Paard wil de trailer niet op... Tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paard wil de trailer niet op... Tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:52

bij echte niet laders die echt weg moeten doe ik een longeersingel om, hoofdstel om, bijzets eraan die ik diep instel..... en dan gaat het wel......

maar het moge duidelijk zijn dat dit niet wenselijk is en alleen in uiterst noodzaak toegepast word........

ik heb er slechts een gehad die zelfs zo niet te laden was en die hebben we toen de trailer in geduuwd met een vorkheftruck....... maargoed dat moet je niet willen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:37

Citaat:
ik heb er slechts een gehad die zelfs zo niet te laden was en die hebben we toen de trailer in geduuwd met een vorkheftruck....... maargoed dat moet je niet willen.

_O- ik dacht dat ik alles geprobeerd had... :D

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 13:58

Mijn fjord wil ook ineens niet meer de trailer in.. Dat gebeurde me dus nadat we een heerlijke bosrit achter de rug hadden.
We hebben het alleen maar met geduld geprobeerd, want ik wilde haar niet "verpesten" door boos te worden. Helaas lukte het niet en hebben we haar daar ergens moeten stallen en ben ik de volgende dag naar huis met haar gelopen.
Nu zijn we weer aan het oefenen en wil ze er gelukkig weer in, en we belonen haar met een lekkere emmer slobber in de trailer.
De stang en klep dicht doen gaan we dit weekend oefenen en dan maar weer rijden.

Wat is nu beter voor een paard.. wij hebben een 2 paards trailer/
Met tussenschot of zonder? rijden??
We oefenen nu zonder tussenschot..

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:38

Tja, beide heeft denk ik zn voordelen.
Met is het handig omdat je paard recht staat en stabiel. Daarmee bedoel ik dat hij minder van links naar rechts wordt geschommeld.

Maar zonder kan hij scheef gaan staan, wat voor het paard vaak fijn is omdat hij alles makkelijker op kan vangen.

Denk wel dat het veiliger is met tussenschot.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 19:52

Trailer die we nu hebben met laden is een 1,5 paards, een andere is niet voorhanden.

De nu exeigenaresse(waar ze nu nog staat) heeft niet altijd de beschikking over de auto. Nu heb ik aankomende zaterdag geopperd, om weer te proberen, maar toen kon ze alleen in de ochtend....
Het mag dan nu mijn paard zijn, maar is het ook meteen mijn probleem dat het paard de trailer niet opwil?? Dat wist ik niet van te voren, maar zij ook niet, omdat ze alleen als veulen er een keer heeft opgestaan.

Ik mag nu ook gaan betalen voor elke maand dat ze er nog staat, terwijl ik haar voor oktober verhuisd MOET hebben, omdat ze anders niet meer in de opfok erbij kan. Moet ik dan een 2 jarige maar op een pension zetten?? Dat wil ik niet, ze moet lekker buiten kunnen lopen...
Daar laten staan is geen optie, het is gewoon teverweg.

Ze is al betaald, paspoort is ook bij mij. Dat is mn enige beetje zekerheid die ik nu heb...

Ik baal er op het moment echt van dat mijn vriend niet in een B vrachtwagentje durft te rijden, anders had ik er zo een gehuurd en gewoon een hele dag staan... Ze moet er toch wel eens ingaan :Y)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:58

Heb je al contact opgenomen met Petra van 2Moons? Die is meerdere keren genoemd. En als jij de hele dag gaat staan proberen, kan zij ook nog de hele dag weigeren hoor. Tot ze echt ZEKER weet dat een trailer heel naar is. En dat de mensen om een trailer heen (jij) ook heel naar zijn. Elke keer dat het mislukt, wordt je probleem namelijk groter.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:03

Ik zou ook zeker de doek over de ogen proberen.

Zijkanten afzetten werkt ook.... parkeer de trailer langs een muur, zodat die kant al afgezet is. De andere kant afzetten met eventueel een loneerlijn (niet achterlangs).

