Wanneer heb je een band met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KDS

Re: Wanneer heb je een band met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:14

nouja, mijn ervaring is voor mij daar anders mee, en dat zou natuurlijk heel goed anders kunnen zijn, en staat altijd weer open voor testing en verbetering natuurlijk. Maar wat ik van een kudde zie is er niet één eeuwig en altijd leider en mogen andere leden van de kudde ook geregeld iets voorstellen om te gaan doen. Ze zijn afhankelijk van elkaars waarschuwingssysteem en elkaars sterke en zwakke punten. Dus daar probeer ik op mee te varen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:39

ben het helemaal eens met KDS.
Paarden werken niet volgens een puur rangorde systeem. Ze hebben zeker ook vriendschapsbanden.
Ik zie mijn paard ook meer als een vriend. Als onze interactie is gebaseerd op communicatie, niet op "wie er de baas is".
Nou is het inderdaad zo dat je ziet wat je wilt zien. Sommige mensen "zien" dat hun paard hen constant wil domineren. Dat is dan voor diegenen ook zo, maar iemand anders zou het misschien heel anders zien.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:54

MarcR schreef:
KDS schreef:
.......... Maar ik vraag wel een wat minder zwart wit beeld van kudde gedrag van paarden.

Paarden denken enkel in zwart - wit, zij kennen geen grijs......

Oja joh? Laat ik daar nou een heel ander beeld bij hebben. Paarden, en zeker merries, zijn meesters in de grijstinten, het is aan de mensen om die ook te zien. En laat daar nou net vaak de kneep zitten :P

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:56

waarom zou een paard eigenlijk alleen zwart-wit kijken?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:00

KDS schreef:

Omdat de baas dat ook doet? }>

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:07

Waratje schreef:
KDS schreef:

Omdat de baas dat ook doet? }>

Nouja, ik neem aan dat MarcR dat iets anders ziet? Ik ben gewoon benieuwd naar wat voor hem het bewijs heeft geleverd dat het zo is... mijn mening is gebaseerd op wat ik heb meegemaakt, en dat kan nog zoveel zijn... het is nooit alles. Dus ik hoor graag ook andere meningen :D

je kan altijd proberen dingen te halen uit andermans meningen, ervaringen, kennis of talent?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:20

Het staat jullie vrij mij niet te geloven maar wij hebben andere ervaringen.
Mijn dochter heeft 8 jaar "engels gereden : manege en later met een eigen paard bij de LRV. Door al de gedragsproblemen die we hadden met ons paard zijn wij verder gaan kijken en voorzichtig met grondwerk begonnen en dit hielp enigzinds.
Door deze zoektocht kwamen we voor een keuze : zo verder gaan of overstappen naar western riding.
Na uren info zoeken op internet en vele slapeloze nachten viel de beslissing: we gaan verder in het western.
We zijn dan opzoek gegaan naar een goede trainer, zijn naar wedstrijden gaan kijken en op zoek gegaan naar een quarter of paint.
Al vanaf de eerste kennismaking dachten wij : wat een verschil van omgaan met paarden en gedrag van paarden. Er wordt niet geroepen en geslagen, er worden geen zwepen en andere "hulp"middelen gebruikt, de paarden zijn rustig en handelbaar onder alle omstandigheden, enz, wij hebben dikwijls met open mond staan kijken.
Nu drie jaar later weten we hoe dit komt : enerzijds door de coole karakters van quarters en paint maar ook door het belang dat door de meeste western ruiters besteed wordt aan de opvoeding van hun paarden.
Nu denken wij dikwijls : als we drie jaar geleden hadden geweten wat we nu weten hadden we ons eerste paard helemaal anders aangepakt en met een veel beter resultaat.
Ons huidige paardje is een 4 jarige paint merrie met een dominant karakter maar zij aksepteert ons als leider. Als wij beiden bij haar zijn laat zij duidelijk blijken dat mijn dochter de leider is, ik de 2de in de rangorde en zij de derde. Als ik alleen met haar ben erkent ze mij als leider. Het is heerlijk om zo met een paard te kunnen omgaan, als voorbeeld : sinds mijn dochter western rijd (3 jaar) is zijn nog geen enkele keer van een paard gevallen of geworpen, zij heeft onderandere mee geholpen om onze paint zadelmak te maken en haar basistraining te geven.
Wij zijn overtuigd.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 13:26

KDS schreef:
Waratje schreef:

Nouja, ik neem aan dat MarcR dat iets anders ziet? Ik ben gewoon benieuwd naar wat voor hem het bewijs heeft geleverd dat het zo is... mijn mening is gebaseerd op wat ik heb meegemaakt, en dat kan nog zoveel zijn... het is nooit alles. Dus ik hoor graag ook andere meningen :D

je kan altijd proberen dingen te halen uit andermans meningen, ervaringen, kennis of talent?

