Hoever mag een hoefsmid gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:36

JoviBan schreef:
Twiggy: mijn paarden staan ook los tijdens het bekappen. Heerlijk relaxed toch? ;)

Zeker. :D
Bij de hoefsmeden (die ik dus niet bij mijn paard wil hebben) staan ze bij ons tussen twee lijnen vast en kunnen nauwelijks een kant op. Over opvoeden gesproken. ;)

Overigens is mijn NBer er inderdaad ook zo eentje die bij jonkies de tijd neemt en geduld heeft. Doet hij helemaal niet moeilijk over.

blue_kim

Re: Hoever mag een hoefsmid gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 19:35

Ik tolereer het zeker niet als de smid mijn paard een klap zou geven.
maar ik heb nu de ideale smid, die super geduldig is en heel rustig! dus ik hoef me geen zorgen te maken dat mijn paard wat overkomt bij hem.
heb het wel eens gehad dat ik een andere smid had in het begin die als mijn paard zn been wegtrok dat ie begon te brullen, heb hem meteen duidelijk gemaakt dat ik daar niet van gedient ben en dat mijn paard daar niet rustiger van wordt.
en de smid die ik nu heb die begint gewoon weer rustig van voor af aan als het paard zijn been wegtrekt. wat ik ook zo fijn vind is dat ie altijd alles uitlegt en laat zien, als je paard ook maar iets apparts heeft met zn hoef.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 23:08

mijn merrie staat ook los als de hoefsmid komt, en hij mag haar zelf aanpakken als ze vervelend is, nu is ze dat eigenlijk nooit alleen heel soms wil ze dan wel even klieren maar mijn hoefsmid heeft veel gedult en zal dr alleen een tik verkopen (lees gewoon met zn hand tegen haar vette billen) hij heeft er meer last van dan mijn merrie ze voelt het geeneens maar ze is dan wel gewaarschuwd (dit is overigens nog maar een keer gebeurt) meestal is het wel genoeg als mijn hoefsmid '' Euh niet doen! of Pas op dame zegt :D

Reankoeran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:08

ik had de hoefsmid zelf een trap op zn fliker gegeven ,
en hem weggestuurd.
een coriigeerende tik , oke?
maar met een vijl echt niet !
en een veulen, die mag hij niet slaan of schoppen of wat dan ook !

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:15

die smid kon bij mij direct vertrekken! gelukkig heb ik een keifijne smid, die ontzettend veel geduld heeft. heeft ook geen zin om te slaan, zegt hijzelf. worden de paarden alleen maar onrustiger door en de volgende keer worden ze helemaal gek..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:25

Ik vertrouw mijn smid volledig hierin, want ik heb al diverse keren gezien dat hij heel goed weet hoe hij moet reageren.

Zo heeft hij mij de laatste keer nog gezegd over mijn paard "Jouw paard is braaf, en als die een beetje wegtrapt met haar hoef dan weet ik ook dat dat is om vliegen weg te jagen en dat het niet gericht op mij bedoelt is." Hij geeft haar hooguit een waarschuwing met de stem, ze heeft nog nooit een tik gekregen. Dit paard gedraagt zich ook voorbeeldig bij elke hoefsmid (ze heft letterlijk haar hoef al op als je er maar naar kijkt :+ ).

Vroeger had ik er nog een jong paard bijlopen, die voor de eerste keer ijzers zou krijgen. Toen hadden we nog een andere smid, en volledig vertrouwens op onze smid maakten we het paard goed vast tegen de muur. Want ja, voor ons het eerste jonge paard en een smid met meer dan 20 jaar ervaring, die zal toch wel weten hoe je dat aanpakt? Paard wordt zenuwachtig, slaat in paniek, begint te trekken..en krijgt een gigantische klap van de vijl. Paard nog meer in paniek, trekt alles over, en we eindigen met een vastgesnoerde praam en ijzeren kettingen rond de hals om het paard in bedwang te houden. Ze was helemaal over de zeik toen het gedaan.
Tweede keer net hetzelfde, ze begon weer tegen te werken, kreeg weer klappen, weer alles kapot, weer die praam...het ging van kwaad naar erger.

Toen hebben we wegens omstandigheden een andere hoefsmid moeten bellen. Wij het probleem van het paard uitgelegd, en die man vertelde ons om het paard helemaal niet meer vast te maken, maar gewoon vast te houden. Doe een hoofdstel aan zodat hij wat te knabbelen heeft. Hij heeft zijn tijd genomen, en in plaats van zoals de vorige 1 hoef eerst afwerken, werkte hij aan de 4 tegelijk. Dan voor, dan achter, dan weer vanvoor...Als hij even tijd nodig had sputterde het paard nog wat tegen maar in plaats van de roepen en de slaan sprang hij gewoon op kordate toon en hield hij het been gewoon stijfkoppig vast.

