als een kind of als een hond.
Paarden zijn paarden ze kunnen niet voor zich zelf zorgen bedenk dat goed.

sjantaaaall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:11

erg vervelend hoe tegen je gedaan word Daphne! je hebt de tips al gebruikt die anderen je gegeven hebben en dan is het natuurlijk oh zo logisch even te zeggen : heb ik al geprobeert! Op de laatste 2pagina's begint het over puberen en dominant zijn etc. Ik denk dat daar ergens het probleem ligt, ieder paard kan dat hebben maar het kan hartstikke gevaarlijk zijn om een trap te krijgen. Stel je krijgt een trap tegen je slaap?! Ik ken je pony niet en jou ook niet maar ben daar asjeblieft hartstikke streng mee! trap keihard terug, bijt terug, etc. trekt je pony je daar echt niks van aan dan denk ik dat hij het niet hard genoeg heeft gevoelt. Misschien ben jij net zo iemand als ik: de haflinger die ik al 4jaar rij is het ondeugenste monster en uit verveling trapt en hij slaat hij met zn voorbenen, ik hou ziels veel van hem en wou hem nooit terug trappen, bijten, slaan of schelden etc. maar toen heb ik me gerealiseerd dat het helemaal niet ging! je pony moet je zien als zn leider niet als zn boksbal!!! nu hoeft een paard maar zn kont naar me te draaien dan heeft hij al ene hangen.
1x is het bij mij zelfs zo ver gegaan toen heb ik een klein zweepje mee genomen en zodra zn hoeven door de lucht vlogen PATSS!

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:10

pony is drachtig,dus ze heeft ze kennelijk last van haar hormonen. Daar hebben wel meer merries last van.

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:14

1. Door de da laten keuren
2. Op de weide zetten, in een (dominante) kudde

Wedden dat je er een nieuwe pony voor in de plaats krijgt?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-09 22:18

hebben we al gedaan :)

ze is gekeurd door de diernarts, etc.
en ze staat bijna elke dag de hele dag in de kudde, met een aantal dominante dames.

maar haar gedrag verbeterd, we zijn begonnen met inrijden en daarna gaat ze weer de weide op, en dan wordt ze volgend jaar doorgereden.
dan is ze 5 jaar als ze echt doorgereden wordt, en heeft ze tijd lekker te dollen en zorgen voor haar veulen.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:11

Citaat:
k ben niet zuinig met een tik geven hoor, als ze naar iemand trapt krijgt ze ook echt wel een fikse trap onder haar kont.
maar als ik lees hoe sommige bokkers denken over je pony een trap/klap geven, pas ik wel op met hoe ik het zeg
Citaat:

Hoi
je mag het gewoon zeggen vind ik , ze weten het allemaal zo goed , hij heeft kiespijn of het zadel past niet , of hij staat maar 8 uur pd in de wei , de voeding is niet goed , het ligt aan jou of aan de buurman ,of je praat te hard of juist te zacht , maar er zijn gewoon pony's met een minder leuk karakter , net als bij andere dieren en mensen , heb heel veel honden gehad van hetzelfde ras , maar er waren hele sociale bij en ook hele moeilijke ,daar pas je de opvoeding wel op aan , maar de karaktertrek blijft . ligt ook vaak aan de bloedlijn bij honden ,dus dat kan bij paarden ook zo zijn .
En daar kun je dan de keuze van de hengst op aanpassen .

verder heb ik geen oplossing voor je maar ik wilde dit ff kwijt
suc 6

rosalien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 12:53

newmom schreef:
even je pony weg brengen, opnieuw laten opvoeden op een goede stal waar jij vertrouwen inhebt, de cirkel doorbreken voor het echt fout gaat.
daarna overnieuw beginnen met begeleiding.

succes

Nou daar ben ik het echter niet mee eens.
Misschien dat je paard bij die mensen waar je hem laat opvoeden na 2 maanden luisterd maar zodra hij terug komt en hij voelt dat zijn eigen baasje wat onzeker isof anders dan de mensen die hem opnieuw hebben opgevoed dan kan het opnieuw weer helemaal fout gaan. Je moet het eigenlijk gewoon zelf doen. Mijn advies, haal iemand erbij die er verstand van heeft, diegene moet jou tips geven wat je meot doen en zo heb je het toch zelf gedaan. :D

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:07

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:07

rosalien4 schreef:
newmom schreef:
even je pony weg brengen, opnieuw laten opvoeden op een goede stal waar jij vertrouwen inhebt, de cirkel doorbreken voor het echt fout gaat.
daarna overnieuw beginnen met begeleiding.

succes

Nou daar ben ik het echter niet mee eens.
Misschien dat je paard bij die mensen waar je hem laat opvoeden na 2 maanden luisterd maar zodra hij terug komt en hij voelt dat zijn eigen baasje wat onzeker isof anders dan de mensen die hem opnieuw hebben opgevoed dan kan het opnieuw weer helemaal fout gaan. Je moet het eigenlijk gewoon zelf doen. Mijn advies, haal iemand erbij die er verstand van heeft, diegene moet jou tips geven wat je meot doen en zo heb je het toch zelf gedaan. :D

GOED LEZEN beste meid, dan zie je dat er meer staat.

rosalien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:02

alovej schreef:
Weet je wat je kan doen:
Zet er eens 1 hele dag op stal.
En telkens maar als ze vervelend doet straf je haar & zet je haar op stal.
Mijn verzorgpony begon ook te irriteren!
En telkens maar deed ik dat en nu doet ze helemaal niks meer!
Kan ook zijn dat er iets mis is he!

Daar ben ik het dus even helemaal niet mee eens!@!
Als het nou slecht weer is en je pony moet opstal.
Jij hebt hem daarvoor weken lang steeds op stal gezet als hij vervelend doet.
Wat zal je pony dan nu wel niet denken?