Mijn mening is gebaseerd op wat western riding trainers de afgelopen honderden jaren hebben geleerd, dat door onze trainers aan ons is geleerd en waarvan ik met eigen ogen heb vastgesteld dat het werkt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 17:54

MarcR schreef:
Mijn mening is gebaseerd op wat western riding trainers de afgelopen honderden jaren hebben geleerd, dat door onze trainers aan ons is geleerd en waarvan ik met eigen ogen heb vastgesteld dat het werkt.

Ah, maar in wat je hierboven schrijft en wat ik weet van (verstandige) western (en andere) trainers zegt niets over zwart/wit, integendeel. Iedere trainer die eerlijk naar de individuele paarden kijkt, werkt met grijstinten, dat kan niet anders en dat is ook wat ik zie gebeuren. Daarnaast heb je slechte trainers (zowel engels als western en diversen) die zelf geen idee hebben van grijstinten en ze dus ook bij de paarden niet zien. Die trainers zijn degenen die paarden alleen maar verder in de puree brengen. Helaas zijn er veel te veel van dat laatste slag ;(

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:23

Denk inderdaad dat zowel engels als western als elke andere richting goede en slechte trainers heeft, en degene die ik goed vind worden zeer waarschijnlijk door andere weer gezien als slecht. Ik denk dat je manier van omgang inderdaad heel afhankelijk is van hoe je zelf bent; en dat is ook logisch want het is iets heel persoonlijks.

Mijn keuze om te stoppen met leider zijn is juist omdat als ik het probeer het altijd eindigt met mij stampvoetend en eisend in de bak en het paard (ongeacht welk paard) met complete sch*it aan me en een blik van "wat moet je nou, ukkie?".
Ik ben zeer onder de indruk van mensen die natuurlijk leiderschap verkrijgen, zonder hulp en slagwerk. Maar, voor mij is het mooiste als dat natuurlijk gebeurt.

Ben al heel lang bezig met natural horsemanship, eigenlijk nooit echt anders gedaan. En zo ben ik gekomen tot de vriendschapsband. Eigenlijk begon ik daarmee.
Op een gegeven moment kreeg ik heel veel informatie, boeken enzovoorts over allerlei NHstromingen en werd een beetje overspoeld. Heb van alles geprobeerd, van alles iets meegenomen en weer teruggekomen bij vriendschap omdat dat is wat ik kan en het eeuwige leiderschap kan ik geowon niet. This works fine for me:)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:57

Waratje schreef:
Ah, maar in wat je hierboven schrijft en wat ik weet van (verstandige) western (en andere) trainers zegt niets over zwart/wit, integendeel. Iedere trainer die eerlijk naar de individuele paarden kijkt, werkt met grijstinten, dat kan niet anders en dat is ook wat ik zie gebeuren. Daarnaast heb je slechte trainers (zowel engels als western en diversen) die zelf geen idee hebben van grijstinten en ze dus ook bij de paarden niet zien. Die trainers zijn degenen die paarden alleen maar verder in de puree brengen. Helaas zijn er veel te veel van dat laatste slag ;(

Het is duidelijk dat onze meningen erg verschillen en dat we beiden denken dat we op de juiste weg zitten.
Als ik onze vroegere ervaringen en de vele topics in dit forum ivm opvoedings en rijtechnische problemen vergelijk met onze huidige situatie en de werkwijze van onze trainers dan kan ik voor mij enkel besluiten dat wij op een van de goede wegen zitten.
Onze trainers helpen geen paarden in de puree maar worden regelmatig gecontacteerd door mensen wiens paarden door andere in de puree zijn gebracht. Zij zijn niet competitie gericht en inspireren zich meer op de californische wijze van rijden.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:00

Is de californische wijze van rijden volgens jou beter dan elke andere wijze? Want ik ben zelf niet (meer) zo erin thuis...

