paardje gekocht en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:55

Super dat het goed ging! +:)+ Wel aan het werk houden he, de komende tijd ;)

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:57

Goed zo! Jullie komen er wel, en de galop komt vanzelf als je er aan toe bent ;)

justdiesel

Re: paardje gekocht en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 21:43

welja dat komt vanzelf....
je kent mij wel een beetje he sparretje....hahahhaha
hoewel ik destijds niet zo heel vlug bang was....

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 23:11

ach joh, ik was 'vroeguh' al geen dappere dodo, en dat is alleen maar erger geworden :=
Maar ook met mij is het goedgekomen, dus lukt het jou helemaal :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 19:53

ik herinner me toch best gewaagde actie's van ons hoor :D
tjemig joh als je nu achteraf kijkt wat we allemaal uitspookte dan was het toch eigenlijk soms levensgevaarlijk...... :j

adamskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 00:06

Hoi..

ik heb zins een half jaar ook een halflinger. van 10.
het ging eerst goed.
de 3e keer begon ze bij mij ook te bokken.
ik heb haar duidelijk gemaakt dat ik het daar niet mee eens was.
hehe... dat hadden we samen mooi opgelost.
toen kwam het volgende.
ze wil de NIET LINKSf slaan.
als ik haar een keer een tik gaf. sprong ze met 4 benen de lucht in
of ze ging bokken en steigeren.

met heel veel geduld en het negeren is het klaar.

ik denk ook dat het uitproberen is
in het begin heb ik haar ook gelongeerd voor het rijden.
nu doe ik dat al lang niet meer.

En ja stappen aan de hand is een goede oefening om te leren vertrouwen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:56

adamskie schreef:
Hoi..

ik heb zins een half jaar ook een halflinger. van 10.
het ging eerst goed.
de 3e keer begon ze bij mij ook te bokken.
ik heb haar duidelijk gemaakt dat ik het daar niet mee eens was.
hehe... dat hadden we samen mooi opgelost.
toen kwam het volgende.
ze wil de NIET LINKSf slaan.
als ik haar een keer een tik gaf. sprong ze met 4 benen de lucht in
of ze ging bokken en steigeren.

met heel veel geduld en het negeren is het klaar.

ik denk ook dat het uitproberen is
in het begin heb ik haar ook gelongeerd voor het rijden.
nu doe ik dat al lang niet meer.

En ja stappen aan de hand is een goede oefening om te leren vertrouwen.

Ik denk dat goed les een betere optie was geweest ipv geduld en negeren...
Het paard neemt de ruimte die jij hem geeft, dus als hij niet linksaf wil slaan dan begrens je hem niet genoeg en/of is het tempo niet in orde (te hard of te zacht) Een tik is in zo'n geval geen goede oplossing, omdat de fout niet bij het paard ligt.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:10

Heb 7 weken geleden mijn eerste paardje gekregen, en dat is ook zo'n tester! Ik heb ook niet zo veel lef, dus heb ik er een prof bij gehaald :) Nu is mijn paard nog wel maar net 5 geworden, en nog maar sinds 9 maanden ruin. En sinds hij gelongeerd wordt, is hij veeeel kalmer. Maar in het begin testte hij ook volop. Gewoon consequent zijn, en op de juiste moment op de juiste manier aanpakken.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:46

maandag zeg je,
je pony moet nog een band opbouwen, het is ook allemaal nieuw voor hem/haar.ik durfde mijn pony eerst nog nieteens op te zadelen. ze werd de hele tijd hele maal gek. maar nu gaat het prima

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 10:55

Denk dat ze moet wennen aan de nieuwe situatie, dat alles nieuw is en dat ze jouw ook uitprobeert.
Ga iid lekker wandelen, een band opbouwen en lekker longeren. Na een week of 2 in een priveles gewoon nog eens opstappen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 18:28

ik heb vandaag een buitenrit met haar gemaakt, ging de eerste helft hartstikke lekker, de tweede helft begon ze meer en meer te dribbelen, ze wou gaan draven maar dat tempo van de draf lag dan wel hoog.
ik nam haar elke keer terug maar merkte wel dat het met een ophouding alleen niet ging, ik moest echt even trekken.
ik durfde haar niet haar gang te laten gaan omdat ik bang was dat als ze steeds harder ging ze aan de kletter zou gaan.....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:35

