leasepaard niet meer geschikt als rijpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: leasepaard niet meer geschikt als rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:42

vraag me ook af wat inmiddels gebeurd is
opzegtermijn van 2 mnd is als jij wil opzeggen
staat er ook wat in het contract wat zou gebeuren al shet paard ziek zou worden?
Aangezien het paard niet gezond is, en dat ook niet was toen het contract getekend was, is dat contract breuk en kan jij per direct ermee stoppen

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:30

Ben ook benieuwt of er al iets is verandert

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 16:24

nee hellaas weet ik nog steeds niets. heb geprobeerd te bellen maar nog steeds geen gehoor.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 18:15

heb je al een brief gestuurd? schakel anders als ze echt niet reageerd de politie in. Dit natuurlijk als het echt niet anders is...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:03

zet dat paard gewoon in haar tuin joh
of waar haar andere paard staan

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:22

Tja bellen heeft dus geen enkel effect. Ik denk toch dat je iets meer zult moeten ondernemen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:15

Wat ik een beetje raar vind in *lees goed* DE REACTIE'S is dat TS het paard dan maar bij de eigenaar in de tuin moet zetten o.i.d. (dan ga ik ervanuit dat eigenaar van het probleem wist voor dat TS haar ging leasen) terwijl er in een ander topic over afgekeurde paarden afstaan aan verzekering zoveel heibel word gemaakt dat je zelf mee moet gaan naar de slacht omdat er zoveel louche handel is in paarden. Wat denken jullie dat de eigenaar zal doen met dit paard?? Juist naar alle waarschijnlijkheid gewoon weer verhuren of erger zelf verkopen als gezond paard!! Wat ik zou doen is advies inwinnen bij een advocaad (kan gewoon telefonisch en kost dan niks) of het al dan niet waar is dat TS nu over het paard mag beslissen (eventueel op advies van DA)
Ben erg benieuwd hoe dit af gaat lopen
Wens TS in ieder geval erg veel succes

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:20

Bericht is trouwens niet boos of agressief bedoeld (nu ik het zo terug leest lijkt het misschien wel zo over te komen)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:20

Idylle
als je heel het topic doorleest
lees je dat de ts geen gehoor krijg
ondertussen zit zij wel met kosten van een paard wat niet van haar is , waar ze niets mee kan, en waarbij niet volgens het contract de regels worden nageleeft.
Tja dan ben ik een makkelijke hoor , zet hem in haar tuin of op de stal waar haar andere paard staat ,geef de papieren aan de stalbaas en zeg maar dat ze het stalgeld bij de rechtelijke eigenares kan halen :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:27

En dan maken mensen zich (zogenaamd)zo druk om het paardenwelzijn, maar als er kosten moeten worden gemaakt is er ineens niks meer van over. Ik zou echt even een advocaad om telefonisch advies vragen wat je rechten en plichten zijn (wellicht dat als een DA zegt dat dit paard ingeslapen/naar de slacht moet, dat je dan wel een poot hebt om op te staan.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:32

Rechtelijk is het niet haar eigen paard dus tis moeilijk voor haar die keuze te maken omdat ze dan ook weer fout zit .
Maarja dat die eigenares niks meer van zich wil laten horen is toch ook een vreemde zaak?
Dan laat je min of meer gewoon je eigen paard aan zn lot over het interreseert haar niet zo veel heb ik het idee

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:47

Wat een vervelende situatie zeg, TS. Weet je waar ze woont? Misschien kan je er eens langs gaan zonder aankondiging, misschien dat er dan wat te bereiken valt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:50

om zeker te weten of TS dit mag beslissen zou ze dus het beste een advocaat kunnen raadplegen wellicht dat als DA namelijk een positief advies voor slachting/inslaping geeft dat ze het dan wel mag beslissen omdat het dan over dieren welzijn gaat?! en idd omdat eigenaresse niks meer laat horen, misschien dat een advo wel zegt dat TS mag beslissen. Mocht eigenaresse dan een eventuele rechtzaak aanspannen, dan denk ik dat ze die gaat verliesen als de rechter hoort dat de beslissing op advies van DA is genomen omdat eigenaar niks laat horen en dat ze advies heeft gevraagt aan advo. maar misschien heb ik het fout vandaar dat ik haar naar een advo verwijs om dit eens na te vragen of dit een optie is

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:55

Op de trailer zetten, afleveren bij de eigenaar en wegrijden. Klinkt te grof voor woorden, zo werkt het wel.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 00:18

wat een vervelende situatie zeg.
Ik zou gewoon naar huis rijden en daar proberen verhaal te halen, als ze niet thuis is gewoon even blijven wachten ze moet toch is thuis komen of vroeg in de ochtend heen gaan.
en ook een aangetekende brief sturen.

heel veel sterkte wat is toch wel naar om erachter te komen dat paardje op is jullie zullen best aan hem al gehecht geraakt zijn

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 05:34

roest schreef:
Op de trailer zetten, afleveren bij de eigenaar en wegrijden. Klinkt te grof voor woorden, zo werkt het wel.

