Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:56

Afbeelding

Hier is ik in mijn Australian Riding Coat en bijbehorende hoed. :j
Voor als het echt vies smerig weer is. Hoed moet ik inmiddels weer eens inspuiten (mag ook wel eens na zo lang en intensief gebruik) maar de jas is water- waterdicht. :) Ik heb nog geen enkele keer meegemaakt dat ik daar nat in geworden ben. Én met handige beenflapjes voor om je benen, dus die blijven droog tijdens het rijden, en een flap voor het zadel; die blijft dan ook droog. Geen geschuur op je zitvlak.
In de winter word dit gecombineerd met leren chaps. :)

Afbeelding

Hier jas met cap. Ik rij buiten wel met hoofdstel en cap. Geen zwierige zwaai voor mij als ik voorrang krijg. Bij mij moeten ze het doen met een dankbare knik. :D

Ik krijg overigens wel vaak te horen of ik soms in McCleod's daughters meespeel. :)

Die Spaanse upperclass stijl vind ik ook heen niet verkeerd O:) maar een rijrok vínd ik ook wel wat hebben. :D
Misschien voor een wedstrijdoutfit... ooit... :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 18:58

Geweldig!Ik ben dol op de spaanse stijl!Helaas moet ik me hier kleden in de engelse stijl..Gelukkig red ik me daar prima mee en zorg ik altijd netjes in combi kleuren met mooie laarzen en bijpassende helm,jasje op het paard te zitten.Jammer genoeg vinden sommige mensen nog steeds dat je als een slons met je oude kleren op het paard moet zitten.Zonde,want het is een prachtig dier en het verdiend een prachtig gekleede ruiter!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 19:13

Roane schreef:
Hier is ik in mijn Australian Riding Coat en bijbehorende hoed. :j
Voor als het echt vies smerig weer is.

Hmmm >;)
Ik heb voor als er een buitje verwacht wordt een Marlboro Original ´duster´, hier een galopje http://www.mijnalbum.nl/Foto-KZUT4Q6M.jpg maar bij míj valt dat onder praktische regenkleding, niet onder rijkleding in stíjl. Maar goed.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 19:33

Even over regenkleding te paard historisch.
Tot pakweg de 15de eeuw gebruikte men varianten van de poncho. Meestijds geklopte wol.
In de 15de eeuw kwam wat we nu ´greatcoat´ noemen in gebruik. De nu nog steeds in ceremonieel gebruik zijnde rode overjas van de Britse Royal Guards is daar een paardrij-variant van.
Van de 17de - 19de eeuw ontwikkelde daar een versie speciaal voor paardrijden uit en deze is bekend geworden onder redingote, de franse verbastering van het engelse riding coat.
In de VS reden cowboys van ´het wilde westen´, zeg 19de eeuw, met combi tussen een lange jas en poncho in het materiaal van de zeelui en deze jas wordt nog steeds slicker genoemd al zijn ze nu van kunststof.
De US cavalry had er een poncho van.
De wax-jas is een moderne uitvoering daarvan met geïmpregneerde katoen wat in de jaren 30 van de 20ste eeuw werd ontwikkeld.
Het idee is een combinatie van de redingote met de slicker (lijnzaadolie) regenkleding van zeelieden.

Dit is een typische redingote http://i22.ebayimg.com/04/i/001/3e/8a/a7e6_12.JPG
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 11-09-09 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 19:35

Wat jij wil HC ;) ik ben allang blij dat dat ding niet meer van wol is :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 19:42

Roane schreef:
Wat jij wil HC ;) ik ben allang blij dat dat ding niet meer van wol is :D

De mijne wel ;)

Hier een bestelling kaas en brood wegbrengen op een fókking koude winterdag.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UZS7FIF4.jpg

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 21:08

Alles past wel goed bij het paard!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 19:05

Succubi

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:22

Wat een ontzettend leuk topic!
Ik heb (nog) niet alles gelezen maar wel alle foto's bekeken :o.
Zelf maak ik ook kleding voor mijn paard en mijzelf maar ik weet niet of het echt een "stijl" is :=

Totaal plaatje:
http://i48.photobucket.com/albums/f244/ ... CF0030.jpg

Voor koude dagen :=
http://i48.photobucket.com/albums/f244/ ... CF0049.jpg

Hoofdstel:
http://i48.photobucket.com/albums/f244/ ... CF0045.jpg

Beetje slechte foto maar een soort sleazy :)
http://i48.photobucket.com/albums/f244/ ... C02662.jpg

Ik ben nu bezig met een nieuw outfitje met dameszadel en hoop hier wat ideeën op te doen! :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 15:45

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 16:10

waar ik wel benieuwd naar ben,
waar heb jij al die informatie vandaan HC? :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 16:49

TE5 schreef:

Pakweg 35 jaar studie van het rijpaard in brede zin.

