paard rent in de wei als ik er niet bij blijf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly0708

Re: paard rent in de wei als ik er niet bij blijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:21

ik heb ook zo'n paard.als die de stal al ziet word ze zenuwachtig.
ze staat dus 24/7 buiten en is de rust zelf.
dus inderdaad uitproberen of zoiets niet een mogelijkheid is voor haar

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:49

Ik snap niet waarom ze niet bij andere paarden kan staan, paarden slaan elkaar toch altijd om te kijken wie de baas is, na een dag zal dat wel weer over zijn. Jou paard wil gewoon niet alleen zijn, en ziet jou als zijn maatje en als jij dan ook nog eens weg gaat dan voelt ze zich alleen. Als jij alles voor je paard over heb waarom ga je dan niet naar een stal waar je je paard wel met andere paarden kan zetten waar genoeg ruimte is voor de paarden zodat ze elkaar uit de weg kunnen als het moet en waar ze genoeg kunnen bewegen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:14

Staan er wel paarden in stukjes wei naast haar, of staat ze echt helemaal alleen?
Soms scheelt dat ook al, als ze wel andere paarden in de buurt hebben, ook al zit er een draadje tussen...

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 22:21

ja er staan wel paarden naast haar. maardaar zit dan een hek tussen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:25

lastig ts,
Ik denk dat je echt het beste op zoek kunt gaan naar een plek met een groot land en een stabiele kudde.
Als een paard meer ruimte heeft kunnen ze ook vluchten, ze hoeven niet te vechten, doen ze meestal alleen als de ruimte beperkt is en ze niet weg kunnen lopen.
En elk paard heeft vriendjes nodig.. ook die van jou hoor..

succes met je paardje.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:05

Ik vind toch dat er te snel geroepen word van haal maar een shet |( Ik vind dat daar over het algemeen te makkelijk over gedaan word :(
Ik heb zelf ook 2 shets en die hoef ik in de winter echt niet alleen maar hooi te geven, ook zij hebben krachtvoer, wormenkuur nodig. En het idee van een shet word van een snee brood al dik gaat ook niet altijd op !! de mijne krijgen in de winter 3/4 schep biks per dag per stuk, plus nog een hele lading hooi en dit hebben ze echt nodig om in conditie te blijven. Ze hebben een stal nodig of bij jullie moet het weiland ook na een fikse regen/hagel of sneeuwbui nog droog zijn en dus niet veranderen in een modder poel ? blijft jou land droog kun je af met een schuil stalletje maar anders moet ook de shet naar binnen om rottraal, mok, longonstekking en dergelijke te voorkomen.

Dit is dan nog enkel de basis behoefte maar houd er ook rekening mee dat ook een shet aandacht nodig heeft !

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:14

Ik begrijp dat je paard net geblesseerd geweest is? Extra reden om voorzichtig te zijn. Mijn paard komt ook net uit een blessure, en mag nu op een postzegellandje. Tja, dan weet je van te voren, dat je daar in het begin bij moet blijven ( hij kan ook niet met anderen ivm de blessure, meneer houdt nogal van opjagen ).
In het begin er bij blijven en dan steeds wat langer weggaan. Juist belonen als ze rustig staat. De meeste wennen er wel aan, bij sommige went het nooit en dan moet je een andere oplossing zoeken.
Overigens vind ik het wel vreemd geregeld bij jullie op stal. Een beetje flexibiliteit, zeker als het om een geblesseerd paard gaat, mag je toch wel verwachten. ik ben blij dat mijn stalhoudster in ieder geval met me meedenkt over oplossingen. Zo gaat mijn paard momenteel ´s avonds het land op, als de rest al binnen staat. Dan wordt hij niet heet doordat zijn buren gaan rennen, en kan hij dus veilig het land op, zonder zijn been te overbelasten.

Nandotjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:11

Miss gewoon laten staan.
Paard gaat vanzelf wel lopen als hij moe word?

x

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:46

Halow, wat een aanvallen. Ik weet neit of het zo bedoeld is, maar ik kan me een beetje voor stellen dat de TS wel een beetje schrinkt want ze vroeg om tips en wat krijgt ze verhalen dat ze geen goede paardeneigenaar is omdat ze geen shetlander kan kopen!
Sorry maar dat vind ik gewoon nergens op slaan. ;(

Ts: als ik jou was zou ik gewoon rustig op zoek gaan naar een andere stalling waar je paard misschien iets langer de wei in mag met andere paarden en in de tussen tijd gewoon proberen ( die tip was al gegeven) seeds iets langer weg te blijven. En gewoon veen oefenen. ;)
En dat mensen een shetlander een grasmaaien vinden, vind ik gewoon echt niet kunnen! :(:)

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:15

Daar ben ik het mee eens joepluffer. Je kunt en moet niet zomaar een gezeldschapsdier aanschaffen. En je bent zeker niet slecht als je dat niet kunt aanschaffen want dat is absoluut niet nodig. Gewoon proberen je paard in een wat grotere wei te zetten en afwachten hoe het gaat.
Oefenen maar :):) Ik hoop dat het lukt.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:28

Heb je je paard al eens gewoon die 2 uur laten rennen? Zonder dat je er dicht bij staat, maar gewoon weg gaan en een ander even toezicht laten houden op een afstandje? Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ik hier zo'n probleem van zal maken.

Mijn paard draait nogal door als ik mijn pony er bij weg haal. Nou, sorry, maar hij doet maar. En dan kan hij ook wel een half uur rondjes door de bak galopperen en springen. Hij doet maar. Houdt vanzelf op, word vanzelf moe, niet te veel aandacht aan besteden. Tuurlijk houdt er wel iemand een oogje in het zeil als ik weg ben met mijn pony. Maar verder: laat maar rennen. Ik heb een goede omheining, daar komt hij echt niet zomaar uit. Komt ie dr wel uit staat hij in een omheinde wei, komt ie ook niet zomaar uit. Maar hij gaat er niet uit, hij rent, en houdt vanzelf op.

Mijn ervaring is, hoe meer aandacht jij er aan besteedt, hoe erger het word. Overigens zal ik wel zorgen voor een andere stalling, 2 uurtjes naar buiten vind ik erg kort..

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:00

Wel vervelend dat niemand het meer met jou paard wilt proberen om ze samen te zetten,maar dat krijg je met mensen waarvan hun paard helemaal in training staat :( bang dat ze een blessure oplopen...
Een eigenaar die dan ook nog niet eens wilt dat je paard over het land rent maakt het helemaal vervelend,ik zou als ik jou was ook opzoek gaan naar iets anders... maar had misschien een idee wat je zou kunnen proberen.

Je zou kunnen proberen als je haar in de wei zet om overal wat lekkere dingen neer te leggen dat ze echt moet gaan zoeken,stukken wortels en appels dat ze is afgeleid ?
Mocht ze druk bezig zijn met zoeken dan ga je weg,en voordat ze in paniek kan raken als ze het op heeft en dus ziet dat je er niet bent zorg je dat je weer terug bent en haar eruit haalt,dat kun je dan opbouwen dat ze steeds iets langer blijft.
Zo krijgt ze misschien iets meer vertrouwen erin dat je ook weer terug komt.

Ligt er natuurlijk aan of ze een beetje gevoelig is voor eten..

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 20:53

dankje wel voor tog nog alle tips. ga het allemaal proberen.. vandaag was het ook weer een drama.. maar rkijg tog welhet gevoel dat het iedere x wat beter gaat

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:11

Naja, als het iederekeer toch wat beter gaat is oefening misschien toch het beste... ;)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:11

Sorry hoor, maar als jullie dat tegen mij hebben over dat shetlander = grasmaaier? Man, IK ben degene die vanaf jongs af aan ALLEEN maar op shetten heeft gereden hoor! In de dressuur. Veel wedstrijden etc.
Ik zeg alleen dat een shet een geweldig gezelschap is voor een paard! Verder heb ik niet gezegt hoor!

