vivana schreef:Ja en nee....ligt eraan wat het paard doet ik bedoel niemand hoeft zich tegen z'n klep te laten slaan of bijten .
Zo heb ik wel een keer gemopperd tegen een hoefsmid die sloeg het paard ook met veil ...paard kon niet op 3 benen gaan staan omdat hij met 1 achterbeen half op een houtenplaat stond (hij stond daarmee op zijn teen dus). de jongen was net geslaagd.
Hij zet dat paard banketstaaf neer paard kon er niks aan doen.
Dit komt me bekend voor. Er was eens een smid die dit ook deed bij mijn vorige paard en daarna heeft hij hem een paar keer bewerkt met hamers en vijlen, waardoor mijn paard uiteindelijk niet meer te bekappen of te beslaan was. De fout die de smid maakte was dus eerst om het paard onzeker te maken door hem stom neer te zetten (bij ons met een hoef half op een randje) en daarna om hem te slaan omdat het paard zo bang geworden was dat hij wilde weglopen en steeds wegsprong. Een bang paard slaan is zo ongeveer het stomste wat je kunt doen. Paard was toen 4 en dit probleem is nooit helemaal opgelost. Mijn huidige smid heeft al zijn tijd en geduld erin gestoken en is een heel eind gekomen, maar het bleef kunst en vliegwerk om er ijzers onder te krijgen die hij toch echt nodig had.
Wat ik echter nooit zal doen is mijn paard corrigeren terwijl de smid eronder staat te werken, dat is namelijk behoorlijk link voor de smid. Bovendien voelt hij zelf heel goed aan wanneer een paard iets gaat doen en laat ik aan hem zelf over hoe en wanneer hij van zich laat horen, maar zijn veiligheid staat wel echt voorop, ik heb niks aan een kapotte smid.
Mijn nieuwe paard was 8 maanden toen ik hem kocht en die hebben we heel rustig laten wennen en vertrouwen laten krijgen in de smid en die is nu heel erg braaf. Van de week moest hij naar een vreemde smid en ik was best een beetje bezorgd of dat allemaal wel goed zou gaan, maar het ging prima. Hieruit blijkt dat het de tijd en moeite waard is geweest en mijn paard echt goed vertrouwen heeft gekregen en snapt wat de bedoeling is. Maar laat ik eerlijk zijn, als die vreemde smid zijn handjes had laten wapperen, had ik hem verbouwd, want ik laat niet weer een braaf paard verklooien door iemand te weinig geduld heeft. Het was gelukkig niet nodig, want de smid was laaiend enthousiast over hem
.