Tweede helft hebben heel veel paarden last van op buitenrit, dan gaan ze weer richting huis ;)
Galop oefenen bij het heengaan dus, en terugweg rust creeren.
Niet laten gaan, daar los je niks mee op.

lissaagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:44

eerst een paar dagen er mee wandelen om het paardje te laten wennen.
dat die op een andere stal staat met een nieuwe eigenaar.
na een weekje voorzichtig erop gaan.. :(:)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 18:50

IKbenEllen schreef:
Tweede helft hebben heel veel paarden last van op buitenrit, dan gaan ze weer richting huis ;)
Galop oefenen bij het heengaan dus, en terugweg rust creeren.
Niet laten gaan, daar los je niks mee op.

ik heb zowiezo nog geen galop gedaan, daar voel ik me nog niet zeker genoeg voor, de terugweg was een andere weg als de heenweg en ze kent nog geen enkele weg daar :D
zou ze het zelf dan voelen ofzo?
moet ook wel zeggen dat de heenweg rustiger was wat verkeer betreft, misschien dat ze daardoor nerveuzer was....
ik vind het heerlijk om gewoon wat rond te stappen en af en toe een drafje, ik heb toen we weer terug op stal waren haar even losgegooid in de bak en haar lekker laten rennen.
had ik natuurlijk ook beter andersom gedaan :P

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:00

Hé Meis,

lekker joh, zo'n buitenritje! Ik heb mijn 'kasteel' nu een jaar en ben nog steeds niet met hem de polder in geweest :=
In de buitenbaan is hij al zo'n bom, dat ik de asfaltweg nog niet opdurf met hem, ik weet het scheiterd en ik zou het gewoon moeten doen maar ja. Je bent al een heel eind met je meisje, dit komt ook wel weer goed.
Ik heb wel eens het idee dat ze inderdaad weten welke kant op huis is, maar of dat echt zo is weet ik natuurlijk ook niet. En misschien is het slim om haar volgende keer eerst wat moe te maken voordat je naar buiten gaat, of denk je dat dat niet nodig is?

Hoe was het op de terugweg met dazen? Bij ons is een tijdje terug een superbraaf paard in volle galop terug gekomen omdat hij helemaal gek werd van de dazen, dus dat zou ook nog kunnen dat ze daar last van had.

We willen binnenkort wel foto's van je kanjer zien hoor!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:24

Ik heb Jana vanaf november 2008 en met proefrijden enzovoort was ze hartstikke lief, ondanks dat er al 2 jaar niet op was gereden (iemand had haar wel even voorgereden voordat ik erop stapte). uiteindelijk besloten om haar te kopen, klinisch helemaal goed gekeurd enzovoort en de volgende dag toen ze op stal stond (we hadden haar 's avonds opgehaald en waren om 22.00 uur op stal met haar) haar lekker geknuffeld en gepoetst, toen even gefreestyled (om haar aan mij te laten wennen) en daarna zelf in de wei gezet, dit ging heel goed ondanks dat ze erg onrustig was. haar dag 2 onder supervisie van instructrice gereden en dat ging ronduit slecht, instructrice erop om te proberen en zij zei tegen mij: ga eerst maar eens een weekje rustig aan doen, lekker freestylen, poetsen, tutten en werken aan jullie band samen...en als je erop stapt, eerst freestylen of eventueel longeren...en sindsdien gaat het super...ik rij nu gewoon lekker zonder longeren of freestylen en doe alles met haar...

maar ik zie al dat het bij jullie al beter gaat dus ik wens je veel succes...

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-09 20:13

ja het gaat inderdaad wel wat beter, maar ik merk dat ik als ik in de bak wil rijden ik toch wel les nodig heb hoor...

sparretje, ja idd!
ze werd wel gek van de dazen, ik heb een receppie gekregen tegen dazen en dat ga ik de volgende keer eerst eens opspuiten voor ik naar buiten ga.
misschien was het dat wel....
en ik zou heel graag foto's plaatsen maar het lukt mij niet..... ;(

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 00:52

justdiesel schreef:
zou ze het zelf dan voelen ofzo?

