Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Reden op het fietspad richting een plas. Het was zomer dus mooi stappen in de berm komt er een jongen aan met een rubberbootje boven zijn hoofd. Wout liep er braaf langs om vervolgens ff gekken sprongen te maken. Die jongens wisten niet hoe snel ze weg moesten rennen in de bosjes
luana21 schreef:Mijn paard was gelukkig naar stal toe gerend
wouterpaard schreef:Ik heb weleens dubbel gelegen om de reactie van mensenReden op het fietspad richting een plas. Het was zomer dus mooi stappen in de berm komt er een jongen aan met een rubberbootje boven zijn hoofd. Wout liep er braaf langs om vervolgens ff gekken sprongen te maken. Die jongens wisten niet hoe snel ze weg moesten rennen in de bosjes
Bloodymary schreef:Mijn ervaringen met quads en motorrijders is juist dat die zich netjes gedragen bij een paard in de buurt.
Bloodymary schreef:Vaak heb ik juist last van mensen die goed willen doen, maar het in hun onkunde juist spannend maken (bijvoorbeeld wandelaars die in de bosjes gaan staan, of mensen die juist verkeerde bewegingen maken terwijl ze goed willen doen, of zich ergens achter gaan verschuilen. Als mijn paard ze dan toch ineens ziet, schrikt hij zich helemaal te pletter.
wintepint schreef:Laatst een ambulance auto die niet de sirene uitdeed, mijn paard in volle galop de straat op, pf ik scheet zowat in mijn broek, ik vraag me echt af hoelang het nog goed gaat met de maatschappij.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zoveel last heb van mensen die mijn paard proberen te laten schrikken. Ze proberen het wel, maar ik trek me er gewoon niets van aan
Soms komen er wel eens van die snelle jongens in hun auto langs, hard toeterend in hun gepimpte Suzuki Alto en ik zwaai al lachend terug
Wij zitten vlakbij een drukke provincialeweg waar de gemiddelde snelheid 100km p/u is en we rijden hier met de paarden vaak langs. Motorrijders die knoerthard (soms met wheelie
) voorbij razen, rammelende opleggers, vrachtwagens en ook voertuigen met sirenes, maakt allemaal niet uit: mijn paard blijft gewoon aan mijn hulpen. Van het weekend nog lekker bitloos wezen rijden, dit kan gewoon omdat onze paarden nergens van opkijken, goed aan de hulpen zijn en als iets echt heel eng is gaan ze hoogstens een kleine meter zijwaarts erlangs. Als ik met het verkeer te maken heb probeer ik mij altijd zo vriendelijk mogelijk op te stellen. Fietsers en wandelaars etc zeg ik vrolijk gedag en bedank mensen die langzamer gaan of zich op een andere manier aanpassen voor mijn paard. Maar als ze niets doen ga ik ook niet boos worden, zij hebben net zoveel rechten als mij dus zijn ze niet verplicht zich aan te passen. Ik stel het wel op prijs als ze iets doen en dat laat ik ook merken, als ik in mijn auto zit pas ik mij ook aan en zal nooit met 80 een klein kindje op een fietsje ofzo inhalen. Zou er niet aan moeten denken als er wat gebeurd, hetzelfde doe ik met paarden en andere dieren maar er zijn mensen die zich daar niet verplicht toe voelen. De andere weggebruikers denken en verwachten dat ruiters hun paarden t.a.t. onder controle hebben en ik moet ze daarin ook wel gelijk geven. Wij gaan op pad met onze paarden dus is het aan ons om ons zo goed mogelijk aan het verkeer aan te passen. Daarnaast vind ik het belangrijk om ons zo sociaal mogelijk op te stellen om andere weggebruikers geen slecht beeld van 'de ruiter' in het algemeen te geven. Vriendelijk zijn, bedanken en mocht er even iets zijn, verontschuldigingen aanbieden en de weg vervolgen. Het zou fijn zijn als de andere weggebruikers een goed beeld van ruiters zouden krijgen, zou een hoop ellende op de openbare weg schelen
Miss_Montana schreef:De andere weggebruikers denken en verwachten dat ruiters hun paarden t.a.t. onder controle hebben en ik moet ze daarin ook wel gelijk geven. Wij gaan op pad met onze paarden dus is het aan ons om ons zo goed mogelijk aan het verkeer aan te passen.
Kimmey schreef:Ik heb even meegelezen en eigenlijk was ik niet van plan te reageren, maar ik heb toch een vraag. Ik zie een aantal keer "100% verkeersmak" of "100% bomproof" voorbij komen.
Honderd procent, echt? Zijn er nou werkelijk mensen die dat geloven?
Ik begrijp dat je het beste uit je paard wilt halen, maar 100% verkeersmak lijkt míj niet realistisch.
Miss_Montana schreef:Dus moeten we maar accepteren dat een paard aan de kletter gaat en andere weggebruikers hiermee in (levens)gevaar brengt?
Siebjuh schreef:Even over de ambu's / politie / brandweer. Ik meende dat deze tijdens hun opleiding leren hun sirene's uit te zetten. Ik heb het wel een aantal keer meegemaakt.

Dat vond zelfs mijn redelijk verkeersmakke ijslander niet leuk