Verschil in Regio's en Kampioenschappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:23

jury schreef:
ach, ik had dat bij de laatste regio ook. Bij de hoofjury was ik 4e van boven en bij de ander 4e van onder. De waarheid qua punten zat ergens in het midden.
Op 1 onderdeel na (ene jury 7 andere 4)hadden ze allebei dezelfde trend van jureren, de hoofdjury was aleen wat enthousiaster.
Het verschil in punten vind ik niet zo dramatisch. Je zit zo 10/15 punten van elkaar vandaan zonder dat 1 vd jury's het "fout" heeft.
Zorgelijker vind ik het als de plaatsering zoveel van elkaar vandaan ligt. Maar goed dat zie je zelf op internationaal niveau gebeuren.

Plaatsingsverschillen zijn inderdaad merkwaardiger. Maar ook dat zie je erg veel. Ik rijd dan veel menwedstrijden en daarbij hebben we altijd 2-3 juryleden aan de ring zitten.
Een puntenverschil van 30 hoeft nog geen ramp te zijn, waar de ene jury een 6 voor geeft, geeft de andere een 7. En het verschil tussen een 6 en een 7 is niet zorgelijk toch? Maar dit kleine verschil kan in je hele proef wel voor die 30 punten zorgen. Maar wanneer je bij de ene jury op de 1e plek wordt gezet en bij de anderen onderaan, tsja, dan groeien er hier en daar toch wat vraagtekens. Alleen blijven dit dingen die imo nauwelijks op te lossen zijn. Als jury doet iedereen zijn best om een zo eerlijk mogelijk cijfer te geven, maar je kunt simpelweg niet alles zien en dan bepaalt ook nog iedereen op een andere manier het cijfer.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 15:26

levine schreef:
Hier nog een Brabander. Ik wist nog nieteens dat de andere provincies geen selectiewedstrijden reden :o Ik vind het eerlijk gezegd wel fijn dat we selectie wedstrijden hebben, het geeft je zo een extra goed gevoel als je naar de Brabantse mag! En je hebt dan ook het gevoel dat je daar terecht bent. Bovendien lijkt het me ook geen doen als iedereen maar in het wilde weg bij kampioenschappen in mag schrijven. Als ik al zag hoe druk het bij de Brabantse was....

Dan maar in brabant een tussen oplossing zoals kringkampioenschappen rijden. Voor ouders met pony's een ideale oplossing. En anders alleen zomers en winters wel selecties. Nu is het hele jaar t zelfde, we rollen van zomer selectie in winterselectie en vanuit ponyclub wordt dat ook gepromoot en t is saai als je niet meedoet. Resultaat een overvolle agenda met selecties (terwijl er andere provincies zijn die dat niet doen, zo mij goed uitkomen :D )

Nee, ik kies dan maar voor geen dressuurselecties meer, eigenlijk hardstikke jammer. Deze winter maar springen en in de zomer weer dressuren ofzo....

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 15:28

Sjonniej schreef:
jury schreef:
ach, ik had dat bij de laatste regio ook. Bij de hoofjury was ik 4e van boven en bij de ander 4e van onder. De waarheid qua punten zat ergens in het midden.
Op 1 onderdeel na (ene jury 7 andere 4)hadden ze allebei dezelfde trend van jureren, de hoofdjury was aleen wat enthousiaster.
Het verschil in punten vind ik niet zo dramatisch. Je zit zo 10/15 punten van elkaar vandaan zonder dat 1 vd jury's het "fout" heeft.
Zorgelijker vind ik het als de plaatsering zoveel van elkaar vandaan ligt. Maar goed dat zie je zelf op internationaal niveau gebeuren.

