wat te doen tijdens een onweersbui met buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Re: wat te doen tijdens een onweersbui met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:27

Bedankt voor de goede uitleg!!

@ HC
Met onweer vind ik het niet prettig als mijn paard buiten staat. Dat zal ook niet snel gebeuren, maar je kan er door 'overvallen' worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:10

AnnemiekvM schreef:
@ HC
Met onweer vind ik het niet prettig als mijn paard buiten staat.

Zet je het dan bínnen? Bij elke mogelijke onweersbui je paard naar binnen?
Ten eerste is dat geen doen, ten tweede zijn mijn paarden buiten minder opgesloten en tot slot is het nut daarvan :?
Ik neem aan dat verreweg de meeste paarden gewoon buiten staan als er eens een onweersbui over komt. Hoeveel van de tienduizenden paarden die te vroeg overlijden sterven er in NL jaarlijks aan blikseminslag?

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:15

splash1999 schreef:
Voorheen wel aangezien ze vanuit een groete stal kwam en nu op een klein stalletje staat. Ik wilde haar het liefste binnen hebben, máár ben toen gaan logisch denken.

+:)+

Ze staan buiten veíliger inderdaad.

Dus wat is het probleem als je zelf bíj je paard buiten bent?

Gewoon niet het hoogste punt zíjn en niet onder de kegel van het hoogste punt gaan schuilen, klaar. Geniet er dan verder gewoon van.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:16

Shadow0 schreef:
Hoezo niet?

Stapspanning :)*

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:22

Misschien moet je even nalezen wat een bliksemafleider doet :)*

Huertecilla schreef:
Gewoon niet het hoogste punt zíjn en niet onder de kegel van het hoogste punt gaan schuilen, klaar.

Wederom: onjuist. Als je buiten de 'kegel' bent, ben je zelf het hoogste punt. Om bescherming te hebben van een hoog punt moet je juist binnen die kegel blijven, niet verder van het punt afgaan dan het punt hoog is. Maar bij bomen en dergelijke sta je dan te dichtbij.

Daarom wordt aangeraden om op je hurken te gaan zitten, met je voeten bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:36

ik heb nog nergens de suggestie gezien om een schietgebedje te zeggen en hopen op het beste :+

als ik buiten in onweer terecht zou komen ga ik dus (afhankelijk van het paard) in een vlotte galop tot rengalop terug naar huis

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:46

Asyaa schreef:
ik heb nog nergens de suggestie gezien om een schietgebedje te zeggen en hopen op het beste :+

Feitelijk heb je gelijk. Je kunt het een en ander doen om de risico's te verkleinen, maar meer dan dat is het ook niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:34

Wat een vreemde angsten hebben jullie :+ tenzij ik door een kaal landschap rijd en het onweer net boven me is, doe ik absoluut niks. Gewoon verder rijden en doen alsof er niets aan de hand is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:40

Bandida schreef:
Wat een vreemde angsten hebben jullie :+ tenzij ik door een kaal landschap rijd en het onweer net boven me is, doe ik absoluut niks. Gewoon verder rijden en doen alsof er niets aan de hand is.

Moet ik je een paar instructievideo's aan de hand doen wat bliksem zoal aanricht??
Ik snap best dat mensen er bang van zijn, juist omdat het zo onvoorspelbaar is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:45

En daarom ga ik dus nooit buiten rijden als er onweer voorspeld is. Hoef ik ook niet na te denken wat ik zou doen 'als'. Ik ben als de dood voor onweer en blijf dus zelf liever binnen, en mijn paard dus ook. Een beetje het weer en buienradar volgen helpt hierbij prima.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:15

ikke schreef:
Moet ik je een paar instructievideo's aan de hand doen wat bliksem zoal aanricht??
Ik snap best dat mensen er bang van zijn, juist omdat het zo onvoorspelbaar is.

