hengstje van 5 weken flipt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:13

suleilitha schreef:
Ehm... Sigrid, heb je wel eens gezien hoe een volwassen paard een klierig veulen op zijn plaats zet?

Ik ben niet Sigrid, maar ik heb het wel geregeld gezien bij mijn paarden, maar zo hard als het hier gesteld wordt, zie ik het eigenlijk nooit. Ik heb ze bij mij achter het huis staan, koekeloer er de hele tijd naar, dus ik zie echt hoe ze met elkaar omgaan.
Natuurlijk wordt er wel gewaarschuwd, een been opgeheven en zelfs wel een tik gegeven, maar zo hard als hier gesteld wordt....nee...

Ben het er wel mee eens dat dit veulen 24 uur naar buiten moet, daar, waar een veulen hoort. En je er verder niet teveel mee bemoeien, de beste opvoeders zijn de paarden zelf.
En mocht een veulen mij écht aan willen vallen, krijgt hij een joekel.

Steefjes

Re: hengstje van 5 weken flipt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:14

ik zal hiermee alvast naar de ouders van mijn vriendin toegaan.
maar ben bang dat deze mensen ( heel ongevoelig ) dan HELE harde maatregelen gaan nemen.
maar 24 uur per dag op wei dat lijkt mij alvast een uitstekend idee

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:15

mishandeling is als een paard stelselmatig voor de verkeerde dingen met de verkeerde timing in de verkeerde verhouding tikjes krijgt.

Daar worden paarden onzeker van.

Mishandeling is niet een paard met een eind hout op zn kont slaan omdat hij 0.5 seconde daarvoor heeft geprobeerd jouw oren van je hoofd af te slaan..........

maar van die onterechte tikjes, daar worden ze angstig en onzeker van.......... niet van een eenmalig goed getimede pak op hun sodemieter.........

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:17

KiWiKo schreef:
hoe doen ze dat in de kudde dan Yinnar?????

Wel handig als je even mijn bericht goed leest. Ik zeg tot twee keer toe haal er een deskundige bij en ik noemde niet mijn naam. Maar in de kudde trappen ze naar elkaar of ze bijten en dat gebeurt zoals eerder hier gezegd na wat pittige door ons vaak niet waarneembare lichaamstaal. En geloof me dat kunnen wij mensen echt niet nabootsen. Slaan is gewoon geen optie en er zijn betere oplossingen en daar zijn mensen voor die je dat haarfijn kunnen vertellen. Mijn merrie is ook niet de makkelijkste geweest kwam met maaiende voorbenen op me af in het weiland en die heb ik nooit met 1 vinger aangeraakt maar ben deskundige hulp gaan zoeken. Vaak is het de interactie tussen het paard en de mens. Actie geef reactie zeg maar dus eerst checken wat er aan de hand is ipv gelijk te gaan meppen.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:17

kiwiko ik wou alleen zeggen dat ik een paard niet snel hard zal slaan.
maar mocht je het verhaal van mijn pony willen horen dan kun je dat zeggen en dan pb ik het je.
want die is echt mishandeld geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:18

Nogmaals, deskundige? Wat versta je in deze context onder een deskundige?

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:22

suleilitha schreef:
Nogmaals, deskundige? Wat versta je in deze context onder een deskundige?

Iemand die de lichaamstaal van paarden wel verstaat. Klinkt wat zweverig en zo ben ik helemaal ook niet maar degene die mij destijds heeft geholpen is Piet Nibbelink van De Paardenmaat en ik ben een stuk wijzer geworden.
Slaan is hoe dan ook never nooit een optie. Ik ben er gewoon fel op tegen. Het is naar mijn mening een teken van onmacht. Ik heb zelf een hengst van nu bijna 5. Een welshje weliswaar dus niet zo groot en die heeft ook zijn vervelende momenten gehad. Ik heb hem nooit 1 klap gegeven en het is nu echt een zoetje.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:25

Moderatoropmerking:
Diverse berichten zijn verwijderd, omdat deze offtopic zijn en/of een persoonlijke aanval bevatten. Omdat jullie tijdens het splitten zoveel hebben geplaatst ga ik nog een aantal berichten verwijderen.

Houdt het vriendelijk, ondanks dat jullie meningen verschillen. Blijf op de bal spelen en niet op de persoon en houdt het ontopic.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:42

Steefjes schreef:
kiwiko ik wou alleen zeggen dat ik een paard niet snel hard zal slaan.
maar mocht je het verhaal van mijn pony willen horen dan kun je dat zeggen en dan pb ik het je.
want die is echt mishandeld geweest

En kiwiko zegt dat er nog een groot verschil is tussen slaan en mishandelen.
Een echt vervelend veulen wordt in een groep bij volwassen paarden echt wel op zijn plaats gezet. Mijn bijna 2 jarige viel zijn moeder ook behoorlijk lastig, en steigerde ook wel heel geregeld. Van zijn moeder kreeg hij af en toe een tik maar meestal liet ze hem gewoon haar gang gaan. Heb toen mijn merrie erbij gezet ( die al meerdere jongen paarden/veulens bij zich heeft gehad en die was er zo klaar mee. Haar omver lopen? nou dat heeft hij geweten. Hij weet nu heel goed dat als een ander paard de oren in de nek doet hij moet gaan oppassen.