Plaatsingsverschillen zijn inderdaad merkwaardiger. Maar ook dat zie je erg veel. Ik rijd dan veel menwedstrijden en daarbij hebben we altijd 2-3 juryleden aan de ring zitten.
Een puntenverschil van 30 hoeft nog geen ramp te zijn, waar de ene jury een 6 voor geeft, geeft de andere een 7. En het verschil tussen een 6 en een 7 is niet zorgelijk toch? Maar dit kleine verschil kan in je hele proef wel voor die 30 punten zorgen. Maar wanneer je bij de ene jury op de 1e plek wordt gezet en bij de anderen onderaan, tsja, dan groeien er hier en daar toch wat vraagtekens. Alleen blijven dit dingen die imo nauwelijks op te lossen zijn. Als jury doet iedereen zijn best om een zo eerlijk mogelijk cijfer te geven, maar je kunt simpelweg niet alles zien en dan bepaalt ook nog iedereen op een andere manier het cijfer.

Wat ze met springen doen zou ook bij dressuur moeten kunnen, het resultaat van de eerste rondes mee laten tellen aan de finales. Dan heb je de mening van 4 jury's over een weekend ipv alles af te laten rekenen door 2 jury's. Alleen dan kun je maar een ring hebben per klasse/categorie. Maar dan zou ik pleiten voor maar minder doorstroom uit de kringen

EllyC

Re: Verschil in Regio's en Kampioenschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:55

Op zich ook geen verkeerd idee Pebbels.
Ik vind het ook zo jammer dat er zo veel tijd tussen selecties, regio en hippiade zit.
Komende winter beginnen de selecties al weer begin november (3 weekenden achter elkaar, Fijn je zou maar 3 weken op vakantie zijn) om de regio dan in februari te rijden en centraal in maart. Dat is dus een 5 maanden traject in totaal. Dan kan er een hoop gebeuren met je paard en trainingsniveau.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:25

Ja vindt ik ook. weer een voordeel van een kring kampioenschap, deze gewoon in Januari plannen en de brabantse in februari en nederlandse in maart.

Ik denk dat je misschien op deze manier ook weer wat diversiteit in rijden krijgt. Misschien krijgen mensen weer tijd of zin om bijv te gaan springen of acht/viertal te rijden. Nu gaan de selecties maar door en door en door. Geen tijd meer voor rust of iets anders of ze zijn bang om te gaan springen omdat hij dan volgende selectie misschien minder zou gaan lopen.... (Ken voorbeelden van dressuurruiters die zo denken)

Overigens beginnen de selecties hier al eind september...

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:28

dat is helemaal vroeg.
Van mij mogen ze ook wel 1 kampioenschap houden bv. alleen hippiade en de winterkamp. afschaffen. Hoe zijn ze daar eigenlijk ooit op gekomen om 2 kampioenschappen in een jaar te houden....

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:49

Ja dat is natuurlijk ook zo. Toch idd vreemd zomer en winterkampioenschappen...

Gewoon regio kampioenschappen waarvoor je afgevaardigd kunt worden door middel van selecties (maximaal 2) of een kringkampioenschap met 2 proeven.
En dan deze resultaten mee laten tellen tijdens t regiokampioenschap. Een beetje t zelfde als je vroeger je schoolonderzoeken had en dan je eindexames. Dus voor een percentage mee laten tellen.

Elke proef 1/4 e (2 maal tijdens selectie moment, dus dmv selecties of kringkampioenschap) en 2 proeven tijdens de hippiade ook beide voor 1/4e. Dan heb je de resultaten uit eigen kring gecombineerd met resultaten tijdens t regio-kampioenschap.
Dan kijken er 4 jury's mee voor de afvaardiging naar de hippiade. Evt. kun je dan ook nog de keuze maken om 1 van de 4 resultaten te laten schrappen. Zoals bij het OS systeem.

Voor de rest de kringen opnieuw indelen en laten vol-lopen tot een bepaald aantal en dan weer een nieuwe kring erbij starten/openen. Krijg je ook geen overvolle kringen. Aan de andere kant bij regio's met te weinig deelnemers er twee bij elkaar voegen. Bijvoorbeeld friesland en Groningen. Zuid en Noord holland. Gewoon om het zelfde aantal kringen te realiseren. Dit zou dan 5 jaarlijks kunnen gebeuren.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:02

Dan ga ik een klacht indienen. :D
Tijdens de regio weer gewoon lekker op 0 beginnen. Je zult maar in een erg sterke kring zitten, dan heb je bij voorbaat al een achterstand.
De kringen in barabant zijn een paar jaar geleden al opnieuw ingedeeld, dus waarom nu weer?