No thanks, ik werk het jaar rond buiten en heb al in 10tallen onwerders gestaan, ik weet hoe het werkt. Sh*it happens, maar als je uit het water en uit de vlakte blijft, en je zet je metalen gereedschap even opzij, moet je al zwaar tegenslag hebben. Zo zwaar dat ik er geen rekening mee houd.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:25

natuurlijk eerst buienaradar controleren,

als het nog niet heel dichtbij is zo snel mogelijk een schuilplek proberen te vinden. En dan natuurlijk geen rare dingen doen als muidden in een weiland gaan staan ofzo...maar zo dom zal wel niemand zijn :+ wanneer het echt dichtbij is van je paard afstappen en aan de hand meenenmen,wanneer jij op je paard zit ben jij namelijk het hoogste punt! Wat er dan kan gebeuren hoef ik natuurlijk niet uit te leggen :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:44

Bandida schreef:
No thanks, ik werk het jaar rond buiten en heb al in 10tallen onwerders gestaan, ik weet hoe het werkt. Sh*it happens, maar als je uit het water en uit de vlakte blijft, en je zet je metalen gereedschap even opzij, moet je al zwaar tegenslag hebben. Zo zwaar dat ik er geen rekening mee houd.

Dat is het netjes in een notendop +:)+

Als je alle risico wil uitsluiten blijf je thuis..... en dan slaat dáár de bliksem in :P

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:48

Huertecilla schreef:
Als je alle risico wil uitsluiten blijf je thuis..... en dan slaat dáár de bliksem in :P

Als drie keer bij mij, in drie verschillende huizen, wat statistisch onmogelijk schijnt te zijn..zo zie je maar. Dat maakt statistisch gezien de kans dat ik zelf neergebliksemd word op het veld ook gelijk 0 :P :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 12:54

Bandida schreef:
Wat een vreemde angsten hebben jullie :+

...en dát is de moraal van dit hele verhaal :)*

Ik ga volgende week weer voor een paar dagen op pad. Weer of geen weer. Er is hier nu ´s avonds altijd overal een onweersbui mogelijk.
Het enige waar ik rekening mee hou, is dat als ik stroomopwaards een donderbui zie, dat ik uit de rambla* ga. Je moet ook niet in/naast de rambla overnachten. De ramblas zijn als snelwegen door de bergen maar de kans op een golf door de rambla is realistisch. De kans op een treffer van een inslag nihil.

hc

* http://es.wikipedia.org/wiki/Rambla_(Geomorfolog%C3%ADa)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:31

Huertecilla schreef:
...en bij meer dan 2m is het geen schuilen :P
Als er duiveneieren vallen, ga je schuilen punt.

Net als met de kegel en trechter wordt je óf door de hond óf door de kat gebeten.

Ik ga niet bovenop mijn paard drijfnat van de regen over een heuvelrug en niet onder een eenzame boom staan.
Voor de rest??? Zoals je zelf schrijft staat de bliksem in waar die inslaat. De kans dat deze inslaat bij jou is (het bovenstaande in acht genomen) .... nihil en verandert niet waar ik ook ga staan onderweg in de campo.
Ik maak me er dus niet druk over.
De paarden ook niet.

Omdat onweer te vaag in de verwachtingen en erg onvoorspelbaar is in de bergen, worden we er wel eens mee verrast. Dan word je nat. Zadel drooghouden is eigenlijk onze enige zorg.
Het waait vanzelf weer over en je kan er beter van genieten dan bang voor zijn.
Het maakt toch niets uit, is dezelfde ´moeite´ en genieten is veel leuker :D

Wat ik me dit topic lezend afvraag; maken ´jullie´ je ook zo druk over de paarden in de wei?

hc

Mijn pony is overleden na een bliksem inslag in de wei, ik ben doodsbenauwd en ontzettend angstig ondanks dat staat mijn merrie nu 24/7 in de wei... ik ben wel doodsbenauwd moet ik eerlijk zeggen, maar de kans dat het nog een keer gebeurt is minimaal.

Edit: Hij is geraakt bij de hartstreek dus hij heeft niet geleden, ik heb liever dat hij zo is gegaan dan na een ellelang strijd in de kliniek en dat je het alsnog moet opgeven. Hij was 6 jaar oud trouwens. Het is nu bijna 2 jaar geleden 18-7-07.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:36

kirri schreef:
, ik ben doodsbenauwd en ontzettend angstig ondanks dat staat mijn merrie nu 24/7 in de wei.

