zelf verzonnen reglementen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:26

ARTIKEL144:

1. Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in
behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel,
hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Op internationale
wedstrijden is het gebruik van een dressuurzadel verplicht. Het zadel moet
voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen
en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt. Het gebruik
van een dekje/bontje o.i.d. over het zadel is niet toegestaan.

NEE DUS!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:34

Ik begreep uit het artikel (waar Bayazo de link van plaatste) ook dat het nu nog niet mag, maar vanaf de volgende reglementswijzigingen wel.

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:36

Zoals ik het lees in het laatste stukje :

Daar staat dat art 144 lid 1 geschrapt dient te worden en het alg. regelement aangehouden dient te worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:36

Citaat:
De laatste tijd worden veel vragen gesteld over het gebruik van een zogenaamde seatsaver, een bontje of een gelpad over het zadel en wat nu wel of niet is toegestaan. In het Algemeen Wedstrijdreglement staat opgenomen dat het gebruik van een seatsaver op het zadel in iedere discipline is toegestaan wanneer deze in de kleur van het zadel wordt gebruikt. Onder een seatsaver wordt verstaan een bontje, gelpad o.i.d. over het zitvlak van het zadel.

Wijziging op de bepalingen

- In alle disciplines
Wanneer gebruik wordt gemaakt van een seatsaver, bontje o.i.d. op het zadel hoeft deze in tegenstelling tot de bepaling opgenomen in het Algemeen Wedstrijdreglement, niet in de kleur van het zadel te zijn.

- In de dressuur
In het disciplinereglement Dressuur staat opgenomen dat met een dekje/ bontje o.i.d. over het zadel niet mag worden gereden. Op deze bepaling is door de KNHS dispensatie verleend de afgelopen jaren. In eerste instantie om ermee los te rijden, later ook voor het rijden van de proef. Aangezien het disciplinereglement niet is gewijzigd per 1 april 2009 en het Algemeen Wedstrijdreglement wel en de bepalingen van een disciplinereglement voorgaan op het Algemeen Wedstrijdreglement, informeren wij dat voor de discipline dressuur artikel 144 lid 1, de passage over het gebruik van een dekje/ bontje over het zadel geschrapt moet worden en de bepalingen van het Algemeen Wedstrijdreglement gevolgd mogen worden. In de eerstvolgende wijzigingsronde zal deze bepaling uit het dressuurreglement worden geschrapt.

het mag dus wel, en het mag nu al.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:38

Daar zullen mijn billen blij mee zijn :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:39

Lielle schreef:
oh ja, natuurlijk. Dat een paard in het B niet aan de teugel hoeft te lopen.

Dat stond vroeger altijd in de proevenboekjes bij de toelichting van de B.

Maar afgezien daarvan; 'aan de teugel' wordt nogal eens verward met 'op de loodlijn'. Helaas ook door jury's.
In de B en de L is geen sprake van verzameling.
Als een paard niet verzameld is, hoort hij ook niet op de loodlijn te lopen, maar ervoor. loopt hij er toch op (uitzonderingen daargelaten) dan is het meestal geen paard wat netjes aan de teugel is maar dat in de krul getrokken is. (goed te herkennen bij het halsstrekken) Wat dat betreft zou ik heel graag wat paardjes zien, die netjes een stukje vóór de loodlijn lopen.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 19-11-09 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Re: zelf verzonnen reglementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:46

echt waar? Ik heb alle boekjes liggen, dat ga ik eens opzoeken. Maar het is iig een hardnekkig misverstand ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:50

nou er stond letterlijk in het boekje van 2001
"een correct opgevoed paard dat redelijk gehoorzaam is op de zit- been- en teugelhulpen , thuis bijna altijd in de goede galop wil aanspringen en een redelijke conditie heeft kan met vertrouwen worden meegenomen naar zijn eerste B-wedstrijd. De B staat immers voor 'beginnend' en niet voor 'beste der beste'.
Volgens mij stond het nog explicieter in het boekje ervoor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:53

dus het staat er niet, en dat dacht ik al. Hardnekkig misverstand dus en die tekst zal niet voor niets eruit gehaald zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:20

Ik heb hier nog een boekje van 1995 liggen en daar staat precies hetzelfde in. Met geen woord wordt gerept over al dan niet nageeflijkheid in de B.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 23:46

oversized schreef:
ARTIKEL144:

1. Het paard/de pony dient te zijn opgetoomd met een deugdelijk, goed passend en in
behoorlijke staat van onderhoud verkerend engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel,
hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Op internationale
wedstrijden is het gebruik van een dressuurzadel verplicht. Het zadel moet
voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen
en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt. Het gebruik
van een dekje/bontje o.i.d. over het zadel is niet toegestaan.

