Als je niet weet wat Monty doet,moet je hem ook niet noemen.
Nu ga ik verder met nuttiger zaken.
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
roybrit schreef:[
owja en dan meot jij is even een dagje bij een kudde gaan zitten!![]()
en daar eens goed op gaan letten!! als 1 paard de lijder voorbij gaat dan word die ook terug geslagen door het paard wat hij niet voorbij mag een paar dmag wel goed opgevgoed worden kom op zeg
roybrit schreef:dan denk ik dat ik heeel andere paarden heb als jou. als er hier bijv een achter de ander langs loopt en pakt een keer een deken vast dan krijgen ze gelijk een lel, of wij hebben gewoon pismerries?

Samira010 schreef:Ja het gaat om een nieuw paard. Mijn fries heb ik vandaag precies een week. Ik persoonlijk vind een hengstenketting alleen het laatste redmiddel als het met touw en zweep echt niet gaat. Ik heb totaal geen ervaring met hengstenkettingen en ik ben bang dat ik mijn paardje ermee pijn zou doen en te hard trek, dat is wel het laatste wat ik wil. Ik heb de wandelingen van de wei naar stal ook geprobeerd om leuk te maken, ik praat met hem, stel 'm op z'n gemak en aai hem over z'n hals, afentoe tussendoor geef ik 'm zelfs een kusje op z'n lieve snoetje als hij begrijpt wat een kusje betekent haha, want ondanks al dat getrek en gedram vind ik 'm gewoon knuffelbaarMaar zelfs dat negeert hij volkomen, hij blijft me het gras intrekken met als gevolg dat ik bijna in het slootje lig, of m'n lieve schat staat bijna op mijn teentjes
Als ik 'm dan telkens weer terug trek, een rondje draai en weer verder stap.. vind hij het natuurlijk niet leuk, en hij heeft al door dat als hij gaat draven ik hem he-le-maaal niet meer kan houden. Tuurlijk is hij onzeker omdat ik nieuw ben, dat ben ik namelijk ook nog een beetje. Maar ik vertrouw er wel in dat hij dit niet kwaad bedoeld, want verder is hij gewoon super braaf. Het is alleen, hij zal en moet persé zijn zin krijgen. Hoe zou ik er anders voor kunnen zorgen dat het stappen nóg leuker word?
Ik vind een paard slaan al niet fijn, ik ben een softieen met zweep
helemaal niet. Maar ik denk dat ik toch eens wat harder moet worden... want zo schiet het denk ik weinig op.
Twiggy2008 schreef:roybrit schreef:dan denk ik dat ik heeel andere paarden heb als jou. als er hier bijv een achter de ander langs loopt en pakt een keer een deken vast dan krijgen ze gelijk een lel, of wij hebben gewoon pismerries?
Laat me raden; de genoemde paarden staan op stal met overdag een stukje weidegang/paddock, er wordt steeds gerommeld met de samenstelling van de groep... Of het zijn zwaar gefrustreerde paarden.![]()
Of hebben we het hier over paarden die eigenlijk nooit samen buiten staan, maar die zo sociaal gestoord zijn door de manier van houden? Vertel het maar.....
Wij hebben diverse groepen staan, jaar in, jaar uit. Zowel vaste kuddes, die het hele jaar door buiten staan tot groepen die van mei tot ca. november buiten staan tot paarden die er staan van 1 dag tot maandenlang. Allerlei karakters, allerlei paarden en pony's met diverse gebruikersdoelen. En dan zal ik maar niet beginnen over mijn, nou, pak 'm beet, inmiddels 30 jaar ervaring met andere kuddes.
Waar ik ook nog eens graag naar kijk, soms heel lang, mensen verklaren me wel eens voor gek. Maar wat kan je daar veel van leren, zeg. Echt een aanrader voor iedereen die iets met paarden doet.![]()
Wat jij zegt, klinkt als beinvloeding van de mens. En ja, dan kan het rommelen in de groep, ja. Kuddebeheer is ook een 'vak' apart. Maar dat kun je niet vergelijken met de verhouding mens tot paard, hoor. Paarden begrijpen elkaar wel. Mensen begrijpen paarden soms (lees: vaak) niet. En andersom ook. Paarden begrijpen vaak geen moer van mensen. Dus hoe kun je uberhaupt die vergelijking stellen?
Kan het zijn dat jij niet zoveel weet van de manier waarop paarden echt met elkaar communiceren?
En het valt me ook op dat je nogal wat onzin over Monty Roberts uitkraamt.... Hmmm, ik denk eigenlijk dat ik al genoeg weet.![]()
Verdiep je eerst eens ECHT in paarden, Monty kan je erbij helpen, dat zeker.