_/-\o_

Jouw merrie leeft als een paard en jij lost jouw eigen angsten zelf op. Petje af.

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:31

Bandida schreef:
Wat een vreemde angsten hebben jullie :+

Met angst heeft het niet zoveel te maken - wel met een inschatting van de risico's. Getroffen worden door de bliksem is een risico dat ik niet zo de moeite waard vind om te nemen. Onweer is, gewoon heel simpel statistisch gezien, gevaarlijk. Er overlijden dieren en mensen door, en als je dat in verhouding ziet naar het aantal keer dat er onweer is, zelfs behoorlijk regelmatig.
Mijn keuze is dus om die risico's zoveel mogelijk in te perken - en dat houdt in dat ik zorg uit het onweer te blijven, en ik zou ook mijn dieren uit het onweer halen.
Niet omdat ik bang ben, maar omdat ik niet bereid ben om de (mogelijk ernstige) gevolgen te dragen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:38

Shadow0 schreef:
splash1999 schreef:
Ze kunnen schuilen als ze willen (doen ze alleen niet echt) en als ze gedwongen in stal staan en er slaat bliksem in stal in dan breek er brand uit.

Is een goede bliksemafleider geen goed idee? Ook als de dieren er niet instaan zou het zonde zijn dat de stal verbrandt, lijkt me.

dat vind ik dan nog het minst erge. matriaal is te vervangen de dieren niet. Het zijn van die kleine stalletjes waar er meerdere van zijn. met eromheen weide en een rand met bomen. daarnaast zijn er woningen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:39

Shadow0 schreef:
en ik zou ook mijn dieren uit het onweer halen.

De kern is dat dit niet kán :)*

Ik heb nog wel een tip ´voor een veilig gevoel´ O:)

hc

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:40

Huertecilla schreef:
De kern is dat dit niet kán :)*

Waarom niet?

Citaat:
Ik heb nog wel een tip ´voor een veilig gevoel´ O:)

Zoals ik al zei: het gaat niet echt om angst... dus een veilig gevoel is niet nodig. Ik voel mij prima veilig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:41

splash1999 schreef:
dat vind ik dan nog het minst erge. matriaal is te vervangen de dieren niet.

Zeker, als ik de keuze zou moeten maken tussen dieren en materiaal zou ik ook eerst de dieren redden, maar hier sluit het elkaar niet uit. Ik snap niet helemaal wat de reden is om geen bliksemafleiding aan te willen leggen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:45

Gemiddeld 5 doden per jaar in Nederland..op 16.428.360 bewoners, dat is 1 kans op 3.285.672
Ik vind dat niet zo'n risico.
Maar nogmaals, ik blijf uit het water (2 van die doden per jaar) en ik ga uit de buurt van grote metalen objecten (bliksem op landbouwvoertuigen, goed bijna alle overgebleven doden).
De kans dat je het overleeft als het je overkomt is trouwens groter als de kans dat je er in blijft.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:45

Shadow0 schreef:
splash1999 schreef:
dat vind ik dan nog het minst erge. matriaal is te vervangen de dieren niet.

Zeker, als ik de keuze zou moeten maken tussen dieren en materiaal zou ik ook eerst de dieren redden, maar hier sluit het elkaar niet uit. Ik snap niet helemaal wat de reden is om geen bliksemafleiding aan te willen leggen?

omdat het niet mijn stal is. ;)

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:47

Ik zou denk ik ook gewoon door gaan rijden.
Als het op de terugweg is alleen gaan schuilen als het erger wordt en anders rechstreeks naar stal/huis.
Was laatst naar les geweest met bijrijdpaards en toen de terugweg kwam er ook onweer.
En ik heb er echt een grote hekel aan.
En dat paard voelt dat zo goed aan , dus het enige wat dat paard nog wou is mij veilig thuis brengen.Ik zeg heel eerlijk dat gaf mij echt een vertrouwd gevoel.

Maar rijden in onweer zou ik heel erg mee oppassen , onweer kan vanaf 5 kilometer afstand inslaan.
Ik mag van mijn ouders dan ook niet paardrijden als het onweert in de buitenbak. Ik doe het wel eens , maarja dan kom je thuis en dan zeggen ze het wel.