Er zijn nu al mensen die twee uur moeten rijden om op de regio te komen, als je twee regio`s bij elkaar doet dan worden de afstanden nog groter.

Nee, ik vind het goed zoals het is. :)

En als je de kringselecties anders geregeld wilt hebben, dan moet je volgens mij toch echt bij de kring zelf zijn? De KNHS heeft daar toch niet veel mee te maken?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:10

Mandau schreef:
Ik snap het niet precies, maar volgens mij is dat in brabant zo omdat het niveau er hoger ligt dan in de rest van NL. En in Brabant zijn er misschien ook meer wedstrijd ruiters.

Nou... niet in alle kringen van brabant ligt het niveau heel hoog hoor..
Mijn eigen kring stata er zelfs bekend om van een vrij laag niveau te zijn helaas
en ja, ik ben door naar de brabantse ;)
stond 3e van de kring met mn friesje tussen de kwp'ners :Y)

Wat wel slecht is, is dat er sowieso best veel door mogen en na afmelding en reserve's naar de brabantse gaan, die bij de selectie's geeneens winst reden :oo
dan hoor je imo niet echt op de kampioenschappen thuis...

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:15

Het niveau in brabant is wel hoger omdat er veeeeel meer ruiters zijn, dat is het enige verschil.
Wij hebben veel meer goede ruiters, maar net zo goed veel meer slechte ruiters. :)
In verhouding dus zelfs minder goede ruiters dan andere provincies. Maar als je alleen maar naar de aantallen kijkt, en niet naar de verhoudingen, dan is brabant dus beter dan de meeste andere regio`s.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:16

pebbels75 schreef:
Voor de rest de kringen opnieuw indelen en laten vol-lopen tot een bepaald aantal en dan weer een nieuwe kring erbij starten/openen. Krijg je ook geen overvolle kringen. Aan de andere kant bij regio's met te weinig deelnemers er twee bij elkaar voegen. Bijvoorbeeld friesland en Groningen. Zuid en Noord holland. Gewoon om het zelfde aantal kringen te realiseren. Dit zou dan 5 jaarlijks kunnen gebeuren.

En dan woont er een ponymoeder in Den Helder, die moet in Rotterdam een selectie rijden met dochter 1, de week daarna mag ze naar Amsterdam voor dochter 2, nog een keer naar Gouda voor het springen en dan is de laatste selectie voor het springen gelukkig dichtbij, in Alkmaar.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:24

Denk idd wel dat brabant ook veel hele goede ruiters zitten, maar idd net zoveel slechte. Het zijn er totaal gewoon veel meer :)

Maar het is hier natuurlijk ook zo dat in de dorpjes bijna iedereen wel een pony/paard heeft, iets wat je in de stad veel minder zit.

Maar dan zou je eigenlijk in groningen/friesland/drenthe met relatief goedkoop veel grond bij je huis kunnen hebben hetzelfde verwachten als in brabant.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 17:27

Sjonniej schreef:
pebbels75 schreef:

En dan woont er een ponymoeder in Den Helder, die moet in Rotterdam een selectie rijden met dochter 1, de week daarna mag ze naar Amsterdam voor dochter 2, nog een keer naar Gouda voor het springen en dan is de laatste selectie voor het springen gelukkig dichtbij, in Alkmaar.

