Welshcobfan schreef:Ik vind het ook vrij nalatig als ouders een slechte cap kopen voor hun kinderen of geen cap.
Ik vind dat je dat in de regel niet beoordelen want je kent de factoren in de risicoafweging niet.
Citaat:Maar goed, een ruitersportzaak zou eigenlijk altijd iemand bij het passen van de caps moeten hebben, want ik mis vaak wel advies.
En dat vind ík dan nalatig want geld verdienen op een dergelijk product zonder kundige voorlichting vind ík niet goed.
In dit topic is wat dit betreft al gepasseerd dat een ruitersportzaak in deze geen onafhanllijk advies uitbrengt, doch het wegen dáárvan is weer de verantwoordelijkheid van de koper.
Veel kwalijker is dat de ouders niet vrij zijn om een afweging te maken omdat in de praktijk hun keuzevrijheid beperkt is door de bedrijfssector.
Ga maar eens met je turf een ´erkende´ manege in met een prima passende en mega-veilige set van skateboard-helm en motorcross lichaamsbescherming.

overigens is het feit dat een skimuts na zo'n val nog heel is ook het feit dat ie de val niet breekt/de klap niet opvangt. De bedoeling is dat die helm in plaats van je schedel breekt wanneer de druk te groot wordt en zo de druk afleid. Dat is ook meteen de reden dat ze goed moeten passen en een goede vorm moeten hebben want dan heb je de beste kans dat je er 'ongeschonden' uit komt. Die losse delen kunnen namelijk nog steeds heel wat schade aanrichten ... (ik ken iemand die morsdood was geweest zonder cap, maar die wel een deel van 'r cap door 'r kaak gekregen heeft ...)
In principe ...

.jpg)
.jpg)

!
) eindelijk een nieuwe gekocht, en dus zondag voor het eerst mee gereden...
Zit veel beter! En kreeg er niet zo'n zweethoofd van: