Met 17-jarig paard wedstijd starten ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mercedesrk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:39

Als je paard gewoon fit is,gewoon doen.
Die van mijn zus is bijna 20 en loopt nog
super in het Z.

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:40

Ik wil niet moeilijk doen hoor, maar staat het er ook in dat het wel een vereiste is ?[/quote]

Hoort bij het scala toch? Loopt je paard niet nageeflijk, kan je gewoon niet voldoende aan die voorwaarden voldoen, dit hangt met elkaar samen. En aan die voorwaarden moet je paard in de B ook op een bepaalde hoogte voldoen, als dit niet zo is zie je dat gewoon terug in de punten (aardig goed ja).

Tdh en niet nageeflijk zit idd wel een verschil in, maar tdh wordt natuurlijk nog erger afgestraft.

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:52

ik ga er geen eens moeite voor doen. het is geen vereiste dat je paard negefelijk loopt.
En dan nog het interreseert me al geenens meer iedereen denkt maar wat hij denken wil.

Ik zou gewoon lekker gaan starten hoor :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:55

zoals ik al eerder heb gezegd, het is geen vereiste. Al loopt hij met zijn hoofd bij Onze Lieve Heer op tafel, starten mag je altijd. Maar reken er dan niet op dat je van een normaal jurylid meer dan 160 punten krijgt.

maar goed, het is natuurlijk makkelijker om maar wat te roepen ipv het ook daadwerkelijk aannemelijk te maken aan de hand van het reglement en/of het dressuurboekje.

@astridhorse, ik had het niet beter kunnnen verwoorden.

Kimberly001

Re: Met 17-jarig paard wedstijd starten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:02

nou ik heb vaak zat paarden zien lopen met gewoon 180 punten als hij niet constant negefelijk loopt, maar ik gaa er niet meer verder op in. ik weet wat ik zeg. en jij ook ik heb der geen zin meer in

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:09

Er is nogal een verschil tussen niet constant nageeflijk, en een paard zoals op de foto van TS, maar dat verschil lijk je niet te willen zien. En met een proefje waarin af en toe een lichte storing in de nageeflijkheid zit zul je bij een niet al te streng jurylid wsl wel aan een wp'je komen, dat ben ik wel met je eens. Maar daar hadden we het niet over.

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:11

nou dat zie ik wel hoor, maar dan moet je goed lezen, ze heeft geen recente foto en haar paardjee loopt al stukken beter en nagefelijker. dus daar hebben we het wel over.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:15

zo goed kan ik echt wel lezen, maar wat beter dan op de foto (dat is IMO met zijn hoofd bij OLH op tafel) is gewoon nog niet goed genoeg voor redelijke punten. En ik zou het sneu vinden voor TS als ze hier hoort dat 'dat het allemaal prima kan, geen enkel probleem', en ze de eerste proef met 160 punten thuis komt, en dat is heel wel mogelijk bij een jurylid die niet Sinterklaas heet.

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:19

nouwjaa, dan denk jij dat lekker. ik vind het allemaal primaa ik weet wat ik weet dus. nou idan nog vrag ze er niet naar. maar naar de lijftijd van haar paard. en ik ben klaar met deze discussie. ik weet wat ik weet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 08:53

je hebt groot gelijk dat je stopt met deze discussie, zou ik in jouw situatie ook doen ;)

TS, vraag eens een officieel jurylid en anders iemand met ruim voldoende wedstrijdervaring, om te kijken naar een B-proefje van je, en vraag dan om zijn/haar eerlijke mening of dat tegen een winstpunt aan zou zitten. Daar heb je het meeste aan, maar aan de leeftijd hoeft het niet te liggen.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:51

Kimberly001 schreef:
nouwjaa, dan denk jij dat lekker. ik vind het allemaal primaa ik weet wat ik weet dus. nou idan nog vrag ze er niet naar. maar naar de lijftijd van haar paard. en ik ben klaar met deze discussie. ik weet wat ik weet.

Wat jammer dan dat je zo er zo weinig van weet, zelfs de kleine moeite niet wil nemen om er meer van te weten. |(
TS de leeftijd is echt geen probleem als hij/zij gezond van lijf en leden is.

