Ouders met kinderen... In de paardenwinkel,

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:43

Welshcobfan schreef:
Ik vind het ook vrij nalatig als ouders een slechte cap kopen voor hun kinderen of geen cap.

Ik vind dat je dat in de regel niet beoordelen want je kent de factoren in de risicoafweging niet.

Citaat:
Maar goed, een ruitersportzaak zou eigenlijk altijd iemand bij het passen van de caps moeten hebben, want ik mis vaak wel advies.

En dat vind ík dan nalatig want geld verdienen op een dergelijk product zonder kundige voorlichting vind ík niet goed.
In dit topic is wat dit betreft al gepasseerd dat een ruitersportzaak in deze geen onafhanllijk advies uitbrengt, doch het wegen dáárvan is weer de verantwoordelijkheid van de koper.

Veel kwalijker is dat de ouders niet vrij zijn om een afweging te maken omdat in de praktijk hun keuzevrijheid beperkt is door de bedrijfssector.
Ga maar eens met je turf een ´erkende´ manege in met een prima passende en mega-veilige set van skateboard-helm en motorcross lichaamsbescherming.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:47

Als ouder ben je in de eerste plaats verantwoordelijk voor de veiligheid van je kind, dus als je je kind dan voorziet van slechte veiligheidsmiddelen vind ik dat best kwalijk en ja in sommige gevallen absoluut nalatig (lees, dat vind ik). En of je dan een passende fietshelm op de kop zet of een cap, maakt mij niet uit. Als het maar veilig is. Het zou ook mooi zijn als niet alleen de ruitersportzaak beter advies zou geven, maar ook de manege zou controleren of een cap wel echt past. Dan moet het beleid ook ruimer zijn, want een goedgekeurde soortgelijke helm zou ook moeten kunnen in mijn ogen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 21:45

Alane schreef:
Die worden nog steeds gemaakt, maar er zijn merken die niet zo veilig zijn...

En mijn dochter eheft ook een fietshelm achtige hoofddeksel gehad... ook omdat die 'veiliger' zou zijn en blabla...
70 euro gewoon met de grofvuile mee gegeven nadat de hond zich uitgeleefd.. omdat helm afzakte.. en nee niet te groot gekocht en nee wel goed afgesteld...

Naieviteit als je denkt dat de bakker verstand heeft van fietsenmaken...

want omdat de fietshelm geschikt is voor paardrijden, heeft uvgex speciaal daarom een rijhelm ontwikkeld en op de markt gebracht...

én veilig: gooi een paardrijhelm van een flat gebouw en een skimuts... welke blijft er heel??? :+

op groeikopen ben ik niet voor, tenminste niet voor cap, bp, laarzen... een rijbroek mag niet slobberen, moet netjes aangesloten zitten, aan de lange kant mogen ze zijn...
Slecht passende of zittende kleding bevorderd de veiligheid niet.

Zowel een paardrijhelm en een fietshelm zijn gemaakt om te vallen, een skimuts niet ... :P overigens is het feit dat een skimuts na zo'n val nog heel is ook het feit dat ie de val niet breekt/de klap niet opvangt. De bedoeling is dat die helm in plaats van je schedel breekt wanneer de druk te groot wordt en zo de druk afleid. Dat is ook meteen de reden dat ze goed moeten passen en een goede vorm moeten hebben want dan heb je de beste kans dat je er 'ongeschonden' uit komt. Die losse delen kunnen namelijk nog steeds heel wat schade aanrichten ... (ik ken iemand die morsdood was geweest zonder cap, maar die wel een deel van 'r cap door 'r kaak gekregen heeft ...)

KiWiKo schreef:
ach......... een cap kan je kopen, een nieuw kindje niet.............

Ben je daar wel zo zeker van? :D In principe ... :P

Anoniem

Re: Ouders met kinderen... In de paardenwinkel,

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:39

Een cap moet zeker goed passen, maar daar kunnen capfabrikanten nog veel in verbeteren. Er zijn nu namelijk behoorlijk veel mensen (zie dit topic --> [RUI] Cap voor ovaal hoofd ) die geen standaard cap op kunnen omdat de vorm van hun hoofd wat anders is.
Ik ben nu al 5 jaar aan het zoeken, heb een cap die redelijk past (lees hij klemt behoorlijk op mijn voorhoofd, maar hij kan in elk geval recht op mijn hoofd staan en wiebelt niet met rijden) maar goed passend zou ik het nog niet noemen :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:35

Alane schreef:
want omdat de fietshelm geschikt is voor paardrijden, heeft uvgex speciaal daarom een rijhelm ontwikkeld en op de markt gebracht...

