schamen voor bodyprotector?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 00:03

Kees staat nu anderhalve week op een andere stal, en werkelijk -niemand- hier rijdt met cap.
Is absoluut 0%. Elke dag ben ik hier met cap op aan het trainen, alsof het elke dag carnaval is... :D
Het brengt ook voordelen, doordat ze naar mijn cap kijken, zien ze mijn vreselijke kapstok voeten niet.

En bedenk me de volgende dingen welke in jouw geval op de BP van toepassing zijn:

** Je bent net de koningin, iedereen kijkt naar je..
** Door WEL met BP te rijden geef je aan dat je lekker niets geeft om wat anderen denken, en geloof me, ze zullen het nooit toegeven, maar stiekem benijden ze je om deze karaktereigenschap. De mensen die je zouden veroordelen om je BP zijn dezelfde mensen die gevoelig zijn voor sociale druk. Zij lijden daaronder, en eigenlijk zouden ze maar al te graag met je willen ruilen. Wees er juist trots op dat jij wel met BP "durft" te rijden.
** Als het niet je BP is dan is het wel wat anders waar ze 'iets' over zouden kunnen denken. Als ze zich schijnbaar druk maken om iets wat jouw eigen veiligheid garandeert, betekent dat ze schijnbaar niets beters hebben om zich druk over te maken. Dus zie het als een compliment. Als DAT nou het ergste is waar ze over praten.... dan zit het met de rest dus wel snor.
** En als je dan alsnog zeer gevoelig bent voor de mening van anderen: Waar zou je meer onder lijden: Mensen die naar je BP staren, of mensen die naar je staren terwijl jij met je rolstoel door het zand probeert te ploeteren om je net verkochte paard zijn laatste wortel te geven....

(Wel grappig trouwens dat in dit topic een Google Ad staat van ´Kogelwerende vesten´... In Nederland misschien niet zo relevant, maar hier in São Paulo best het overwegen waard.. := )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:48

Rivano schreef:
Als ze zich schijnbaar druk maken om iets wat jouw eigen veiligheid garandeert,

Zie daar de valkuil :)*

Beschermende kleding is mógelijk een beperking van de ernst van een deel van de mogelijke gevolgen van een ongeval.
Niet minder, maar ook niet meer.
Het is risico-verhógend anders te denken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:04

phormicola schreef:
Huertecilla schreef:
Goed voorbeeld van een drogredenering.
Veiligheidskleding maakt deze situatie niet veiliger.
Er wordt gesuggereerd dat het met veiligheidkleding wel goed zou zijn.
Dat is fundamenteel onjuist en een valkuil.

Risico = kans op een voorval x de ernst van de evenuele gevolgen.

Risico mijden begint en eindigt met het verminderen van de kans op een voorval.

Dan nóg kann je besluiten dat je de reslutante verder wil verkleinen door de ernst van de eventuele gevolgen door beschermende kleding te beperken. Die beschermende kleding beschermt echter maar héél beperkt en de risico beperkende waarde is relatief.
Voorkomen is VEEL beter dan mogelijk beschermen.

Erg intelligent geschreven stuk, naar deze persoon kun je luisteren :)

Bedankt voor het compliment.

Het is levenswijsheid door ervaring. In dit geval veel vallen en opstaan. Heb 1,5 kilo aan vervangende titanium-onderdelen.
Beschermende kleding is onder voorwaarden zinvol en geen sleutelfactor.
Degenen die zich met bp, cap of inlegkruisje veilig voelen doen er goed aan het Peltzman-effect op de deur van hun zadelkamer te zetten.

Het individu zal zich voorzichtiger gedragen naar mate de perceptie van risico groter is en omgekeerd. Hierdoor bestaat de nijging dat veiligheidsbevorderende zaken tot risicogedrag leiden, daardoor een ónveiliger situatie creërend.

Niet vallen is beter dan een valhelm.

Investeer in kunde en vaardigheid :)*

Gebruik beschermende kleding doch stap niet in de valkuil ervan en sta je er zéker niet op voor want dat is wél :o illustratie van onbegrip.

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:55

Je hoeft je er eigenlijk niet voor te schamen; maar dat deed ik eerst ook!

