Te vroeg startten..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 07:53

superwoman schreef:
ja, voor de ervaring van het paard, terwijl ze zelf nog geen ervaring hebben met wedstrijden :P
Mensen die wél ervaring hebben met wedstrijden,geven iig meestal wél de juiste hulpen in tegen stelling tot minder ervaren ruiters (uitzondering daar gelaten ;) )
Mensen die zelf geen ervaring hebben met wedstrijden kunnen beter even wachten tot het thuis goed genoeg gaat. :o

Mensen kunnen alleen ervaring op doen als ze gaan starten, anders kunnen ze moeilijk ervaring opdoen met de wedstrijd, en dat is bij iedereen een 1e keer :+

En mensen die wel ervaring hebben dan? Die kunnen ook beter wachten tot het thuis goed gaat? Lijkt me stug dat een 'ervaren' wedstrijdruiter geen 'gevaar' is op wedstrijd met een paard waar diegene niks mee kan.

Natuurlijk moet je als het thuis goed gaat pas wedstrijden gaan rijden, als je paard de oefeningen nog niet eens kent gooi je zeker je geld & tijd weg. Maar op een ander terrein is ieder paard anders en dan kan ik mij goed voorstellen dat een paard schrikt, rent, alle kanten opspringt, oefeningen niet meer lukken en gewoon heel anders is dan thuis, en vaak is dat gewoon een kwestie van wennen. Maar dat zijn dingen die weinig te maken hebben met de wedstrijdervaring van de ruiter maar de 'gewone' ervaring om dingen op te kunnen lossen.

MissAnnemijn schreef:
Eens moet toch je eerste keer zijn, en ookal heb je je paard normaal prima onder controle.. Als ze echt schrikken hou je ze toch lastig bij je ;)

Precies, het is geen machine :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:30

love_plaisir schreef:
Mensen kunnen alleen ervaring op doen als ze gaan starten, anders kunnen ze moeilijk ervaring opdoen met de wedstrijd, en dat is bij iedereen een 1e keer :+

idd, maar meestal valt het toch even tegen. Men denkt er vaak te makkelijk over en gaan dus te vroeg. groen op groen geeft meer risico

Citaat:
En mensen die wel ervaring hebben dan? Die kunnen ook beter wachten tot het thuis goed gaat? Lijkt me stug dat een 'ervaren' wedstrijdruiter geen 'gevaar' is op wedstrijd met een paard waar diegene niks mee kan.

Mensen met meer ervaring weten wat er verwacht wordt en zullen dus niet zo snel té snel op wedstrijd gaan. Hoe het paard reageerd is altijd afwachten.

daffie1986

Re: Te vroeg startten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 11:47

Wat versta jij onder meer ervaring iemand die een grand-prix paard heeft gekocht en nu Z rijdt?? Of iemand die alle paarden gereden heeft van leerpaard tot onbeleerd paard?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 13:09

daffie1986 schreef:
Wat versta jij onder meer ervaring iemand die een grand-prix paard heeft gekocht en nu Z rijdt?? Of iemand die alle paarden gereden heeft van leerpaard tot onbeleerd paard?

De ervarenheid is af te lezen aan de rijstijl, niet aan de 'jaren' ervaring.

Beide zijn echt niet makkelijker of moeilijker, maar anders...

Een grand prix paard is erg gevoelig en je zal dingen rijden, die je niet heb gevraagd. Daar leer je veel van.

Een jong paard beleren lijkt heel moeilijk en als het lukt zijn mensen vaak trots, maar je kan ze onbewust veel foute dingen aanleren wat je pas merkt als je hoger komt in de dressuur..
Van verschillende paarden rijden leer je ook veel. Wat echter belangrijk is, is de begeleiding die je er wel of niet bij heb gehad.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:12

Oke ik begreep je verkeerd Superwoman, ben met je eens zo :j (gefeliciteerd met je verloving trouwens :) )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:37

Mooi!
en dank je wel :o

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 14:02

jippie...gisteren weer 2x 1e met 4 winst...3 wedstrijden het L1 uit..ben zooooooooooooo super trots op mijn manneke..op naar het L2

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:04

Netjes hoor!

