Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lusitana schreef:Waar is de trainer in dit verhaal bv?
Het kan een kwestie van totale onwetendheid zijn en dan is uitleg erbij ook wel handig.
maar in elk geval nog niet op de helft
Merrie geeft vaak zelf wel aan hoeveel werk ze nog aan kunnen, t is alleen de kunst om dat te begrijpen als ze t aan geeft. En dan kom je weer bij het punt dat je tegenwoordig steeds meer mensen met paarden
hebt in plaat van paardenmensen....
joopie7 schreef:Armani88 schreef:pff, ik ben het zeker met je eens.
Vroeger reed ik voor een stal waar we de merrie's altijd minstens een maand van te voren op rust hadden staan
een maand vind ik nog steeds veel te laatHelemaal als het om springen gaat...
Lusitana schreef:Ja, maar in dit geval ZIJN er regels en de verantwoordelijke mensen op zo'n dag (ringmeesters, jury etc) moeten daarvan op de hoogte zijn, evenals de deelnemers.
Nu is dracht een tijdelijk iets en ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar over nadenkt. Zelfs hier in dit topic was het de vraag of er regels over bestonden ja of te nee. En dus achteraf gezocht.
We kunnen dus wel roepen van "je had dit of dat", maar als je er voor staat weet je ook niet echt of iemand in overtreding is, je hebt alleen te maken met iets wat je zielig vindt en ik kan me best voorstellen dat je daarmee niet meteen op iemand afstapt.
De stap om op een deelnemer af te gaan is redelijk groot als je geen zekerheid hebt in waarmee je komt. Nu weten we dat er een regel is, maar dat wist TS dus niet op het moment dat ze dit zag. Dus wat zeg je dan tegen zo'n deelnemer , en dan, wat doet ze er mee?
Denk je dat als iemand zegt :"He joh, zoiets doe je niet" dat ze zich meteen terugtrekt? Dat moet echt wel van een official komen of de jury moet haar gewoon de ring uitsturen. Net zoals met een kreupel paard bv.
Het aanspreken van een ruiter valt meestal in het verkeerde keelgat, wat dan afgereageerd wordt op het paard, dus dan help je een paard er ook niet echt mee.
Dit kun je ook voor jezelf wel nagaan. Hoe ga jij met mensen om die aan de kant commentaar zitten te leveren?

CarpeDiem schreef:Vandaag kreeg ik een telefoontje van de KNHS.
Allereerst bedankten ze me voor de melding, en vroegen me naar de wedstrijd van het voorval. Ze gaan nog contact opnemen met de federatie vertegenwoordiger.
Helaas kunnen ze niet veel anders doen dan dit. Ze gaan nog proberen de ruiter te achterhalen via de wedstrijd vertegenwoordiger, maar die kans is erg klein. Als ze haar wel vinden krijgt ze alsnog een telefoontje van de KNHS.
Verder hebben ze me uitgelegd dat je in dit soort situaties dus inderdaad gewoon naar de federatie vertegenwoordiger moet stappen en dat die op dat moment MOET ingrijpen.
Ze waren toch blij met de melding, en het feit dat ik achteraf alsnog iets gedaan heb. Dus mij geeft t een goed gevoel, en ik hoop dat er andere paarden nu gespaard worden, omdat ruiters na gaan denken over de gevolgen van een dracht cq bevalling.
Misschien kwam er ook nog een stukje in een blad * zal paard en sport zijn* over de drachtige merrie in de sport. Dat zou uiteindelijk wel het mooiste zijn wat ik ermee kan bereiken. Dat mensen in gaan zien wat een dracht / bevalling inhoud/betekent voor een merrie.