Interessant stuk wat je aanhaalt. Ik heb de KNHS gevraagd of ik zonder beugels mag rijden, dat vind ik veel prettiger. (ik was net naar de Spaanse Rijschool geweest en die rijden ook zonder beugels, dus dat haalde ik aan als voorbeeld)
Als reactie terug kreeg ik dit stukje uit het reglement toegestuurd. Ja er staat wel “het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels” maar volgens mij is de essentie van deze zin dat de beugels RUIM moeten zijn.. Als ze overal dingen neer moeten zetten zoals “indien met beugels gereden wordt dienen deze zo ruim te zijn dat de voet gemakkelijk uit de beugel gaat” dan wordt het boekje veel te dik.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 23:53

Lielle, jij bent volgens mij de vaste penvriendin van de KNHS. :D
Weet je of je daar ook terecht kunt met waarom-vragen over de reglementen? Ik heb nog zoveel vragen, waarom mag je niet zonder beugels rijden, waarom mag een springzweep maar 70cm zijn, waarom denkt de KNHS dat het voor een eventingpaard uitmaakt of de nieuwe maand is begonnen?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:06

Zo hoorde ik ooit eens, dat je niet met van die rubbere sporenbeschermers mag starten want je kan daar stroom onder verstoppen, zodat je paard [beter] reageerd??? _-:( _O-

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:10

dat is geen verzonnen regel, die bestaat echt.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:12

Ja? Nog nooit van gehoord... _O-
Ik start zelf daar ook mee, al 2 jaar! Nooit niks van gehoord!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:14

dat mag alleen als het beschermers zijn die al door de fabrikant zijn aangebracht, niet die losse die je zo kunt kopen bij de ruitersportzaak. Zoek maar op in het reglement, het mag echt niet.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:20

8. Sporen zijn van metaal. Een ronde tand/knop van hard plastic is toegestaan.De
tand dient vanuit het midden van de spoor recht of gebogen naar achteren gericht
te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien. De takken
van de spoor dienen glad te zijn. Sporen zonder tand (dummysporen) zijn toegestaan.
Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek
onlosmakelijk zijn omwonden met een bescherming, is dit eveneens toegestaan
.
(Dit laatste niet op internationale wedstrijden.)

needs no words ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:23

Motje11 schreef:
Lielle, jij bent volgens mij de vaste penvriendin van de KNHS. :D

eigenlijk niet, ik mail maar zelden. ken alleen wel de reglementen (bijna ;) uit mijn hoofd :))

Citaat:
Weet je of je daar ook terecht kunt met waarom-vragen over de reglementen? Ik heb nog zoveel vragen, waarom mag je niet zonder beugels rijden, waarom mag een springzweep maar 70cm zijn, waarom denkt de KNHS dat het voor een eventingpaard uitmaakt of de nieuwe maand is begonnen?
[/quote]
geen idee, maar je kunt het allicht vragen. Op die laatste vraag weet ik trouwens het antwoord wel.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:35

Kun je dat dan ook uitleggen? Ik snap de gedachte hierachter namelijk ook niet helemaal :+
Je mag maar 3 wedstrijden per maand, met een maximum van twee weekenden, achter elkaar rijden om overbelasting van de paarden te voorkomen. Maar als er een wisseling van maand tussenvalt kun je toch 4 weekenden op rij starten. De enige verklaring die ik hiervoor kan vinden is dat het anders vaak niet eens mogelijk zou zijn om 3 maal per maand aan de start te komen en dat kan toch nooit het streven van zo'n soort regel zijn :?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:36

IT systeem kan het niet verwerken ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:54

Ik had al het vermoeden dat het om een praktisch probleem ging :+

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 18:31

Haha, nou ik hoop dat ze het dit jaar aanpassen. Ik had de regel ook nog verkeerd begrepen en daardoor minder gestart dan had gekund. Simpelweg "maximaal 3 weekenden achter elkaar" moet toch volstaan.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:39

gomir schreef:
Kun je dat dan ook uitleggen? Ik snap de gedachte hierachter namelijk ook niet helemaal :+
Je mag maar 3 wedstrijden per maand, met een maximum van twee weekenden, achter elkaar rijden om overbelasting van de paarden te voorkomen. Maar als er een wisseling van maand tussenvalt kun je toch 4 weekenden op rij starten. De enige verklaring die ik hiervoor kan vinden is dat het anders vaak niet eens mogelijk zou zijn om 3 maal per maand aan de start te komen en dat kan toch nooit het streven van zo'n soort regel zijn :?

deze is helemaal nieuw voor mij, waar staat dit dan in het reglement? (heb al gezocht maar kan het niet vinden.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:41

Gaat om de eventing jury, geldt niet voor de overige takken van de paardensport. Ik ging in op de berichten van Lielle en Motje

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 18:44

o, gelukkig maar, maar goed dat ik het nog even navroeg, ander krijgen we nog meer verzonnen reglementen.