Koudbloed als eerste paard...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

m123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 07:25

ik heb al heeeel veel jaren tinkers, en daarvoor is mijn vader begonnen met kwpn'ers en shetjes voor de kids(ons) toen werden we groter en kregen haflingers, dat was niet meer leuk.. mn broer kreeg een arabier(ojee) nouja, hij heeft nooit meer gereden.. ik wou graag een tinker dus ik kreeg er één. ze is vroeger mishandeld dus heel erg schuw. en mijn andere tinker is echt eigenwijs. mij lijken het ook geen goede paarden om mee te beginnen..

Elise_K

Re: Koudbloed als eerste paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 07:31

Ik heb geprobeert te leren rijden als 6 jarige op een haflinger... Niet geslaagd :n Pony werd 1x per twee weken of zo uit het weiland geplukt, en aan de longe geklikt, en huppa: klein huppeltje er op. 1 vreugdesbokje en Elise durfde niet meer op Sissi te zitten...

Nu na 10 jaar kunnen we goed overweg, en heb ik mijn vriendje nog steeds :)

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 17:59

Zowel warm als koudbloed als volbloed paarden hebben makke,rustige en drukke,hete dieren. Daar is geen lijn in te trekken. Ik heb ook van elk meerdere paarden gereden en bij elke slag zaten rustige en hete dieren tussen. Mensen met weinig ervaring zou ik gewoon adviseren een ervaren paardje te testen en daarna te kopen. Ras, stamboek maakt hier geen drol uit.

Ik heb zelf en NRPS deze dame is wel bepakt met een zo nu en dan een behoorlijk temprament en heethoofdigheid. Maar ik ken meerdere NRPSers waarvan een paar heel rustige en betrouwbare. Maar ook één die absoluut niet fijn is! Dat geldt voor mij het zelfde bij Fjorden bijv, heb er veel gereden en nu ook nog. Daar zijn echte lieverds bij een krengetjes. Van Holstein en KWPN heb ik ook hele lieve paarden gereden maar ook duivels.

Het is dus naar mijn idee gewoon kijken welk paard en karakter bij de beginneling past. Daar is in mijn ogen geen ras, stamboek aan te koppelen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:39

sja...een beginner die een warm/volbloed koopt die niet geschikt is voor beginners komt ook bedrogen uit, iemand met weinig ervaring maar wel een volle portemonnee die dan zeg maar een Jazz koopt. :=

sjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:46

Het ligt ook aan het karakter van het paard. Niet ieder koud/warm bloed is hetzelfde.
Ikzelf heb een kruising arabier welsh gehad als eerste pony dit is fout gelopen omdat ik te weinig ervaring had.
Dan hebben we nog een NRPSje gehad waar ik rustig mee kon wegrijden hij had wel zo zijn streken maar was betrouwbaar.
Nu heb ik een haflinger waarmee ik ook zo mijn problemen heb, ze is donders eigenwijs maar als ze er zin in heeft gaat ze er wel voor.

Het ligt ook aan de tijd die je wil/kan besteden aan je paard.
Als je weinig tijd hebt kan je beter voor een koudbloed kiezen aangezien die wel een paard dagen stil kunnen staan.

Vassilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:44

Mijn eerste paard is een warmbloed, (eerder heetbloed) had toch veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel liever met een koudbloed begonnen.
Waar vind je nou nog een warmbloed met de rust in zich van een haflinger.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap wel hoe je het bedoelt en ik zeg ook niet dat ik het niet met je eens ben.
Maar het is ook niet zo dat we nu ineens moeten denken dat het allemaal snor zit met de warmbloedjes.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:39

Een tinker, haflinger en fjord etc. zijn meestal goedkopere paarden dit is ook een van de redenen dat beginners meestal dit type paard kiezen.
En inderdaad deze rassen zijn vaak niet geschikt voor beginners vooral doordat zij sterk kunnen zijn.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 10:41

tinker vind ik nog niet eens zo heel goedkoop!
haflingers zijn wel erg goedkoop, daarom denk ik ook wel dat deze eerder gekocht zullen worden....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:05