Lotje_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:28

haha wat een discussie
Weetje wat het is als je paard met zen kop bij onze lieve heer loopt is het beter dan wat sommige dressuurruiters doen en em naar beneden trekken ;) ik neem aan dat een goed jury lid kykt naar hoe het meisje hem ryd en niet oh hy loopt nageefelijk nou laat ik die maar een winstpunt geven,
Dat kim der niets vanaf weet is bullshit komt ze anders zo int Z2? ;)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:41

Natuurlijk kun jij met een 17-jarig paard lekker wedstrijdjes rijden. Waarom niet?
En als hij nog niet nagevelijk kan lopen, van mijn part niet stil kan staan, of niet in de rechtergalop kan, dan kan het nog! De vraag is alleen of jij het dan wel leuk vind. Want wat is er leuk aan een wedstrijdje rijden, als je van te voren al weet dat je bij de laatste 2/3 geplaatsten zal zitten met een paard dat gewoon nog niet voor elkaar is?

Zover ik weet en begrepen heb kijkt de jury per onderdeel of je paard ontspannen, rechtgericht en nagevelijk de oefening loopt. Loopt je paard constant met zijn neus bijna tegen de spanten, dan denk ik dat een 6 echt het hoogste is dat je zult scoren.
Ik ben zelf net de B doorgereden en heb proeven gereden waar ik maar 160 punten had puur en alleen maar omdat mijn paard dan zoveel zag en ik hem niet nagevelijk kreeg, of niet mooi constant. De overgangen en wendingen waren op zich verder netjes, maar nooit zo netjes als ze kunnen zijn wanneer je paard lekker over de rug loopt en dus nagevelijk loopt. Daar wordt je gewoon op afgerekend en het is de vraag of jij daarmee dan kunt leven.

Misschien kun je eens kijken of je ergens bij je in de buurt een keer mee kunt doen met een verenigingswedstrijd? Of wie weet worden er wel wedstrijden georganiseerd bij jou op stal en mag je buiten mededingen (en zonder startkaart) meedoen als je ze lief aankijkt?
Dan kun je zien of je het wel echt leuk vindt en in hoeverre jullie pogingen gewaardeerd worden of niet.

Lotje_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:45

Opzich heb je ook wle gelyk,
Maar een jury moet ook kyken naar hoe het paard loopt als die niet tegendraads enzo is toch :)
Maarja ook een optie is om hc te starten dan telt het nog niet ;)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:58

Merlijn schreef:
Kimberly001 schreef:

Wat jammer dan dat je zo er zo weinig van weet, zelfs de kleine moeite niet wil nemen om er meer van te weten. |(

Dus jij kan via 1 opmerking beslissen dat iemand er weinig van af weet? ^)
Wauw we hebben een helderziende in de zaal!

Ik ben het wel redelijk met Kimberly eens hoor! Er is nogal en verschil tussen een paard dat met zijn hoofd in de sterren loopt en een paard dat mooi rustig naar beneden loopt. Er is meerdere keren gezegt dat een paard niet constant in de aanleuning hoeft te zijn. En dat hoeft ook niet! Een van mijn paardjes liep vlak na het beleren super netjes aan de teugel maar door haar jongigheid had ze nog wel moeite met verschillende dingen. Verschillende juryleden hebben toen ook gezegt; Laat dat hoofd er maar uit! Hij hoeft nog niet netjes aan de teugel dat komt in de L allemaal wel.
Ik zie genoeg paarden in de B welke mooi met het hoofd laag lopen maar absoluut niet aan de teugel, als zij een nette proef af leggen rijden ze gewoon hun punten hoor ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 00:01

Ik heb een paard van 17 dat samengestelde menwedstrijden in klasse 3 (op 1 na hoogste klasse) loopt, inclusief marathons! Dus een dressuurwedstrijdje moet makkelijk kunnen; je merkt vanzelf wanneer hij het niet meer aankan.
Dus lekker wedstrijden rijden met je paard, geniet ervan!

