Sporen op wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:30

Wielen kunnen zachter zijn dan menig spoor hoor. En er zijn altijd mensen die sporen verkeerd gebruiken. Ik rijd met sporen, moet vanaf volgende maand ook altijd met sporen rijden. Als ik een tijdje niet met sporen rijd reageerd hij erg overdone op sporen. Dus rijd wel regelmatig met. En op wedstrijd 'voor de zekerheid' altijd. :)

Yess

Re: Sporen op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:46

Ik rijd ieder paard met sporen. Vanaf dag 1 tot en met een ervaren wedstrijd paard. Ook met zweep trouwens. Slecht zeg :)
De jonkies met zweep om ze aan te wijzen waar ze heen moeten, en met sporen omdat k te lui ben steeds af of aan te doen, en de ouderen om net wat meer attentie te vragen of net wat lekkerder te kunnen laten buigen. Sporen om ze naar voren te harken is imo absoluut not done, maar lukraak alles maar weer verbieden vind k ook wat overdreven.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:49

Karoliefje_ schreef:
Wielen kunnen zachter zijn dan menig spoor hoor. En er zijn altijd mensen die sporen verkeerd gebruiken. Ik rijd met sporen, moet vanaf volgende maand ook altijd met sporen rijden. Als ik een tijdje niet met sporen rijd reageerd hij erg overdone op sporen. Dus rijd wel regelmatig met. En op wedstrijd 'voor de zekerheid' altijd. :)

Sterker nog: grove wiel sporen zíjn zachter dan stompe of knop sporen, juist omdat ze draaien en je de wieltjes niet in je paard kan 'haken'. Ze zien er alleen wat groter uit (werd al gezegd geloof ik) De kleine wieltjes zijn al niet meer toegestaan in de wedstrijd sport, die zijn nl wel scherp.

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:52

Ik rij wel met sporen, mijn pony heeft het eigelijk niet nodig, maar soms heeft ze net iets nodig.
Maar ik rij nu M en dan moet je met sporen rijden. Ik vind dat er niets mis is met sporen, ligt eraan hoe je ermee omgaat. ;)

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:03

Nee,, de sporen van vroeger waren lekker :')

Afbeelding

dan heb ik eerlijk gezegt liever een knopspoor hoor,,

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:10

Vreemd inderdaad dat de meeste mensen denken dat sporen ervoor zijn gemaakt om je paard voorwaarts te laten gaan. _-:(

Ik heb altijd gedacht dat ze voor de oefeningen (wijken, buigen, etc.) als extra hulp waren. Dus eerst been, geen reactie => iets spoortje erbij. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd? :?

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:13

Ik heb de B en L1 ook zonder sporen gereden...
Vanaf de L2 wel met sporen en deed steeds vaker de zweep weg, zodat ik beetje kon oefenen voor de M. :)

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:50

ik gebruik sporen sinds l. voor wijken enzo,.
Maar ik heb echt van die kleine nopjes.
de kleinste maat sporen.
dit vind ik dus niet zo verkeerd, maar vaak zie ik mensen die tijdens bijvoorbeeld lichtrijden elke keer in de buik van hun pony prikken, dit vind ik minder,,

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:31

IndezzW schreef:
Lante schreef:
IndezzW: corrigeren vind ik net zo goed een vorm van straffen; je geeft een negatieve prikkel aan je paard waarmee je duidelijk wilt maken dat het moet gehoorzamen. Ik heb ook hele flegmatieke paarden aangereden, maar met het rijden van overgangen en schijnovergangen, inderdaad corrigeren en vooral daarna belonen op het juiste moment is het bij allemaal goed gekomen. Maar goed, die van jou zal wel heel veel moeilijker zijn... ;)

Ik weet niet of je dit spottend bedoelde of niet, maar dan is die van mij zeker veel moeilijker. Denk je niet dat ik ook op het idee was gekomen om overgangen en schijnovergangen te rijden. En hij is al veel vlotter geworden. Constant voorwaarts neerwaarts lopen is geen probleem, zijgangen ook niet, maar bijvoorbeeld een middendraf wel. Je mag er anders wel een keer op rijden hoor :Y)

