snap er niks meer van mensen van de jury

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 11:56

Dat vind ik dus ook, ik sluit een 5 niet uit, maar verwacht niet dat je deze vaak kwijt kunt.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:42

Tja, ik kan niet anders zeggen als dat ik het ook terecht vind... Ik heb dit probleem overigens ook gehad, toen ik net met wedstrijden begon sprong mijn merrie door spanning nog weleens verkeerd aan. Ik heb dit altijd snel en netjes hersteld, toch kreeg ik altijd een dikke onvoldoende. En terecht, ik doe niet het gevraagde...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 11:05

@ts
Misschien zou je er ook zo naar kunnen kijken:
Als iemand in jouw ring wel netjes tussen de gevraagde letters in de gevraagde galop aanspringt en een 6 krijgt.
Dan zou het niet eerlijk zijn als jij tussen de gevraagde letters contra aanspringt en daarna een paar passen later hersteld en ook een 6 krijgt.
In mijn ogen heeft de eerste combinatie terecht een 6 gekregen en jij een 6-2= 4.

Neemt niet weg dat je gewoon weer lekker proeven moet gaan rijden voor je eigen ervaring en die van je paard. Je leert er veel van en je paard ook. Dan komt die eerste winstpunt vanzelf.
Succes

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:44

TolineS schreef:
nou,mijn vorige paard sprong ook wel eens verkeerd aan en daar heb ik nooit een onvoldoende voor gehad voor zover ik me kan herinneren ... vind het wel erg streng hoor, kom op meiden, als je toch meteen hersteld , en het ook netjes doet.. HEt is de B hoor..Ik blijf erbij dat als je het hele figuur dom doorrrijd in de verkeerde galop dan is het absoluut terecht, maar bij meteen herstel????
Tja.... Het is idd een jury sport, ik sprak zaterdag een jurylid die ik ken over de kwestie en die zei dus dat het idd op de manier zoals ik meteen herstelde gewoon voldoende waardig was...Ook zij zei , het is de B...

Dan mag dat jurylid wel terug naar de opleiding, want een verkeerde galop belonen met een 6 slaat nergens op, ongeacht het wel of niet herstellen.
Een verkeerde galop die hersteld wordt kan meegenomen worden in het cijfer over rijvaardigheid. Voor de duidelijkheid: het herstellen van de verkeerde galop kan beloond worden bij rijvaardigheid. De verkeerde galop blijft gewoon een 4, ook in de B.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:12

Ook in de B moet je gewoon je paard goed onder controle hebben, in de goede galop aanspringen is daarvan al een eerste kennis.
Daarom vind ik je onvoldoende dan ook eigenlijk wel terecht, een 6 had je toch ook niet kunnen verwachten het is immers fout in de oevening. ;)
Daarbij vind ik een 3 wel erg overdreven laag.

Frantic

Re: snap er niks meer van mensen van de jury

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:14

Toch toont zo'n frustratie van TS aan hoever ruiters en juryleden nog steeds van elkaar afstaan.

Eigenlijk zou iedere ruiter wat vaker moeten oefenen onder begeleiding van een erkende jury om het wedstrijdrijden en de punten te gaan snappen.
Te vaak gaan ze ervan uit dat ze persoonlijk worden beoordeeld en dat de jury "dus" wel rekening houdt met hun beperkingen....( ik rij toch pas B of ja maar, paard is maar net 3 of hallooo, dit is een haflinger hoor!)

TS stelt hier ook weer: ik rij B dus dat aanspringen bestraf je maar als we M zijn.... Vorige week had mijn dochter ook een 4 voor aanspringen in de verkeerde galop in de M2.... gewoon omdat ze direct en zonder spanning of verlies van aanleuning dit herstelde voordat ze van de h-f lijn afwaren. Als TS zelf in de M komt gaat ze dit "onrecht" zeker snappen, maar nu w.s. nog niet.

Dus beste beginners, vraag gewoon aan je club of er geen jurylessen kinnen komen voor beginnende starters! Dat voorkomt een heleboel frustratie en onbegrip!

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:26

Ik heb niet alles gelezen... Maar ik vind de TS een beetje onredelijk.

Voorbeeld...

Je moet aangalopperen in de rechter galop en daarna E-B-E grote volte.

Situatie 1; Je paard springt verkeerd aan, je corrigeerd niet, pas halverwege de volte een ook slordig. --> Twee onvoldoendes, is heel redelijk omdat je twee oefeningen niet goed uitvoerd. Je springt niet goed in galop aan en je rijdt de volte in een andere 'gang' dan gevraagd.

