Welke deken nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nijntje1987

Re: Welke deken nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:01

Ik ben van de week begonnen met een deken er op te leggen. Een 0grams regendeken van powerhorse.

's avonds worden de paarden bij ons binnen gezet en dan doe ik de 0-grams regendeken af.
's ochtends worden de paarden weer buiten gezet en word er bekeken wat verstandig is. Dek op of niet.

Er zijn wel wat paarden die de dekens 's nachts ook ophouden op stal.

Maar er is niemand die nu al een gevoerde deken opdoet. Daar is het echt nog te warm voor. Het begint nu rond de 15 graden celcius te worden overdag. Dat is ongeveer de temperatuur om wat dekens op te gooien.

En een wintervacht wordt voornamelijk veroorzaakt door de korter wordende dagen. Dus 's avonds binnen met lampen aan zal waarschijnlijk meer helpen dan een 300 gr. deken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:18

hier vanavond begonnen met dekens
heb er 2 onder 150 grams staan en de geschoren pony onder een fleecedeken :)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:32

Ik heb die van mij vanaf vanavond onder een 100 grams staldeken staan ipv de zomerdeken. Het is 's nachts behoorlijk koud en zijn vacht begint aardig teddy te worden.
Overdag staat hij gewoon buiten met een regendeken om.

sassiej92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:52

Het ligt volgensmij ook aan je paard zelf.
Paarden hebben niet zo snel een dikke vacht dus die krijgen een wat warmere deken op dan pony's.Pany's hebben vcaak zo snel een wollige vacht dat ze minder dikke deklens om hoevewn om warm te blijven.

Dan ligt het er ook noig aan wat je paard gewend is een jong paard zou ik lekker zelf weerstand op laten doen en het maximaal (vrieskou) houden bij 300 gram
oude paarden meoten bvb sneller een dikkere deken op om zich warm te houden

als je pony/paard alijd binnen staat of nooit snachts naar buiten gaat heeft deze het sneller joud als een paard/pony die heel wat gewend is en met 5 graden nog steeds dage n nacht buiten staat

je moet gewoon goed naar jou paard zij situatie kijken en niet te snel denken dat je paard het koud heeft een paard heeft ook neits van regen terwijl wij amper naar buiten gaan
de beste temperaturen voro een paard zijn van 10 tot 15 graden

al meot ik toegeven dat sportpaarden toch echt een beetje watjes gemaakt zijn en dan echt al wel onder een 200/300 grams deken staan

ik zelf heb een jonge merrie (net 3 jaar) en die heeft tot 3 weken geleden dage n nacht buiten gestaan.Omdat het voor mij lastig werd met school is ze naar stal verhuisd iets dichterbij en staat ze alleen nog overdag buiten.Ze heeft amper haar maar ik vind dat ze zelf maar weerstand moet opbouwen en sterk meot worden.Of het nou regent of niet waait sneeuwt weet ik veel ze gaat gewoon lekker naar buiten en ze staat nu 1 week dag en nacht onder een 0 grams katoenen zomer deken
de week ervoor had ze die alleen snachts op. Als da dag temperaturen rond de 10/12 graden komen ga ik een 150/200 gram op doen en aLS ZE RICHTING 0 gaan een 300 grams. Hoe minder meutig je bent hoe sterker je paard word

SUCCES met jullie keuze !!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:55

de komende nachten wordt het flink koud, maar de dagtemperaturen zijn nog redelijk. Ik heb momenteel een 200 gr. outdoordeken op mijn merrie liggen, ze loopt 24u per dag buiten. De deken is goed waterdicht en gisteravond laat voelde ze nog gewoon lekker warm ( niet zweterig uiteraard ) aan onder haar deken.
Wanneer stap ik nu over op de 340 grams ??
Als de dagtemperatuur ook onder de 10 graden komt ?
Als ik eenmaal de 340 erop heb, ga ik niet meer terug naar de 200.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:39

Ik heb mijn paard zojuist een 200grams regendeken omgedaan..
Staat nu ook nog 24u per dag buiten..
Ik sta op een stal en daar is de regel: Na 1 oktober op stal, dan moet je dus op stal blijven..
Dat vind ik nu dus zonde omdat het overdag nog harstikke lekker is voor ze..
Overdag heeft mijn paard (engelse volbloed) een 0 grams regendeken om..

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:58

Vanavond hebben mijn paarden de winter dekens van 200 gram erop gekregen.
Ze lopen overdag de hele dag buiten. *D

kim_bandiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:35

ik heb nog een vraagje...

ik heb nu de regendeken om met fleece voering bij mijn paard hij staat 24u per dag buiten maar ik heb alleen een 300 grams winterdeken wanneer moet ik die dan omdoen en wat is nou precies goed? en doe ik het nu wel goed?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:48

kim_bandiet schreef:
ik heb nog een vraagje...

ik heb nu de regendeken om met fleece voering bij mijn paard hij staat 24u per dag buiten maar ik heb alleen een 300 grams winterdeken wanneer moet ik die dan omdoen en wat is nou precies goed? en doe ik het nu wel goed?