Aangezien het paardrijden 5 millennia primair een product is geweest van strijd, oorlog, kan je deze twee niet los van elkaar zien.
Voor begrip is een combinatie van theorie en praktijk zinvol en dus maak ik zelf de betreffende speer om uit te proberen wat Xenophon hierover schrijft.
Dit; http://www.mijnalbum.nl/Foto-B6ROPMGX.jpg
is mijn zelfgemaakte replica van een 18de eeuws zadelgeweer (werkt en ik heb er een wapenvergunning voor).

Dan kom je logischerwijze ook met LARP in aanraking ook al is dat op zich niet mijn ding. Het gaat mij alleen om begrip van het paardrijden, niet om het rollenspel, dus daar doe ik niet aan.

p.s. hier Arabella in mongoolse pony-look bij mijn boogschut-activiteiten bij het proberen van hoed dat nu allemaal zat/zit met het parthen-schot;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VIG3FBFU.jpg
Heel stimulend/motiverend want (ook) in dit geval leidde dat tot beter paardrijden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:18

Huertecilla schreef:
p.s. hier Arabella in mongoolse pony-look bij mijn boogschut-activiteiten bij het proberen van hoed dat nu allemaal zat/zit met het parthen-schot

Dat staat haar zoon ook goed :D Die had springles vandaag. Met dat kapsel ligt het alvast niet aan al het haar over zijn ogen :P :D

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:43

Huertecilla schreef:
Hmmm >;)
Ik heb voor als er een buitje verwacht wordt een Marlboro Original ´duster´, hier een galopje http://www.mijnalbum.nl/Foto-KZUT4Q6M.jpg maar bij míj valt dat onder praktische regenkleding, niet onder rijkleding in stíjl. Maar goed.

Heb je hier nou blote benen onder? niet zo stijlvol nee ;)

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:54

Nou, ik zie volgens mij geen blote benen ;).

Leuke link HC! Werkt goed voor de inspiratie! (alleen wat een prijzen voor die dekens :wow:, dan ben ik blij dat ik het zelf kan maken :o)
Ik hou mijn blik open en houd mij niet vast aan een "stijl" dit was toevallig voor een middeleeuwse shoot, mijn dekens doen ook middeleeuws aan en idd ook in trek bij LARP mensen :).
Maar jouw stijl vind ik ook érg leuk!
Mooi wapen! Erg leuk als je dat allemaal zelf kan maken! :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 20:13

Succubi schreef:
Mooi wapen! Erg leuk als je dat allemaal zelf kan maken! :)

Dit geweer
http://www.mijnalbum.nl/Foto-B6ROPMGX.jpg
heb ik gemaakt naar voorbeeld van een set Nederlandse zadelgeweren gemaakt in Maastricht. Ik heb aan de slotplaatkant een zogenoemde schuivende zadelring gemaakt opdat ik het geweer aan een sling kan dragen te paard en met één hand kan schieten.

Nederland had zéér vooraanstaande wapensmeden in de 16e tot 18de eeuw.
Hoewel NL vrijwel geen cavallerie van betekenis had, is er wel een týpisch NL cavallerie pistool.
http://www.hessink.nl/Images/mercurius/ ... EwMWM4MjM3
Daar zijn juwééltjes van gemaakt.
http://www.hessink.nl/Images/mercurius/ ... NWEzMGQyYg
Ze komen logischerwijs doorgaans in een set en echt mooi gaan zomaar voor 60-80 duizend euro.
Het mechanisme is razend complex en werd in het begin door horlogemakers gemaakt.
Ik zou dolgraag zo´n set hebben, omdat het eigenlijk het enige echt typische is wat NL voor cavallerie kent, maar dat gaat mijn vaardigheid ver te boven helaas.
Ook als replicas http://loyalistarms.freeservers.com/wheellockpistol.jpg
zijn ze erg kostbaar omdat het een complex mechanisme is en blijft |(

Kristie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 21:04

Wauw dat ziet er sjiek uit hoor. Ik rijd zelf altijd in mijn pakje. Dat wilt dus zeggen een licht beige rijbroek met steekzakken, een wit shirtje, bruin langer jasje en bruine cowboy laarzen (yep, ik vind die veeel lekkerder zitten dan gewone rijlaarzen). Maar dat is eigenlijk meer omdat ik me prettig voel in die kleding, heb er nog nooit iets over gehoord van mensen die me zien. Het zal dan ook wel meevallen :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 10:49

TE5 schreef:

Ben nu bezig met Christine de Pizan's The Book of Deeds of Arms and of Chivalry

Deze uníeke vrouw geeft informatief perspectief over ruiterij in een kader van ontwikkeling van paardrijden en slagveldtaktiek onder invloed van de invoering van musket en radsteenpistool.
De ruiterkleding is daar uiteraard een product van en door het verdwijnen van bepantsering krijgt de mode kans deze vorm te geven.
Door de enorme ontvolking van europa in dit tijdvak is er veel maatschappelijke onrust, veel geld en veel oorlog dus een prominente rol voor de krijgerklasse te paard.
Doordat de krijgers te paard haast per definitie flamboyant extrovert zijn, mag de kleding dat uitbundig uitdragen in zelfs de meest conservatieve en puriteinse kringen/episodes. Er worden vermógens uitgegeven aan de meest prachtige persoonlijke ruiterkleding setjes, waarbij hele gevolgen in dezelfde stijl en kleurstelling worden gekleed.

Erg grappig dat de meest uitbundige ruiterkleding uit de geschiedenis een product is van de uitvinding van praktische vuurwapens :D

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:14

Huertecilla schreef:
newmom schreef:
lijkt wel zo'n plaatje uit een boek van vroeger (niet negatief bedoeld, integendeel)

Pesoonlijk vind ik de Victioriaanse rij-kostuums voor dames echt :wow: doch mijn partner staat dat gewoon niet. Die komt veel beter tot haar vrouwelijke recht in de andalusische stijl. Dat komt mooi uit hier :D

hc

Ja, dat heeft wel wat.
Het is al vele jaren een stille wens van mij om zo'n portret te laten schilderen. :o
Ben er tot op de dag van vandaag nog niet toe gekomen om eens uit te proberen hoe het voelt, in zo'n jurk te paard.
Als lady Godiva heeft ook wel wat, maar dan wel besloten in de achtertuin hihi.

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 12:53

Macusa schreef:
Ben er tot op de dag van vandaag nog niet toe gekomen om eens uit te proberen hoe het voelt, in zo'n jurk te paard.

Wat let je? Kwestie van doen +:)+

A3VT = gá ervoor.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:27

Huertecilla schreef:
Erg grappig dat de meest uitbundige ruiterkleding uit de geschiedenis een product is van de uitvinding van praktische vuurwapens :D

Deze laatste zin snap ik niet helemaal. Dat ze de kleding om het vuurwapen heen ontwikkelde? Dat de vuurwapens zo mooi waren dat er een mooie boek enzo bij moest? :)
Ik heb niet zoveel met boeken uit die tijd maar zoals jij het nu beschrijft zou ik het verslinden!

@Macusa: Wat houd je tegen?? :D
Ik heb je foto ook meteen even gepikt en in mijn inspiratie mapje gestopt :o

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:23

Succubi schreef:

Leuk kleed, maar heb je al eens een korset aan gehad? Ik heb toch mijn bedenkingen of dat nog aangenaam is te paard :D

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:42

Bandida schreef:
Succubi schreef:

Leuk kleed, maar heb je al eens een korset aan gehad? Ik heb toch mijn bedenkingen of dat nog aangenaam is te paard :D

ik heb wel eens gereden *waarop een fotoshoot volgde* met een corset aan, het is even wennen maar ik ondervond er geen 'last' van.. Ik heb meer last gehad van de tijd dat ik verplicht met een brace rondliep, ook te paard }:0

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:44

Huertecilla schreef:
TE5 schreef:

Ben nu bezig met Christine de Pizan's The Book of Deeds of Arms and of Chivalry

Deze uníeke vrouw geeft informatief perspectief over ruiterij in een kader van ontwikkeling van paardrijden en slagveldtaktiek onder invloed van de invoering van musket en radsteenpistool.
De ruiterkleding is daar uiteraard een product van en door het verdwijnen van bepantsering krijgt de mode kans deze vorm te geven.
Door de enorme ontvolking van europa in dit tijdvak is er veel maatschappelijke onrust, veel geld en veel oorlog dus een prominente rol voor de krijgerklasse te paard.
Doordat de krijgers te paard haast per definitie flamboyant extrovert zijn, mag de kleding dat uitbundig uitdragen in zelfs de meest conservatieve en puriteinse kringen/episodes. Er worden vermógens uitgegeven aan de meest prachtige persoonlijke ruiterkleding setjes, waarbij hele gevolgen in dezelfde stijl en kleurstelling worden gekleed.

Het is idd wel maf,
maar als je er beter over nadenkt... Vrij logisch eigenlijk :)

Een korset te paard lijkt mij niet echt een geweldige combinatie :+
Alhoewel, je houding zal wel ineens goed zijn :P
Ik ga het maar niet proberen..

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:44

Gothic_TeZZy;
heb je die foto's nog? O:)