Mijn paard zou een koudbloed zijn (halve Fjord), maar gezien zijn scherpe hoofd, ranke beentje en zijn showmomenten zou het ons niets verbazen als er toch ook iets van warmbloed in zou zitten ;) . Maar zijn karakter neigt naar een koudbloed (enorm sterk, vol eigen initiatief, uitgekookt, sober, koel). Kinderpaard? Nee, ik zeg zeer zeker van niet. Hij is veel te sterk en te slim voor het gemiddelde kind namelijk. Natuurlijk heb je uitzonderingen, hoor, maar ik raad het elke ouder af zo'n paard als de mijne voor hun kind te kopen. Hij pikt ook geen onduidelijk gedrag namelijk, dan krijg je geheid vette problemen :D en loopt hij zo over je heen en met je weg. Als ik iets van mijn paard heb geleerd, is het wel dat ik duidelijk, heel duidelijk moet zijn. En daarbij bedoel ik geen gebruik van geweld ofzo (ik sla zeer, zeer weinig), maar gewoon duidelijke lichaamstaal, duidelijke regels en heel veel liefde. :)

Toch denk ik dat de ene koudbloed de andere niet is, net als de ene warmbloed/volbloed, de andere niet is. Natuurlijk zijn er bepaalde kenmerken, maar ze zijn allemaal ook weer uniek en eigen in hun karakter.

Overigens had ik als kind ook voornamelijk te maken met New Forests (al hoewel ik ook op Shets, Haflingers e.d. veel gereden heb). Maar die NF's waren een stuk makkelijker te hanteren, dan mijn kruising Fjord. :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:41

siskeh schreef:
tinker vind ik nog niet eens zo heel goedkoop!
haflingers zijn wel erg goedkoop, daarom denk ik ook wel dat deze eerder gekocht zullen worden....

Inderdaad, probeer maar eens een goede tinker voor minder dan 4000 euro te vinden.
Bij stoeterijen betaal je al makkelijk 5000 voor een mooie ruin, laat staan voor een goede fokmerrie.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:05

ik denk dat tinkers ook meer een hype is van de laatse tijd.
Voordat ik mijn eigen tinker had , had ik ze nog nooit gezien , pas de laatste jaren zie je dat er veel meer vraag is naar tinkers. Juist omdat ze verkocht worden als de brave allround paardjes die nooit iets verkeerd doen ( dan mogen ze de mijne wel eens komen ontmoeten :) )
Er is veel vraag naar dus de prijzen liggen hoog.

Ik denk dat je bij ieder paard stevig in je schoenen moet staan , denk namelijk niet dat ondeugd rasgebonden is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:08

Mijn eerste paard is ook een koudbloed. En dat terwijl ik al jaren warmbloeden heb gereden.
Waarom zou een eerste paard geen koudbloed kunnen zijn?

Als een ruiter capabel genoeg is en weet waar hij/zij aan begint moet het niet uitmaken wat voor ras je neemt. Dan kies je wat bij je past.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:11

Ik vind zelf dat koudbloeden fijne paarden zijn om mee te beginnen. Ja, ze kunnen eigenwijs zijn.
Maar ik vind het wel meestal (er zijn natuurlijk uitzonderingen) rustige paarden, en niks is vervelender voor een beginner als een heet paard.
Mijn eerste pony was ook een welsh cob (heel erg nuchter, maar toch wel sterk) Dus past wel een beetje bij je beschrijving, en dat was het echte het perfecte eerste paardje.
Ik denk dat je als beginnende paardeneigenaar het beste kan beginnen met een wat oudere koudbloed, die al wat meer ervaring heeft. Mijn 2e pony is een NRPS (ook voor de wedstrijden enz.)
Hij heeft al veel meer pit, het is ook een vreselijk eerlijk en betrouwbaar paard. Maar ik ben blij dat ik enige ervaring heb met paarden.