Tegenover mensen kan hij ook behoorlijk uit de hoek de komen, maar hij weet wel hoever hij kan gaan en als hij even uitprobeert staat hij zo weer op zijn plaats.
De mening over wat je met een veulen moet doen is verschillend. Die van mij is van 6 weken oud tot 7 maanden ( toen kwam hij met leeftijdsgenoten ) elke dag in de hand geweest en daarna ook wekelijks ( hij is nu 23maanden ). Als je conquent bent kun je dit gerust doen anders kun je hem beter in de wei laten staan vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 18:45

Goeie post, Twinducklin!!
Helaas vergeten veel mensen dat met name die eerste paar maandjes c.q. zes weken zeg maar, zo belangrijk zijn voor de band tussen merrie en veulen. De merrie moet herstellen van de bevalling en veulens doen op die leeftijd hoofdzakelijk niks dan veel drinken, de wereld ontdekken en vooral slapen, uren slapen.
Als mens zijnde moet je dat plaatje niet te veel willen verstoren, dat krijg je namelijk drie jaar later in drievoud terugbetaald.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 11:33

euh, hij vliegt ook tegen de muren als er geen mensen in staan? dus het is niet specifiek mensgericht? dat veulen is gewoon horendol in die box. En ok, hij zou zich moeten gedragen naar mensen toe, niet brutaal zijn, blablabla... maar anderzijds: hij moet ergens zijn ongenoegen op uiten. ik lees hier nu al van slagen, tikken geven, hard zijn... komaan, dat gaat een beetje ver. waarom doet het veulen zo? ik denk dat het gewoon een klein adhd-veulentje is, en dat ie zijn energie gewoon niet kwijtraakt. Anders doet hij het 's nachts niet, want ik neem aan dat er dan geen mensen in de stal staan. Ik denk dat dit type veulen gewoon moet leren zijn energie op een goede manier aan te wenden; en ook dat een tik het omgekeerde gaat teweeg brengen met dit karakter. Vroeg of laat krijg je de rekening gepresenteerd. Ik zou hem gewoon de kudde injagen, dag en nacht. En daar gaat hij wel op zijn plaats worden gezet. En wat je vriendin dan kan doen, is in de weide gaan zitten, en zich bezighouden met de kudde, niet met dat klein grut. na verloop van tijd vindt die kleine het raar dat hij, o zo lief en onschuldig, geen aandacht krijgt, en zoekt hij haar vanzelf op. Gaat hij weer klieren, moet ze hem gewoon achteruit zetten, en terug negeren. Zo leert hij dat hij enkel aandacht krijgt met goed gedrag. En als ik het zo lees, is dit veulen superslim genoeg om dit snel door te hebben. maar geef je hem een tik, pakt hij je terug, dat garandeer ik je.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 12:32

thanks voor de goede tips.
gr steef

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:23

hey mensen.
ik heb met het meisje en haar ouders overlegd.
het vorige veulen van mijn merrie heeft in de opfok gestaan bij een vriend van ons.
die vriend heeft 2 kuddes.
1 kudde met allemaal jonge dieren en een paar oudere er bij ( zeg maar in de opfok )
en een kudde met allemaal merries en veulens.
de lekker vrij kunnen ronddollen over 9,7 hectare grond.
na wat aandringen van mij lopen moeders en veulen nu samen in de laatst genoemde kudde.
het gaat heel goed met beiden, en het hengstje word geregeld op zijn plaats gezet bij ongewenst gedrag.

bedankt voor jullie hulp.

gr steef

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:34

super keuze! komt vast helemaal goed

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:45

dankje dat dacht ik ook.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:58

Diablo schreef:
suleilitha schreef:
Ehm... Sigrid, heb je wel eens gezien hoe een volwassen paard een klierig veulen op zijn plaats zet?

Ik ben niet Sigrid, maar ik heb het wel geregeld gezien bij mijn paarden, maar zo hard als het hier gesteld wordt, zie ik het eigenlijk nooit. Ik heb ze bij mij achter het huis staan, koekeloer er de hele tijd naar, dus ik zie echt hoe ze met elkaar omgaan.
Natuurlijk wordt er wel gewaarschuwd, een been opgeheven en zelfs wel een tik gegeven, maar zo hard als hier gesteld wordt....nee...

Ben het er wel mee eens dat dit veulen 24 uur naar buiten moet, daar, waar een veulen hoort. En je er verder niet teveel mee bemoeien, de beste opvoeders zijn de paarden zelf.
En mocht een veulen mij écht aan willen vallen, krijgt hij een joekel.

Mijn merrie is een erg goede moeder van 7 veulens. Maar als veulenlief over schreef gaat, slaat ze toch echt wel eens behoorlijke deuken in de muren waarbij veulenlief nog net weg kan komen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:01

Goede keuze Steefjes :j

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:04

Ik denk zlef (heb geen ervaring met veulens) dat het komt doordat het een hengstje is, en omdat het s'nachts wel op stal staat terwijl ik het buiten zou zetten!

Corrigeer me aub als ik het fout heb!