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 17:46

Ik zie het ook, meisje kreeg pony die hoog dressuur liep. Op wedstrijd liep hij erg tegen de hand, waarop ze reactie kreeg van de jury en nog harder met haar hand werd. Uiteindelijk kreeg de pony problemen en is ze nog verder achteruit gegaan. Zij was te vroeg begonnen.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:15

ooh wat ik vaak zie: kind zeurt
mama koopt paard (wss Z ofzoiets)
start in de B en wint net niet
kind janken
en dan heb ik egt iets van 1 ik werk al jááren met mijn pony en nog maar een paar keer 1e geworden en ik werk er echt voor
2 kind je moet zelf ook iets doen het is niet zo hoppa Z knol en hobbelen maar, nee denk dan op z'n minst ook even aan je eigen houding en durf de strijd aan te gaan en te leren van je fouten ipv de gedachte: ik win niet dus de knol is niet goedzat :Z

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:26

DebjeDopje schreef:
ooh wat ik vaak zie: kind zeurt
mama koopt paard (wss Z ofzoiets)
start in de B en wint net niet
kind janken
en dan heb ik egt iets van 1 ik werk al jááren met mijn pony en nog maar een paar keer 1e geworden en ik werk er echt voor
2 kind je moet zelf ook iets doen het is niet zo hoppa Z knol en hobbelen maar, nee denk dan op z'n minst ook even aan je eigen houding en durf de strijd aan te gaan en te leren van je fouten ipv de gedachte: ik win niet dus de knol is niet goedzat :Z

Ik vind het juist goed als mensen een leerpaard(je) kopen (voor hun kind)
Even naar de Z hobbelen is ook echt niet makkelijk met een ervaren paard(je) en denk dat je daar geen ervaring mee heb.
(ik ook niet, maar weet dat het op die van mij en meerdere ook niet vanzelf gaat)

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 19:48

dat weet ik dat je daar van kunt leren maar ze kreeg dat paard gewoon na een keer zeuren en niet na al ooit een rijles gehad te hebben

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 01:46

mjah.. ik ben ook gestart met een jonge merrie waar nog niet alles op bevestigd is.
ze zit immers in een B klasse en hoeft toch niet meteen eruit te gaan en 2 winstpunten per proef te halen?
juist dat leerproces en samen stapje voor stapje beter worden vind ik leuk van concoursen.
om dan maar gewoon thuis te blijven en vervolgens hops een klasse snel door te stromen? nee.. vind juist die tendens erg slecht.
mij maakt het niet uit als ik straks 1.5 jaar concoursen in de B rijdt.
wat ik vaak zie is juist dat paarden langer thuis worden gehouden, en door de klasses heenvliegen. lijkt me ook niet gezond voor een paard soms.
de verwachtingen worden steeds hoger en hoger van de prestaties van paarden, ook op concoursen. DAT maakt paarden juist kapot!

ik heb in mijn achterhoofd dus inderdaad ervaring opdoen en lol maken als doel als ik start met mijn jonge merrie.
en mjah.. soms komt er een bok salvo uit in de galop of haalt ze 2 hulpen door elkaar.
who cares? moet ik daarom maar niet starten? wedstrijden worden veel te serieus genomen soms..
je doet het ( neem ik aan) omdat je het leuk vind, en om te kijken waar je in je training staat?
en of je dat nou doet met een paard waar alle knopjes opzitten, of nog niet helemaal, is je eigen keuze.
zolang het maar veilig voor de omgeving blijft en leuk voor de rijdende combinatie om mee te doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:20

DebjeDopje schreef:
dat weet ik dat je daar van kunt leren maar ze kreeg dat paard gewoon na een keer zeuren en niet na al ooit een rijles gehad te hebben

Dat is dan wel een uitzonderingsgeval of ken jij er nog 100?
Zou me daar niet zo druk om maken, want eigelijk kan ik me niet voorstellen dat zo'n kind gelukkig is.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:24

Dit had ik ook vorige week op concour, Ik heb zelf een jong paard, maar is zelf vrij nuchter als er paarden vlak langs hem heen gaan.