Maar ik draag hem alleen maar met het springen.;)
Gelukkig zie ik ook wel andere ruiters die ermee springen/crossen! =D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 12:56

UvantesV schreef:
Maar ik draag hem alleen maar met het springen.;)

...en; denk je dat springen mét veiliger is dan niet springen zonder?

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:39

Voor een deel ben ik het met je eens, een cap en bodyprotector is geen garantie tot blessurevrij rijgenot. Het kan een vals gevoel van veiligheid geven, en ja, het is natuurlijk beter niet te vallen.
Sterker nog, met cap kun je je nog meer bezeren. Die fijne Horka caps met draaischijf bijvoorbeeld. Die zijn nogal gevoelig voor op je achterhoofd vallen waardoor de draaischijf doorschiet en de cap op je neus klapt. (Knak = Au)
Of zoals ik een jaar geleden ondervond, hond valt de staart van het paard aan (hangt erin..), paard springt & sprint al rondtrappend weg, de draaischijf is van schrik ook lam, de cap schiet voor mijn ogen en ik zit op een vluchtend paard zonder iets te zien..
(dus draaischijf caps zijn geen aanrader.)

Aan de andere kant:
Ik denk niet dat mensen die met protectie rijden zich bij het aandoen van het ding direct metamorfosen en zich ontpoppen in ware dare-devils die opeens luid joelend zonder zadel over prikkeldraad van 2 meter gaan springen. Juist die mensen die zich al bewust zijn van de gevaren van paardrijden zijn de mensen die met protectie rijden. Daar zit geen woest oer-risicogedrag in, want dat zou zich typeren in het gevoel van onoverwinnelijkheid, en daar past nou eenmaal geen BP en cap bij...
Ik denk dat het grote gevaar waar je terecht over schrijft altijd nog meer van toepassing is op mensen die geen cap of protectie dragen omdat ze zich een fantastisch ruiter en onoverwinnelijk voelen.
Hun paard zal nooit schikken!
Zij zullen nooit vallen!
Hun paard springt altijd óver de hindernis!
Hun paard vindt vuurwerk hartstikke mooi en steekt zelf ook graag een rotje af!

De BP is niet opeens een tovermiddel dat hun gevaren-inschattingsvermogen met 360 graden de andere kant op zet. Het zal ze misschien iets dapperder maken maar het meerendeel dan altijd nog binnen de grenzen van hun eigen vermogen en capaciteiten.
(ik vind skeeleren heel leuk en spannend, maar met bescherming ga ik nog steeds die heuvel niet af.)

En OK, als die cap en BP hun dan een al-dan-niet-terecht veiliger gevoel geeft, dan kan dat ook voordelen hebben. Het paard voelt dat ook, en zal dus minder onzeker langs die enge hond gaan, en toch over die blauw-paarse waaier hindernis springen ipv twijfelend er middenin. Vooruit, een placebo-effect.

Voorkomen is beter dan genezen. Maar het zijn dieren en je kunt niet alles voorkomen.. ("Ow, Dat doettie anders nóóóóóit!!" )
En als er (rijtechnische) problemen zijn dan zijn die ook niet in 1 dag opgelost. Dus wat doe je tot die tijd?

Sorry, sorry, lang verhaal.
Het is inderdaad belangrijk te waarschuwen voor het valse gevoel van veiligheid, maar van mij mag er iets meer positieve motivering in om alsnog protectie te gebruiken, je er niet voor te schamen, en als je dan ondanks alle training en begeleiding toch met je hoofd op de stenen knalt een cap net iets fijner is.
Met-of-zonder protectie iedereen heeft begeleiding, kunde en vaardigheid nodig. Ik maak me meer zorgen om mensen die het niet nodig denken te hebben omdat zij nooit vallen, hun paard nooit struikelt, hun paard zo braaf en opgevoed is, etc. Dat lijkt me een grotere gevaren doelgroep dan de groep die zich al bewust is van de gevaren en daarom (al is het maar uit voorzorg) protectie draagt.

