HELP.. mijn paard is te sterk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Re: HELP.. mijn paard is te sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:20

Dan moet je echt eens wat beter kijken want hij longeert niet maargoed.
Als je niet weet wat Monty doet,moet je hem ook niet noemen.

Nu ga ik verder met nuttiger zaken. :wave:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:09

roybrit schreef:
[
owja en dan meot jij is even een dagje bij een kudde gaan zitten! :(
en daar eens goed op gaan letten!! als 1 paard de lijder voorbij gaat dan word die ook terug geslagen door het paard wat hij niet voorbij mag een paar dmag wel goed opgevgoed worden kom op zeg

Dat is helemaal niet waar. :n
Een paard doet juist vooral veel met lichaamstaal en de meeste paarden kiezen vrijwel meteen eieren voor hun geld en laten het juist niet zo ver komen dat er geschopt wordt. ;)
Zeker de kuddes met paarden die elkaar wat beter kennen, zul je dit nauwelijks zien. En dat is nou net wat ik bedoel: Leer elkaar eerst kennen, leer je lichaamstaal op de juiste manier gebruiken en je hoeft helemaal niet te schoppen en te slaan. :D

Maar veel mensen rommelen teveel in kuddes. Halen er paarden uit, zetten er nieuwe bij, kijken niet goed naar de samenstelling enzovoort. En DAN gaat het fout. Door de mens. ;)
Ook uit onderzoek is gebleken dat het geweld in een kudde weinig voorkomt. En het is de kunst om samen met je paard je 'eigen kudde' te vormen. Een team waarbij je precies weet wat je aan elkaar hebt en er voor elkaar bent. Dan is geweld echt niet nodig, zwaar onnodig zelfs. Net als in de kudde.

Samira010, met jouw nieuwe Fries zou ik grondwerklessen gaan nemen bij iemand die daar verstand van heeft. Dan zul je zien dat jouw problemen zo opgelost zijn en dat je daar amper tot geen geweld voor nodig hebt. :)

Ik heb zelf een paard wat graag zijn kracht inzet. Daar zit me een kop op en een eigen initiatief in. Hij is echt dominant van aard. Niet uit onzekerheid, verre van. Ik heb hem opgevoed en beleerd zonder geweld, hoor. Is echt niet nodig. ;)

Als je in de buurt woont, zou ik je graag willen helpen, desnoods.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:19

roybrit schreef:
dan denk ik dat ik heeel andere paarden heb als jou. als er hier bijv een achter de ander langs loopt en pakt een keer een deken vast dan krijgen ze gelijk een lel, of wij hebben gewoon pismerries?

Laat me raden; de genoemde paarden staan op stal met overdag een stukje weidegang/paddock, er wordt steeds gerommeld met de samenstelling van de groep... Of het zijn zwaar gefrustreerde paarden. :D
Of hebben we het hier over paarden die eigenlijk nooit samen buiten staan, maar die zo sociaal gestoord zijn door de manier van houden? Vertel het maar.....

Wij hebben diverse groepen staan, jaar in, jaar uit. Zowel vaste kuddes, die het hele jaar door buiten staan tot groepen die van mei tot ca. november buiten staan tot paarden die er staan van 1 dag tot maandenlang. Allerlei karakters, allerlei paarden en pony's met diverse gebruikersdoelen. En dan zal ik maar niet beginnen over mijn, nou, pak 'm beet, inmiddels 30 jaar ervaring met andere kuddes. :D

Waar ik ook nog eens graag naar kijk, soms heel lang, mensen verklaren me wel eens voor gek. Maar wat kan je daar veel van leren, zeg. Echt een aanrader voor iedereen die iets met paarden doet. ;)

Wat jij zegt, klinkt als beinvloeding van de mens. En ja, dan kan het rommelen in de groep, ja. Kuddebeheer is ook een 'vak' apart. Maar dat kun je niet vergelijken met de verhouding mens tot paard, hoor. Paarden begrijpen elkaar wel. Mensen begrijpen paarden soms (lees: vaak) niet. En andersom ook. Paarden begrijpen vaak geen moer van mensen. Dus hoe kun je uberhaupt die vergelijking stellen?

Kan het zijn dat jij niet zoveel weet van de manier waarop paarden echt met elkaar communiceren?

En het valt me ook op dat je nogal wat onzin over Monty Roberts uitkraamt.... Hmmm, ik denk eigenlijk dat ik al genoeg weet. :+
Verdiep je eerst eens ECHT in paarden, Monty kan je erbij helpen, dat zeker. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:30

Samira010 schreef:
Ja het gaat om een nieuw paard. Mijn fries heb ik vandaag precies een week. Ik persoonlijk vind een hengstenketting alleen het laatste redmiddel als het met touw en zweep echt niet gaat. Ik heb totaal geen ervaring met hengstenkettingen en ik ben bang dat ik mijn paardje ermee pijn zou doen en te hard trek, dat is wel het laatste wat ik wil. Ik heb de wandelingen van de wei naar stal ook geprobeerd om leuk te maken, ik praat met hem, stel 'm op z'n gemak en aai hem over z'n hals, afentoe tussendoor geef ik 'm zelfs een kusje op z'n lieve snoetje als hij begrijpt wat een kusje betekent haha, want ondanks al dat getrek en gedram vind ik 'm gewoon knuffelbaar :o Maar zelfs dat negeert hij volkomen, hij blijft me het gras intrekken met als gevolg dat ik bijna in het slootje lig, of m'n lieve schat staat bijna op mijn teentjes :roll: Als ik 'm dan telkens weer terug trek, een rondje draai en weer verder stap.. vind hij het natuurlijk niet leuk, en hij heeft al door dat als hij gaat draven ik hem he-le-maaal niet meer kan houden. Tuurlijk is hij onzeker omdat ik nieuw ben, dat ben ik namelijk ook nog een beetje. Maar ik vertrouw er wel in dat hij dit niet kwaad bedoeld, want verder is hij gewoon super braaf. Het is alleen, hij zal en moet persé zijn zin krijgen. Hoe zou ik er anders voor kunnen zorgen dat het stappen nóg leuker word?

Ik vind een paard slaan al niet fijn, ik ben een softie :oo en met zweep :n helemaal niet. Maar ik denk dat ik toch eens wat harder moet worden... want zo schiet het denk ik weinig op.

Misschien kan ik je hier vandaan een beetje helpen. Een paard vindt het leuk om bij iemand te zijn die hem leiding geeft, want dat geeft hem rust. Leiding geven, betekent niet dat je er meteen op moet slaan (niet dat jij dat doet, duidelijk niet als ik zo je verhaal lees). Leiding geven is een combinatie van zeker zijn van jezelf, dat uitstralen, zowel mentaal als lichamelijk, aangeven wat je wilt en dan hoort hij je te volgen. Een paard wat zo dicht bij je in de buurt komt, dat hij op je tenen gaat staan, moet leren respect te krijgen voor jouw ruimte. Er zijn zoveel grondwerkoefeningen te doen hiervoor. Gras eten, nee, ikzelf verbied dat mijn paard en ik trek hem absoluut terug in combinatie eventueel met lichaamstaal, als hij te sterk voor me is. Draai bv zijn achterhand weg, dan moet hij zijn voorhand wel naar je toe draaien (pfff, dat is lastig uit te leggen op internet). Dan kan hij je niet meesleuren, heel simpel. Als je je paard beter leert kennen, ben je dat gedrag zelfs 9 van de 10x voor, kan ik je vertellen. ;)

Ik denk dat jij vooral zekerder moet worden van jezelf. Focus je op wat je wilt met je paard en laat hem dat ook doen zonder jouw grenzen te verleggen. Natuurlijk mag je een paard corrigeren, als hij echt over je heen dendert, maar kijk ook altijd naar je eigen aandeel ALS een paard over je heen dendert. Want dat mis ik vaak bij veel mensen, die geven heel makkelijk het paard de schuld, terwijl ze zelf tegenstrijdige signalen afgeven naar het paard toe. En dat vind ik oneerlijk. Heb jij een jonkie toevallig? Even een vraagje tussendoor.....

