pony met S brandmerk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

simone94

Re: pony met S brandmerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 19:02

heel bedankt
ik denk wel dat ik iets met die informatie kan :P

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:34

Geen tattoeage aan de binnenkant van de onderlip??

francisotten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:41

Als ik deze fotos bekijk gaat het om een echte dartmoor.
Ze loopt toevallig achter niet in een hanentred? Want dan ken ik haar.

Naar mijn idee is ze id gebrandmerkt.
De dartmoors die met en zonder het stamboek naar nederland zijn gehaald, waren en zijn niet op deze manier gemerkt en hadden ook niks in de oren. Dit waren ponys waarvan de afstammeling "van bekend was". Al werden er soms vraagtekens gezet, als je kijkt hoe sommige gebouwd waren. Er zijn niet ontzettend veel ponys geimporteerd, aangezien dit best wel een dure aangelegenheid is. En dan wil je ook enkel zuivere dartmoors.

Dit lijkt verdacht veel op een zuivere dartmoor. ZIe alleen al die kleine oortjes. Het is geen dartmoorbrandteken, want dit is een D met een kroontje. En in Duitsland merken ze nog, maar dat is een soort van blad.

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:12

mijn bwp heeft ook geen papieren maar wel brandmerk dus ja je kan meetsal wel afleiden welk brandmerk voor wat staat maar ik denkdat de S slacht betekent ik heb het ooit gelezen.

simone94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 19:56

nee ze heeft geen tattoage op de binnen kant van de lip

simone94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 20:01

ik zal eens kijken of ze zo loopt heb ik eigelijk nooi op gelet maar de S is niet van slacht dat weet das was dacht ik een A.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:37

Bij onder andere (oude) Friese paarden staat toch wel eens FS in de hals? Ster oid.

De verklaring van Divine klinkt trouwens heel logisch!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 21:44

Ik vind haar veel op een Dartmoor lijken, zelf loopt er hier een Dartmoorkruising - ik zal even een foto van je opzoeken, dat zie je ook flink in het koppie vind ik... klik hier voor 'n foto wel in wintervacht, maar toch die typische kleine oortjes & snuitje. :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 22:14

Het lijkt op een dartmoor idd maar het kan geen zuivere zijn want die hebben een d met een kroontje brandmerk. Wel heb je daar de halfwilde ponies zoals iemand op de vorige pagina zo mooi uitlegde.
Het lijkt me alleen wel heel vreemd als één van die ponies geexporteerd is. Ik zou niet weten waarom ze dat zouden doen.

Het kan naturlijk ook toeval zijn dat ze op een dartmoor lijkt en een soort kruising welsh-ijslander-shetlander-en nog wat zijn, die gewoon ordinair in NL door iemand met een handgemaakt ijzer gebrandmerkt is. Waarom zou ik ook niet weten maar je hebt gekken rondlopen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:01

De pony kan met een ander groepje pony's geïmporteerd zijn. De reden daarvoor? Geen idee, misschien omdat ie perfect in een groepje pastte, de laatste was die over bleef, 'emotionele reden' of iets dergelijks. Zoals FrancisOtten aangeeft: een pony importeren is omslachtig/duur.

simone94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 00:05

de oren van mijn pony lijken extra klein om dat er volgens mij er wat af geknipt is want dat lijkt wel als je het van dicht bij bekijkt.

franciskors

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 15:31

Ik vind alle conclussies zo leuk om hier te lezen.
Onze dartmoorstal bestaat ruim 28 jaar. Een paar honderd (en dit is niet overdreven) dartmoors zijn hier ondertussen gepasseerd.
Dit brandmerk komt niet bij ons stamboek voor.
Ook is een brandmerk van een stamboek herkenbaar, en dit is enkel, een kronkel.
Inderdaad is het dartmoorbrandmerk een kroon met een D. Zie maar de eerste pagina van onze site van het stamboek, http://www.dartmoorstamboek.nl/
Maar in Duitsland word er een soort van eikenblad opgebrand, dus er zit een verschil in per land.. Branden gebeurt in Nederland al een aantal jaren niet meer. Dit gebeurde op de hals. In duitsland op de bil en daar branden ze nog.

Ook is dit een heel groot brandmerk. Ik heb ook navraag gedaan. En ga er maar gewoon van uit dat deze pony aan de slacht is aangeboden.
Wij hebben in het verleden meerdere ponys de handel ingedaan. En dit gaat niet om heel veel ponys, maar wel ponys waar een maar... aan zat. En dit lijkt mij een van deze ponys. Als ik het dan goed heb is dit marijke. Ik heb helaas alle papieren van deze ponys, want ze gingen weg zonder papier, aan het stamboek retour gedaan. Door middel van DNA, kun je achterhalen wie de vader is van jouw pony.
Jouw pony lijkt echt zuiver. Ze hebben stompe kleine oortjes. Op de fotos kan ik echter niet zien of er stukken van af zijn. Misschien kun je dat proberen vast te leggen.
Als dit wel Marijke is, dan was het een hele moeilijke pony in de omgang. Ze had ook aan beide achterbenen een zgn hanentret.
Die had ze vooral als ze na een tijdje op stal gestaan te hebben. Aan het halster was ze moeilijk handteerbaar.

De ponys uit Engeland die bij ons op stal hebben gestaan, kwamen uit verschillende reservaten en stallen. Bijv Devon en Sherberton. Maar dit brandmerk ben ik nog nooit tegen gekomen.

Ik denk helaas voor jou, dat je moeilijk kunt achterhalen waar ze wegkomt. Of je moet de hele rits achteruit weer kunnen volgen. Beginnende bij de verkoper waar jij hem van gekocht hebt. Zoals ik al zei is een dna onderzoek dmv manen trekken ook een optie.

Maar ook moet jij je afvragen wat de meerwaarde is om dit alles te weten? Het plezier wat jij nu hebt met jouw pony telt. En vaak hebben dieren als deze al zoveel ellende gekend, dat je je moet afvragen of je dat allemaal wilt weten. Want er word in het algemeen door de boertjes die handelen in ponys niet heel netjes mee omgegaan, die willen enkel centen vangen.....

Succes en een knuffel voor je mooie pony,
Francis

simone94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 16:58

het klopt wel wat je zegt
ze is best moeilijk in de omgang je kan haar moeilijk aan raken ze schrikt overal van het is al wel een heel stuk beter als in het begin toen ik um pas had heb ik allen maar geborsteld geborsteld en geborsteld tot dat ik haar gewoon kon aan raken op haar rug en haar hoofd enz. nu kan ik allen nog maar haar achter poten heel moeilijk aan raken

groetjes

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:00

Sassieja schreef:
S brandmerk is van het Shetlandponystamboek.
Mijn Shetlander heeft er namelijk ook eentje, maar dan wel in zijn hals, re. zijde.

Kun je er geen foto van maken?

Klopt, had de mijne ook :Y)

simone94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-09 17:01

foto's staan op pagina 2 :P

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 17:13

heb je ook foto's van haar oren?

simone94