Anoniem

Re: schamen voor bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 23:48

Niet vallen is beter dan een valhelm, dat ben ik roerend met je eens, HC :D Toch, het beste paard van stal kan zich een keer verstappen en struikelen, omvallen, en jij ligt met je koppie op de weg. Het beste paard kan een keer bij het afzetten bij de sprong een klein verstappinkje maken, verkeerd uitkomen en in de hindernis terecht komen incl. ruiter. En dan lig je straks zonder BP onder je paard. Dan heb je weinig aan de wijsheid dat het verstandiger was geweest om niet te vallen.

Een BP geeft mij geen vals gevoel van veiligheid, een cap evenmin. Ik doe dingen die ik anders niet zou doen, nog steeds niet. Maar de dingen die ik anders net zo goed zou doen, kan ik soms doen met net iets meer zelfvertrouwen.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 00:13

WildWings schreef:
Ik doe dingen die ik anders niet zou doen, nog steeds niet. Maar de dingen die ik anders net zo goed zou doen, kan ik soms doen met net iets meer zelfvertrouwen.

Zit ik een heel verhaal te typen over typeringen van riscogedrag..
Had ook een stuk korter gekund, zoals hierboven omschreven. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 07:52

Rivano schreef:
En als er (rijtechnische) problemen zijn dan zijn die ook niet in 1 dag opgelost. Dus wat doe je tot die tijd?

Goed ruiterschap is het voorkomen van escalaties.

Op het risico af weer te moeilijk te zijn: ´proberen´ is verkeerd.
Proberen houdt in dat je incalculeert dat het fout gaat en dan ben je te snel.
De ruiterij van vandaag stapt te snel op.
Zowel de ruiter als het paard worden onvoldoende voorbereid voor het rijden.
De valangst is niet ongegrond en beschermende kleding een lapmiddel.

Wij hebben hier een stapel beschermende kleding; motorcross lichaamspantser, armbeschermers, beenbeschermers, helmen in soorten en maten incl. gezichtsbescherming:
Endurance-foto http://www.mijnalbum.nl/Foto-CHCGZG7F.jpg
Ook inherent veilige beugels; hier op Bokt zijn legio topics over hoe veilig men bezig is want men draagt.... Ondertussen stijgbeugels die veel risico opleveren.
Ook écht goed schoeisel etc.
De kans op een ongeval bestaat altijd en soms rijden we onder omstandigheden waarbij dit vrijwel zeker zeer ernstig afloopt = beschermende kleding. Dat is echter de sluitpost.

We investeren in vaardigheid van paard en ruiter opdat de káns nihil is en onder normale omstandigheden zelfs naakt de resultante van de risico-som vele malen kleiner is dan in NL normaal.
Er is geen vervanging voor kwali-tijd. Als je niet veilig te paard bent, hetzij door het paard hetzij door de ruiter, dan moet je dáár aan werken onder veilige omstandigheden.
Als je valangst hebt moet je dááraan werken; train je lichaam, leer vallen.

Controll freaks horen niet op een paard. Net als mensen zonder invoelend vermogen. Dat is niet anders.
Accepteer dat. Dát is veilig.
Niet iedereen is overal geschikt voor. Accepteer ipv het te verpakken.

Beschermende kleding is een bonus. Niet minder, niet meer.
Trek deze uiteraard gerust aan, maar..... er is geen vervanging voor kwali-tijd.
Slecht paardrijden = groot risico.
Goed paardrijden = klein risico.
Als je er niet af wil vallen = moet je er niet op stappen.
Beschermende kleding is een bonus. Een prima bonus maar niet meer dan dat. Als het een compensatie is voor gebrek aan vaardigheid dan vergroot dit het risico ten opzichte van veiliger rijden.

Nee, je hoeft je niet te schamen voor beschermende kleding, maar je erop laten voorstaan is 8)7

sannej95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:04

Ik heb zelf ook een body protector, en ik schaamde me er in het begin ook voor! Maar ik heb me eroverheen gezet en hem gewoon gedragen. :D

Gewoon dragen dus!

MichelleWts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:07

Tenzij je bodyprotector écht veel te groot is of een superlelijk model heeft, absoluut niet voor schamen!
Bij ons ( in belgie, LRV ponys ) is het verplicht een bodyprotector level 3 te dragen, wat absoluut juist is, zeker bij kinderen, maar ook bij volwassenen!