Bij een jong paard moet je consequent zijn (dus altijd hetzelfde ritueel aanhouden), snappen ze dat, pas daarna kun je wat flexibeler zijn in je doen en laten, want dan is er al het e.e.a. bevestigd.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:49

Twiggy2008 schreef:
roybrit schreef:
dan denk ik dat ik heeel andere paarden heb als jou. als er hier bijv een achter de ander langs loopt en pakt een keer een deken vast dan krijgen ze gelijk een lel, of wij hebben gewoon pismerries?

Laat me raden; de genoemde paarden staan op stal met overdag een stukje weidegang/paddock, er wordt steeds gerommeld met de samenstelling van de groep... Of het zijn zwaar gefrustreerde paarden. :D
Of hebben we het hier over paarden die eigenlijk nooit samen buiten staan, maar die zo sociaal gestoord zijn door de manier van houden? Vertel het maar.....

Wij hebben diverse groepen staan, jaar in, jaar uit. Zowel vaste kuddes, die het hele jaar door buiten staan tot groepen die van mei tot ca. november buiten staan tot paarden die er staan van 1 dag tot maandenlang. Allerlei karakters, allerlei paarden en pony's met diverse gebruikersdoelen. En dan zal ik maar niet beginnen over mijn, nou, pak 'm beet, inmiddels 30 jaar ervaring met andere kuddes. :D

Waar ik ook nog eens graag naar kijk, soms heel lang, mensen verklaren me wel eens voor gek. Maar wat kan je daar veel van leren, zeg. Echt een aanrader voor iedereen die iets met paarden doet. ;)

Wat jij zegt, klinkt als beinvloeding van de mens. En ja, dan kan het rommelen in de groep, ja. Kuddebeheer is ook een 'vak' apart. Maar dat kun je niet vergelijken met de verhouding mens tot paard, hoor. Paarden begrijpen elkaar wel. Mensen begrijpen paarden soms (lees: vaak) niet. En andersom ook. Paarden begrijpen vaak geen moer van mensen. Dus hoe kun je uberhaupt die vergelijking stellen?

Kan het zijn dat jij niet zoveel weet van de manier waarop paarden echt met elkaar communiceren?

En het valt me ook op dat je nogal wat onzin over Monty Roberts uitkraamt.... Hmmm, ik denk eigenlijk dat ik al genoeg weet. :+
Verdiep je eerst eens ECHT in paarden, Monty kan je erbij helpen, dat zeker. :j

de paarden gaan gewoon in groepjes na buiten van 9 tot 6

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:00

Twiggy2008 schreef:
Misschien kan ik je hier vandaan een beetje helpen. Een paard vindt het leuk om bij iemand te zijn die hem leiding geeft, want dat geeft hem rust. Leiding geven, betekent niet dat je er meteen op moet slaan (niet dat jij dat doet, duidelijk niet als ik zo je verhaal lees). Leiding geven is een combinatie van zeker zijn van jezelf, dat uitstralen, zowel mentaal als lichamelijk, aangeven wat je wilt en dan hoort hij je te volgen. Een paard wat zo dicht bij je in de buurt komt, dat hij op je tenen gaat staan, moet leren respect te krijgen voor jouw ruimte. Er zijn zoveel grondwerkoefeningen te doen hiervoor. Gras eten, nee, ikzelf verbied dat mijn paard en ik trek hem absoluut terug in combinatie eventueel met lichaamstaal, als hij te sterk voor me is. Draai bv zijn achterhand weg, dan moet hij zijn voorhand wel naar je toe draaien (pfff, dat is lastig uit te leggen op internet). Dan kan hij je niet meesleuren, heel simpel. Als je je paard beter leert kennen, ben je dat gedrag zelfs 9 van de 10x voor, kan ik je vertellen. ;)

Ik denk dat jij vooral zekerder moet worden van jezelf. Focus je op wat je wilt met je paard en laat hem dat ook doen zonder jouw grenzen te verleggen. Natuurlijk mag je een paard corrigeren, als hij echt over je heen dendert, maar kijk ook altijd naar je eigen aandeel ALS een paard over je heen dendert. Want dat mis ik vaak bij veel mensen, die geven heel makkelijk het paard de schuld, terwijl ze zelf tegenstrijdige signalen afgeven naar het paard toe. En dat vind ik oneerlijk. Heb jij een jonkie toevallig? Even een vraagje tussendoor.....