Dat zou je mijn inziens kunnen oplossen door wedstrijden die uitgeschreven zijn door KNHS te laten gelden als selectie. Dat betekend dat er in je regio misschien 2 of drie wedstrijden zijn (in een straal van 30 km) mits ze gereden zijn boven een bepaald percentage een aantal punten te laten toekennen. (subli cup idee) Kun je toch in de buurt rijden. Het idee dat mensen dan op kleinere wedstrijden gaan rijden of toeschietelijke jury's achterna reizen moet opgelost worden door de KNHS door een minimum aan deelnemers vast te laten stellen en toeschietelijke jury's aan te spreken op hun gedrag ;)

Wat een andere optie is om de kringen in brabant zo groot te maken als de kringen in de noordelijke provincies en ipv groningen en friesland of zuid en noord holland bij elkaar te voegen is brabant te splitsen in twee " provincies" scheidslijn tussen den bosch-tilburg naar beneden. Volgens mij zou dit ook al heel veel gaan uitmaken. Nu zijn er 8 kringen in Noord brabant. Volgens mij kun je er best 16 van maken en een west en oostelijke brabantse kampioenschappen van maken en deze beide af laten vaardigen naar de Hipiade. Dan heeft de rest van Nederland ook geen last van ons (wij brabanders op een kluitje)

Ik snap dat t niet te bevatten is maar er zitten hier zoveel mensen op paarden, dat t bijna niet meer leuk is :D
Laatst bijgewerkt door tiffclaus op 18-08-09 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:28

@Renske: Nee, want daar wonen toch veel minder mensen in een nett zo groot gebied, toch? Brabant is volgens mij wat dichter bevolkt dan Groningen/Friesland/Drenthe.

@Pebbles: Maar alle wedstrijden worden toch uitgeschreven door KNHS?
Laatst bijgewerkt door asjemenou op 18-08-09 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 17:28

Renske_ schreef:
Denk idd wel dat brabant ook veel hele goede ruiters zitten, maar idd net zoveel slechte. Het zijn er totaal gewoon veel meer :)

Maar het is hier natuurlijk ook zo dat in de dorpjes bijna iedereen wel een pony/paard heeft, iets wat je in de stad veel minder zit.

Maar dan zou je eigenlijk in groningen/friesland/drenthe met relatief goedkoop veel grond bij je huis kunnen hebben hetzelfde verwachten als in brabant.

Volgens mij is dat toch ook zo, er komen relatief veel kampioenen uit friesland toch??

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:33

Het Subli-cup-idee is een leuk idee, voor het aantal ruiters dat mee wil doen aan de Subli Cup.
Maar per jaar verwerkt de KNHS bijna 900.000 starts!! Ik geloof dat het systeem daarmee veel te omslachtig en ingewikkeld (en kostbaar!) gaat worden. En zijn al die kampioenschappen dat wel waard? Het moet allemaal wel redelijk zijn. En het huidige systeem is zo een gek systeem nog niet. Tenminste, naar mijn idee is het wel een eerlijk systeem. Daarnaast is het handzaam en duidelijk voor iedereen, en gelijk voor iedereen. Je kunt het alleen zo gek maken als je zelf wilt. En als je al die Brabantse selecties nu echt teveel vindt, ben je vrij om voor jezelf daar een oplossing voor de vinden. Je kunt afspreken met elkaar dat er per seizoen 1 selectie-route wordt gereden. Of je wordt lid bij een vereniging in een buur-provincie die minder selectiewedstrijden hebben.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:36

pebbels75 schreef:
Renske_ schreef:

Volgens mij is dat toch ook zo, er komen relatief veel kampioenen uit friesland toch??

Klopt, komen zeker erg goede ruiters vandaan, maar het is minder massaal dan hier in brabant.
maar dat komt idd ook door wat Asjemenou zegt, het is hier veel dichter bevolkt dan in friesland.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 17:37

Sjonniej schreef:
Het Subli-cup-idee is een leuk idee, voor het aantal ruiters dat mee wil doen aan de Subli Cup.
Maar per jaar verwerkt de KNHS bijna 900.000 starts!! Ik geloof dat het systeem daarmee veel te omslachtig en ingewikkeld (en kostbaar!) gaat worden. En zijn al die kampioenschappen dat wel waard? Het moet allemaal wel redelijk zijn. En het huidige systeem is zo een gek systeem nog niet. Tenminste, naar mijn idee is het wel een eerlijk systeem. Daarnaast is het handzaam en duidelijk voor iedereen, en gelijk voor iedereen. Je kunt het alleen zo gek maken als je zelf wilt. En als je al die Brabantse selecties nu echt teveel vindt, ben je vrij om voor jezelf daar een oplossing voor de vinden. Je kunt afspreken met elkaar dat er per seizoen 1 selectie-route wordt gereden. Of je wordt lid bij een vereniging in een buur-provincie die minder selectiewedstrijden hebben.