En wat is dan het voordeel van die wijze van rijden? (gaan we nu niet geheel offtopic?)

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:12

Ik heb mijn pony'tje nu al 7 jaar ongeveer, ik kan er alles mee
behalve die foto's die ik zie (dat is hij niet gewend) en met buitenritten blijft hij lastig (renpaard geweest)
hij wil aldus zo snel mogelijk naar huis.
Maar die foto's vind ik niet een band uitstralen...dat kan bijna niet door de moment opname.
nu las ik ook in het topic over verkoop van het paard.
dat kunnne vele dingen wezen waarom hij weg moet. Ik ben hartstikke trots op mijn knolletje Van renpaard tot Z paard geworden. angsten overwonnen maar ik ben nu 18 geworden ik moet eigenlijk naar de paarden over. Maar ik stop met wedstrijden met hem dan en mijn zusje neemt hem zeg maar over.
Maar als je van je paardje houd gun je hem het beste en hou je hem niet alsmaar bij jezelf
bij een klein meisje ofzo kan hij netzoveel plezier hebben.
maar dat ligt natuurlijk gewoon aan de reden waarom hij verkocht word.
en dat heeft niets te maken met je band met het paard, gewoon aan je leefsituatie

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:15

Als ik nou een filmpje zag van jou foto's, kon ik wel zeggen dat je een band hebt met je paard. Maar ik denk wel dat jij een band hebt, hoor!
Dat voel je gewoon, ik voel het ook bij onze paarden.

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:18

Ik vind sowieso dat bitloos/zonder hoofdstel niks met vertouwen en met de band van je paard te maken heeft!
Ik heb mijn kwpner nu bijna 10 maanden( vanaf 27 december)
Merk sowieso dat hij veel rustiger en relaxter is geworden(behalve als hij even heeft stil gestaan)
Maar hij houd er niet van als ik zonder zadel op zn rug ga zitten en zonder hoofstel of bitloos hoef ik ook niet te gaan proberen!
Hij is nu 6! En toen hij net kwam onwijs schrikachtig buiten en veel willen vluchten! Als hij wat eng's zag draaide hij meteen om en dan om vervolgens keihard weg te willen rennen!
Ik hem elke x tegen gehouden en gewoon door blijven zetten totdat hij er langs ging!
Dit is nu geen probleem meer! Hij kijkt ernaar en gaat iets gespannender lopen(niet veel overigens)
Maar hij gaat er nu wel langs!
In de wei kan ik hem los mee laten lopen! Gooi het touw over zn nek!
& als ik ga rennen rent hij vrolijk mee en als ik plotseling om mn rem sta doet hij dat ook!
In de bak doen we s'avonds ook vaak genoeg gek ga ik rennen en rent/vliegt/bokt/springend mee!
Hij volgt me overigens ook gewoon in stap!
Als we in de bak lopen en hij schrikt gaat hij altijd achter mij staan :+
Dus denk dat dat ook wel betekent dat hij vertrouwen in mij heeft!
En over het miljoen: Ik denk dat ik hem daarvoor niet weg zou doen maar ik zeg nooit nooit!
Mijn paarden moeten een goed leven hebben zonder pijn en als dat niet meer kan dan mogen ze naar de pijnloze hemel!
Doe overigens dressuur, springen, buitenrijden,(net begonnen met de beginselen van) western,
Wil mischien volgend jaar beginnen met grondwerk maar wil me dan wel eerst goed inlezen erover en tijd hebben om er genoeg aandacht aan te besteden!

en ik denk ook dat je het wel voelt of je een band met je paard hebt!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:34

Waarom heb je pas een band met je paard als je hem met neckrope kan rijden? :7 Als je normaal (met hoofdstel en bit) voldoende op je zit rijd gaat het waarschijnlijk wel goed.

