Wat vinden jullie een MINIMUM leeftijd om te beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loesje_FB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:55

Ik vind dat je met zeven jaar wel beginnen kan, jonger is wel erg jong. ( tenzij het alleen aan beetje op een paardje hobbelen is).

Charaz

Re: Wat vinden jullie een MINIMUM leeftijd om te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:57

Ik ben met 5 jaar begonnen (mocht niet eerder van mijn ouders) en heb altijd met veel plezier gereden.
Maar voor een manege zou ik 6 jaar zeggen, begrijpen ze het ea. net iets beter.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 17:58

Anne_GTI schreef:
Intensief lessen voor het achtste jaar heeft weinig zin aangezien de coördinatie over de ledematen nog niet is wat je nodig hebt om echt fijn te kunnen paardrijden. Rondhobbelen en lol met je knol zijn ze hier al mee begonnen toen ze nog niet konden lopen.... :=

De min leeftijd die manege's zouden moeten aanhouden voor groepslessen is imo ook 8 jaar.

offtopic: wat een ge-wel-dig onderschrift heb jij :D

Naath_Holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 13:08

Vroeger bij ons was het eerst 5 of 6. Dat weet ik niet meer. Later werd het acht, en nu is het dacht ik weer 5 of 6. Dan komen ze in een smurfenles en rijden ze maar 20 minuutjes ofzo.

Hinnikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:26

6/7 jaar :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:38

Vind het moeilijk om me aan een getal vast te houden omdat ik het verschil tussen sommige 6/7/8 jarige nogal groot vind. De manege's waar ik vroeger heb gereden hielden een minimum leeftijd van 8 jaar aan, dit vind ik een redelijke grens. Zijn de kinderen veel jonger denk ik dat bepaalde dingen toch moeilijker over te brengen zijn en het minder verantwoord is. Stap lessen met begeleider ernaast vind ik een ander verhaal, imo kunnen kinderen vanaf een jaar of 6 hier al wel aan deel nemen. :)

TaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:48

Ik was 3 jaar toen ik af en toe op een pony aan de longe zat(oa. Shetlander en New Forestpony)
en (Ik ben opgegroeit op een manege)toch mocht van mijn ouders pas in een groepsles toen ik 8 jaar was.
Mijn moeder gaf destijds kinderen van 3/4 jaar les maar tegenwoordig houden bij veel manege 6 jaar of ouder aan.
Ik denk dat het lastig is om een leeftijd te bepalen want het ene kind is veel verder in de ontwikkeling als de ander.

_Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:47

toen ik 5 was hobbelde ik al een beetje rond op paarde van familie en vrienden en toen ik 6 was ben ik mijn lessen begonnen

suzannelos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:17

Mijn dochter is nu aan het rijden op mijn Kwpn en is 6 jaar.
Ze mag alleen aan de longe draven en los mag ze uitstappen.
Straks als ze 7 is mag ze van mij echt op les bij een manage of op een pony van een kennis, ik denk dat ze er dan pas aan toe is om echt los te draven en in galop te gaan.

Kelly_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 22:20

je moet dat eigenlijk zelf weten.
maar kleiner kinderen rijden eerst vaak nog op het zelfde niveau.
kinderen rond de 8 jaar pakken alles sneller op.
kleine kinderen minder snel (of is te ingewikkeld)

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:15

Ikzelf ben begonnen toen ik 6 was.
Mijn dochtertje was 1,5 toen ze haar shetje kreeg.
Ondertussen is ze 3 en ze is helemaal weg van haar pony.
Ze stapt met haar rond en af en toe draven we is een klein stukje,
maar echt rijden is er niet bij natuurlijk.
Ze moet van mij wel altijd haar cap en bodyprotector aan ;)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:19

