Kun je het maken om met een Hóógdragend paard te starten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Kun je het maken om met een Hóógdragend paard te starten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:05

Goed dat je het gemeld hebt, maar eigenlijk is het jammer dat dat achteraf gebeurt en dat niemand desbetreffende persoon heeft aangesproken op het moment zelf.
Nu heeft de merrie alsnog moeten springen, terwijl meerderen hebben gezien dat ze kennelijk hoogdrachtig is. Arm dier...

Ben benieuwd wat je als reactie terug krijgt.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:21

goed dat je er melding van gemaakt hebt. Wat mankeert zo iemand vraag ik me af.
Ben benieuwd wat je als reactie terug gaat krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:32

Lusitana schreef:
Waar is de trainer in dit verhaal bv?
Het kan een kwestie van totale onwetendheid zijn en dan is uitleg erbij ook wel handig.

Geen idee, waar zou de trainer volgens jou moeten zijn? Het is de ruiter die geacht wordt dit als eerste in te zien en in te schatten, die is daar verantwoordelijk voor, een trainer heeft daar niets mee te maken. Er hoeft niet eens een trainer te zijn.
Totale onwetendheid is geen excuus, dan zorg je maar dat je wetend wordt. (En zeker bij dit soort dingen, die echt wel redelijk in te schatten zijn.)

Maar ik ben het wel met je eens dat dit soort dingen veel beter meteen kunnen worden aangepakt, dat is duidelijk en helder en het paard wordt op dat moment beschermd.
En ook sluit ik me erbij aan dat er niet zozeer een tijdslimiet alswel een praktische limiet gesteld moet worden, als een paard last krijgt van de dracht is het mooi geweest, maar tot die tijd zie ik het nut niet in van niet starten.

(Kleine opmerking: 4 maanden is een derde van de dracht, geen kwart.)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:56

Ja foutje (zat met drie maanden in mijn hoofd), sorry, :o maar in elk geval nog niet op de helft ;)

Een ruiter kan niet meer weten dan wat hem/haar geleerd wordt en het is helemaal niet zo logisch dat iedereen maar van alles in kan schatten, dat vergt een bepaald inlevingsvermogen dat sommigen helaas totaal missen.

Ik begrijp dat in Nederland een groot aantal mensen zelfstandig traint en "zomaar" aan wedstrijden mee doet (hier bijna ondenkbaar) maar het kán zijn dat er toch wel enige begeleiding is geweest aan instructie/training? En dán is het onprofessioneel van die persoon om iemand te laten deelnemen op een paard dat dus blijkbaar zelfs niet aan de regels voldoet en ook gewoon niet echt in staat was te doen wat er verlangd werd. Zo'n persoon moet dus wel op de hoogte zijn van de regels en de mogelijkheden kunnen inschatten en zijn pupil een en ander bijbrengen.
Natuurlijk hád ze ook zelf even kunnen uitzoeken of ze nog mocht starten, daar heb je wel weer gelijk in.

En ik vind dus ook dat mensen bij de organisaties op de hoogte moeten zijn van de regels en die uit moeten voeren en dus haar niet hadden kunnen laten starten.
Van het publiek kun je niet verwachten dat ze van de regels op de hoogte zijn, en niet altijd is een emotionele inschatting de juiste. Er zijn ook mensen die een bit of sporen afschuwelijk vinden, ook als er normaal mee wordt omgegaan....

Zippo_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 20:46

helemaal mee eens

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 07:51

Hmm.. ik vind het eigenlijk raar dat niet iemand haar al bij het losrijden erop aan heeft gesproken. Ik bedoel, als je zo'n merrie met zo'n dikke buik over die hindernissen ziet gaan zou ik allerminst even vragen hoeveel maanden die al drachtig is!!

Ook snap het ik van de desbetreffende vrouw gewoon niet. Je ZIET toch dat die merrie het niet meer kan!! En dan gewoon vol blijven houden dat ze het nog prima aankan.. grr! Hoezo, dierenmishandeling!!