Nou was er dus een meisje die haar paard niet onder bedwang had en reed finaal op mij in, het losrijden werd niks meer alles wat langs hem reedt was opeens eng, en er viel niks meer mee te beginnen. Een sorry kreeg ik ook nog niet eens stom kind.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:29

Lowara schreef:
mjah.. ik ben ook gestart met een jonge merrie waar nog niet alles op bevestigd is.
ze zit immers in een B klasse en hoeft toch niet meteen eruit te gaan en 2 winstpunten per proef te halen?
juist dat leerproces en samen stapje voor stapje beter worden vind ik leuk van concoursen.
om dan maar gewoon thuis te blijven en vervolgens hops een klasse snel door te stromen? nee.. vind juist die tendens erg slecht.
mij maakt het niet uit als ik straks 1.5 jaar concoursen in de B rijdt.
wat ik vaak zie is juist dat paarden langer thuis worden gehouden, en door de klasses heenvliegen. lijkt me ook niet gezond voor een paard soms.
de verwachtingen worden steeds hoger en hoger van de prestaties van paarden, ook op concoursen. DAT maakt paarden juist kapot!

ik heb in mijn achterhoofd dus inderdaad ervaring opdoen en lol maken als doel als ik start met mijn jonge merrie.
en mjah.. soms komt er een bok salvo uit in de galop of haalt ze 2 hulpen door elkaar.
who cares? moet ik daarom maar niet starten? wedstrijden worden veel te serieus genomen soms..
je doet het ( neem ik aan) omdat je het leuk vind, en om te kijken waar je in je training staat?
en of je dat nou doet met een paard waar alle knopjes opzitten, of nog niet helemaal, is je eigen keuze.
zolang het maar veilig voor de omgeving blijft en leuk voor de rijdende combinatie om mee te doen.

Wat is er erg aan een paard thuis klaarmaken en dan de sport doorcrossen?
Als het paard thuis al tegen de m/Z loopt is het niet erg voor een paard om door de klasses heen te vliegen hoor. Die wedstrijden maken het paard niet kapot, maar juist de trainingen. Pas in de M2 ben ik 5 dagen gaan rijden en daarvoor reed ik veel minder in de week. Heb in de M2 ook nog en zomerstop gehouden (Zo goed als geheel vrij gegeven)
Daarbij is het t/m de Z nog allemaal basis.

Tuurlijk moeten wedstrijden leuk blijven, máár te vroeg starten en dáárdoor anderen tot last zijn vind ik Not done.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:03

Btw vind ik te lang in de B blijven hangen (trainingsniveau) juist veel belastender en minder gezond voor een paard.
Vaak op de voorhand en toch onbedoeld het paard tegenwerken.
Tuurlijk moet je het paard rustig trainen en niet overvragen. Overal waar té voor staat is niet goed met uitzondering van tevreden :+

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 14:34

superwoman schreef:
Btw vind ik te lang in de B blijven hangen (trainingsniveau) juist veel belastender en minder gezond voor een paard.
Vaak op de voorhand en toch onbedoeld het paard tegenwerken.
Tuurlijk moet je het paard rustig trainen en niet overvragen. Overal waar té voor staat is niet goed met uitzondering van tevreden :+

juist..dat bedoel ik...omdat mijn paard thuis ok M klaar is vlieg ik nu ook door de klasses heen omdat die proefjes voor hem erg makkelijk zijn, ik vind dat juist goed.
Mijn paard heeft best wat stress van de trailer en doordat de proefjes voor hem niet veel voorstellen, compenseerd dat juist goed. Als je een gestressd paard van de trailer haalt en je proef is ook nog boven zijn nivo, dan hakt zo'n wedstrijd er best in bij zo'n dier.
En ik vlieg nu door de klasses heen, hoef ik minder op wedstrijd en heeft hij minder stress, super toch, bovendien scheeld het me ook erg veel inschrijfgeld en trailer huur, vind ik ook erg fijn.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:56

@ superwomen
Hmm.... dus ik doe het allemaal helemaal fout?
Ik rijdt inmiddels een jaar of 18 en heb nooit meer als B gereden officieel dan (doe ook wel eens hobbien met Z paarden, krijg er ook wel wat uit, maar voel me er niet happy bij, hooguit helemaal blij omdat het brave dier allemaal gekke kunstjes kan die ik nog nooit geleerd heb)
Mijn paarden lopen vaak ruim een jaar in t B. Als ze kunnen stappen draven galopperen en sturen gaan ze voor t eerst mee op concours (vaak eerste keer onderling, maar ok) en dan hobby ik daar zomar een jaar in rond, to ze klaar zijn voor t L en dan gaan ze voor de verkoop.