Ja :D

justdiesel schreef:
en ik zou heel graag foto's plaatsen maar het lukt mij niet..... ;(

Accountje aanmaken bij MijnAlbum, stelt niets voor ;)
Als je het 1x gedaan hebt snap je niet dat het je zo moeilijk leek vooraf :D
Als het niet lukt stuur me maar een PB, dan loods ik je er wel door ;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 10:06

ik ga eens kijken bij mijnalbum dan

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:15

Ik lees al dat het beter gaat, mooi!

Wij hebben ook net een nieuw paard; een KWPN van 1.63M en net 5 jaar oud. Hij is er sinds dinsdag.
Het was voor allebei wennen; hij kreeg een nieuw huisje en wij zijn geen KWPN'ers gewent. We komen namelijk uit de haffies, een heel ander soort ras. We hebben nog niks met hem gedaan, alleen maar geborsteld en in de wei gewandelt. Ik wil eerst dat ie zic thuis voelt. Hij doet het al erg goed en als het niet meer zo heet is, spannen we hem in (wij mennen). Hij moet ook wennen aan Kelsey, die pony die er al is. En dat geld ook voor Kelsey, die moet ook wennen. Het belangrijkste is wel dat je zeker in het begin erg consequent bent. Als Zorro bijvoorbeeld met mijn haar begint te spelen, jaag in hem weg. Je weet het nooit of ze bijten een keer. Ze moeten wel je grenzen leren kennen. En Zorro heeft ze nu ook door, hij is hartstikke braaf.

Veel succes met je haf!! :)

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:28

Zo, ik heb alweer een heleboel bijgeleerd van dit topic :D Als alles goed gaat, is 'mijn' paardje binnen een kleine 3 maandjes hier bij mij. Ik weet van mezelf dat ik soms ook nog onzeker ben (rijd momenteel enkel op manegepaarden) en ik kijk er dan ook enorm naar uit om een band met m'n eigen paard op te bouwen. Soms slaat de paniek toe en denk ik: wat als ... Maar dan neem ik 'ns een kijkje op bokt en is alles weer inorde :o

LoveFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:02

Niet bang zijn als je op je pony zit en ik zal les nemen, maar volgens mij gaat het nu een stuk beter :D

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:14

Hier ook een nieuwe eigenaar, heb paard nu 3 weken. Gekocht omdat ze juiste grootte was, leeftijd en braaf en lief. Wel voorwaarts met rijden, maar ze werd ginder maar één keer om de twee weken gereden dus wel begrijpbaar waar die speed van kwam...

Wegens omstandigheden (nog steeds geen passend zadel gevonden...) niet meer kunnen rijden sinds de proefrit 4 weken geleden... Met een beetje geluk heb ik volgende week een zadel.

Zit nu wel met een redelijk ei om erop te kruipen na 5 weken niet rijden... Iemand tips?

We hebben wel gefreestyled en wat gaan wandelen en grazen aan de hand en ze is best braaf. Maar 5 weken zonder ruiter is wel erg lang... (Niet te vergeten dat ik ook een enorme pessimist ben, dus ik verwacht natuurlijk het ergste).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:50

Och dat hoeft helemaal geen probleem te zijn hoor. Mijn oude merrie heeft daar nooit een probleem van gemaakt, na een blessure van een half jaar ben ik daar zo weer opgestapt. Ze is nu dan wel met pensioen, maar 2x per jaar komen er kleine kindjes op stappen, die zet ik er gewoon op, die geeft geen kik.
Het is niet dat je ze opnieuw zadelmak moet maken hoor ;)
Bij mijn jonge (hete!) paard is het ook niet zo'n probleem hoor, maar 5 weken rust heb ik nog niet geprobeerd :D

Even longeren vooraf, met zadel op, laat alles maar lekker klapperen (beugels). En als je het ECHT eng vindt vragen of iemand anders er eerst even op wil. ;)

Davlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:05

Hey dankjewel! Dus ik doe weer aan paniekvoetbal denk je? :o