Ondeugd is gewoon of je overwicht heb of niet, en dominantie is niet rasgebonden. Een warmbloed kan evengoed met je aan de haal gaan als een koudbloed. MAar ik denk persoonlijk dat een koudbloed een wat rustiger en constanter karakter heeft dan bijv. een NRPS.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:59

Dat denk ik ook.
Hier op stal staat van alles.
Als er dan een voetganger met paraplu voorbij komt dan draven de kwpners met de staart op rond en snuiven er ook nog eens bij.
De hafjes en tinkers rennen soms een rondje mee, want ja rennen is leuk en dat doen die andere ook.
Maar ze kijken helemaal niet echt naar de plu.
En staan ook al lang weer te grazen waneer de kwpners nog in een hoek het klein geworden stipje na gluren of het echt niet terug komt. :D

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 15:19

Ik denk dat het voor iedereen verschillend is of je nou een koud of een warmbloed uitzoekt voor een eeste paardje!
het ligt er ook maar net aan hoevel ervaring je hebt als je bijna geen ervaring hebt zou ik zoiezo al niet overwegen om een paard te kopen.
Ik ben van plan zelf ook een paard te kopen mijn voorkeuren liggen wel bij koudbloeden. een fjord of haflinger. Maar ook daar zit een heel groot verschil in! Fjorden kunnen net zo fel zijn als een arabiertje of nerveus. En andere zijn weer heel lief. Ik verzorg een fjord en een haflinger die allebij zoo ontiegelijk verschillen van karakter! de 'één trippelt heel de tijd op buitenrit en de andere keer weer heel braaf en de ander die luistert naar alles wat je van hem vraagt kijkt ook nergens van op! kortom als ik mijn eerste paardje uit kies kijk ik eerder naar het karakter dan naar of het een warm of koud bloed is!

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 21:17

Dit is discriminatie ;)

Koudbloedpaarden kun je niet met z'n allen over 1 kam scheren. Je kunt niet zeggen dat alle haflingers en tinkers enz. geen geschikte beginnerspaarden zijn, net zo min als je kunt zeggen dat ze dat met z'n allen wel zijn.

Ik ben het dus met de TS eens in de zin dat je niet kunt zeggen "Goh ik als beginner koop een koudbloed, want dat zijn zulke brave paarden." Alleen kun je ook niet zeggen "Ik koop een warmbloed want die zijn zo braaf."

Het is al eerder gezegd, maar een paard is inderdaad een individu, net zozeer als jij en ik. Ik heb een fjord vezorgd die stronteigenwijs was en als de dood voor tractors en ik heb een warmbloedpaard vezorgd waar ik rustig zonder zadel mee naar buiten kon. Maar ik heb ook een klein welshje verzorgd die er bij iedere kans die ze zag tussenuit kneep om eens flink te gaan crossen en die zich minstens net zo sterk maakte als een stevig paard van een halve meter groter. Ook heb ik trekpaarden en tinkers gezien die 's avonds tijdens bijv. sint Maartensfeesten rustig tussen een drukke menigte die gillend met fakkels rondrende doorstapte om vervolgens halt te houden naast een gigantisch kampvuur waar ik zelf liever niet eens in de buurt kwam.

Zo, dat is een heel verhaal geworden, maar het komt erop neer dat je ieder paard dus individueel moet beoordelen en niet als groep. Je vindt het zelf ook niet gepast als ik de negatieve kanten van iemand uit jouw verre familie opnoem alsof het jouw eigen gebreken zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 00:28

Een koudbloed schrikt evengoed als een warmbloed, alleen herstellen ze zich vaak sneller. Mijn kwpn schrikt en is vertrokken, terwijl mijn tinker een pas op zij doet en natrilt.
Het zijn zeker geen sulletjes en ze zijn loeisterk en als je geen grenzen aangeeft, gaan ze net zo goed met je aan de haal als warmbloeden.
Mijn tinker is degene die de kwpn' ers in de wei er uitracet en complete boksessies weergeeft en een heleboel arrogantie ten toon kan spreiden. Aan de andere kant laat hij rustig een eczeemdeken over zijn hoofd trekken, terwijl hij nog nooit iets met zadels en dekens te maken heeft gehad en loopt hij me overal achterna :D

Ook haflingers kunnen heet zijn, de hengst waar ik op reed was gek! Ben er enkele malen heel fout afgestuiterd. Er op gaan zitten was al een kunst, gelijk omhoog en dan was zijn bokt knop gelijk ingedrukt. Ik kwam er altijd met een knalrood hoofd weer af, toch was hij best te rijden en kon je er ook een leuk parcourtje mee springen, maar als beginnerspaard was hij zeker niet geschikt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-09 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 00:30

friesiszwart schreef:
Een tinker, haflinger en fjord etc. zijn meestal goedkopere paarden dit is ook een van de redenen dat beginners meestal dit type paard kiezen.
En inderdaad deze rassen zijn vaak niet geschikt voor beginners vooral doordat zij sterk kunnen zijn.