Ja dat is dus idd een optie. Ik verwacht dat ik dat dus zou doen als mijn kinderen groter zijn.
En de provincie brabant splitsen in Oost en West brabant? Hoe vindt je dat dan??

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:38

http://www.knhs.nl/objects/00011272.pdf
Uitslagen van vorig jaar, 3 kampioenen uit brabant in de dressuur? En het zijn 5 klasses.
Maar dat is maar 1 jaar, en alleen de paarden dressuur, dus wie zin heeft mag meerder jaren even uitzoeken. :)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:48

Asjemenou, het lijkt me niet helemaal bij dit topic passen om helemaal uit te spitten of de Brabantse ruiters onder ons nu echt zoveel beter zijn dan de rest. Wellicht een idee om daar een nieuw topic over te starten?

Wellicht is dat een idee Pebbels, maar ik denk dat je daarmee alsnog de selecties houdt. Ik ben niet zo enorm bekend in de ruitersport, en al helemaal niet in de Brabantse ruitersport. Maar hier in Zuid-Holland zijn voor de paarden ook gewoon 3 selecties per kringkampioenschap. Voor de pony's zijn die er geloof niet, verneem ik hier uit het topic, maar als ik ook zie dat er op ponywedstrijden max. 20 starts zijn of vaak zelfs worden afgeblazen vanwege te weinig deelname. Dan is het hier niet meer dan logisch om de selecties af te blazen. Ik denk dat ze op een kring/regiokampioenschap al blij zijn om een dagvullend programma te hebben met ponyruiters.
Echter DENK/VERWACHT ik, dat wanneer je Brabant opdeelt in 2 regio's, dat je nog steeds zoveel ponyruiters hebt, dat je alsnog met selecties moet gaan werken.

Dan zou je wellicht door moeten gaan delen, dat je misschien wel 4 of 5 regio's krijgt in de provincie Brabant. Maar als er al selecties zijn voor kringen, dan zijn de kringen dus eigenlijk al te groot om een directe toelating tot kampioenschappen te hebben. Dan krijgen we dus 10 regio's in Brabant? Dan krijg je uiteindelijk weer hetzelfde effect, alleen noem je de kringen dan regio's en mogen er maar 1 of 2 ruiters per regio door naar de Hippiade, wat schieten we er dan eigenlijk mee op? Het is alleen maar een hoop zorgen extra, een hoop werk extra, maar je komt op hetzelfde probleem. Er zijn in Brabant teveel ruiters om 'gewoon' een kampioenschap uit te schrijven met vrije inschrijving. Je bent dus simpelweg een soort van verplicht om een voorselectie te houden, op welke wijze dan ook.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:53

asjemenou schreef:
http://www.knhs.nl/objects/00011272.pdf
Uitslagen van vorig jaar, 3 kampioenen uit brabant in de dressuur? En het zijn 5 klasses.
Maar dat is maar 1 jaar, en alleen de paarden dressuur, dus wie zin heeft mag meerder jaren even uitzoeken. :)

1 groepje ruiters zegt niets over het niveau in een bepaalde provincie :)
En het heeft naar mijn mening ook te maken met de hoeveelheid ruiters die uitkomen voor een provincie op een NK.

*ontopic*

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 18:10

Sjonniej schreef:
Asjemenou, het lijkt me niet helemaal bij dit topic passen om helemaal uit te spitten of de Brabantse ruiters onder ons nu echt zoveel beter zijn dan de rest. Wellicht een idee om daar een nieuw topic over te starten?