Een keertje rijden is niet de moeite waard, een paard train je niet in een uurtje.
Ik bedoelde het inderdaad wat flauw, maar iedereen heeft wel een smoesje. Waar de rijkunstige techniek stopt, beginnen de hulpstukken, niet alleen bij jou; ik rijd zelf ook een paard met een martingaal op het moment, maar ik geef daarbij wèl eerlijk toe dat het aan mijn gebrek aan techniek ligt. :P

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 21:34

Wijken gaat ook prima zonder sporen

IndezzW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:39

Ik zal ook niet ontkennen dat het ook door mijn gebrek aan techniek komt. Maar dit paard is een tijdje getraind door een goede ruiter. (tenminste, zz-licht lijkt me goed genoeg :P) En dan was hij nog steeds niet voldoende aan het been volgens die ruiter zelf. Ik vond het al super natuurlijk, maar de ruiter zelf was nog niet tevreden. Maar ik geef toe, hij was wel een stuk beter gaan reageren, dus inderdaad het ligt ook bij mij. Maar niet voor de volle 100% ;)

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:41

ik rijd ook in de b met sporen.. ik heb een heel ervaren paard dat voorheen z2 heeft gelopen.. heb thuis uiteraard ook geprobeerd zonder sporen maar dan moet ik hem echt voorruit schoppen anders is hij sloom en tegen me been. dan worden mijn benen heel onrustig . . als ik mijn sporen aan heb kan ik mijn benen stil houden en hoef ik ze niet eens te gebruiken..
ben het inderdaad wel eens dat die 6 jarige kinderen niet met sporen mogen rijden

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:54

Ik rij ook met sporen, met een groot wiel.
Heb altijd gedacht dat deze sporen erg grof waren qua inwerking tot ik eens met een knopspoor of rechte spoor over mijn hand ben gegaan en daarna met een wiel spoor (heb het niet over een klein wieltje met scherpe tanden) dat heeft mijn ogen geopend, een rechte spoor stroopt en zelf een knopspoor voelt veel harder aan dan een wiel.
Mijn paard heeft een hele gevoelige huid en aangezien sporen in het M verplicht zijn heb ik voor deze gekozen, ik controleer elke keer voor ik ze aandoe of het wiel nog wel soepel draait.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 22:09

Hoop dat ze dat gaan afschaffen dat sporen verplicht zijn in de M

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:01

Ik hoop het ook; ik vind het onzin dat je wordt verplicht met hulpstukken te gaan rijden als je ook prima zonder kan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:50

ik vind dat ook een hele vreemde regel,dat sporen verplicht zijn.
dat zou iedere ruiter toch voor zichzelf moeten beslissen?

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 14:54

Ja daarom,hoop maar dat het snel afgeschaft word :j

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:59

tja als je het goed kan toepassen.

Wat ik echt belachelijk vind is dat het VERPLICHT is om vanaf het M met sporen te rijden. Mijn pony reageert zonder sporen even goed als met sporen en ik vind het zulke irritantie dingen. Ik rijd thuis nooit met sporen. Als het mocht zou ik ze met wedstrijden ook het liefst af doen!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:47

petradek schreef:
Vreemd inderdaad dat de meeste mensen denken dat sporen ervoor zijn gemaakt om je paard voorwaarts te laten gaan. _-:(

Ik heb altijd gedacht dat ze voor de oefeningen (wijken, buigen, etc.) als extra hulp waren. Dus eerst been, geen reactie => iets spoortje erbij. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd? :?

Nou ik gebruik mijn spoor ook wel eens om te zorgen dat hij scherper wordt aan mijn been.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:11

Tja, ik heb sowieso een hekel aan sporen. Naar mijn mening kan een paard zo ver getraind worden dat hij alle oefeningen zonder sporen kan uitvoeren. Ja, óók in de hogere klasses. Maargoed, mensen in die klasses kunnen in iedergeval hun benen zodanig stil houden dat het paard niet elke pas een por in z'n buik krijgt..

