Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
AnnemiekvM schreef:@ HC
Met onweer vind ik het niet prettig als mijn paard buiten staat.
splash1999 schreef:Voorheen wel aangezien ze vanuit een groete stal kwam en nu op een klein stalletje staat. Ik wilde haar het liefste binnen hebben, máár ben toen gaan logisch denken.

Huertecilla schreef:Gewoon niet het hoogste punt zíjn en niet onder de kegel van het hoogste punt gaan schuilen, klaar.
Bandida schreef:Wat een vreemde angsten hebben jullietenzij ik door een kaal landschap rijd en het onweer net boven me is, doe ik absoluut niks. Gewoon verder rijden en doen alsof er niets aan de hand is.
ikke schreef:Moet ik je een paar instructievideo's aan de hand doen wat bliksem zoal aanricht??
Ik snap best dat mensen er bang van zijn, juist omdat het zo onvoorspelbaar is.
wanneer het echt dichtbij is van je paard afstappen en aan de hand meenenmen,wanneer jij op je paard zit ben jij namelijk het hoogste punt! Wat er dan kan gebeuren hoef ik natuurlijk niet uit te leggen
Bandida schreef:No thanks, ik werk het jaar rond buiten en heb al in 10tallen onwerders gestaan, ik weet hoe het werkt. Sh*it happens, maar als je uit het water en uit de vlakte blijft, en je zet je metalen gereedschap even opzij, moet je al zwaar tegenslag hebben. Zo zwaar dat ik er geen rekening mee houd.
Huertecilla schreef:Als je alle risico wil uitsluiten blijf je thuis..... en dan slaat dáár de bliksem in
Bandida schreef:Wat een vreemde angsten hebben jullie
Huertecilla schreef:...en bij meer dan 2m is het geen schuilen![]()
Als er duiveneieren vallen, ga je schuilen punt.
Net als met de kegel en trechter wordt je óf door de hond óf door de kat gebeten.
Ik ga niet bovenop mijn paard drijfnat van de regen over een heuvelrug en niet onder een eenzame boom staan.
Voor de rest??? Zoals je zelf schrijft staat de bliksem in waar die inslaat. De kans dat deze inslaat bij jou is (het bovenstaande in acht genomen) .... nihil en verandert niet waar ik ook ga staan onderweg in de campo.
Ik maak me er dus niet druk over.
De paarden ook niet.
Omdat onweer te vaag in de verwachtingen en erg onvoorspelbaar is in de bergen, worden we er wel eens mee verrast. Dan word je nat. Zadel drooghouden is eigenlijk onze enige zorg.
Het waait vanzelf weer over en je kan er beter van genieten dan bang voor zijn.
Het maakt toch niets uit, is dezelfde ´moeite´ en genieten is veel leuker![]()
Wat ik me dit topic lezend afvraag; maken ´jullie´ je ook zo druk over de paarden in de wei?
hc
Bandida schreef:Wat een vreemde angsten hebben jullie
Shadow0 schreef:splash1999 schreef:Ze kunnen schuilen als ze willen (doen ze alleen niet echt) en als ze gedwongen in stal staan en er slaat bliksem in stal in dan breek er brand uit.
Is een goede bliksemafleider geen goed idee? Ook als de dieren er niet instaan zou het zonde zijn dat de stal verbrandt, lijkt me.
splash1999 schreef:dat vind ik dan nog het minst erge. matriaal is te vervangen de dieren niet.
Shadow0 schreef:splash1999 schreef:dat vind ik dan nog het minst erge. matriaal is te vervangen de dieren niet.
Zeker, als ik de keuze zou moeten maken tussen dieren en materiaal zou ik ook eerst de dieren redden, maar hier sluit het elkaar niet uit. Ik snap niet helemaal wat de reden is om geen bliksemafleiding aan te willen leggen?