Wellicht is dat een idee Pebbels, maar ik denk dat je daarmee alsnog de selecties houdt. Ik ben niet zo enorm bekend in de ruitersport, en al helemaal niet in de Brabantse ruitersport. Maar hier in Zuid-Holland zijn voor de paarden ook gewoon 3 selecties per kringkampioenschap. Voor de pony's zijn die er geloof niet, verneem ik hier uit het topic, maar als ik ook zie dat er op ponywedstrijden max. 20 starts zijn of vaak zelfs worden afgeblazen vanwege te weinig deelname. Dan is het hier niet meer dan logisch om de selecties af te blazen. Ik denk dat ze op een kring/regiokampioenschap al blij zijn om een dagvullend programma te hebben met ponyruiters.
Echter DENK/VERWACHT ik, dat wanneer je Brabant opdeelt in 2 regio's, dat je nog steeds zoveel ponyruiters hebt, dat je alsnog met selecties moet gaan werken.

Dan zou je wellicht door moeten gaan delen, dat je misschien wel 4 of 5 regio's krijgt in de provincie Brabant. Maar als er al selecties zijn voor kringen, dan zijn de kringen dus eigenlijk al te groot om een directe toelating tot kampioenschappen te hebben. Dan krijgen we dus 10 regio's in Brabant? Dan krijg je uiteindelijk weer hetzelfde effect, alleen noem je de kringen dan regio's en mogen er maar 1 of 2 ruiters per regio door naar de Hippiade, wat schieten we er dan eigenlijk mee op? Het is alleen maar een hoop zorgen extra, een hoop werk extra, maar je komt op hetzelfde probleem. Er zijn in Brabant teveel ruiters om 'gewoon' een kampioenschap uit te schrijven met vrije inschrijving. Je bent dus simpelweg een soort van verplicht om een voorselectie te houden, op welke wijze dan ook.

En 2 regio's in brabant met beide 8 kringen en dan kringkampioenschappen uitschrijven met twee proeven, of twee selecties Deze twee proeven beide voor 1/4e mee te laten tellen en de andere twee proeven tijdens t oost of west brabantse kampioenschappen te laten rijden en deze ook voor 1/4e te laten tellen en een uitslag te laten vervallen en dat als basis te laten tellen voor afvaardiging voor de nederlandse???

Zou dat wat zijn? Dan ben je van de grootste regio een deel af, zijn de kringen kleiner en is het jury oordeel gedeeld door 4 jury's met afval van de slechtste proef of anders gejureerde resultaat.....

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:11

Sorry, ik zal het niet meer in mijn hoofd halen om op andere mensen te reageren.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:13

Maar is het niet verstandiger om eerst na te gaan hoeveel mensen in regio brabant deze manier van selcteren helemaal niks vinden, en hoeveel het wel best vinden? En dan aan de hand daar van gaan kijken of er iets veranderd moet worden?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:20

Er is hier toch niets mis met deze manier van selecteren?
3 selectiewedstirjden, 2 beste tellen en alles lekker dicht in de buurt.

Deze winter voor het eerst geen rayonwedstrijden maar gewoon net zoals in de zomer, ik zeg prima :)

Voor de friezenselectie houden ze in heel het land overal wedstrijden, mag je inschrijven waar je maar wil, maar je mag max 6 proefjes rijden en moet er minimaal 4 rijden,. dan krijg je een percentage aan de hand van de hoeveelheid deelnemers in je ring(bv 4e worden van de 8 deelnemers is ee stuk makkelijker dan 4e van de 24 worden ;) ) en dan van daaruit heb je het NK waar zich dan landelijk maar 20 mensen voor selecteren.

Alleen zit er een maximum aan het aantal deelnemers per wedstrijd(50 in de winter, outdoor wel meer) en dat is dus gewoon niet haalbaar om zoiets vanuit de KNHS ook te doen.
Het loopt in Brabant al storm op de friezenwedstrijden, en dat terwijl de friezen echt in de minderheid zijn vergeleken met andere rassen ;)

Dus ik vind zoals de KNHS en de kringen het nu in brabant doen niet eens zo verkeerd :)