Denk ook dat dit de beste oplossing is :)

Waarom doe je het niet gewoon melissa?
Je weet toch waar haar andere paard staat?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 06:19

DyMarvel schreef:
ik ben benieuwd waar t in de wet staat dat als jij een tijd alle kosten betaald dat het dier dan van jou is. ik google me gek amar niks gevonden

is er al meer nieuws

Dat zul je met google en in de wetboeken zoeken ook niet vinden. Wat TS moet doen en waar ze wellicht iets lang mee wacht is de aangetekende brief waarin ze aangeeft:
- dat het paard niet geschikt is voor het gebruiksdoel;
- dat het paard al lange tijd voor de overeenkomst in ging niet meer gezond was;
- nogmaals beschrijft wat er afgesproken was (gebruiksdoel, dat het paard niet gekeurd mocht worden);
- dat ze de kosten niet langer wil dragen;
- wat ze verwacht: bijvoorbeeld dat de (gemaakte) kosten terugbetaald worden, het paard en de spullen binnen een bepaalde termijn worden opgehaald;
- wat er gebeurd als ze zich niet meldt; dat ze bijvoorbeeld gedwongen is het paard in te laten slapen en dat ook al deze bijkomende kosten op haar verhaald zullen worden;

Eigenlijk precies zoals KiWiKo al aangegeven heeft.

Misschien is het ook al wel gebeurd, maar informeel via PB's en sms wellicht.

Als de echte eigenaar zich niet meer meld en TS in feite gedwongen wordt voor het paard een beslissing te nemen , terwijl TS er alles aan heeft gedaan om de eigenaar te bewegen en gelegenheid te geven om actie te ondernemen, dan neem je in feite de beslissingen voor het beste voor het paard als ben je de eigenaar. Niet op papier maar als verantwoordelijke. Hier in Zwitserland wordt een paard altijd nog gezien als een "ding" wat je kan beschadigen, ik geloof in Nederland ook.

Dus idd is het ergste wat je kan overkomen dat je deze kosten moet vergoeden. Maar ook dat is twijfelachtig als je duidelijk meedeelt aan de eigenaar wat er moet/gaat gebeuren op basis van een medische uitspraak. De basis voor rechterlijke uitspraken is altijd nog "redelijkheid en billîjkkheid" of "het handelen in goede trouw".

WikiPedia schreef:
Redelijkheid en billijkheid behelst de sociaal aanvaardbare normen zoals ze door het gewoonterecht of de ongeschreven rechtsregels zijn geformuleerd. Deze kunnen strijdig zijn met gecodificeerd recht, bijvoorbeeld wanneer het naleven van een overeenkomst zou leiden tot een dermate ongunstig effect voor een der betrokkenen dat het afdwingen van naleving van die overeenkomst onaanvaardbaar zou zijn naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid. In dat geval wordt de regel uit de overeenkomst (of uit het gewoonterecht, of zelfs uit de wet) in dat geval buiten toepassing gelaten. Dit hangt af van de omstandigheden van het concrete geval (maatwerk). Het is dus een soort hardheidsclausule. De term "onaanvaardbaar" zorgt ervoor dat er een hoge drempel is, zodat hier niet zo snel sprake van is. Alleen "strijd met de redelijkheid en billijkheid" is dus niet voldoende.

Als het dossier zorgvuldig opgebouwd is zal een rechter als zovele lezers hier ook spoedig tot de conclusie komen dat wat de eigenaar niet deed (nalatigheid) onaanvaardbaar en verwijdbaar is/was en dat TS daarom gedwongen was bepaalde beslissingen te nemen.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:47

henkb schreef:
DyMarvel schreef:
ik ben benieuwd waar t in de wet staat dat als jij een tijd alle kosten betaald dat het dier dan van jou is. ik google me gek amar niks gevonden

