Welke eisen stel jij aan een paardenrusthuis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:04

@HBVisser: Ik heb ook contacten gehad met andere rusthuizen (omdat ik zelf info wilde inwinnen hoe hun het aanpakken toen ik het overnam van mijn moeder) maar ik ben het helemaal met je eens: "Ze hielden ze goed in de gaten maar toen ik haar ophaalde was ze toch wat schraal. Het is simpelweg onmogelijk om 30 paarden allemaal persoonlijke aandacht te geven en elk kuchje, hoestje, snotterje, schimmeltje te zien of te horen.

Dat is niet omdat ze er niet goed voor zijn, want dat zijn ze wel en zodra er ook maar 1 mankementje is opgemerkt komt de dierenarts erbij. Maar voordat het opgemerkt wordt, dat gaat nou eenmaal niet zo snel als je er zoveel hebt lopen."

Daarom heb ik de keuze gemaakt om ieder paard s'morgens even van de weide te halen en te controleren of ze geen mankementen hebben en hoe ze het doen op natuurgebied (qua voer ect.) Hierdoor heb ik altijd klanten gehad omdat ik deze zogenaamde service biedt :D Het is niet veel werk want ieder paard vindt het heerlijk om even te kroelen, het enige wat ik hoef te doen is de volgorde aanhouden: als Monet is geweest staat Urona al op me te wachten, de rest van de paarden is gewoon aan het eten en ziet/weet vanzelf wanneer ze aan de beurt zijn. Ik sta meestal rond 6uur s'morgens op en dan staan de 'kwajongens' wel te dringen, de merrie's staan ergens achter in het land want die komen later in de ochtend :P

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:11

Mijn verzorgpaard staat op een rusthuis in leenderstrijp en die heeft het daar echt super (volgens mij):
Ze heeft een mooie ruime stal die iedere dag uitgemest word en vers stro en veel kuilgras. Dit is een individuele box maar ze kan wel met de andere paarden snuffelen.
Ze gaat 's ochtends lekker op de weide tot een uur of 5 's middags en dan krijgen ze ook nog 3 keer per dag brok.
Dus volgens mij niks te klagen.
Oja en er zijn verschillende merrie en ruinengroepen en ze staan op mooi kort gras in een bosrijke omgeving met een bak erbij. :D

Ragebol1977

Re: Welke eisen stel jij aan een paardenrusthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:19

Miesje: 100% respect vanuit hier!

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:23

Juul_sintha schreef:
Mijn verzorgpaard staat op een rusthuis in leenderstrijp en die heeft het daar echt super (volgens mij):
Ze heeft een mooie ruime stal die iedere dag uitgemest word en vers stro en veel kuilgras. Dit is een individuele box maar ze kan wel met de andere paarden snuffelen.
Ze gaat 's ochtends lekker op de weide tot een uur of 5 's middags en dan krijgen ze ook nog 3 keer per dag brok.
Oja en er zijn verschillende merrie en ruinengroepen en ze staan op mooi kort gras in een bosrijke omgeving met een bak erbij. :D

Klinkt erg saai...:= sorry hoor maar ik pak dat dus anders aan, lekker veel afwisseling zoals een dwars liggende boomstam en een skippybal ect. sommige paarden vinden er niets aan maar de andere paarden spelen er echt mee :D En als ik na een tijdje geen sfwisseling geef beginnen ze toch echt te klagen (klierig doen). Dus leeftijd maakt niet uit, ik zou als mens ook niet de hele dag hetzelfde rondje willen lopen... Sommige paarden klim ik op hun rug en rijd ik gewoon een stukje op het land mee, dat vinden ze geweldig! Lekker uitsloven en mooi lopen kunnen ze echt nog wel! (met toestemming van de eigenaar en op pijnloze paarden, om het maar even zo te zeggen..)

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:24

hahaha, ik krijg nu allemaal PB's of ik nog plek over heb :P

Sorry meiden maar ik hou niet zo van wachtlijsten ;)

Edit: sorry jongens (..oeps...weet ik veel...:=)

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 16:31

@Meisje! Fantastische om te lezen! Dit is nu precies het rusthuis wat ik in gedachten hem als ik 'later' groot ben.

Ben er nu al wel mee bezig.. Deze week worden de handtekeningen onder het contract van nieuw weiland gezet.. Gelukkig worden we geen concurrentie ;) Ik woon namelijk bij Zwolle in de buurt!

Mag ik eens komen kijken?

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:55

Tuurlijk mag je komen kijken :D Leuk dat er meer mensen zijn die dit willen gaan doen! Ik kan nog wel wat aanwijzingen geven op gebied van handige connecties en klanten ect. ;)

PS. ik heet Miesje = Michelle IRL ;)

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 17:39

Ik PB je! Ik heb gestudeerd in Den Bosch dus dan maak ik er een driedubbel bezoek van! ;)

Oud-studenten
ex-huisgenoten
en jouw paardenrusthuis!!

Toppie van je!