Ik zou gewoon naar een andere stalling gaan als je geen shet kunt kopen ;)

Sorry moest het even kwijt :+

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:55

Ik had het in elk geval tegen niemand persoonlijk... Maar ik vind gewoon dat shetten heel lief zijn en zeker niet alleen een grasmaaier! dat wou ik gewoon ff duidelijk maken :o

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:02

zo hebben wij hier ook pension stal :)
kleine stukjes land , en dan kan er onderling worden besloten of je samen je paard in de wei doet.

ik heb niet echt tips :) want ik ben echt voor veel en lang weiland :) en niet alleen :)

Itismei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:50

Hey ik dacht ik kijk in dit topic want mijn merrie (had) hetzelfde probleem, gaat het over knappe Zolonia :Y)

Hai Priscilla :D

Tja, wat zal ik zeggen ik had natuurlijk hetzelfde probleem met Venus. Ik ben er nu van overtuigd dat het aan de omgeving ligt (te onrustig). Op de stal waar ze nu staat, is het namelijk geen enkel probleem.... daar kan ze zelfs helemaal alleen staan...... Ik zit dus met hetzelfde dilemma (mijn merrie staat nu elders ivm haar veulen, maar moet daar ook weer weg) vwb de vraag of ik weer terug ga naar de stal van TS. Is verder namelijk een hele fijne stal met prima faciliteiten, maar ja er zitten inderdaad ook nadelen aan deze stal (zoals aan elke stal). Nadeel is alleen, dat in deze omgeving het ERG lastig is om een stal te vinden waar ze wel veel naar buiten mogen en waar ook goede faciliteiten zoals een goede bak zijn.

Priscilla, Venus deed dus precies hetzelfde. Heb het toen met Annie besproken en ik mocht toch altijd Jimmy of Diva erbij zetten. Jimmy accepteren ze vaak wel (is maar heel klein ponietje). Je zou eens kunnen vragen of je haar erbij mag zetten...... 1 tip. Zet niet eerst Jimmy erin en dan zolonia want dan ontsnapt Jimmy weer, Tis net een shetlander zo lastig. Bij Venus was dit echt de oplossing en Venus en Zolonia lijken toch in veel opzichten op elkaar heb ik altijd de indruk.....

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:35

Vergeet de shets als je dat niet liever wilt. Misschien kan ze wennen aan dat je steeds terug komt. Ga mss iedereen keer een stukje achteruit en verder weg. Kom dan weer terug, beloon haar en ga weer een stukje verder weg staan. Kom terug, beloon haar ,etc. Misschien helpt dat en went ze dat je elke keer weer terug komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:18

Dit paard komt dus maar 2 uurtjes per dag buiten, komt dan in een klein stukje wei en loopt daar helemaal in z'n uppie.
Ik kan je zeggen, mijn paarden zouden daar ook volledig van uit hun stekker gaan. Da's toch geen leven. ;(

Enige oplossing - en het beste voor het paard - is een andere plek voor 'm zoeken, waar hij wel de hele dag buiten kan èn samen met andere paarden.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:00

Ik ben het niet met KiWiKo eens. Ben je geen goede eigenaar als je geen tweede paard kunt veroorloven?? wat is dat voor onzin??

Ik ben geen rekenwonder maar het is gewoon een feit dat één pony minder geld kost dan 2! Liever één keer een dikke rekening dan een lange termijn rekening voor een shetlander omdat hij niet buiten mag in de winter. + de hoefsmid + inentingen + wormenkuur die je nu op recept moet krijgen + eventuele bezoekjes van de DA. En 4000 euro voor koliek?! Bij wat voor een DA zit jij? >;) HIer heb ik een geweldige dierenarts en op het pension is al vaak een koliek geval geweest maar ik heb nooit meegekregen dat het 4000 euro kost. Kennelijk is die DA van jou net zo'n reken wonder als ik.
Dat iemand niet voor een tweede pony kan veroorloven is al niet zonder reden, maar om dat te zeggen dat ze 1 pony ook niet waard is vind ik wel erg zielig.

Nu even ontopic O:)
Als je pony inderdaad niet zoveel mag renenn buiten zou ik op zoek gaan naar een ander pension...dat is alleen niet altijd een optie. Dus kan je ook op zoek gaan naar een andere optie. Is er in de buurt van de wei ook een plek waar je even uit het zicht kunt staan en zodra je pony flipt weer tevoorschijn komen...dan weet ze dat je in de buurt bent...als je weet dat ze rustig is als ze je ziet kun je de tijd oprekken dat je even weer laat zien dat je aanwezig bent...zodat ze op den duur zolang alleen kan zijn dat je stal kunt mesten (ik weet het, t is een langdurige manier). Zo zou ik het doen tenminste. O:)