Situatie 2; Je paard springt verkeerd aan, je corrigeert hem netjes voor je de volte instuurt --> een onvoldoende en een voldoende. Je deed met het aangalopperen niet wat gevraagd werd, dus een onvoldoende. Maar omdat je netjes herstelde en dus netjes de volgende oefening in rijdt, krijg je een voldoende voor de volte.

Lijkt me allemaal niet meer dan eerlijk. Een B klaar paard moet gewoon in de goede galop aan kunnen springen. Kan ie dat niet? Dan weet je dat van hem, en moet je jezelf afrekenen dat je het hem niet geleerd hebt nog of dat je mss een verkeerde hulp hebt gegeven of hem niet netjes voorbereid hebt op het gevraagde.
Ik vind dat de jury hierbij volledig in zn recht staat door de TS een onvoldoende te geven voor de fout die ze heeft gemaakt.

Had de jury hiervoor een voldoende gegeven, zonder -2 of een aanmerking was het in mijn ogen een niet capabele jury geweest.
En hoe de TS reageerd, is in mijn ogen onterecht tegen over de jury. Er zijn juryleden die wel voldoende punten bij fouten, maar ja... Daarom rijden er ook zoveel L ruiters die het niveau nog niet onder de knie hebben.

En als je niet met een jurysport om kunt gaan... Moet je wat anders kiezen.
Laatst bijgewerkt door Women op 09-08-09 08:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:30

Daarbij... Staat de leeftijd van een paard op je startkaart?? Volgens mij niet. En mocht dat wel zo zijn... Ik heb nog nooit een jury horen beoordelen op de leeftijd van een paard, wel op uitstraling, maar dat even achterwege gelaten.
En eigenlijk vind ik het een tekort koming van de ruiter als die argumenten gebruikt als 'ja maar mijn paard is pas 3' of 'ja maar mijn paard is een haflinger/ shire/ lelijke kleur/ net ziek geweest etc etc'

Voor jezelf mag je dat als excuus gebruiken ja... Ik verwacht van mijn 3 jarigen minder als van mijn 6 jarigen. Ze moeten allemaal concours klaar zijn, maar een 6 jarige in de B mag je meer van verwachten als een 3 jarige. Maar dat is voor jezelf, daar staat de jury volledig buiten. Hun zien gewoon een paard en ruiter die een combinatie moeten zijn en een proef met goed gevolg moeten doorlopen, niets meer en niets minder. Daar beoordelen ze ook op. Dat is hun werk op dat moment.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:35

Een 6 voor verkeerd aanspringen??
Dream on, we hebben het niet over een FNRS wedstrijd, maar over een KNHS. Met een eigen paard worden hogere eisen gesteld dan op een manegewedstrijd...

verkeerd aanspringen is een onvoldoende, hoe je het ook wend of keert.
Op fnrs wedstrijden kun je idd na corrigeren nog een 6 krijgen,maar met deze wedstrijden is het niveau een stuk lager en word er rekening mee gehouden dat de mensen maar eens per week op betreffende paard rijden.

Dus TS schop onder de kont, goed les nemen en zorgen dat je het aangaloperen beter onder de knie krijgt ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:36

Ik denk zelf dat het geen voldoende mag zijn. Maar weet wel dat aan het begin van de nieuwe proeven verteld is dat in zo'n geval iemand best nog op een 6 kon uitkomen. Als er gelijk en netjes gecorrigeerd werd, binnen de 2 letters waar het tussen gevraagd wordt.
(dat was op de introductie van de nieuwe proeven dat dat verteld werd! Apart dat juryleden nergens van weten)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:39

Needje schreef:
Ik denk zelf dat het geen voldoende mag zijn. Maar weet wel dat aan het begin van de nieuwe proeven verteld is dat in zo'n geval iemand best nog op een 6 kon uitkomen. Als er gelijk en netjes gecorrigeerd werd, binnen de 2 letters waar het tussen gevraagd wordt.
(dat was op de introductie van de nieuwe proeven dat dat verteld werd! Apart dat juryleden nergens van weten)

Een voldoende geven voor een grove fout??
Dalijk worden de knhs wedstrijden nog lager van niveau :=

Komop zeg, als je je winstpunten wilt verdienen dien je gewoon goed aan te springen.
En trouwens als die ene onvoldoende het geheel zo omlaag zou halen... dan moet de rest ook niet veel zijn geweest.