Friese veulens zijn op MP vaak weer voor een prikkie te koop, goedkoper nog dan tinkerveulens.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:44

Ik snap je post over het algemeen wel. Het ligt ook een beetje aan het paard zelf.
Zelf ben ik ook begonnen met een haflinger en heb er bijna geen problemen mee gehad terwijl anderen dat juist wel hadden. Scheelt dat ik al een hele goede band met het paardje had voordat ik haar kocht.

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:50

Ik denk dat het helemaal ligt aan het karakter en de opvoeding van het paard en het karakter en de ervaring van de ruiter of het wel of niet goed gaat. Ik ben er sowieso op tegen dat mensen met te veel geld zomaar een pony kopen voor hun 8-jarige dochter die net een jaartje rijdt. Of dat dan een koudbloed of een warmbloed is, maakt denk ik niet veel uit. Het gaat echt om het karakter. Sommige koudbloeden zijn ontzettend lief en bomproof, zetten geen stap verkeerd en zullen dus wel geschikt zijn als beginnerspaard. Sommige koudbloeden zullen lekker hun eigen gang gaan en niet geschikt zijn als beginnerspaard. Met een warmbloed is dat net zo, het ene paard is daar wel geschikt voor en het andere niet.

Er moet gewoon beter nagedacht worden over de aanschaf van een paard denk ik. Tegenwoordig kopen mensen zo snel een paard, ook als ze weinig ervaring hebben. Er moet van tevoren goed uitgezocht worden of de ruiter al wel toe is aan een eigen paard. Zo ja: welk type paard het beste bij de ruiter past en wat voor leefwijze (stalling, voer, arbeid e.d.) geschikt is voor dat type paard. Verder is goede begeleiding natuurlijk ook belangrijk.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:54

ik ben ook begonnen met een super eigenwijze en vervelende fjord.. en wat heb ik er van geleerd?........... rijden .. er is geen betere manier om te leren rijden dan op een super vervelend paard.

en wat ik er uit eindelijk van heb geleerd.. ik ben niet bang .. voor geen enkel paard ik weet wat er kan gebeuren. en voel de paarden nu ook veel beter aan.

je kan dus zeggen dat het een slechte keus is als eertste paard. ik heb er alleen maar van geleerd, en ga nu ook lekker veder met mn fjordjes :)

zou noooit meer wat anders willen !

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 14:05

mijn eerste eigenste pony was een kruising arabier x new forrest........
liep meer op 2 benen dan op 4 en was super gevoelig.
toch ben ik blij dat ik met haar ben begonnen,het ging goed omdat ik toen geen angst had.
voor mij de juiste keus maar ik zou dit zeker een beginner niet aanraden.
inmiddels heb ik een superbrave! tinker [o.a]
alleen.....hij is sterk en weet dat ook.
beide rassen hebben zijn voor en nadelen om mee te beginnen,afhankelijk van de ruiter. ;)
het is niet zo zwart/wit.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:21

Mijn eerste paard was ook een koudbloed (fjord).

Ik heb er nooit moeite mee gehad, terwijl die van mij super eigenwijs is en echt doet waar ze zin in heeft. Maar als je gewoon een grens trekt waar ze niet overheen mag dan heb je geen problemen. Die van mij weet precies hoe ver ze kan gaan en ze zal ook echt niet over die grens gaan bij mij. Als ik er iemand anders op zet, loopt ze overal doorheen :+. Ik vind het heerlijke paarden. Super cool maar lekker eigenwijs. :)

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:25

mijn eerste echt pony was een haflinger. die had idd heel veel leuke grapjes enzo. maar kon toen zelf al aardig rijden. dus heb nergens last van gehad. heb trouwens wel heel veel verkeerde dingen aangeleerd. maarja.
verder vind ik het ideale kinderpony`s..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:27

imo draait het meer om goede en veel begeiding... met alle rassen!

Voordeel van een koudbloed ("de brave") is dat ze idd eigenwijs zijn en zich daardoor ook niet snel onzeker zullen voelen door de onkundige ruiter.
Mijn ervaring met warmbloeden is dat zij meer last hebben van een onduidelijke "leider".