Echt, waarom zou je dan pas een betere band hebben? Bij mijn pony heb ik het een keer uitgeprobeerd en dat ging gelijk de eerste keer helemaal goed hoor. Terwijl we normaal altijd met hoofdstel reden!! Zozo, sommige lijken hier dan te denken dat als je met hoofdstel en bit rijd geen band hebt met je paard? :+

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 09:52

[quote="MarcR"]Het staat jullie vrij mij niet te geloven maar wij hebben andere ervaringen.
Mijn dochter heeft 8 jaar "engels gereden : manege en later met een eigen paard bij de LRV. Door al de gedragsproblemen die we hadden met ons paard zijn wij verder gaan kijken en voorzichtig met grondwerk begonnen en dit hielp enigzinds.
Door deze zoektocht kwamen we voor een keuze : zo verder gaan of overstappen naar western riding.
Na uren info zoeken op internet en vele slapeloze nachten viel de beslissing: we gaan verder in het western.
We zijn dan opzoek gegaan naar een goede trainer, zijn naar wedstrijden gaan kijken en op zoek gegaan naar een quarter of paint.
Al vanaf de eerste kennismaking dachten wij : wat een verschil van omgaan met paarden en gedrag van paarden. Er wordt niet geroepen en geslagen, er worden geen zwepen en andere "hulp"middelen gebruikt, de paarden zijn rustig en handelbaar onder alle omstandigheden, enz, wij hebben dikwijls met open mond staan kijken.
Nu drie jaar later weten we hoe dit komt : enerzijds door de coole karakters van quarters en paint maar ook door het belang dat door de meeste western ruiters besteed wordt aan de opvoeding van hun paarden.
Nu denken wij dikwijls : als we drie jaar geleden hadden geweten wat we nu weten hadden we ons eerste paard helemaal anders aangepakt en met een veel beter resultaat.
Ons huidige paardje is een 4 jarige paint merrie met een dominant karakter maar zij aksepteert ons als leider. Als wij beiden bij haar zijn laat zij duidelijk blijken dat mijn dochter de leider is, ik de 2de in de rangorde en zij de derde. Als ik alleen met haar ben erkent ze mij als leider. Het is heerlijk om zo met een paard te kunnen omgaan, als voorbeeld : sinds mijn dochter western rijd (3 jaar) is zijn nog geen enkele keer van een paard gevallen of geworpen, zij heeft onderandere mee geholpen om onze paint zadelmak te maken en haar basistraining te geven.
Wij zijn overtuigd.[/quote]

IK sta als engelse ruiter op een westernstal en zie en hoor veel over hoe deze paarden woRden getraind (is een trainingsstal)
Zie genoeg hete (en onopgevoede) paints en QHs. Ik dele je stellin g hierboven dus niet. Het ligt naar mijn mening bij hetgeen jij je prettiger voelt. Western geeft jou vertrouwen en daardoor ga jij al anders op het paard zitten. Het is een mindsetting. Er wordt gezegt dat bij western meer met ontspanning enzo gaat.....is over het algemeen naturlijk zo (dat zal ik echt niet ontkennen) maar ik verbaas me af en toe ook met wat voor een spanning er wordt gereden.

Ik vind met neckrope rijden ed wel een mooi resultaat van een goede band, maar een ongeschreven wet dat alleen als je dat kan je pas echt een band hebt met je paard....nee.
Ik ken paarden die wel toenadering en vertrouwen zoeken maar 'deep in' eigenheimers blijven die nooit het volle vertrouwen zullen geven (welke discipline je ook rijdt. Zie het ook bij western gebeuren!). Dit blijven paarden die uiteindelijk toch hun eigen grenzen blijven stellen. Ik heb er zo een gehad. Het zit voor een deel ook in het kakarakter wat in de lijn is doorgefokt 9helaas bij de KWPNer veel doorgefokt).
Op de eerste pagina kwam ik een opmerking tegen dat mensen die hun paard weg doen vanwege het ontbreken van een klik eigenlijk gewoon geen zin hebben door te zetten. Mijn paard wegdoen vanwege het ontbreken van een klk vond ik een van de ergste dingen om te doen. Het kwam bij mij aan als falen. maar afwachten tot er een keer een echt wernstig ongeluk zou plaatsvinden...NEE. Dan een ander huisje zoeken voor m waar hij meer tot zijn recht zou kunnen komen. Heb ook wel veel wel voor elkaar gekregen.....
Onze oude manege eigenaar zei ooit een dat als je een volbloed voor je kon winnen dat hij voor je door het vuur zal gaan. Dit hebben we met ons oude paard ervaren...en hij is er oud mee geworden.
Ik heb nu een paard waarvan ik durf te zegen dat er sprake is van werderzijds respect en vertrouwen. Dart heeft hij me op verschillende momenten laten zien.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:01

OKHannes schreef:
Ik vind met neckrope rijden ed wel een mooi resultaat van een goede band, maar een ongeschreven wet dat alleen als je dat kan je pas echt een band hebt met je paard....nee.

