__PSM__ schreef:Een jong paard wat je altijd laag rijdt, loopt vanzelf op de voorhand, want sommige zijn lang nog niet klaar van achteren om dat werk al de hele tijd te doen..
Het is niet de bedoeling dat je een jong paard op zijn voorhand laat denderen door een proef hoor. In de klassen B/L moet je 'horizontaal' evenwicht laten zien... Als een paard in de B met het hoofd 'laag' loopt, en zeker als dat gepaard gaat met een paard wat volledig 'uit elkaar' loopt dan is dat paard nog niet klaar voor B (of de ruiter is dan gewoon niet zo handig)
Het is toch altijd weer bedroefend te lezen in dit soort topics hoe weinig mensen echt weten van de stapsgewijze opleiding van een dressuurpaard volgens het skala en wat er feitelijk gevraagd wordt in B/L proeven. En ook hoe weinig mensen op de hoogte zijn van de reglementen van de KNHS... dat zo zo'n hoop discussie schelen.
lientjeds schreef:Ik start ZONDER verwachtingen, alles is nieuw, zij moeten leren, dus waarom zou ik voor winstpunten of klassement rijden?
Ook weer zoiets... Als je met enig verstand bezig bent met je jonge paard en enige ervaring hebt kun je een hele goede inschatting maken WAT je rederlijkerwijs kunt en mag verwachten van dat jonge paard als je hem meeneemt naar een wedstrijd. Zonder verwachtingen naar een wedstrijd gaan betekent dan gewoon dat je nergens over nadenkt en jezelf en je paard ook niet op de juiste manier voorbereid. En dat is alleen maar dom. Je MOET juist verwachtingen hebben, reeele verwachtingen welteverstaan. En als je verwacht nog geen winstpunt te kunnen rijden kun je beter nog even thuis blijven. Dan is je paard NIET klaar voor een wedstrijd.
Ik hoef geen winstpunten meer te scoren in de lagere klassen, mag alles direct Z starten. Maar als ik met een jong paard NIET met een winstpunt de baan uitkom, dan is dat voor mij een teken dat er iets is misgegaan. Dat ik heb thuis toch niet goed voorbereid had, dat hij er nog niet klaar voor was...
(Ik krijg altijd weer van die beelden van ruiters die met hun jonge paard voor het eerst naar een wedstrijd gaan en dan liftend over het terrein hobbelen, van links naar rechts schieten, 20 keer de baan uitvliegen en nog in de lach schieten ook als ze 150 punten halen. Want ja 'het is tenslotte een jong paard en hij moet nog ervaring opdoen...' Geeft allemaal niks, komt nog wel. Diezelfde ruiters zie je 3 jaar later nog op dezelfde manier proefjes rijden met hetzelfde paard in dezelfde klasse... Dan is het paard nog steeds jong en 'ze doen het gewoon heel rustig aan'... En het commentaar wat ze dan hebben op een ervaren ruiter die met een 6-jarige Z rijdt is niet van de lucht. De leeftijd van een paard vind ik echt geen excuus voor slecht rijden en/of continu slechte punten rijden)