Vind het erg goed van je dat je het hebt gemeld bij de KNHS.
Al reactie ondertussen?
Hoop dat ze in de toekomst ook wat strenger gaan optreden tegen zulke voorvallen, vind het echt niet kunnen.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 07:54

pff, ik ben het zeker met je eens.
Vroeger reed ik voor een stal waar we de merrie's altijd minstens een maand van te voren op rust hadden staan

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:01

Belachelijk dat ze er mee start. Ben benieuwd naar de reactie van de knhs. Heb je ze haar naam enz ook doorgegeven of had je die nog niet gevonden?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:03

Tja Lusitana, dat blijft altijd een persoonlijke kwestie, wanneer kan het nog wel, wanneer niet.
Ik zie het reglement dan liever aan de veilige kant dan dat sommige paarden de dupe worden. Dan zou je evt na die 4 maanden met een dierenarts verklaring nog wel mogen starten oid? Net als zwangere vrouwen die met het vliegtuig gaan een doktersverklaring moeten hebben zou dat in dit geval ook wel een optie zijn, misschien?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:29

Armani88 schreef:
Vroeger reed ik voor een stal waar we de merrie's altijd minstens een maand van te voren op rust hadden staan

een maand vind ik nog steeds veel te laat := Helemaal als het om springen gaat...

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:39

Het is per merrie verschillend hoeveel 'last' ze van de dracht hebben. De ene heeft naar vijf maanden al heel veel buik en is heeft er dus last van en de ander loopt tot twee weken voor het veulenen nog vrolijk door de wei te bokken en ouwehoeren. :+ Merrie geeft vaak zelf wel aan hoeveel werk ze nog aan kunnen, t is alleen de kunst om dat te begrijpen als ze t aan geeft. En dan kom je weer bij het punt dat je tegenwoordig steeds meer mensen met paarden :(:) hebt in plaat van paardenmensen.... :o

joopie7 schreef:
Armani88 schreef:

een maand vind ik nog steeds veel te laat := Helemaal als het om springen gaat...

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:06

Voor een dressuurproef vind ik het al niet meer kunnen om met een hoogdrachtige merrie te starten, laat staan een parcours springen. Buiten de KNHS zou eigenlijk de organisatie van die wedstrijd ook aangesproken moeten worden, die hebben tenslotte ook de plicht om te controleren of alles diervriendelijk/waardig verloopt.

CarpeDiem had natuurlijk ook zelf de ruiter kunnen aanspreken maar ik weet niet of ik dat ook gedaan zou hebben, misschien wel heel geniepig een venijnige opmerking daarover maken binnen gehoorafstand van een wedstrijdvertegenwoordiger of ringmeester.

Daar de KNHS werkt met de snelheid van een slak zal het wel even duren voor er een reactie op die mail komt, als er al een reactie komt.

Wat die opmerking betreft over Moderator, dit slaat nergens op, CarpeDiem plaatst dit onderwerp niet vanuit haar functie als mod maar als een gewone bokker, dat ze nu toevallig ook mod is
heeft er niets mee te maken.
Straks krijg je nog dat een mod niet meer privé kan posten omdat er dan elke keer op zijn/haar positie als mod wordt gewezen. Maar ja, dat laatste is dus even offtopic.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:11

Naar een keuring kan je al niet gaan met een hoogdrachtig paard.
Ik ging eens mee met de eigenaar van een fokkerij en dat paard moest dus nog terug komen van de keurmeesters omdat ze de bewegingen ect. niet konden beoordelen.
Vind het ook sneu dat zo iemand, zoals in dit geval met het springen, helemaal niet inziet dat het gewoon niet meer kan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:17

Net zoals bij mensen is het per paard verschillend, maar ik vind wel dat als je paard zo dik is en de melk eruit spuit je dat zelf moet kunnen inschatten. Beter had ik het dan gevonden dat je zelf naar die jongedame toe was gelopen en netjes had gevraagd hoe of wat.
Je kunt nu wel mailtjes sturen en dergelijke maar het 'leed' is al geleden.
En regels en dergelijke hoor ik jullie roepen maar je kunt niet overal regels voor maken en ook regels worden vaak overschreden. :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:58