Bij een jong paard moet je consequent zijn (dus altijd hetzelfde ritueel aanhouden), snappen ze dat, pas daarna kun je wat flexibeler zijn in je doen en laten, want dan is er al het e.e.a. bevestigd.

Nee een paard slaan vind ik niet fijn.. je mag bijvoorbeeld je kind of hond ook niet slaan, dan denk ik: waarom een paard wel? :\ omdat het sterker is?

Hoe zou ik heb dan leiding kunnen geven? En hoe kan ik er dan voor zorgen dat hij wél respect krijgt? Gewoon door vertrouwen op te bouwen? Ik wil alles gewoon doen zonder lichamelijk geweld, slaan of iets in die zin.

Ik heb vandaag op het terrein met hem gestapt, iedere keer als hij dreigde voor me te gaan lopen gaf ik een heel klein rukje aan het touw. En ik moet zeggen, na ongeveer 10 minuten begon hij steeds rustiger te stappen. Hij heeft me ook niet alle hoeken van het terrein laten zien, dus ik vond het vandaag fijn om met hem te wandelen. Of het elke dag zo gaat weet ik nog niet. Hij had vandaag wel zeeeer veel interesse in het gras, en daar wou die nog welleens naar toe gaan, maar als ik 'm terug trok liep hij keurig mee zonder door te drammen. Ik hoop dat het inderdaad een kwestie van tijd is, en hoe beter we elkaar leren kennen hoe beter het zal gaan.

Ik kwam vandaag wel een meisje tegen die zei dat mijn fries bij de vorige eigenaar wel een hengstenketting om had. Nou wil ik niet gelijk gaan oordelen, maar ik denk dat hij daardoor toch een beetje onopgevoed is, en de vorige eigenaar het op de makkelijkste tour gooide om een hengstenketting aan te schaffen ipv. het gedrag af te leren :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:02

Roybrit, 'na buiten' of 'naar buiten'? ;)
En die paarden bij jullie schoppen elkaar allemaal? Lekker stelletje dan. ;)

Ik heb toch jarenlang diverse kuddes meegemaakt en als er al geschopt wordt is dat meestal in het prille begin, als een groep nog moet wennen aan elkaar. Maar over het algemeen wordt er meer gedreigd in de vorm van lichaamstaal. Daar wordt redelijk goed naar geluisterd door de meeste paarden, al heb je er altijd wel van die 'brutaaltjes' tussen zitten. Die krijgen dan wel eens een mep, ja, maar ik vind het erg meevallen over het algemeen. Is de rangorde duidelijk, dan heerst er voornamelijk rust. Ook in de groepen en koppels, die 's nachts binnen staan (de sportpaarden bij ons bijvoorbeeld).

Ik heb eigenlijk nog maar een keer wekenlang een naar gevecht meegemaakt tussen die van mij (de leider van die club toen) en een pony wat op 22-jarige leeftijd gecastreerd is (dat was dus vorig jaar zomer), die erbij kwam staan. Net op het moment dat ik dacht 'mijn paard is geen boksbal' (hij zat onder de snijwonden, maar trapte net zo hard terug), was de strijd gestreden. Nu grazen ze koppie aan koppie bij elkaar. Ja, die hengst is wel eens chagerijnig als je te dicht in zijn buurt komt (oren in zijn nek), maar dat is dan ook alles......

Wat je wel ziet is dat paarden die geen sociaal leven gewend zijn van jongsaf aan, vaak totaal niet weten hoe zich te gedragen. Heel triest vind ik dat altijd. Maar het is dan wel te verklaren......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:10

Samira010 schreef:
Nee een paard slaan vind ik niet fijn.. je mag bijvoorbeeld je kind of hond ook niet slaan, dan denk ik: waarom een paard wel? :\ omdat het sterker is?

Hoe zou ik heb dan leiding kunnen geven? En hoe kan ik er dan voor zorgen dat hij wél respect krijgt? Gewoon door vertrouwen op te bouwen? Ik wil alles gewoon doen zonder lichamelijk geweld, slaan of iets in die zin.