Maar dat mensen in de B al met sporen aan komen zetten terwijl ze nog niet eens weten waarvoor ze bedoelt zijn, daar kan ik toch zo kwaad van worden.. En in de bixie zijn de sporen waarschijnlijk door pap en mamlief omgebonden. Naar mijn mening zouden sporen verboden moeten worden. Jammer voor de mensen die er wél mee om kunnen gaan, maar er zijn zó ontzettend veel meer mensen die er gewoon absoluut niet mee om kunnen gaan.

Laatst ook, stond er een paardje met dikke wonden in z'n buik door de sporen.. Arm dier..
Ik durf te wedden dat 80% van de sporengebruikers NIET weet hoe ze er mee om moeten gaan.

'Ik gebruik sporen omdat hij anders niet goed aan het been is'
'Ik gebruik sporen omdat het van mijn instructrice moet'
8)7
Daar zijn ze gewoon NIET voor!! Ze zijn voor het verfijnen van je hulpen, al vind ik het daarvoor zelfs niet nodig.. :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:18

Ja ik zou ook wel zonder sporen willen rijden, juist hoe ouder mijn paard wordt hoe beter dat gaat. Maar nu mag het niet meer. Stomme regeling

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:21

Karoliefje_ schreef:
Ja ik zou ook wel zonder sporen willen rijden, juist hoe ouder mijn paard wordt hoe beter dat gaat. Maar nu mag het niet meer. Stomme regeling

Je kan thuis wel zonder rijden en dan op wedstrijd met de kleinste.. :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:25

Klopt, maar ik rijd het liefst dan gewoon met iets grotere sporen. Hij wil me soms wel eens laten zitten in een proef. Maar eigenlijk zit dat tussen mijn oren, hij kan prima lopen zonder. Maar hou het nu even aan om met sporen te rijden, hij heeft 2 maanden stil gestaan en is nu wat lui :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:42

nou dat je Z dressuur bent geeft geen garantie voor het goed omgaan met sporen............ik zag er een stel rijden,en wat een zwabberbenen,vooral in draf..........(ook in de B,L,M)

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:54

Xfeno01X schreef:
Stompe sporen vind ik in de L goed maar in de B echt niet en ik vind ook dat je met dressuur niet met van die wieltjes aan je sporen mag rijden hoor op Youtube kan je ook een vilmpje vinden wat er kan geburen als je een onrustig been hebt en toch met zulke sporen gaat rijden !! ;(
Ik rij zelf niet met sporen maar bij mijn pony heb je in de L wel een paar stompe sporen nodig anders loopt ze niet gelukkig zit ik nu nog maar in de B en hoeft dat nog niet :) :D

Ookal zijn we nu 4 pagina's verder in het topic, toch nog even reactie op dit:
Je kan wel zeggen dat je het niet goed vind als mensen in de B met sporen rijden,
maar als je in de L met sporen gaat rijden omdat je paard anders niet loopt? :?
Sporen zijn er om de beenhulp te verfijnen, als jij met sporen rijdt omdat hij
anders niet goed loopt, dan zit er toch wel iets mis,
en is het verstandiger om daaraan te werken ipv met sporen te rijden om het op te lossen ;)

Verder ben ik er mee eens, dat als je stille beenligging hebt en je het om de juiste reden gebruikt
het niet veel kwaad kan. Maar ik zie regelmatig mensen die elke pas aandrijven lees schoppen
en dan vind ik het echt slecht. Je paard reageert straks helemaal niet meer op je been, ookal hang je blikopeners aan je laars >;)
Vind dat ze op wedstrijden daar ook veel strenger in mogen zijn.

Trouwens, m'n instructrice rijdt nu M2, en die heeft ook alleen op wedstrijd sporen aan,
thuis eigenlijk nooit. Dat vind ik nou super!
of als je sporen gebruikt om je hulp kleiner/onzichtbaar te maken.

Oh, trouwens, voor de mensen die het nog niet weten, las ik dat sporen vanaf het M eigen keuze worden,
dus niet meer verplicht gelukkig :)
Laatst bijgewerkt door wake_up op 13-04-09 20:29, in het totaal 2 keer bewerkt