Dat is een cirkelredenering. Net als de goedkeuringsnorm.

Uvex maakt een helm speciaal voor de paardensector omdat deze een helm wil met ´bij de sport passende gewenste uitstraling´.....
De meeste caps zijn minder veilig dan de niet door gewenste uitstraling beperkt ontwerpen voor skateboard, fietscross etc.
Minder veilig, duurder, ´mooier´ en..... ´gewenst´ = verplicht door de sector die ze zelf verkoopt.

Er zijn gelukkig steeds meer betere valhelmen in de paardensector, met name vanuit het terreinrijden en springen. Skateboard/fietscross met een leuk verfje of fluwelen huid :D
Helaas blijkbaar fluwel van onbetalium want het maakt die helmen gelijk DUUR.

Moraal van dit verhaal: ouders kunnen prima en betaalbaar goede goedpassende valhelmen kopen. Of de ruitersportzaak hen er op zal wijzen???

Oh, hoe zit dat trouwens met stijgbeugels? Waarom zijn die onveilige dingen nog steeds standaard? Uitstraling? Omdat dat zo hoort? (Ver)Koop toch een stel veilige voor minimaal de kinderen.

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:47

Wat ziet men hier onder een "normale" cap?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:32

Maximrocky schreef:
Wat ziet men hier onder een "normale" cap?

Afbeelding

Suboptimaal in de nek, suboptimaal bij de slapen, weinig ventilatie, hoog gewicht, geen gezichtsbescherming.
Wel de gewenste uitstraling en goedgekeurd.

Deze is al een stuk beter.

Afbeelding

Nu nog ventilatie en lichtgewicht:

Afbeelding

Deze laatste is een kinderhelm voor bergsport.

Gezichtsbescherming is en blijft een lastig punt helaas.
Eigenlijk alleen bij fietscross en ski-sport te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:06

Nou, ik vind die eerste geen "normale" cap meer inmiddels :n
Ik zie er praktisch nooit iemand mee rijden in elk geval, de meeste mensen dragen toch meer dit soort modellen:
Afbeelding
Afbeelding
Die zijn toch al gauw een stuk lichter en luchtiger dan de oude modellen

Yazz_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 17:12

Blijheid schreef:
Nou, ik vind die eerste geen "normale" cap meer inmiddels :n
Ik zie er praktisch nooit iemand mee rijden in elk geval, de meeste mensen dragen toch meer dit soort modellen:
Afbeelding
Afbeelding
Die zijn toch al gauw een stuk lichter en luchtiger dan de oude modellen

En daar ben ik het heeeelemaal mee eens, :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:09

Huertecilla schreef:
Alane schreef:

Uvex maakt een helm speciaal voor de paardensector omdat deze een helm wil met ´bij de sport passende gewenste uitstraling´.....
De meeste caps zijn minder veilig dan de niet door gewenste uitstraling beperkt ontwerpen voor skateboard, fietscross etc.
Minder veilig, duurder, ´mooier´ en..... ´gewenst´ = verplicht door de sector die ze zelf verkoopt.

Er zijn gelukkig steeds meer betere valhelmen in de paardensector, met name vanuit het terreinrijden en springen. Skateboard/fietscross met een leuk verfje of fluwelen huid :D

Moraal van dit verhaal: ouders kunnen prima en betaalbaar goede goedpassende valhelmen kopen. Of de ruitersportzaak hen er op zal wijzen???

Een fietshelm/scateboardhelm mag niet tegenwerken... moet gestroomlijnd zijn en niet te zwaar... daarom meer gaatjes/streepjes... dan een valhelm bij paardensport..
Er zijn inderdaad hele dure helmen... en dat heeft inderdaad met het materiaal te maken, dat heb je ook bij fiets en scateboardhelmen... en allemaal krijgen ze het keurmerk.. maar comfort wil ook wat.
Voor huistuin en keuken gebruik volstaat een goedkopere helm zeker weten, maar draag je hem veel en vaak dan is zp'n lootpot echt niet prettig.