Ik heb vandaag op het terrein met hem gestapt, iedere keer als hij dreigde voor me te gaan lopen gaf ik een heel klein rukje aan het touw. En ik moet zeggen, na ongeveer 10 minuten begon hij steeds rustiger te stappen. Hij heeft me ook niet alle hoeken van het terrein laten zien, dus ik vond het vandaag fijn om met hem te wandelen. Of het elke dag zo gaat weet ik nog niet. Hij had vandaag wel zeeeer veel interesse in het gras, en daar wou die nog welleens naar toe gaan, maar als ik 'm terug trok liep hij keurig mee zonder door te drammen. Ik hoop dat het inderdaad een kwestie van tijd is, en hoe beter we elkaar leren kennen hoe beter het zal gaan.

Ik kwam vandaag wel een meisje tegen die zei dat mijn fries bij de vorige eigenaar wel een hengstenketting om had. Nou wil ik niet gelijk gaan oordelen, maar ik denk dat hij daardoor toch een beetje onopgevoed is, en de vorige eigenaar het op de makkelijkste tour gooide om een hengstenketting aan te schaffen ipv. het gedrag af te leren :n

Dat laatste zou heel goed kunnen, want ik vind een hengstenketting een vorm van symptoombestrijding, terwijl je je paard gewoon moet kunnen handelen zonder dit soort dwangmiddelen. ;)
Maar ja, dat kost wat oefening en geduld en dat hebben veel mensen helaas niet.

Nogmaals, heb je wel eens van grondwerk gehoord? Emiel Voest, Parelli, Monty Roberts, Chris Irwin, Inge Teblick? Om maar wat mensen te noemen die daar boeken en dvd's van hebben uitgebracht? Als jij zonder teveel geweld aan de slag wilt gaan en manieren wilt weten hoe, zijn dat echte aanraders. :j

Dat jij je paard corrigeerde iedere keer VOORDAT hij voor je ging lopen, is al een heel goed begin. Het negatieve gedrag voor zijn, is sowieso DE truuk, is mijn ervaring. Zeker als je je paard beter gaat kennen, is het best makkelijk om het voor te zijn. In het begin is het nog aftasten, zowel voor jou als voor je paard. Daarom zei ik ook dat je met een nieuw paard gewoon lekker rustig aan moet opbouwen, dan kom je minder snel voor vervelende verrassingen te staan, denk ik, en het lijkt mij persoonlijk fijner dan alles meteen weer te overhaasten. Zowel voor jezelf als voor het paard.

Mocht je interesse hebben in titels van boeken of eventueel dvd'tjes, PB me dan even, misschien kan ik je helpen. Je woont zeker niet in de buurt van Hilversum? :)

(Een hond heb ik niet, een kind wel en die sla ik niet en ze is prima en netjes opgevoed tot nu toe. Mijn paard krijgt heus wel eens een tikkie, maar dat mag geen naam hebben, want bij corrigeren verkies ik vaak een andere optie, die effectiever is, naar mijn idee).

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:51

roybrit schreef:
_Tivoli_ schreef:
Nou,ik zou zeggen,verdiep je er eens in :Y)

ik kijk het wel is op tv ofzo maar ik ga echt geen heel boek lezen haha :Y) }:0

Juist :Z

Ik denk dat ik ook genoeg weet.

Ik zou zeggen: lees de posts van Twiggy nog maar eens rustig door, dat is dan wel een hele lap tekst maar geen boek dus dat moet nog wel lukken denk ik zo.

En zoals Tivoli al aangeeft: neem gewoon eens wat aan van mensen die er hoogstwaarschijnlijk iets meer verstand van hebben dan jij. Ik denk bijv dat Twiggy al 2x zolang in de paarden(kuddes) zit, dan jij oud bent.

Moraal van het verhaal: geweld is NIET nodig. Een keer flink optreden kan best werken als de verhoudingen al gezet zijn, en paardlief gewoon een keer vervelend is. Maar je begint niet met geweld, en al zeker niet om op die manier de verhoudingen te bepalen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:30

Inderdaad, Abeltje, met geweld beginnen, is niet echt de manier. Het is 9,5 van de 10x ook echt niet nodig. :j

Verder ben ik wel benieuwd wanneer Monty op TV komt dan, want blijkbaar mis ik dat altijd. :+
Boeken lezen (of het nou over paarden gaat of niet) is wel heel goed voor je algemene ontwikkeling en voor je taalkennis. :)*