is er al meer nieuws

Dat zul je met google en in de wetboeken zoeken ook niet vinden. Wat TS moet doen en waar ze wellicht iets lang mee wacht is de aangetekende brief waarin ze aangeeft:
- dat het paard niet geschikt is voor het gebruiksdoel;
- dat het paard al lange tijd voor de overeenkomst in ging niet meer gezond was;
- nogmaals beschrijft wat er afgesproken was (gebruiksdoel, dat het paard niet gekeurd mocht worden);
- dat ze de kosten niet langer wil dragen;
- wat ze verwacht: bijvoorbeeld dat de (gemaakte) kosten terugbetaald worden, het paard en de spullen binnen een bepaalde termijn worden opgehaald;
- wat er gebeurd als ze zich niet meldt; dat ze bijvoorbeeld gedwongen is het paard in te laten slapen en dat ook al deze bijkomende kosten op haar verhaald zullen worden;

Eigenlijk precies zoals KiWiKo al aangegeven heeft.

Misschien is het ook al wel gebeurd, maar informeel via PB's en sms wellicht.

Als de echte eigenaar zich niet meer meld en TS in feite gedwongen wordt voor het paard een beslissing te nemen , terwijl TS er alles aan heeft gedaan om de eigenaar te bewegen en gelegenheid te geven om actie te ondernemen, dan neem je in feite de beslissingen voor het beste voor het paard als ben je de eigenaar. Niet op papier maar als verantwoordelijke. Hier in Zwitserland wordt een paard altijd nog gezien als een "ding" wat je kan beschadigen, ik geloof in Nederland ook.

Dus idd is het ergste wat je kan overkomen dat je deze kosten moet vergoeden. Maar ook dat is twijfelachtig als je duidelijk meedeelt aan de eigenaar wat er moet/gaat gebeuren op basis van een medische uitspraak. De basis voor rechterlijke uitspraken is altijd nog "redelijkheid en billîjkkheid" of "het handelen in goede trouw".

WikiPedia schreef:
Redelijkheid en billijkheid behelst de sociaal aanvaardbare normen zoals ze door het gewoonterecht of de ongeschreven rechtsregels zijn geformuleerd. Deze kunnen strijdig zijn met gecodificeerd recht, bijvoorbeeld wanneer het naleven van een overeenkomst zou leiden tot een dermate ongunstig effect voor een der betrokkenen dat het afdwingen van naleving van die overeenkomst onaanvaardbaar zou zijn naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid. In dat geval wordt de regel uit de overeenkomst (of uit het gewoonterecht, of zelfs uit de wet) in dat geval buiten toepassing gelaten. Dit hangt af van de omstandigheden van het concrete geval (maatwerk). Het is dus een soort hardheidsclausule. De term "onaanvaardbaar" zorgt ervoor dat er een hoge drempel is, zodat hier niet zo snel sprake van is. Alleen "strijd met de redelijkheid en billijkheid" is dus niet voldoende.

Als het dossier zorgvuldig opgebouwd is zal een rechter als zovele lezers hier ook spoedig tot de conclusie komen dat wat de eigenaar niet deed (nalatigheid) onaanvaardbaar en verwijdbaar is/was en dat TS daarom gedwongen was bepaalde beslissingen te nemen.

mooi gesproken niks aan toe te voegen

twilight13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:39

hahaha ik ben de dochter van melissa7 :D.

caspertje je mag niet weg.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:40

Wat wil je er nog mee doen dan? En wil je dat ie altijd pijn moet lijden dan?

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:41

sorry maar dit is mijn dochter. het doet haar pijn maar ze moet ook begrijpen dat het niet anders is.

twilight13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:41

ik rij toch niet meer.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:44

Twilight, volgens je andere topics wel. Je hebt een pony van 10 die je zelf op 9 jarige leeftijd hebt ingereden.
En je hebt net gisteren een haflinger merrie van 14 jaar gekregen waarmee je problemen hebt met de galop.

Maar weer ontopic:
Melissa: heb je inmiddels al contact gehad?
Wat gaat er nu verder gebeuren?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:47

Ik zou een aangetekende brief versturen, en er een termijn bijzetten dat ze moet reageren. En anders idd paard in de trailer en terug brengen. Ik denk dat de eigenaar van het paard heel goed weet dat er iets mis mee was en zo heeft ze een goedkoop onderkomen...

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:52

Melissa7: geheel offtopic maar lees je weleens de andere berichten van je dochter? Persoonlijk zou ik me daar ook maar eens in verdiepen.

Maar ontopic; zover ik lees heb je nog steeds geen brief verstuurd waarin je alles aankondigd en de boel in werking kan zetten. Zou die telefoontjes nu niet meer afwachten!