Ik vind 7 een mooie leeftijd om te beginnen omdat je dan dingen al veel meer begrijpt. Jonger is vaak nog lastig. Maar dat betekend niet dat je dan niets met paarden te maken hoeft te hebben. Je kan een jonger kindje spelender wijs leuke dingen leren met paarden zonder nog echt in te gaan op goed rijden. En goed uitleggen dat paarden ook gevaarlijk kunnen zijn door voorbeeld te geven in praktijk en goed duidelijk uit te leggen. Mijn vriendin haar dochtertje van 3 jaar is al heel wijs en weet precies wat ze wel en niet kan bij een pony echt rijden doet ze nog niet zonder hulp maar spelender wijs samen met mama poetsen enz wel..en duidelijk de gevaren laten zien waar ze op moet letten en het werkt gewoon. Maar echt rijden beginnen ze pas vaak op 7 jaar goed te begrijpen en echt iets goed te kunenn doen.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:57

Ik was 5 toen ik voor het eerst op een paard stapte. Ik kreeg meteen les op een heeeel groot paard, wat ik achteraf gezien wel iets wat pittig vond. Er moesten maarliefst 5 slagen in mijn beugels :P Maar ik heb er wel lekker van leren paardrijden.

zonneke1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:20

Juist, borstelen enzo doet ze ook allemaal mee, en ze weet perfect dat ze niet achter de paarden hun "poep" mag lopen

amybartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:32

ik was 8 toen ik begon ! ik vind dat wel een goede leeftijd om te beginnen met paardrijden.

sommige scheppen op met ik ben op mijn 3e begonnen met rijden maar of je dat ECHT rijden kan noemen.......

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 18:28

6 a 7 jaar met echt een beetje beginnen met leren rijden, die van mij is 4,5 en die zit er afentoe op. (1 x per 2 maanden) moet kunnen toch ;)

Eliises

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:03

Ik ben ook iets van op me 6e of 7e begonnen met paardrijden, volgens mij teon in 7 was. :P

Dus ik vind ook wel dat het minimum 6 of 7 is!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 21:51

Ik vind 7 een mooie leeftijd om te beginnen. Ik zelf was 10 jaar toen ik op les ging.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:16

Ik ben zelf begonnen toen ik 10 was, na 5 jaar zeuren omdat mijn ouders paarden dooooood eng vonden (en vinden). Op de manege waar ik reed, werd wel afgeraden om voor 8 jaar te beginnen. Als ouders van jongere kinderen (vanaf 6 geloof ik) er op stonden, werden de kinderen wel toegelaten, maar vaak wel op voorwaarde dat ze wat langer in de 'eerste' halfuursles (de echte beginners) bleven, om nog wat langer simpelweg rond te kunnen hobbelen op een pony.

Ik ben het zelf wel eens met 8 jaar. Hoewel het natuurlijk van kind tot kind verschilt, zijn de meeste kinderen op 8-jarige leeftijd wel in staat om de letters te lezen en te begrijpen wat de instucteur/instructice bedoelt.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 16:06

Ik was acht jaar, en ik vind dat voor mezelf een prima leeftijd. De meeste maneges hebben ook ongeveer zeven a acht jaar, en ik denk dat dat ook wel echt de minimum leeftijd is voor echt lessen. Jongere kinderen kunnen natuurlijk wel op shetjes hobbelen, maar echt rijden gaat niet lekker op zulke eigenwijze dingetjes als je benen niet onder het zadel vandaan komen... :D

Romy199

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 18:40

ik ben begonnen op mijn zes op een manege , ik vind het wel vroeg.
Vanaf 7 of 8 jaar vind ik dat je echt lessen kan volgen.

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:36

ik was 8 toen ik begon met paardrijden. :) Dat vind ik wel een mooie leeftijd om te beginnen. 7 is ook prima, 6 is misschien nog wat te jong, hoewel de dochter van de manege-eigenaar met haar 5 al meehobbelde in de les :=

sgwrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 21:42

ik was 5 toen ik begon.. miss iets te vroeg, maar heb der nooit echt last van gehad, denk dat het ook een beetje afhangt van het kind zelf op welke leeftijd ze kunnen beginnen

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:24

Ze mogen bij ons beginnen met 4 jaar, maar dan alleen maar stappen aan de hand en poesten. Zo vanaf 6,5 jaar mogen ze in de beginnerslessen, eerst aan de longe en als wij vinden dat ze los kunnen gaan ze los. Ze rijden dan max een half uur.

Marjoleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:26

Ik ben begonnen met mijn 6e en kreeg toen met mijn 7e een eigen paard! :D