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:26

Twiggy2008 schreef:
Inderdaad, Abeltje, met geweld beginnen, is niet echt de manier. Het is 9,5 van de 10x ook echt niet nodig. :j

Verder ben ik wel benieuwd wanneer Monty op TV komt dan, want blijkbaar mis ik dat altijd. :+
Boeken lezen (of het nou over paarden gaat of niet) is wel heel goed voor je algemene ontwikkeling en voor je taalkennis. :)*

Het is volledig offtopic, maar hier moet ik toch even om *gniffelen*

Anyway, ik hoop dat de TS ook wat heeft aan onze paardvriendelijke/anti-hengstenkettingenreakies, want daar is het vooral om te doen natuurlijk.

_natli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:00

Doe zijn hoofdstel aan(doe de teugels eraf of knoop ze) en werk met je stem !
Dit zal wel wat helpen ;)
véél succes verder..

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 18:50

Thnx yóú !!..

jeetje wat een mening verschillen zeg :O.

Perev

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 12:27

Het kan best dat hij het nog heel spannend vind en zich niet op het longeren concentreerd.. het kom vanzelf wel goed.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:33

XxFristixX schreef:
waarom heb je het paard gekocht, als het te sterk voor je is ?

Misschien wist ze dit van tevoren niet? Had het niet goed uitgeprobeerd van tevoren ofzo?
En ja, paard en mens moeten altijd aan elkaar wennen. Volgensmij gaat het nooit de allereerste dag perfect dus ik zou het gewoon even de tijd geven. Laat hem weten dat JIJ de baas bent, dan hoort het paard zich niet te misdragen.
Voor het paard is het misschien ook wel allemaal nieuw.. wie weet is ie van tevoren nog nooit of niet vaak gelongeert.
Een paard moet er dus ook aan wennen. Paarden die voor de eerste keren worden gelongeert gaan altijd trekken.

Oefenen, oefenen en geduld hebben dat levert al heel veel op! Geef het de tijd en het komt vanzelf goed.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-09 00:05

Hey mensen !!

het gaat echt super goed !!
hij luistert echt geweldig naar mijn stem enz.
oke ik he bwel een paar klappen moeten uitdelen haha maar we komen er wel (L)
oja trouwens.. het is nog niet zo dat ik zonder halsdter ofzo kan lopen op het erf haha (nouja kan wel maar dan loop ik alleen en me paard staat ondertussen te eten hihi)
maar dat komt wel :) ..

AS_Gambler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:11

Hey,
begin misschien eens eerst met loswerken dit wil zeggen in een piste van +/- 15 op 15 meter (kan wat meer of minder zijn) hem los te laten lopen en op een natuurlijke wijze hem duidelijk maakt dat alles in orde is en dat jij de nieuwe baas bent. Dit is op de wijze van Emiel voest (geeft ook les in de ruitersschool in deurne). Hij werkt op een natuurlijke basis waarbij jij de leider van de kudde bent en op de manier van de leidende hengt met drijvende en leidende hulpen hem zegt wat hij moet doen en dat alles ok is. Je moet maar eens op zijn site gaan zien het is zeer leerrijk. Ik heb ondertussen al een cursus en enkele lessen gevolg en heb nu echt mijn ding gevonden. ik haook een moeilijker paard maar nu zijn we een geweldig team. Van loswerken ga je dan verder naar werken aan de hand en dan naar het rijden. Ik zou zeggen probeer het maar eens.
Met vriendelijke groeten,
Cindy.

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 20:29

Hoi,

als je zelf consucent bent gaat het je wel lukken hoor.veel oefenen met wandelen ho is ho naast je is naast je...en met longeren idd in een longeerbak,of even afzetten met staanders en balken hoog anders gaat hij er waarschijnlijk overheen.jij bent altijd de baas ook al is hij 1.70.
goed oefenen en geduld dan heb je straks echt wel een leuk paard.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 00:07

Jaa precies.. het gaat nu al super !..
en ik longeer ook gewoon in de bak..
hij is echt lief !..
alleen met afspuiten moet hij nog leren stil staan ;)
(gaat al better :) )

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:14

Ik blijf meelezen, merci tot zover!

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 00:22

bedouin schreef:
Ik blijf meelezen, merci tot zover!

okey :d :+