Deurtje voorin altijd open... dan zien ze een doorgang.

Zorg ervoor dat iemand met de stang klaarstaat... zodat hij meteen dichtkan als ze er wel op staat.

Een bezem werkte bij die van mij ook uitstekend... even de bezem tegen de billen en hoep ze stond er op (terwijl we al 3 uur bezig waren).

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:47

probeer gewoon professionele hulp erbij te halen, daarmee voorkom je ook trauma's voor in de toekomst. Je kan het paard wel met allerlei hulpmiddelen in de trailer werken, maar daarna gaat ze er nooit meer in of nog veel lastiger en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Ik kan wel gaan uitleggen hoe bijv 2moons/petra te werk gaat, maar het gaat vooral om de finesse's en een paar seconden te lang iets doen of te laat reageren en het effect is weg, daar moet je zelf oog voor ontwikkelen.

En dat de exeigenaresse niet altijd kan, dat kan toch gebeuren? Ze kan moeilijk haar hele schema om jouw paard heen plannen, zorg dat je zelf een trailer, auto en hulp hebt en ga aan de gang, daar heb je haar niet voor nodig.

pip_nijn6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:50

Mij is verteld, dat het paard er vrijwillig in moet gaan, anders zal het probleem altijd weer terug komen. Als je met doeken en andere "dwang"middelen gaat werken, dan keert dat altijd een keer tegen je.
Als het paard er in loopt omdat hij jouw vertrouwd en jij zijn leider bent. Dan heb je het voor elkaar.

Dit is mij verteld...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:54

ik weet niet of je op die locatie een bak tot je beschikking hebt, maar je zou "onderdelen" van de trailer kunnen oefenen...
misschien dat je dan nog kan oefenen ondanks dat er geen trailer is.

je kan misschien hindernissen maken waar ze zich opgesloten tussen voelt.
beginnen dan bijv. met tussen pionnen doorlopen, vervolgens er tussenin stilstaan( en als je dan toch bezig bent laat haar dan ook nog ff achteruit lopen)
je kan ook iets met hooipakken maken of met gewone hindernissen.

daarnaast kan je ook oefenen met een andere ondergrond zoals een zeiltje of een soort oplaadklep.
en je kan ook oefenen met dingen boven haar hoofd( als je genoeg mensen hebt kan je een zeiltje door ze omhoog laten houden, en haar daar onderdoor laten lopen)

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 21:11

ingvdh schreef:
probeer gewoon professionele hulp erbij te halen, daarmee voorkom je ook trauma's voor in de toekomst. Je kan het paard wel met allerlei hulpmiddelen in de trailer werken, maar daarna gaat ze er nooit meer in of nog veel lastiger en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Ik kan wel gaan uitleggen hoe bijv 2moons/petra te werk gaat, maar het gaat vooral om de finesse's en een paar seconden te lang iets doen of te laat reageren en het effect is weg, daar moet je zelf oog voor ontwikkelen.

En dat de exeigenaresse niet altijd kan, dat kan toch gebeuren? Ze kan moeilijk haar hele schema om jouw paard heen plannen, zorg dat je zelf een trailer, auto en hulp hebt en ga aan de gang, daar heb je haar niet voor nodig.

Trailer heb ik niet. Wel een auto, zonder trekhaak en hij is te licht.
Ze heeft al gezegd haar te willen brengen dus vervoer heb ik.
Ga morgen even contact opnemen met Petra

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:16

Silly1972 schreef:
Evanescence8 schreef:
Ik zou nooit gaan liggen wachten of je paard wel of niet de trailer in wil met wat touwtjes of hekjes :roll: . Dat heeft geen enkel nut, je paard maakt er alleen maar een spelletje van. En na 2 uur ben je nog niet klaar...

Gewoon ketting om zijn neus draaien, even flink trekken, en erop lopen. Maar als het echt niet lukt, ga vooral niet vechten. Dan kun je hem beter even wat verdoving geven die je ook bij het scheren ed gebruikt. Dan lopen ze erin als een mak lammetje.