Ja, maar in dit geval ZIJN er regels en de verantwoordelijke mensen op zo'n dag (ringmeesters, jury etc) moeten daarvan op de hoogte zijn, evenals de deelnemers.
Nu is dracht een tijdelijk iets en ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar over nadenkt. Zelfs hier in dit topic was het de vraag of er regels over bestonden ja of te nee. En dus achteraf gezocht.
We kunnen dus wel roepen van "je had dit of dat", maar als je er voor staat weet je ook niet echt of iemand in overtreding is, je hebt alleen te maken met iets wat je zielig vindt en ik kan me best voorstellen dat je daarmee niet meteen op iemand afstapt.
De stap om op een deelnemer af te gaan is redelijk groot als je geen zekerheid hebt in waarmee je komt. Nu weten we dat er een regel is, maar dat wist TS dus niet op het moment dat ze dit zag. Dus wat zeg je dan tegen zo'n deelnemer , en dan, wat doet ze er mee?
Denk je dat als iemand zegt :"He joh, zoiets doe je niet" dat ze zich meteen terugtrekt? Dat moet echt wel van een official komen of de jury moet haar gewoon de ring uitsturen. Net zoals met een kreupel paard bv.

Het aanspreken van een ruiter valt meestal in het verkeerde keelgat, wat dan afgereageerd wordt op het paard, dus dan help je een paard er ook niet echt mee.
Dit kun je ook voor jezelf wel nagaan. Hoe ga jij met mensen om die aan de kant commentaar zitten te leveren?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 12:06

Daarom lijkt het me het handigste om op dat moment even op de ringmeester af te stappen.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:39

dat deden we ook niet, met onze fokmerrie's werd niet gesprongen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:43

Lusitana schreef:
Ja, maar in dit geval ZIJN er regels en de verantwoordelijke mensen op zo'n dag (ringmeesters, jury etc) moeten daarvan op de hoogte zijn, evenals de deelnemers.
Nu is dracht een tijdelijk iets en ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar over nadenkt. Zelfs hier in dit topic was het de vraag of er regels over bestonden ja of te nee. En dus achteraf gezocht.
We kunnen dus wel roepen van "je had dit of dat", maar als je er voor staat weet je ook niet echt of iemand in overtreding is, je hebt alleen te maken met iets wat je zielig vindt en ik kan me best voorstellen dat je daarmee niet meteen op iemand afstapt.
De stap om op een deelnemer af te gaan is redelijk groot als je geen zekerheid hebt in waarmee je komt. Nu weten we dat er een regel is, maar dat wist TS dus niet op het moment dat ze dit zag. Dus wat zeg je dan tegen zo'n deelnemer , en dan, wat doet ze er mee?
Denk je dat als iemand zegt :"He joh, zoiets doe je niet" dat ze zich meteen terugtrekt? Dat moet echt wel van een official komen of de jury moet haar gewoon de ring uitsturen. Net zoals met een kreupel paard bv.

Het aanspreken van een ruiter valt meestal in het verkeerde keelgat, wat dan afgereageerd wordt op het paard, dus dan help je een paard er ook niet echt mee.
Dit kun je ook voor jezelf wel nagaan. Hoe ga jij met mensen om die aan de kant commentaar zitten te leveren?

Of er regels voor zijn zal me mijn ..... roesten, TS start dit topic of dit kan. Ik bedoel ermee te zeggen dat als je het op dat moment zo erg vindt je netjes op iemand af kunt stappen, staat ook in mijn post als je goed leest!
We staan niet allemaal direct op de achterste benen, het is maar hoe je iets brengt, en dan is het aan de ander of die er iets mee doet of niet...
Dat is meestal ook het geval met je beschrijving van in het verkeerde keelgat schieten.