Als mijn paard de hulpen goed bevestigd heeft bij het rijden met een neckrope, kan iemand die enigszins netjes zit en normaal de hulpen geeft er zo mee wegrijden met neckrope. En nee, dan is er geen sprake van een band lijkt mij.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:12

KDS schreef:
Is de californische wijze van rijden volgens jou beter dan elke andere wijze? Want ik ben zelf niet (meer) zo erin thuis...

En wat is dan het voordeel van die wijze van rijden? (gaan we nu niet geheel offtopic?)

De californische wijze is geen andere wijze van paardrijden maar vooral een wijze van omgaan met paarden.
Een van de facetten is dat de opleiding van paarden op een rustige wijze gebeurt en veel meer tijd vraagt (vb gebruik bosal) dan bij de tegenhanger de texaanse wijze.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:34

OKHannes schreef:
IK sta als engelse ruiter op een westernstal en zie en hoor veel over hoe deze paarden woRden getraind (is een trainingsstal)
Zie genoeg hete (en onopgevoede) paints en QHs. Ik dele je stellin g hierboven dus niet. Het ligt naar mijn mening bij hetgeen jij je prettiger voelt. Western geeft jou vertrouwen en daardoor ga jij al anders op het paard zitten. Het is een mindsetting. Er wordt gezegt dat bij western meer met ontspanning enzo gaat.....is over het algemeen naturlijk zo (dat zal ik echt niet ontkennen) maar ik verbaas me af en toe ook met wat voor een spanning er wordt gereden.

Ik ken ook enkele niet opgevoede paints en QH maar dit is volledig voor rekening van de ruiters, het overgrote deel van de paints en quarters die ik ken zijn rustige, coole paarden.
Inderdaad voelen wij ons beter bij western maar we zijn zover geraakt omdat we ons daarvoor niet goed voelde, we voelde dat de omgang met paarden anders, beter moest kunnen.
Het rijden met een lange, losse teugel is het resultaat van een lang trainingsproces waarbinnen ook spanningen optreden. Deze spanningen worden door onze trainers op een rustige wijze opgelost. Lukt een nieuwe stap in de training niet dan gaan we enkele stappen terug en beginnen terug opbouwen maar we zullen nooit iets forceren als het paard daar niet klaar voor is.
Andere trainers lossen dit op op een andere wijze, dit ontken ik niet maar wij zijn geen aanhangers van deze werkwijze en ze komt vooral voor bij competitiegericht trainen met de bedoeling om snelle resultaten te behalen, vooral naar futurities.
Wij en het grootste deel van de western ruiters die ik ken zijn geen aanhangers van deze werkwijze en stellen steeds het welzijn van onze paarden op de eerste plaats. Is er een probleem dan is onze eerste vraag steeds : wat hebben wij fout gedaan dat ons paard ons niet begrijpt.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:43

Ok, helder en begrijpbaar. Maar ik heb geen paint of QH is hij is toch bovengemiddeld rustig en koel hoor :-)..en ik kan t vergelijken bij ons op stal ;-). Ik ben momentel ook een het spelen met wederzijds vertrouwen en begrip door de lange, losse teugel.

Jouw laatste zin, daar zit t m in...dat geldt voor iedereen die met paarden omgaat, niet alleen bij western. Als je daar niet voor open staat win je nooit het vertrouwen van je paard.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:51

OKHannes schreef:
Ok, helder en begrijpbaar. Maar ik heb geen paint of QH is hij is toch bovengemiddeld rustig en koel hoor :-)..en ik kan t vergelijken bij ons op stal ;-). Ik ben momentel ook een het spelen met wederzijds vertrouwen en begrip door de lange, losse teugel.