Haha grapjas, dan ken je die van mij nog niet! Die gaat helemaal uit zijn plaat op die manier, ook met verdoving.
Geduldig blijven wachten, dan geeft hij het vanzelf een keer op, eerst was het inderdaad 2 uur, nu nog maar 15 min, dus geduld werkt best wel.

Mijn paardje bleef eerst ook irritant doen inderdaad met een verdoving, maar dan moet je gewoon wat meer verdoving erin doen. Maar natuurlijk wel steeds kijken of het dan niet lukt, want het natuurlijk ook niet goed om meteen weet ik hoeveel verdoving te gebruiken want dan wordt het paard wel te suf, waardoor je hem er echt in moet trekken, of zelfs tillen. ;) Dus gewoon als het paard nog irritant is (nadat de verdoving ingewerkt is) nog een beetje meer erbij. Zo begrijpt je paard wat je van hem wilt, en je hoeft hem niet onnodig pijn te doen.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:33

waar staat je paard ergens aspirer?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:39

levensgevaarlijk bij sommige paarden om die te verdoven! Je kunt dan niet meer hun reacties aan zien komen en ze kunnen letterlijk ontploffen waar je bij staat. En dat is geen prettig gezicht kan ik je vertellen! Soms gaan ze dan in blinde woede of paniek gekke dingen doen.
Het werkt niet bij alle paarden nl. Daarnaast kunnen ze niet zo goed hun evenwicht bewaren als je dan op tranport gaat dus kans op vallen is ook aanwezig.

Het is een utopie, maar paarden moeten eigenlijk al als veulentje leren wat de trailer is, lekker onbevangen naast een goedgemutste mamma en vaak op stap, hoeft niet eens ergens heen maar gewoon paar rondjes rijden, dan leren ze het spelenderwijs en is er later niet veel aan de hand.
Maar helaas is dat meestal een sprookje en nemen mensen niet de tijd om hun paard op te leiden wat trailer betreft. Zo jammer.... Wel geld steken in lessen etc maar ´vergeten´ het paard te leren wat een trailer is, men denkt te veel ´dat komt nog wel... later.... als we op wedstrijd gaan... ooit...´ of een probleem voor de volgende eigenaar zoals in dit geval.

Citaat:
Mij is verteld, dat het paard er vrijwillig in moet gaan, anders zal het probleem altijd weer terug komen. Als je met doeken en andere "dwang"middelen gaat werken, dan keert dat altijd een keer tegen je. Als het paard er in loopt omdat hij jouw vertrouwd en jij zijn leider bent. Dan heb je het voor elkaar.
Dit is mij verteld...
het is een beetje kort door de bocht, maar je hebt wel gelijk!
Alleen moet je het paard wel een beetje helpen en laten denken dat hij zelf de oplossing heeft gevonden ipv jij. en dát is nou net de kunst van de professionele trailerladers! Die kennen en kunnen dat!

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 21:41

Dana01 schreef:
waar staat je paard ergens aspirer?

Ze staat in Hedel, vlakbij de afslag :D

Net besloten dat we er komend weekend heengaan, wil een aantal dingetjes met haar doen oa bij de trailer, en mn vriend wil het filmen :)
Dat ga ik ook op bokt zetten, dan hebben jullie ook een beter beeld :)

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:47

jammer, das een eind uit de buurt, anders kwam ik je helpen met trailer en al :D

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 21:50

Dana01 schreef:
jammer, das een eind uit de buurt, anders kwam ik je helpen met trailer en al :D

Had ik erg aardig gevonden :D
Toch bedankt

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:51

vreemde ogen dwingen :D
maar helaas.......

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 22:06

Dana01 schreef:

Ik woon wel bij jou in de buurt Dana! :D

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 22:08

Dana01 schreef:
vreemde ogen dwingen :D
maar helaas.......