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:45

Merlijn schreef:
Kimberly001 schreef:

Ik gaa inderdaad geen moeite doen om er op deze manier meer van te weten te komen, omdat het gewoon niet klopt. tegen de hand is heel wat anders dat niet nagefelijk zijn, ga jy er maar meer moeite voor doen om meer te weten te komen, een paard hoeft in de B nog niet negefelijk zijn, als hy gewoon in een lage lijn loopt is dat primaa, het gaat in de B om de ontspanning van een paard en niet om de negeefelijkheid.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:57

Merlijn is Z jurylid, die weet wel waar ze het over heeft ;)

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:15

Vieef01 schreef:
Opzich heb je ook wle gelyk,
Maar een jury moet ook kyken naar hoe het paard loopt als die niet tegendraads enzo is toch :)
Maarja ook een optie is om hc te starten dan telt het nog niet ;)

In de B hc starten is ook niet nodig je krijgt toch geen verliespunten.
Het blijft jury sport.
De een wil wel de nageeflijkheid zien en de andere waardeerd het paard op meer de ontspanning etc.
Maar het zijn wel vaak de jury leden die de M en de Z jureren die de B dan niet eerlijk jureren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 12:19

aangezien het reglement openen kennelijk te confronterend is:

Citaat:
Artikel 100 - Doel en algemene principes
.....
Het ‘scala van de africhting’ (Skala der Ausbildung)
Het doel van de dressuur waarbij het paard uiteindelijk een ‘happy athlete’ is geworden, wordt bereikt langs de weg van het ‘scala van de africhting’.
Het scala ziet er als volgt uit:
Vertrouwensfase:
– Takt (zuiverheid van de beweging)
– Souplesse/ontspanning/losheid
– Aanleuning
Ontwikkeling draagkracht:
– Impuls
– Recht gerichtheid
– Verzameling

Geen van de zes begrippen kan los van elkaar worden gezien. Alle begrippen hangen met elkaar samen en beïnvloeden elkaar. De eerste drie criteria zijn vooral van toepassing op de B- en L-klasse. De overige criteria worden belangrijker naarmate de scholing van het paard vordert. Uiteindelijk wanneer alle bouwstenen optimaal verankerd zijn in het paard, zal het paard als vanzelf moeiteloos volkomen ontvankelijk zijn geworden voor
alle hulpen van de ruiter. Dit noemen we Durchlässigkeit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:13

Vieef01 schreef:
haha wat een discussie
Weetje wat het is als je paard met zen kop bij onze lieve heer loopt is het beter dan wat sommige dressuurruiters doen en em naar beneden trekken ;) ik neem aan dat een goed jury lid kykt naar hoe het meisje hem ryd en niet oh hy loopt nageefelijk nou laat ik die maar een winstpunt geven,
Dat kim der niets vanaf weet is bullshit komt ze anders zo int Z2? ;)

Een jury kijkt idd naar hoe het paard gereden wordt en als een paard netjes en op de juiste manier gereden wordt zal ie ontspannen over de rug in de aanleuning door de proef gaan.
Een paard dat niet correct gereden wordt zal gespannen door de proef gaan en dat uit zich in het wegdrukken van de rug en het hoog tillen van het hoofd.
Je kan makkelijk met je 17 jaar oude paard gaan starten mits je aan de eerste 3 voorwaarden van het scala voldoet,en je paard er lichamelijk toe in staat is.
I[k zeg het nog maar s de mijne is 22 en loopt zz-zwaar]

nienke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:27

hee.

Als je graag een wedstrijd wilt rijden, dan doe je dat toch gewoon??
Wat hebben die mensen te zeggen?
Het is joun keus toch??
Veel sucses!!

xx nieniepom25

juangelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:40

ga gewoon lekker starten je kan altijd kijken wat er van komt
er worden tegenwoordig ook bijna overal onderlinge wedstrijden gereden misschien is dat wat voor je om eerst een te proberen

mijn paardje is ook 18 en ik ga zaterdag een onderlinge met hem starten dat is gewoon puur omdat ik wil weten wat ie doet
en hoe ik het zelf doe

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:44

leeftijd lijkt mij geen enkel probleem, maar als hij niet " aan de teugel looopt " moet je er niet van uitgaan dat je winst rijdt. Ik rijd zelf in de B en zie eigenlijk nooit paarden die niet nageefelijk lopen. Ok, mijn paard loopt natuurlijk heel anders dan een Z paard, maar wel rond, alleen nog niet heel opgericht en misschien iets te diep, dat is voor de B nog niet zo'n probleem, maar als je paardje loopt zoals de foto, hoef je niet op een WP te rekenen, maar goed, misschien is dat ook niet het belangrijkste, als jij er lol in hebt, zou ik lekker gaan

juangelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 14:48

vind wel dat er tegenwoordig al veel van je wordt verwacht in de b ook dat ze al helemaal rond lopen als je er dus 1 of 2 voor je hebt die al hoger in de sport hebben gelopen en wel mooi rond zijn ka je het al bijna vergeten