Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
MarcR schreef:KDS schreef:.......... Maar ik vraag wel een wat minder zwart wit beeld van kudde gedrag van paarden.
Paarden denken enkel in zwart - wit, zij kennen geen grijs......
Waratje schreef:KDS schreef:waarom zou een paard eigenlijk alleen zwart-wit kijken?
Omdat de baas dat ook doet?

KDS schreef:Waratje schreef:
Nouja, ik neem aan dat MarcR dat iets anders ziet? Ik ben gewoon benieuwd naar wat voor hem het bewijs heeft geleverd dat het zo is... mijn mening is gebaseerd op wat ik heb meegemaakt, en dat kan nog zoveel zijn... het is nooit alles. Dus ik hoor graag ook andere meningen
je kan altijd proberen dingen te halen uit andermans meningen, ervaringen, kennis of talent?
MarcR schreef:Mijn mening is gebaseerd op wat western riding trainers de afgelopen honderden jaren hebben geleerd, dat door onze trainers aan ons is geleerd en waarvan ik met eigen ogen heb vastgesteld dat het werkt.
Waratje schreef:Ah, maar in wat je hierboven schrijft en wat ik weet van (verstandige) western (en andere) trainers zegt niets over zwart/wit, integendeel. Iedere trainer die eerlijk naar de individuele paarden kijkt, werkt met grijstinten, dat kan niet anders en dat is ook wat ik zie gebeuren. Daarnaast heb je slechte trainers (zowel engels als western en diversen) die zelf geen idee hebben van grijstinten en ze dus ook bij de paarden niet zien. Die trainers zijn degenen die paarden alleen maar verder in de puree brengen. Helaas zijn er veel te veel van dat laatste slag
Als je normaal (met hoofdstel en bit) voldoende op je zit rijd gaat het waarschijnlijk wel goed.
OKHannes schreef:Ik vind met neckrope rijden ed wel een mooi resultaat van een goede band, maar een ongeschreven wet dat alleen als je dat kan je pas echt een band hebt met je paard....nee.
KDS schreef:Is de californische wijze van rijden volgens jou beter dan elke andere wijze? Want ik ben zelf niet (meer) zo erin thuis...
En wat is dan het voordeel van die wijze van rijden? (gaan we nu niet geheel offtopic?)
OKHannes schreef:IK sta als engelse ruiter op een westernstal en zie en hoor veel over hoe deze paarden woRden getraind (is een trainingsstal)
Zie genoeg hete (en onopgevoede) paints en QHs. Ik dele je stellin g hierboven dus niet. Het ligt naar mijn mening bij hetgeen jij je prettiger voelt. Western geeft jou vertrouwen en daardoor ga jij al anders op het paard zitten. Het is een mindsetting. Er wordt gezegt dat bij western meer met ontspanning enzo gaat.....is over het algemeen naturlijk zo (dat zal ik echt niet ontkennen) maar ik verbaas me af en toe ook met wat voor een spanning er wordt gereden.
..en ik kan t vergelijken bij ons op stal
. Ik ben momentel ook een het spelen met wederzijds vertrouwen en begrip door de lange, losse teugel. OKHannes schreef:Ok, helder en begrijpbaar. Maar ik heb geen paint of QH is hij is toch bovengemiddeld rustig en koel hoor..en ik kan t vergelijken bij ons op stal
. Ik ben momentel ook een het spelen met wederzijds vertrouwen en begrip door de lange, losse teugel.
Jouw laatste zin, daar zit t m in...dat geldt voor iedereen die met paarden omgaat, niet alleen bij western. Als je daar niet voor open staat win je nooit het vertrouwen van je paard.
MarcR schreef:Waratje schreef:Ah, maar in wat je hierboven schrijft en wat ik weet van (verstandige) western (en andere) trainers zegt niets over zwart/wit, integendeel. Iedere trainer die eerlijk naar de individuele paarden kijkt, werkt met grijstinten, dat kan niet anders en dat is ook wat ik zie gebeuren. Daarnaast heb je slechte trainers (zowel engels als western en diversen) die zelf geen idee hebben van grijstinten en ze dus ook bij de paarden niet zien. Die trainers zijn degenen die paarden alleen maar verder in de puree brengen. Helaas zijn er veel te veel van dat laatste slag
Het is duidelijk dat onze meningen erg verschillen en dat we beiden denken dat we op de juiste weg zitten.
Als ik onze vroegere ervaringen en de vele topics in dit forum ivm opvoedings en rijtechnische problemen vergelijk met onze huidige situatie en de werkwijze van onze trainers dan kan ik voor mij enkel besluiten dat wij op een van de goede wegen zitten.
Onze trainers helpen geen paarden in de puree maar worden regelmatig gecontacteerd door mensen wiens paarden door andere in de puree zijn gebracht. Zij zijn niet competitie gericht en inspireren zich meer op de californische wijze van rijden.
Waratje schreef:Alleen ben ik er van overtuigd dat paarden niet in zwart/wit denken en jij kennelijk wel. Dan wil ik graag weten waarop je die overtuiging baseert, want hij staat haaks op mijn ervaringen.