Huertecilla schreef:
Oh, hoe zit dat trouwens met stijgbeugels? Waarom zijn die onveilige dingen nog steeds standaard? Uitstraling? Omdat dat zo hoort? (Ver)Koop toch een stel veilige voor minimaal de kinderen.

welke stijbeugels bedoel je?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
bovenstaande in de juiste maat icm goede en passende laarzen voorkomen dat je voet door de beugels schiet :D

sarahtje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:14

Ken het ook, werk soms in een paardenwinkel in Sint-Niklaas.
De rijbroeken enzo moeten show zijn en mogen wat kosten, maar als het op de cap aankomt liefst de goedkoopste.
Dan denk ik van het gaat toch om de veiligheid van je kind?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:29

Hc, wat gezichtsbescherming ben ik het niet helemaal met je eens hoor.
Er zijn nog wel meer sporten.. Ik vlieg, en 99% heeft een integraalhelm. :j
Als ik wat jaartjes ervaring heb ga ik misschien over op een open face helm, ding is nogal irritant.
Als het met deze sport goed fout gaat, doet een integraalhelm niet veel meer. :n
95% van de ongelukken zijn te wijten aan fouten van de piloot, het niet in orde hebben van je uitrusting.

Wel heb ik braaf altijd een goede cap op en heb ik meteen veiligheidsbeugels aangeschaft.
Wat ik gek vind is dat er een vermogen word gestopt in dekjes en setjes, maar veiligheidsbeugels vind men te duur.. 8)7
Bij veel sporten vind ik het echt wonderlijk dat er geen helmen verplicht zijn, dan heb ik het niet eens over een integraal.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:10

Huertecilla schreef:

Fluweel van onbetalium he :D
De ruitersportzaak zal hen er niet op wijzen als ze die zelf niet verkopen nee :P maar ik vind igg nauwelijks kinderstijgbeugeltjes zonder korfjes hoor en zo ongeveer overal zijn ook wel de beugels met elastiek te vinden (en mij zal je ook nooit betrappen op niet-veiligheidsbeugels kopen, al moet ik wel zeggen dat ik er momenteel geen heb omdat alle stijgbeugels die ik heb ergens bij zaten (en ik nog steeds het vaak zonder of met westernbeugels rij, waar je ook al minder snel doorschiet of in blijft hangen (fender ligt tegen je been aan waardoor je er zowat niet kan door schieten en ze zijn gewoon groter zodat je er makkelijk uit valt)))

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 23:13

niet iedereen kan om de zoveel tijd nieuwe laarsjes betalen. koop ze ook een maatje groter en dan maar tijdelijk dikke sokken. nooit gevaarlijke situaties mee gehad. kinderen hobbelen toch voor plezier, althans bij mij.

paardrijden is sowieso duur.
een de meeste rijke mensen zijn gierig, dus waarschijnlijk dat ook zij ze op de groei kopen haha

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 00:44

jameyskatje schreef:
niet iedereen kan om de zoveel tijd nieuwe laarsjes betalen. koop ze ook een maatje groter en dan maar tijdelijk dikke sokken. nooit gevaarlijke situaties mee gehad. kinderen hobbelen toch voor plezier, althans bij mij.

voor plezier of gedwongen veiligheid boven alles..
dat de voetmaar iets ruimer wordt gekozen is geen probleem, maar de schachtmaat is dan gelijk dusdanig ruim dat dit niet echt veilig te noemen is....

jameyskatje schreef:
paardrijden is sowieso duur.
een de meeste rijke mensen zijn gierig, dus waarschijnlijk dat ook zij ze op de groei kopen haha

of iets goedkoop of duur is, en wat anderen doen mag geen reden zijn om te bezuinigen op de veiligheid van je zelf of erger bezuinigen op de veiligheid van je kinderen... temeer je te maken hebt met levende wezens en die omvoorspelbaar zijn...

Zou toch erg vervelend zijn dat je omwille van 50 euro goedkoper uitzijn je kind blijvend hersenletsel heeft..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:30

jameyskatje schreef:
niet iedereen kan om de zoveel tijd nieuwe laarsjes betalen.

Als je geen middelen hebt, dan houdt het op.
Niet iedereen kan alles. Hetzij door vaardigheid of.... geld.
Dat is zoals het is.

Het om leren gaan met beperkingen is onderdeel van opvoeden. Een waardevoller onderdeel dan paardrijden.

Laarsjes zijn trouwens niet nodig. Goede normale schoenen in inherent veilige beugels zijn veiliger dan de gebruikelijke beugels en rubber rijlaarzen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:39

Huertecilla schreef:
jameyskatje schreef:
niet iedereen kan om de zoveel tijd nieuwe laarsjes betalen.

Als je geen middelen hebt, dan houdt het op.
Niet iedereen kan alles. Hetzij door vaardigheid of.... geld.
Dat is zoals het is.

Het om leren gaan met beperkingen is onderdeel van opvoeden. Een waardevoller onderdeel dan paardrijden.