Twiggy2008 schreef:Misschien kan ik je hier vandaan een beetje helpen. Een paard vindt het leuk om bij iemand te zijn die hem leiding geeft, want dat geeft hem rust. Leiding geven, betekent niet dat je er meteen op moet slaan (niet dat jij dat doet, duidelijk niet als ik zo je verhaal lees). Leiding geven is een combinatie van zeker zijn van jezelf, dat uitstralen, zowel mentaal als lichamelijk, aangeven wat je wilt en dan hoort hij je te volgen. Een paard wat zo dicht bij je in de buurt komt, dat hij op je tenen gaat staan, moet leren respect te krijgen voor jouw ruimte. Er zijn zoveel grondwerkoefeningen te doen hiervoor. Gras eten, nee, ikzelf verbied dat mijn paard en ik trek hem absoluut terug in combinatie eventueel met lichaamstaal, als hij te sterk voor me is. Draai bv zijn achterhand weg, dan moet hij zijn voorhand wel naar je toe draaien (pfff, dat is lastig uit te leggen op internet). Dan kan hij je niet meesleuren, heel simpel. Als je je paard beter leert kennen, ben je dat gedrag zelfs 9 van de 10x voor, kan ik je vertellen.![]()
Ik denk dat jij vooral zekerder moet worden van jezelf. Focus je op wat je wilt met je paard en laat hem dat ook doen zonder jouw grenzen te verleggen. Natuurlijk mag je een paard corrigeren, als hij echt over je heen dendert, maar kijk ook altijd naar je eigen aandeel ALS een paard over je heen dendert. Want dat mis ik vaak bij veel mensen, die geven heel makkelijk het paard de schuld, terwijl ze zelf tegenstrijdige signalen afgeven naar het paard toe. En dat vind ik oneerlijk. Heb jij een jonkie toevallig? Even een vraagje tussendoor.....
Bij een jong paard moet je consequent zijn (dus altijd hetzelfde ritueel aanhouden), snappen ze dat, pas daarna kun je wat flexibeler zijn in je doen en laten, want dan is er al het e.e.a. bevestigd.
omdat het sterker is?
Samira010 schreef:Nee een paard slaan vind ik niet fijn.. je mag bijvoorbeeld je kind of hond ook niet slaan, dan denk ik: waarom een paard wel?omdat het sterker is?
Hoe zou ik heb dan leiding kunnen geven? En hoe kan ik er dan voor zorgen dat hij wél respect krijgt? Gewoon door vertrouwen op te bouwen? Ik wil alles gewoon doen zonder lichamelijk geweld, slaan of iets in die zin.
Ik heb vandaag op het terrein met hem gestapt, iedere keer als hij dreigde voor me te gaan lopen gaf ik een heel klein rukje aan het touw. En ik moet zeggen, na ongeveer 10 minuten begon hij steeds rustiger te stappen. Hij heeft me ook niet alle hoeken van het terrein laten zien, dus ik vond het vandaag fijn om met hem te wandelen. Of het elke dag zo gaat weet ik nog niet. Hij had vandaag wel zeeeer veel interesse in het gras, en daar wou die nog welleens naar toe gaan, maar als ik 'm terug trok liep hij keurig mee zonder door te drammen. Ik hoop dat het inderdaad een kwestie van tijd is, en hoe beter we elkaar leren kennen hoe beter het zal gaan.
Ik kwam vandaag wel een meisje tegen die zei dat mijn fries bij de vorige eigenaar wel een hengstenketting om had. Nou wil ik niet gelijk gaan oordelen, maar ik denk dat hij daardoor toch een beetje onopgevoed is, en de vorige eigenaar het op de makkelijkste tour gooide om een hengstenketting aan te schaffen ipv. het gedrag af te leren
roybrit schreef:_Tivoli_ schreef:Nou,ik zou zeggen,verdiep je er eens in
ik kijk het wel is op tv ofzo maar ik ga echt geen heel boek lezen haha![]()

Twiggy2008 schreef:Inderdaad, Abeltje, met geweld beginnen, is niet echt de manier. Het is 9,5 van de 10x ook echt niet nodig.
Verder ben ik wel benieuwd wanneer Monty op TV komt dan, want blijkbaar mis ik dat altijd.
Boeken lezen (of het nou over paarden gaat of niet) is wel heel goed voor je algemene ontwikkeling en voor je taalkennis.
. XxFristixX schreef:waarom heb je het paard gekocht, als het te sterk voor je is ?
.. 
)