Een jaar later liet dit paard zich bijna voorbeeldiger slaan als het andere paard, zonder dat het van die hoefsmid ooit een tik had gekregen. Op 1 moment na, toen hij aan haar achterbeen bezig was vond ze het nodig om een flinke trap te geven. Toen heeft hij haar ook een gigantische knal gegeven. Maar ze reageerde héél anders als toen de vorige hoefsmid dat deed. Toen sloeg ze volledig in paniek, nu stond ze een paar seconden in shock, keek verontwaardigd en bleef toen gewoon braaf staan. Het is de eerste en de laatste keer geweest dat ze zo'n streek heeft proberen uit te halen.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:26

inderdaad,
als de hoefsmid mijn paard zou schoppen en slaan zou ik daar wel iets van zeggen,
mijn paard kliert wel eens maar is vroeger zo slecht behandelt dat als je hem gaat schoppen of slaan hij ontzettend in de stress schiet en dan kan ik weer opnieuw beginnen met vertrouwen opbouwen..
maar dat is gewoon per paard verschillend.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:35

Toen ik mijn mini net had was die vreselijk verwaarloost en mishandelt. Meerdere keren een verschillende smid erbij gehad en kreeg altijd op zijn donder. Dus meteen wegsturen, niet betalen, donder maar op !
Toen kreeg ik een smid en die bleef rustig, met veel geduld had hij na een half uur eindelijk het eerste hoefje klaar en de rest was geen probleem meer. Hij mag dus blijven :)
Mijn jaarling is wat koppiger, ze kent alles, maar bij de hoefsmid moet ze gewoon vervelend doen. Eerst vroeg hij mij netjes of hij haar mocht corrigeren en dan vind ik best.
Op een gegeven moment werd ze zo vervelend dat hij haar een tik met de tang gaf.
Tjah, ik weet hoe hij is en als hij dan zoiets doet, dan heeft paardlief dat verdiend. Moet ze zich maar gedragen. Dat ik het van hem tolereer is puur en alleen omdat ik weet dat hij het nooit zomaar zou doen.
Maar mevrouw had zich al 10 keer laten vallen, en daarna nog even gericht gaan trappen..
En toen pas verloor de smid zijn gedult. Prima hoor, mevrouw denkt de volgende keer wel een 2e keer na voordat ze zich laat vallen of gaat trappen :)

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:24

als mijn smid dat deed mag hij vertrekken.

JECKYLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:31

Toen ik net mijn pony had heeft de smid die ik toen had ook mijn pony geslagen met een vijl. Ze zat helemaal vol met vochtbulten en had overal sneeen. Ik wist niet wat ik zag toen ik 's avonds op stal kwam. Ik heb de volgende dag meteen foto's gemaakt. (misschien kan ik die nog vinden) Niemand wist boe of bah. Totdat er een paar dagen daarna iemand naar me toe kwam en diegene vertelde mij dat dit het werk van de hoefsmid was. IK was zoo kwaad, heb hem toen ook niet zo netjes opgebeld. Hij is daarna niet zo lang meer hoefsmid gebleven, kwamen steeds meer rare verhalen aan het licht.

Inmiddels fotootjes gevonden en 2 geupload..
Het is misschien niet helemaal duidelijk.
Afbeelding

Afbeelding

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:46

oh wat erg !

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:11

nou die hoefsmid was zijn leven niet meer zeker bij mij!!!! wat een ***** is dat geweest zeg!!! is alles wel weer mooi genezen??

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:47

Is dat serieus van met een vijl te slaan? :oo
Ik kan het me heel goed voorstellen dat je die vijl in die smid zijn strot wilt rammen. Al had mijn paard hem gericht in een ziekenhuis willen trappen, zo hard sla je hem nooit af, arme pony zeg.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:00

denk dat als mijn hoefsmid 1 klap uitdeelt hij er zelf 2 terug heeft van mij. Als mijn paard gecorrigeerd moet worden doe ik dat zelf en wel met mijn stem, dat is echt voldoende.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:02

als mijn smid mijn paard fysiek zou corrigeren dan gebeurt dat alleen maar omdat hij mij voor is..............

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:43

Tjah, met een vijl vind ik ook veel te ver gaan. Mijn jaarling doet dit ook alleen bij de smid. Bij mij zal ze vast niets verkeerds doen.
Mijn mini pony's mogen ook wel een keer irritant doen als de smid er is. Dan is het met een woord er wat van zeggen en ze stoppen.
Maar mijn jaarling moet bij de smid gewoon altijd heel vervelend zijn. Ze speelt met hem. Op dat moment is hij met mijn paard bezig, niet ik. Dus dan mag ook hij mijn paard straffen. Maar met een tang (wat hij maar 1 keer heeft gedaan, en niet zomaar) vind ik ook nog wel wat anders dan een vijl. Een tang maakt lang zo veel schade niet. Het heeft haar geeneens pijn gedaan.
Maar mijn hoefsmid zal ook nooit zijn vijl gebruiken om een dier te straffen/corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 10:21

vivana schreef:
Ja en nee....ligt eraan wat het paard doet ik bedoel niemand hoeft zich tegen z'n klep te laten slaan of bijten .
Zo heb ik wel een keer gemopperd tegen een hoefsmid die sloeg het paard ook met veil ...paard kon niet op 3 benen gaan staan omdat hij met 1 achterbeen half op een houtenplaat stond (hij stond daarmee op zijn teen dus). de jongen was net geslaagd.
Hij zet dat paard banketstaaf neer paard kon er niks aan doen.