Laarsjes zijn trouwens niet nodig. Goede normale schoenen in inherent veilige beugels zijn veiliger dan de gebruikelijke beugels en rubber rijlaarzen.

dat ben ik absoluut niet met je eens...
dat stukje over schoenen en dat laarzen niet nodig zijn....
ken genoeg voorbeelden dat mensen gevallen zijn en dankzij hun laars geen open beenbreuk hadden... die toch met hun voet zich verdraaid haden en bleven hangen in de beugel (en nee niet de tradiotionele beugel maar incl kooi, en gewoon passend bij haar schoenmaat)
ook zonder zadel komt mijn dochter niet zonder laarzen/chaps op het paard... en met geen enkel beugel met 'gewone' normale schoenen... chaps en heeft ze gaithers icm jophurs

de traditionele beugels icm laarzen en uiteraard passende alle beide zijn gewoon veilig.... dat er ongelukken gebeuren.. is vaak te wijten aan verkeerd schoeisel of verkeerde maat beugels of geen gebruik van antislip.

jordyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:48

mijn twee zoons rijden net als ik en hebben alle twee een cap op maat zoals ik het noem en ook de schoenen en laarsen en chaps zijn op maat,te klein krijgen ze nieuwe en de oude worden verkocht want door goed onderhoud verkoop je ze zo weer,broeken zijn ook op maat niets te grote broeken aan vind ik niet lekker zitten dus de kids hoeven dat ook niet,nee ik ben ook niet zo'n moeder

plukje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:53

Met laarzen en handschoenen kan ik me er nog wel iets bij voorstellen. Een paar dikkere sokken aan en je hebt geen problemen meer.
Maar met een cap vind ik het niet kunnen , die moet echt voor de veiligheid zijn.
Maar verder ja , iedereen heeft zijn eigen budget he...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:17

Alane schreef:
de traditionele beugels icm laarzen en uiteraard passende alle beide zijn gewoon veilig....

De traditionele beugels en passende schoenen staan doorschieten en vastzitten toe.
Aan de voorkant gesloten, voldoende ruime beugels elimineren dit vrijwel.
Dat laatste stukje risico is een voorbeeld van dat paardrijden een risico-activiteit is en blijft.

De resultante van kans x ernst van mogelijke gevolgen is nooit nihil.
Hoe groot de waarde moet zijn om acceptabel te zijn bepaal je zelf en als ouder voor je kinderen.
De kans op een open beenbreuk bij een val is aanzienlijk kleiner dan die op doorschieten in traditionele beugels. Bepaal zelf maar wat je wil als effect op de risico-resultant. Het is verder geen of-of.
Mijn turf rijdt met goede loopschoenen en passende chaps in ruime kooibeugels.
Zónder teugels, want een onafhankelijke zit is een mega-verkleiner van de risico-resultante ;)

selinemisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:50

Pff inderdaad heeel erg irritant! Vooral een te grote cap kopen.. Wat heb je er dan aan?!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:29

Hm ik ken wel iemand die laarzen een maatje groter 'moet' kopen. Maar niet zo groot dat ze uitvallen. Handschoenen wel gewoon op maat, en cap heeft ze verstelbaar gekocht :) !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 21:45

Ik had eerst dus zo een:
Afbeelding

Maar na 7 jaar (sorry, wist niet dat je hem na 4 jaar moest vervangen := ) eindelijk een nieuwe gekocht, en dus zondag voor het eerst mee gereden...

Mensen :wow: Zit veel beter! En kreeg er niet zo'n zweethoofd van:
Afbeelding
Je betaalt wel iets meer (al was hij ook niet echt duur) maar dan heb je dus ook wel weer wat..

Ik kan me er ook nog wel eens aan irriteren dat alles maar goedkoop moet. 2 jaar geleden stond ik op een marktje en hadden er ouders paardrijlaarzen van ons gekocht voor hun zoontje. Ze waren wel 3 maten te groot, maar ja, voor de groei he :roll:

Yazz_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 11:13

Echt leuk om te zien dat jullie zo discurseren!

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:26

Bizzybijtje schreef:
Ik kan me er ook nog wel eens aan irriteren dat alles maar goedkoop moet.

misschien omdat alles zo verschrikkelijk duur is tegenwoordig?
begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind ook dat veiligheid voor alles gaat!
maar ik heb zelf drie kinderen en het is verdomd moeilijk rondkomen tegenwoordig, en je wilt toch ook niet je kids alles ontzeggen omdat alles maar veel geld kost....