Als de rest vd proef goed is, kun je makkelijk tegen een onvoldoende opboksen ;)

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:41

Needje, dat klopt, wat je zegt. Bij de introductie van de nieuwe proeven is dat inderdaad aangegeven, daarom heb ik eerder in dit topic ook geschreven dat het een 6 zou kunnen zijn, niet hoger natuurlijk en meestal wel lager, maar het kan wel, is destijds het idee geweest van de proevencommissie. Women, een -2 kan sowieso niet indien een paard fout aanspringt, voordat je een jurylid capabel noemt of niet moet je wel eerst zelf weten hoe het zit. De leeftijd van het paard staat op elke coupon maar dat leek me eigenlijk een feit van algemene bekendheid bij ruiters/amazones en juryleden.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:48

Ik heb dat ook eens gehad.. paard sprong verkeerd aan ik nam hem terug en sprong goed aan.

Ik had een 4, maar er stond bij: Goed en netjes opgelost :) Dat vond ik toen wel leuk dat ik toch nog wat te horen kreeg dat ik het zo snel had opgelost.

Maar die 4 was alsnog terecht, paard sprong verkeerd aan en dat is gewoon een onvoldoende.

Als je bij B rechts moet en je gaat links en daarna toch snel rechts heb je toch ook een 4 en niet een 6 omdat je uiteindelijk toch de goede kant op ging?

JOS__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:17

Dat is toch logisch dat je een onvoldoende krijgt je maakt toch een fout door in de verkeerde galop aan te springen!
Ze kijken naar je eerste galop.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:41

Ik weet dat de mijne altijd verkeerd aanspringt.. doe erg mijn best daarom maar ik herstel hem ook vaak... idd vaak heb ik daar een 4 of 5 voor maar probeer dan wel mijn punten te pakken waar hij wel sterk op is... je proef bestaat niet alleen uit galop maar als je de rest netjes rijd dan kan je gewoon wp rijden hoor.

Als je dat niet heb gedaan dan schort er misschien nog wel meer aan... bedoel dit niet negatief maar als dat je enige onvoldoende is zou ik mezelf niet eens zo druk maken.

Freedom_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:44

Women schreef:
Ik heb niet alles gelezen... Maar ik vind de TS een beetje onredelijk.

Voorbeeld...

Je moet aangalopperen in de rechter galop en daarna E-B-E grote volte.

Situatie 1; Je paard springt verkeerd aan, je corrigeerd niet, pas halverwege de volte een ook slordig. --> Twee onvoldoendes, is heel redelijk omdat je twee oefeningen niet goed uitvoerd. Je springt niet goed in galop aan en je rijdt de volte in een andere 'gang' dan gevraagd.

Situatie 2; Je paard springt verkeerd aan, je corrigeert hem netjes voor je de volte instuurt --> een onvoldoende en een voldoende. Je deed met het aangalopperen niet wat gevraagd werd, dus een onvoldoende. Maar omdat je netjes herstelde en dus netjes de volgende oefening in rijdt, krijg je een voldoende voor de volte.

Lijkt me allemaal niet meer dan eerlijk. Een B klaar paard moet gewoon in de goede galop aan kunnen springen. Kan ie dat niet? Dan weet je dat van hem, en moet je jezelf afrekenen dat je het hem niet geleerd hebt nog of dat je mss een verkeerde hulp hebt gegeven of hem niet netjes voorbereid hebt op het gevraagde.
Ik vind dat de jury hierbij volledig in zn recht staat door de TS een onvoldoende te geven voor de fout die ze heeft gemaakt.

Had de jury hiervoor een voldoende gegeven, zonder -2 of een aanmerking was het in mijn ogen een niet capabele jury geweest.
En hoe de TS reageerd, is in mijn ogen onterecht tegen over de jury. Er zijn juryleden die wel voldoende punten bij fouten, maar ja... Daarom rijden er ook zoveel L ruiters die het niveau nog niet onder de knie hebben.

En als je niet met een jurysport om kunt gaan... Moet je wat anders kiezen.

Helemaal mee eens.

lvdbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:15

Mijn dochter kreeg een 2 voor verkeerd aanspringen op de volte in de B (Almelose Ruiterdagen); pony schrok van een trailer met een tekeergaand paard erin, pony draaide om de as, dus -2 omdat de volte niet goed gereden werd; het is jammer maar that's life. Uiteindelijk 172 punten.... Volgende concours 191 punten; ik maak me er niet meer zo druk om.... levende wezens en verschillende juryleden; soms zit het mee en soms zit het tegen.....