Geld niet voor ieder paard ;)
Als ze iets niet wil doet ze het gewoon niet, eigenwijs

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 07:12

Hopen dat het na een tijdje oefenen toch lukt.
Ben je nou eenmaal op de plek waar je heen moet, andere stalling o.i.d.
Blijf dan wel oefenen met de trailer. Niet dat je het nu 1 keer doet en vervolgens de volgende keer met laden met dezelfde problemen zit.

_BoOoWkE_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:13

Hoi iedereen,

Vandaag ben ik naar een privé stalling geweest en heb daar merkwaardige dingen zien gebeuren waar ik nog steeds van gedaan ben. Misschien kunnen jullie mij helpen wat ik moet doen.

Ik kwam toe in de stalling en zag hoe een paard de trailer op moest.
Maar het liep niet hoe het moest verlopen. Diene persoon is agressief beginnen worden en duwde het paard steeds meer en meer achteruit tot het uiteindelijk op zijn gat kwam te zitten. Nadien probeerde hij nog een poging. Hij laat zich volledig hangen aan de halster van het paard toen het paard achteruit ging.
Trekken aan het touw en slaan naar het paard. Na meerdere malen pogingen lukte het nog steeds niet toen sloegen de stoppen door bij de gast en begon hij het paard te schoppen op zijn borst, in de buik en het paard steeds meer achteruit duwen. Het paard raakt in paniek en begint te schoppen en te doen. Nadien heeft hij het paard geblinddoekt om het op de trailer te krijgen. Ik kon het niet aanzien maar bleef kijken. Ik zie dat het paard blijft hangen achter de opstap van de trailer en valt neer op zijn voorbenen het paard raakt in paniek en trekt zich terug. De jongen kon het niet meer verkroppen en slaat het paard terug in het gezicht enkele keer achter elkaar en geeft het nog eens enkele schoppen op de borst en in de buik. Ik ben er een uur gebleven maar toen ik vertrok heeft hij de hoop opgegeven en heeft hij het paard terug in de wasbox vastgebonden. Wat moet ik doen om dit niet ongestraft te laten.

MVG

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:17

zo hoort het dus niet.... zucht, helaas gebeurt dat wel meer. Misschien dat je aangifte kunt doen van dierenmishandeling bij de politie, maar neem dan wel bewijzen mee.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 19:31

_BoOoWkE_ schreef:
Hoi iedereen,

Vandaag ben ik naar een privé stalling geweest en heb daar merkwaardige dingen zien gebeuren waar ik nog steeds van gedaan ben. Misschien kunnen jullie mij helpen wat ik moet doen.

Ik kwam toe in de stalling en zag hoe een paard de trailer op moest.
Maar het liep niet hoe het moest verlopen. Diene persoon is agressief beginnen worden en duwde het paard steeds meer en meer achteruit tot het uiteindelijk op zijn gat kwam te zitten. Nadien probeerde hij nog een poging. Hij laat zich volledig hangen aan de halster van het paard toen het paard achteruit ging.
Trekken aan het touw en slaan naar het paard. Na meerdere malen pogingen lukte het nog steeds niet toen sloegen de stoppen door bij de gast en begon hij het paard te schoppen op zijn borst, in de buik en het paard steeds meer achteruit duwen. Het paard raakt in paniek en begint te schoppen en te doen. Nadien heeft hij het paard geblinddoekt om het op de trailer te krijgen. Ik kon het niet aanzien maar bleef kijken. Ik zie dat het paard blijft hangen achter de opstap van de trailer en valt neer op zijn voorbenen het paard raakt in paniek en trekt zich terug. De jongen kon het niet meer verkroppen en slaat het paard terug in het gezicht enkele keer achter elkaar en geeft het nog eens enkele schoppen op de borst en in de buik. Ik ben er een uur gebleven maar toen ik vertrok heeft hij de hoop opgegeven en heeft hij het paard terug in de wasbox vastgebonden. Wat moet ik doen om dit niet ongestraft te laten.

MVG

Advies: Maak je eigen topic :P

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:50

is pas nieuw hier en kent de regels nog niet.... ;)