Jouw laatste zin, daar zit t m in...dat geldt voor iedereen die met paarden omgaat, niet alleen bij western. Als je daar niet voor open staat win je nooit het vertrouwen van je paard.

Er zijn natuurlijk ook andere paarden die cool zijn en gelukkig heb jij er zo een.
Bedankt ook voor het positieve antwoord dat doet goed.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:23

MarcR schreef:
Waratje schreef:

Het is duidelijk dat onze meningen erg verschillen en dat we beiden denken dat we op de juiste weg zitten.
Als ik onze vroegere ervaringen en de vele topics in dit forum ivm opvoedings en rijtechnische problemen vergelijk met onze huidige situatie en de werkwijze van onze trainers dan kan ik voor mij enkel besluiten dat wij op een van de goede wegen zitten.
Onze trainers helpen geen paarden in de puree maar worden regelmatig gecontacteerd door mensen wiens paarden door andere in de puree zijn gebracht. Zij zijn niet competitie gericht en inspireren zich meer op de californische wijze van rijden.

Ik weet niet of onze meningen erg verschillen, ik heb alleen grote vraagtekens bij jouw uitspraak dat paarden uitsluitend in zwart/wit denken. In jouw verdere posts zie ik daarvoor ook geen onderbouwing. Wel zie ik in je posts een zoeken naar betere oplossingen dan geruk en gepluk en dat is ook mijn weg, dus of wij zo van mening verschillen is maar zeer de vraag.
Alleen ben ik er van overtuigd dat paarden niet in zwart/wit denken en jij kennelijk wel. Dan wil ik graag weten waarop je die overtuiging baseert, want hij staat haaks op mijn ervaringen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:58

Ik denk inderdaad ook dat ik het eigenlijk op een heel groot gebied eens ben met je, behalve het zwart/wit denken.
Ik denk wel dat het idee zwart/wit een hele goede maatstaf kan zijn voor veel mensen om hun paard te trainen, maar in dat geval hebben de mensen het zwart/wit denken dus eigenlijk nodig. V
oor mij werken de grijstinten ook prima en ik kan ook prima aangeven wanneer ik iets 'niet zo goed vind' en wanneer ik iets 'uiterst ongepast vind'.

Wat ik wel nog wil toevoegen is dat ook dressuur training op een geheel rustig en van het paard afhankelijk tempo gedaan kan worden. Genoeg mensen die binnen de dressuur (engels ben ik ook niet zo in thuis maar bijvoorbeeld klassiek) heel erg het tempo van het paard aanhouden en alles met een losse teugel doen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 13:03

Waratje schreef:
Alleen ben ik er van overtuigd dat paarden niet in zwart/wit denken en jij kennelijk wel. Dan wil ik graag weten waarop je die overtuiging baseert, want hij staat haaks op mijn ervaringen.

Ik ga trachten uit te leggen wat onze trainers bedoelen met zwart - wit door een voorbeeld.
Als ik op de weide kom en ze komt tegen mij duwen = zwart. Ik zal dit nooit aanvaarden, onder geen enkele omstandigheid, ook niet een beetje ik zal haar daar voor corrigeren.
Als ik op de weide kom, ze komt bij mij en ze blijft op armafstand staan dan respecteerd ze mijn persoonlijke ruimte = wit. Ik zal dan mijn hand, palm naar boven uitsteken en haar rustig aanspreken.
Ze zal dan mijn hand besnuffelen en haar neus naar mij toesteken, zonder mij aan te raken, zo respecteerd ze mijn persoonlijke ruimte = wit. Dan pas zal ik haar aanraken voor een knuffel. Dit is gedrag dat ik aanvaard en aanmoedig.
Er is geen tussengebied geen "grijs". Voor een paard is een bepaald gedrag "goed" of "slecht", niet "soms slecht en soms goed" afhankelijk van factoren die het niet altijd begrijpt : de stemming van de ruiter, wie haar verzorgt, het weer, enz.
Deze lijn wordt door mijn dochter en onze trainers doorgetrokken, zo zal ons paard nooit in verwarring worden gebracht.

Ik hoop dat ik onze aanpak wat duidelijker heb gemaakt.