Dit komt me bekend voor. Er was eens een smid die dit ook deed bij mijn vorige paard en daarna heeft hij hem een paar keer bewerkt met hamers en vijlen, waardoor mijn paard uiteindelijk niet meer te bekappen of te beslaan was. De fout die de smid maakte was dus eerst om het paard onzeker te maken door hem stom neer te zetten (bij ons met een hoef half op een randje) en daarna om hem te slaan omdat het paard zo bang geworden was dat hij wilde weglopen en steeds wegsprong. Een bang paard slaan is zo ongeveer het stomste wat je kunt doen. Paard was toen 4 en dit probleem is nooit helemaal opgelost. Mijn huidige smid heeft al zijn tijd en geduld erin gestoken en is een heel eind gekomen, maar het bleef kunst en vliegwerk om er ijzers onder te krijgen die hij toch echt nodig had.

Wat ik echter nooit zal doen is mijn paard corrigeren terwijl de smid eronder staat te werken, dat is namelijk behoorlijk link voor de smid. Bovendien voelt hij zelf heel goed aan wanneer een paard iets gaat doen en laat ik aan hem zelf over hoe en wanneer hij van zich laat horen, maar zijn veiligheid staat wel echt voorop, ik heb niks aan een kapotte smid.

Mijn nieuwe paard was 8 maanden toen ik hem kocht en die hebben we heel rustig laten wennen en vertrouwen laten krijgen in de smid en die is nu heel erg braaf. Van de week moest hij naar een vreemde smid en ik was best een beetje bezorgd of dat allemaal wel goed zou gaan, maar het ging prima. Hieruit blijkt dat het de tijd en moeite waard is geweest en mijn paard echt goed vertrouwen heeft gekregen en snapt wat de bedoeling is. Maar laat ik eerlijk zijn, als die vreemde smid zijn handjes had laten wapperen, had ik hem verbouwd, want ik laat niet weer een braaf paard verklooien door iemand te weinig geduld heeft. Het was gelukkig niet nodig, want de smid was laaiend enthousiast over hem :D.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 11:59

Het is de taak van de eigenaar om er voor te zorgen dat een paard zich gedraagd bij de smid. De man hoeft zijn leven niet te wagen om een etter te behandelen. Als mijn paarden lastig zijn bij de smid heeft hij het recht van mij om ze op hun donder te geven. Ze horen gewoon te luisteren. Mijn smid voelt precies aan wanneer er iets aan de hand is waardoor ze heftig reageren en ze dus niet aangepakt moeten worden maar met een beetje extra aandacht. Een gouden kerel dus die van mij een beste tik uit mag delen als hij het nodig vindt. Met angstige paarden heeft hij alle geduld van de wereld. ;)

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 15:43

@ Aukelizzy: Gelijk heb je :)
Die van mij is dus precies zo. Is paard bang? Dan geduld. Zit ie toch echt gewoon te klieren? Dan krijgt ie op zijn donder na een aantal waarschuwingen :)

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:00

Zowiezo vind ik, een hoefsmid is er voor het bekappen, zonder toestemming nergens anders voor.
Ik zou altijd zorgen dat ik er zelf bij ben, zodat IK het paard kan corrigeren mocht hij raar doen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 18:15

mijn pony wordt verdoofd door de da bij de smid, omdat hij het dus zo eng vind dat hij helemaal door het lint gaat, draaien, hangen als hij vaststaat, hinniken en als dat allemaal niet werkt hij weleens een uithaalt. Eerst verdoofde ik hem zelf met sedasan bij een andere smid, maar die had een fout gemaakt met ijzers waardoor ik bij de da kwam, die dus met deze oplossing kwam. Maar mijn pony is dus zo ontzettend bang dat het gewoon beter is zo. Als je hem gaat slaan, schoppen of tegen hem gaat schreeuwen raakt hij alleen maar nog meer in paniek, en dan slaan de stoppen door, en als hij begint te meppen stopt hij ook niet snel..Ik zou het ook niet pikken als een smid (of iemand anders) mijn pony zou slaan als hij doodsbang is(dit zie je doordat hij begint te trillen, overdreven mesten en snuiven). Nou haalt hij altijd 1x uit als hij verdoofd is met bekappen bij zijn achterhoeven, maar dat gaat eigenlijk daarna gewoon goed. Dat uithalen bij zijn achterbenen is hij gaan doen omdat zijn achterbenen weleens zo hoog opgetild werden bij de smid dat zijn rug ervan zeer begon te doen. Dus dit zal er altijd wel in blijven zitten.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:22

Ik ga niet alles lezen wat hier boven staat. maar ik zou het idd niet pikken als een hoefsmid mijn paard zou slaan. Een reactie als stijgeren lijkt mij eerder een reactie in angst die je niet oplost met slaan.

Daarnaast zou ik mijn paard ook wel zo opvoeden dat hij gewoon zou blijven staan... Dat is ook wel zo fijn voor de hoefsmid.