Hoi Kim,
Het wordt frisser buiten! Als ik jou was zou ik nu een 150/200 grams outdoordeken omdoen... Wordt het nog kouder (meestal een beetje rond November)? Je 300/360 grams erop... En gaat het vriezen? Je regendeken over de 300 grams... Succes!!!
Groetjes

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:53

Ik zou voorlopig nog niet beginnen met de 300 grams. Dat is nog veel te warm. En dan heb je niks meer als het gaat vriezen.
Je kan evt een 100 grams kopen voor nu.

Vanaf vanavond staat mijn paardje ook onder een 100 grams. Het is al best fris!
Haar hals is al teddy, maar haar lijf dus totaal niet :+

kim_bandiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 22:31

Nell_ schreef:
Ik zou voorlopig nog niet beginnen met de 300 grams. Dat is nog veel te warm. En dan heb je niks meer als het gaat vriezen.
Je kan evt een 100 grams kopen voor nu.

Vanaf vanavond staat mijn paardje ook onder een 100 grams. Het is al best fris!
Haar hals is al teddy, maar haar lijf dus totaal niet :+

haha ja bij mijnes is dat precies het zelfde bedankt voor de tips Alves

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:00

ik heb er helemaal nog geen deken op liggen. Paard staat de hele dag in de wei, van 's morgens 8 tot een uur of 18.00. Zijn er nog meer mensen die nog geen deken op hebben? Ik wil eigenlijk pas een deken om doen als hij geschoren is, zo begin november. Maar nu hij nog zijn eigen vachtje heeft, vind ik het niet echt nodig.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:04

Ja barbara dat kan ook!!! Tenzij je paard het koud heeft...
Zo zou ik het ook doen als ik toch ging scheren!!!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:09

nee hoor, mijn paard heeft het altijd sneller warm dan koud. 's nachts is het wel koud nu, maar dan staat hij binnen. Ik denk dat als ik hem niet zou gaan scheren, ik helemaal geen deken zou doen, maar begin november wil ik hem wel scheren en dan gaat de 300 gram meteen op. Als het dan echt heel koud gaat worden, heb ik nog een 400 gram.

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:21

Elsskippy schreef:
Vanavond hebben mijn paarden de winter dekens van 200 gram erop gekregen.
Ze lopen overdag de hele dag buiten. *D

Heb ik ook gedaan. Het heeft hier vannacht zelfs gevroren.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:32

Het heeft hier ook aardig gevroren.
Maar ik vind 200 gram genoeg, ik doe er geen dikkere dekens op.
Ze voelen altijd heel warm onder de 200 grams.
Met regen gaat er wel een regen deken bij over. 8-)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:37

Die van mij heeft nu zijn rhino wug halve hals 200 gram op. Zijn hals begint nu toch wel wat dikker te worden qua haren :+

Vrees dat hij toch geschoren moet worden. Wacht dus tot november met scheren en daarna de dikke deken erop van 360 gram

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:42

Ik heb nu nog steeds regendeken met fleece dekentje er onder op. Overdag is het nog heerlijk weer. Maar s'nachts wordt het nu wel steeds kouder, als het nog wat kouder wordt doe ik 200 grams denk ik op. Mijn paardje heeft het nu nog lekker warm onder zijn dekentje. Hangt net even van het weer af. Ik ga tot 300 grams & als het echt koud wordt doe ik een fleece dekentje dr onder. Het heeft hier niet echt gevroren vannacht. Maar het zou volgens mij einde van de week weer wat kouder worden.

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:49

Nijnteee schreef:
Ik heb nu nog steeds regendeken met fleece dekentje er onder op. Overdag is het nog heerlijk weer. Maar s'nachts wordt het nu wel steeds kouder, als het nog wat kouder wordt doe ik 200 grams denk ik op. Mijn paardje heeft het nu nog lekker warm onder zijn dekentje. Hangt net even van het weer af. Ik ga tot 300 grams & als het echt koud wordt doe ik een fleece dekentje dr onder. Het heeft hier niet echt gevroren vannacht. Maar het zou volgens mij einde van de week weer wat kouder worden.

Heb je er dan een fleece deken met kruisbanden onder?
Of kan het ook met een fleece met dekensingel, ik denk zelf altijd dat dat gaat schuiven.
Heb er geen ervaring mee met fleece onder de dekens, maar wil het wel eens proberen.

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:51

Ik heb een fleece dekentje met singels er aan, schuift niet blijft keurig liggen. Regendeken er over heen, met singels & bilkoorden. Het is zeker het proberen waard, ik doe het altijd zo :P

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:55

Bedankt, ik ga het ook eens proberen als ik alleen een regen deken erop heb.
Dan blijft de rug toch iets warmer, want alleen een regendeken trekt wel koud door. ;)

Zephz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:55

Kan iemand mij vertellen waar je 100 grams staldekens kunt kopen? Van welk merk? Kan ze namelijk nergens vinden...

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:59

Elsskippy, niks te danken hoor, idd houd de wind wel wat tegen en de regen. Maar is wel lekker met een fleece dekentje er onder. ;)

Zephz ; Kijk eens op www.divoza.nl
Hier zet wel een staldeken bij van 100 grams.

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:00

Wat hebben julie nu op je geschoren paard liggen? Ik vind het altijd zo lastig in te schatten :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:28

ik heb nu niets er op en als ik hem over een week of 2/3 scheer, gaat er een 270 grams op.