Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

GamblersCup schreef:Ik denk dat veel mensen het spook-idee hebben dat dan de premie omhoog gaat. En daarom niet willen "gebruiken".
Ik heb ook net mijn verzekering ingeschakeld, mijn paard heeft de trailer van een vriendin beschadigd. Ze wilden het zelf gaan repareren om kosten te sparen, maar het ziet er daarna lang niet zo mooi uit (dure trailer!) en of het helemaal goed wordt... geen idee. Vind ik dan onzin, ik heb een verzekering voor mijn paard, ik betaal er al jaren aan en paard heeft iemand anders zijn spullen beschadigd. Ben blij dat ik een verzekering heb!

GamblersCup schreef:Daar zit een groot verschil in estherpitout: bij jou was het niet zeker welk paard het gedaan had, bij de TS heeft de stalhoudster gezien dat het haar paard was.
Ik mag aannemen dat je er van uit kunt gaan dat zo iemand daar niet over liegt.
russel schreef:Maar als jouw hond de hond van de buren bijt, betaal je toch ook de hechtingen? Waarom denken we bij paarden anders? Omdat dat sneller voor kan komen, dus we allemaal wel een keer de sigaar kunnen zijn? En dan idd liever maar de andere kant uitkijken? Je bent nog steeds verantwoordelijk voor je eigen paard en idd als je een verzekering hebt die dat wil dekken, spreek je die aan. Zo niet, waarom dan onderscheid maken tussen wel en niet verzekering aanspreken, dus eigenlijk hand op eigen knip houden??
. Nu scheelde het misschien wel dat dit niet ging om hoge dierenarts kosten. 
russel schreef:Maar als jouw hond de hond van de buren bijt, betaal je toch ook de hechtingen? Waarom denken we bij paarden anders? Omdat dat sneller voor kan komen, dus we allemaal wel een keer de sigaar kunnen zijn? En dan idd liever maar de andere kant uitkijken? Je bent nog steeds verantwoordelijk voor je eigen paard en idd als je een verzekering hebt die dat wil dekken, spreek je die aan. Zo niet, waarom dan onderscheid maken tussen wel en niet verzekering aanspreken, dus eigenlijk hand op eigen knip houden??
estherpitout schreef:russel schreef:Maar als jouw hond de hond van de buren bijt, betaal je toch ook de hechtingen? Waarom denken we bij paarden anders? Omdat dat sneller voor kan komen, dus we allemaal wel een keer de sigaar kunnen zijn? En dan idd liever maar de andere kant uitkijken? Je bent nog steeds verantwoordelijk voor je eigen paard en idd als je een verzekering hebt die dat wil dekken, spreek je die aan. Zo niet, waarom dan onderscheid maken tussen wel en niet verzekering aanspreken, dus eigenlijk hand op eigen knip houden??
Ik denk omdat we paarden alleen laten (uit het oog) en ze in een kudde zetten waar ze in rangordes
leven en die ok uitgevochten moeten worden.
Als ik de deur uit loop met mijn hond en die pakt het toevallig langslopende hondje van de buurvrouw
dan betaal ik uiteraard alle kosten daarvoor. Ik had de hond onder appél en ben verantwoordelijk dus.
Had ik hem maar aan de riem moeten hebben.
Als ik mijn hond met 10 andere honden in een afgesloten ruimte zet zonder toezicht en ik kom terug in een bloedbad. Tja dan is het een ander verhaal en kan je geen enkele eigenaar aansprakelijk stellen, welke hond begon? Welke beet van zich af? Wie was de dader? Wie was de leider? Jij hebt je hond daar in de "kudde" gestopt zonder constant toezicht.
(uit de FAQ) MizzMontana schreef:russel schreef:Maar als jouw hond de hond van de buren bijt, betaal je toch ook de hechtingen? Waarom denken we bij paarden anders? Omdat dat sneller voor kan komen, dus we allemaal wel een keer de sigaar kunnen zijn? En dan idd liever maar de andere kant uitkijken? Je bent nog steeds verantwoordelijk voor je eigen paard en idd als je een verzekering hebt die dat wil dekken, spreek je die aan. Zo niet, waarom dan onderscheid maken tussen wel en niet verzekering aanspreken, dus eigenlijk hand op eigen knip houden??
Is toch wel iets een verschil aangezien je de honden niet bewust bij elkaar laat en dus van te voren wist dat de kans er in zou zitten dat er iets zou gebeuren
zap schreef:LDRD, ik heb je link bekeken en het lijkt er dus op dat je als eigenaar gewoon aansprakelijk bent:
'Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen.'
Mijn pony is ook een aantal keer kreupel/met een open wond uit het land gekomen. Ik heb persoonlijk nooit de schuld bij een stalgenoot gelegd. Nu scheelde het misschien wel dat dit niet ging om hoge dierenarts kosten.
russel schreef:Nee? Ach hoezo? Tegenwoordig barst het van de vrije loslooproutes in de bossen en grastroken in de bebouwde kom. Een spel kan ineens ontaarden in een gevecht. Dat weet je bij honden nooit en brave paarden kunnen ook ruzie krijgen om wat dan ook.
maar lekker off topic aan het gaan, vraag het aan de WA en je weet te zeker. LDRD schreef:zap schreef:LDRD, ik heb je link bekeken en het lijkt er dus op dat je als eigenaar gewoon aansprakelijk bent:
'Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen.'
Mijn pony is ook een aantal keer kreupel/met een open wond uit het land gekomen. Ik heb persoonlijk nooit de schuld bij een stalgenoot gelegd. Nu scheelde het misschien wel dat dit niet ging om hoge dierenarts kosten.
Inderdaad, je bent als bezitter aansprakelijk. Als je doorleest zie je ook dat daarna de vraag beantwoord moet worden of je ook een schadevergoedingsverplichting hebt. Dat is weer afhankelijk van de mate van 'eigen schuld' van het slachtoffer.

(uit de FAQ)[/quote]
.
.
. estherpitout schreef:Oke, maar zou jou verzekering denk je uitkeren als jij belt en zegt dat het betreffende paard is getrapt in de kudde waar jou paard bijstond, en je niet zeker weet dat het jou paard de dader is geweest, en 1 van de andere 10 het ook gedaan kunnen hebben. Maar jij graag wil dat jou verzekering uitkeert.
Ik denk dat jou verzekering dan zegt, ja ammehoela.![]()
Alleen als je zegt dat je er zeker van bent dat het jou paard was toch?
Of is dit niet zo?