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:09

Miesje1985 schreef:
Juul_sintha schreef:

Klinkt erg saai...:= sorry hoor maar ik pak dat dus anders aan, lekker veel afwisseling zoals een dwars liggende boomstam en een skippybal ect. sommige paarden vinden er niets aan maar de andere paarden spelen er echt mee :D En als ik na een tijdje geen sfwisseling geef beginnen ze toch echt te klagen (klierig doen). Dus leeftijd maakt niet uit, ik zou als mens ook niet de hele dag hetzelfde rondje willen lopen... Sommige paarden klim ik op hun rug en rijd ik gewoon een stukje op het land mee, dat vinden ze geweldig! Lekker uitsloven en mooi lopen kunnen ze echt nog wel! (met toestemming van de eigenaar en op pijnloze paarden, om het maar even zo te zeggen..)

Ik heb het misschien saai uitgelegd maar sommige paarden daar (waaronder mijn verzorgpaard) kunnen gewoon niemand meer dragen i.v.m. een hele slechte rug. Dus dan kun je er niet zomaar 'opklimmen', wel zitten we op 50 meter van het bos dus we kunnen wel in het bos wandelen. En verder hoeft mijn verzorgpaard niks te doen dus kan ze lekker met andere paarden spelen. Paarden die nog wel 'berijdbaar' zijn daar kunnen we nog een klein sprongetje mee wagen en er word ook nog wel eens privé les gegeven. Dus zo saai is dat volgens mij niet. Dit bedoel ik trouwens niet negatief hoor, maar ik wilde het wel ff uitleggen. En voor speeltjes in de stal enzo moeten de eigenaren bij ons zelf zorgen bijv: Jollybal of likit. :P

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:26

Met mijn oudje heb ik toch een probleem. Hij heeft altijd in de topsport gelopen en is dus wat verwaand en verwend. Hij is nu 20 en heeft HKO en is daarvoor behandeld en loopt weer goed. Mag ook gewoon recreatief gebruikt worden. Maar....je kunt hier alleen tussen het verkeer buiten rijden. Niet echt een optie. In de bak rijden betekend toch teveel aan het werk. Hij kan wel op het land maar niet met andere paarden. Hij is te dominant. Het is echt jaren geprobeerd maar het gaat gewoon niet. Ook wil meneer maar een paar uur op het land, dan is hij klaar en wil hij naar binnen. Wat doe je dan met zo'n paard wat het eigenlijk veel rustiger aan moet doen?? Bij hem hoef je niet aan te komen met lekker in een groep de hele dag naar buiten. Ik vind het toch een probleem.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:30

ik laat melody lekker hier thuis oud worden
ik denk anders dat ze der vriendjes wel gaat missen als ze naar een paardenrusthuis gaat en
als ze pijn heeft laat ik haar inslapen en anders gwn paar x in de week rondje over de weg want rust roest ;)

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 11:55

@ FindingJack: Misschien kan je het proberen met een pony of paard wat niet dominant is.

Ik denk dat wanneer je een paard gewoon buiten laat staan, (ook als je denkt dat hij er genoeg van heeft) Hij het vanzelf accepteert en prettig gaat vinden. Het is in elk geval de moeite waard.

Misschien kan je ook een plekje voor hem vinden waar iemand alle tijd voor hem heeft en buiten kan rijden en de rest op de wei met 1 pony of paard.

@ ROoszs: Staat ze op een pensionstal of bij jouw thuis?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:14

__karin__ schreef:
Het onderwerp lijkt me duidelijk!

Paardenhouders ontkomen er niet aan: je paard wordt oud en hoe dan verder?

* Wat zou voor jouw oude paard die ideale situatie zijn?
dan blijft ze gewoon waar ze nu staat zolang ze pijnvrij op de wie kan , kan ze nog lekker de rest blijven opvoeden etc
* Hoeveel mag het kosten of liever een betaalde wachtlijst?
ik gok dat het een 100 gaat kosten per maand
* Hoe zien de groepen eruit? Qua ruinen/merrie's en grote?
zolang de groepen niet te groot zijn kan gemengd prima, ook kwa rassen
* 24/7 op de wei of ook opstallen?
wei met schuilstal
* Welk voer?
onbeperkt ruwvoer , eventueel krachtvoer indien nodig
* Hoe zien de weides eruit? Verschraalde graslanden?
weinig bemest en geen kunstmest maar wel lekkere lengte
* Op wat voor manier worden ze gevoerd? Biologische/natuur voer of normaal?
zo natuurlijk mogelijk
* Wil je eigenaar blijven op alle verantwoordelijkheid aan het rusthuis?
ik ben en blijf eigenaar
* Alleen oude paarden of ook afgekeurde jonger paarden?
maakt me niet uit, zolang er naar juiste samenstelling van de groepen word gekeken
* Moeten ze worden geborsteld of verzorgen paarden elkaar?
alle zorg blijft voor mij
* Ontwormen of mestcontrole
combi
* Vanaf welke leeftijd zou jij je paard laten rusten?
daar is geen zinnig woord over te zeggen, kan met 15 zijn, maar ook met 30 pas

Kortom: Wat is jouw droombeeld?

mijn droombeeld is dat ze in mijn achtertuin staat samen met haar kinders en eventueel ook kleinkinders etc etc , beetje eutelen met de andere paarden, af en toe mee als handpaard en verder lekker tutten, want dat vind ze nu eenmaal leuk

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 00:23

__karin__ schreef:
@ ROoszs: Staat ze op een pensionstal of bij jouw thuis?

ze staat thuis maar we hebben een penionstal dus alle 2 ;)