Ik doe niets anders als paarden zadelmak maken en beleren, heel veel meer heb ik nooit echt geleerd (btj M kunnen rijden, maar meer ook niet)
Wel fijn om te horen dat ik ook MAAR een B ruiter ben...

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 14:58

Ps; heb trouwens nog nooit klachten gehad dat mn paarden niet te rijden waren...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:00

dat kan een doel zijn waar jullie mee werken ;)

ik zie het zelf anders, niet iedereen wil gelijk naar het M of het Z rijden,maar wil gewoon lekker plezier maken. ook is niet elk paard zwaar gestresst op concours.
en paard tegenwerken en op de voorhand lopen omdat je te lang in de B rijdt? als het goed is.. rijd je met het Skala Der Ausbildung, en kun je zowel in de B als het Z fouten maken, of je paard correct trainen.
of je nou in 5 wedstrijden de B door bent, of er 20 wedstrijden over doet :+

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:01

Dank je Lowara, denk dat wij redelijk de zelfde insteek hebben

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:05

Marij schreef:
@ superwomen
Hmm.... dus ik doe het allemaal helemaal fout?
Ik rijdt inmiddels een jaar of 18 en heb nooit meer als B gereden officieel dan (doe ook wel eens hobbien met Z paarden, krijg er ook wel wat uit, maar voel me er niet happy bij, hooguit helemaal blij omdat het brave dier allemaal gekke kunstjes kan die ik nog nooit geleerd heb)
Mijn paarden lopen vaak ruim een jaar in t B. Als ze kunnen stappen draven galopperen en sturen gaan ze voor t eerst mee op concours (vaak eerste keer onderling, maar ok) en dan hobby ik daar zomar een jaar in rond, to ze klaar zijn voor t L en dan gaan ze voor de verkoop.

Ik doe niets anders als paarden zadelmak maken en beleren, heel veel meer heb ik nooit echt geleerd (btj M kunnen rijden, maar meer ook niet)
Wel fijn om te horen dat ik ook MAAR een B ruiter ben...

Wie zegt dat jij MAAR een B ruiter ben ??
Dat vind ik nergens op slaan, ik vind het goed dat je de tijd aan je paarden geeft, maar 1 jaar in het B, vind ik wel extreem lang
Jij mist de leukste dingen van het paardrijden, alleen het B rijden en dan verkopen, het leuke is juist om samen met je paard te groeien en nieuwe dingen te leren, je paard aanvoelen en de samenwerking. Ik zou helemaal gek worden als ik steeds 1 jaar in het B zou moeten karren en dan weer van voor af aan beginnen..
Maar knap dat je het kunt..

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 15:08

Lowara schreef:
dat kan een doel zijn waar jullie mee werken ;)

ik zie het zelf anders, niet iedereen wil gelijk naar het M of het Z rijden,maar wil gewoon lekker plezier maken. ook is niet elk paard zwaar gestresst op concours.
en paard tegenwerken en op de voorhand lopen omdat je te lang in de B rijdt? als het goed is.. rijd je met het Skala Der Ausbildung, en kun je zowel in de B als het Z fouten maken, of je paard correct trainen.
of je nou in 5 wedstrijden de B door bent, of er 20 wedstrijden over doet :+

Wedstrijd en vervoer brengt altijd stress mee, op welk niveau ook, alleen reageerd elk paard daar anders op..

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 15:28

Dat MAAR B ruiter, sloeg met name op de toon die door sommigen een beetje gezet wordt hier...

Ik doe in principe het zelfde als jij.... Een paard opleiden, alleen doe ik het op een ander niveau.
Ik maak zadelmak en leidt op tot B, dus groei ik ook met mijn dieren. *er even bij gezegt dat de meesten niet van mij zijn, maar ik veel voor andere mensen rijdt, op dit moment eigen paardloos*

Ik vind het het mooiste wat er is, het opleiden van hele jonge dieren, vanaf zadelmak maken af aan. Jij hebt een ander doel voor ogen, een ander moment van groei en leren we andere dingen. Maar eigenlijk doen we hetzelfde, alleen het niveau verschilt ;)

Ieder zn eigen ding :)