En nee, dit kan ik niet nagaan! Als iemand wat tegen mij zegt zal ik wat doen met die raad!
Je ziet het verschil al tussen jou en mij, jij staat direct op je achterste benen.
Rustig aan zou ik zeggen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:36

"Raad" zal er niet komen van iemand die zich aan de kant kwaad heeft zitten maken. ;)
Ik heb het duidelijk over "commentaar".

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 20:50

Vandaag kreeg ik een telefoontje van de KNHS.

Allereerst bedankten ze me voor de melding, en vroegen me naar de wedstrijd van het voorval. Ze gaan nog contact opnemen met de federatie vertegenwoordiger.

Helaas kunnen ze niet veel anders doen dan dit. Ze gaan nog proberen de ruiter te achterhalen via de wedstrijd vertegenwoordiger, maar die kans is erg klein. Als ze haar wel vinden krijgt ze alsnog een telefoontje van de KNHS.

Verder hebben ze me uitgelegd dat je in dit soort situaties dus inderdaad gewoon naar de federatie vertegenwoordiger moet stappen en dat die op dat moment MOET ingrijpen.

Ze waren toch blij met de melding, en het feit dat ik achteraf alsnog iets gedaan heb. Dus mij geeft t een goed gevoel, en ik hoop dat er andere paarden nu gespaard worden, omdat ruiters na gaan denken over de gevolgen van een dracht cq bevalling.

Misschien kwam er ook nog een stukje in een blad * zal paard en sport zijn* over de drachtige merrie in de sport. Dat zou uiteindelijk wel het mooiste zijn wat ik ermee kan bereiken. Dat mensen in gaan zien wat een dracht / bevalling inhoud/betekent voor een merrie.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 08:33

Fijn dat ze het op prijs hebben gesteld dat je ze hebt geinformeerd hierover.

Wat ik me afvraag, zal dit nu echt heel veel voorkomen, dat een paard zo hoogdragend de ring in gaat?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:00

Dat is dus een positieve reactie van de KNHS, nu kunnen ze waarschijnlijk niet veel meer doen maar het is wel weer een waarschuwing voor de officials, dat ze meer alert moeten zijn op zulke dingen. Je hebt ze tenminste weer even wakker geschudt.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:01

Nahhhh ik zit dit met verbazing te lezen!
Dat doe je toch niet!! ik vind inderdaad ook dat er
minimaal een soort richtlijn voor moet zijn...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:48

Dat is wel een hele positieve reactie van de KNHS, super :j
Hopelijk kunnen ze er nog iets mee!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:50

CarpeDiem schreef:
Vandaag kreeg ik een telefoontje van de KNHS.

Allereerst bedankten ze me voor de melding, en vroegen me naar de wedstrijd van het voorval. Ze gaan nog contact opnemen met de federatie vertegenwoordiger.

Helaas kunnen ze niet veel anders doen dan dit. Ze gaan nog proberen de ruiter te achterhalen via de wedstrijd vertegenwoordiger, maar die kans is erg klein. Als ze haar wel vinden krijgt ze alsnog een telefoontje van de KNHS.

Verder hebben ze me uitgelegd dat je in dit soort situaties dus inderdaad gewoon naar de federatie vertegenwoordiger moet stappen en dat die op dat moment MOET ingrijpen.

Ze waren toch blij met de melding, en het feit dat ik achteraf alsnog iets gedaan heb. Dus mij geeft t een goed gevoel, en ik hoop dat er andere paarden nu gespaard worden, omdat ruiters na gaan denken over de gevolgen van een dracht cq bevalling.

Misschien kwam er ook nog een stukje in een blad * zal paard en sport zijn* over de drachtige merrie in de sport. Dat zou uiteindelijk wel het mooiste zijn wat ik ermee kan bereiken. Dat mensen in gaan zien wat een dracht / bevalling inhoud/betekent voor een merrie.

Chapeau!! Goed gedaan meis!!!

ik kan me voorstellen dat dit een fijn gevoel moet geven, je hebt daadwerkelijk iets ondernomen, en er is nog iets van resultaat ook!! Super