Sylvana94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:38

Je heoft je niet te schamen hoor, want het is natuurlijk wel heel veilig Dus wat maakt het uit wat andere mensen denken. ;)

Kimberly1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:24

je bent juist een voorbeeld als je een bodyprotector draagt toch..?! Lekker dragen hoor, doen waar jij je het beste bij voelt.. Laat de rest maar denken..

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 19:26

dit topic heeft mij best wel geholpen.
en rij nu ook gewoon heerlijk in de ronte met Bodyprotector.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:06

ik heb er nooit een gehad maar ik zou me er niet voor schamen ;)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:11

nee hoor, ik rijd tegenwoordig ook met BP buiten en schaam me daar echt niet voor, moet ik lekker zelf weten en boeit me niet wat een ander daarvan vindt. Ik ben er laatst buiten afgevallen en heb daarbij een rugwervel gebroken. Ik voel mij er overigens niet veiliger door, maakt geen verschil, wel hoop ik dat mocht ik er ooit nog eens afvallen, het risico's beperkt.

Tedine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:13

Maar wat ik me afvraag he..

Ik wil ook graag met bodyprotector gaan rijden omdat ik mijn rug al eens gebroken heb gehad, en mijn paard niet bomproof is.

Maar in de dressuur zie je niemand met zo'n ding rijden. Wat vind de jury er dan van als je de ring binnenkomt met een bodyprotector over je dressuur jasje heen.. krijg je dan ook minder punten voor de verzorging??

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:14

nee, dat zou een jury absoluut niet mogen doen. Je mag daarmee starten, dus daar hebben ze niet naar te kijken of dat mee mogen nemen in de beordeling.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 20:16

ik heb hier wel een keer gezien.. maar diegenen heeft geen proeven begonnen dus geen idea of je minder punten krijgt lijkt me niet.

Tedine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:18

bietjuhh schreef:
ik heb hier wel een keer gezien.. maar diegenen heeft geen proeven begonnen dus geen idea of je minder punten krijgt lijkt me niet.

Blijft wel een jurysport..

Snap natuurlijk wel dat veiligheid voor gaat, maar vind het op wedstrijd gewoon niet mooi staan.. Thuis heb ik er echter geen problemen mee

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:45

Ik schaamde me in het begin ook wel voor mijn bodyprotector hoor, maar ik heb ook mijn rug gebroken dus ik rijd nu altijd mét. Ik ging een keer rijden op mijn verzorgpaardje met meisjes van de manege en een van die meisjes zei geschrokken: "heb je dat ding nodig?"
:D

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:47

Ik schaamde me eerst ook voor mijn bodyprotector, want ik was er een paar keer gruwelijk hard afgedonderd. Maar na een tijdje was dat minder, en ik heb het dragen ook afgebouwd, nu draag ik hem alleen nog tijdens het springen en op een nieuw paard. Dus dat word vanzelf minder!

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:59

ik had dit probleem ook, ik reed een paar jaar terug op een manege met wat naam ( was bekent door nationale of internationale eventing wedstrijden). en iedereen bekeek me echt heel raar soms omdat ik ook een bp droeg in de dressuur lessen, maar ik draag hem omdat me dat een veilig gevoel geeft en soms merk ik gewoon ni dak em aan heb. en geeft ook in de winter een beetje warmte bij aan je rug (persoonlijk)...
DUS GEWOON LEKKER AANDOEN!!!!!

Linsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:16

Ik zou me er helemaal niet voor schamen! Door het dragen, laat je juist zien dat je aan je eigen veiligheid denkt, en ik vind het eerlijkgezegd ook nog wel iets stoers hebben zo'n protector :D

Je zou je juist moeten schamen als je geen bescherming zou gebruiken, en dan vooral geen hoofdbescherming ;)

Chique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:33

Ik heb nooit moeite gehad met het dragen van een bodyprotector. Het is niet high-fashion, maar ook niet spuuglelijk toch? Beter goed beschermd erbij lopen, (bijna) iedereen is toch ook over die ''gruwelijke cap'' heengekomen?