Geen cap = onverantwoord! en de bodyprotector?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:49

Toen ik een paar jaar geleden ging rijden was de cap al verplicht, ben gewoon niet anders gewend.
Denk dat ik niet zo snel zou gaan rijden zonder, maar het ligt er natuurlijk wel aan op welk paard ik rijd.
Op een pony die ik al heel lang ken zou ik wel zonder gaan, maar op een paard waar nog bijna nooit op heb gereden... no way.

Een bp moet iedereen voor zichzelf bepalen, maar ik ga het niet dragen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:54

ik hbe altijd mijn cap op nou ik geef toe niet altijd :+
op mijn kwpn wel ALTIJD en ook mijn body protector ik heb er eentje waarom zou ik hem dan niet aandoen
op paarden uit de verkoop die ik zelf nog nooit gereden heb heb ik hem ook altijd aan
en nu in de winter vind ik het ook niet erg hij is tenslotte lekker warm:D

maarja ieder's eigenkeuze
maarja dan vind ik dat waar ze in topic's zeuren over de cap dat we ook maar eens moetten zeuren over de BP!!!

groetjes

laatst met springen was ik er wel afgevallen en jawel op mijn kont heb mijn BP tegen mij kin gekregen dus een nadeel zie ik er ook wel in hoor;)

groetjes
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 11-03-09 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Geen cap = onverantwoord! en de bodyprotector?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:58

Kortweg omdat er in het algemeen wordt aangenomen (en ook geldt, naar mijn mening) dat je hoofd het meest kwetsbaar is en verwondingen aan je hoofd de meest schadelijke gevolgen kunnen hebben. Een cap is in het algemeen daarom ook 'verplicht', een BP 'eigen keuze'.

laaaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:47

Of je nou met cap rijd of niet, eigen risico toch?
Het is misschien wel veiliger, maar toch moet ik eerlijk zeggen dat ik me met zo'n maffe helm op mijn hoofd toch niet echt veiliger voel..
Ik denk dat een bp toch zinvoller is dan een cap.
Het is niet dat ik denk dat je niet op je hoofd kan vallen, maar de kans is toch meestal wel heel klein dat je op je hoofd valt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:52

florrtje schreef:
Ter aansluiting van mijn vorig topicje...
(uit discussies kun je namelijk HEEL VEEL leren!)

als iedereen zijn risico wil beperken en er zo van overtuigd is dat een zonder cap rijden onverantwoord is.
waarom zie ik er dan VELEN zonder bodyprotector rijden?

terwijl dat ook veel risico's wegneemt.
en je hebt naar mij weten ook maar 1 maag...

even jullie reactie hierop weten.
zal het niet rondmezelf laten draaien maar heb gewoon jullie mening nodig.
reageer dus aub niet persoonlijk op mijzelf!

Liefs Florrtje

ik vind een cap niet persé noodzakelijk of onverantwoord.
En zolang het geen wettelijke verplichting is, vraag ik me af waar men zich mee bemoeit als ik die niet opzet.
Dat geldt ook voor een bodyprotector, schoenen met stalen neuzen, harnassen of andere persoonlijke veiligheidsmaatregelen die mensen wel of niet zelf willen nemen.

Lekker zelf doen wat je zinvol vindt, en vooral die mening niet opdringen aan anderen die er anders over denken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:58

Tsja als we helemaal verantwoord paard willen rijden zouden we dan ook knie, elleboog en polsbeschermers moeten dragen naast een cap en een PB tijdens het rijden :+ .
Voor mij voldoet een cap prima. Ik val altijd op mijn hoofd, dus dat ding blijft op. Daarnaast is het ook handig voor in het bos, dat je niet met je haar in een tak blijft hangen en geen takken pijnlijk tegen je hoofd aankrijgt.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:09

ik heb idd ook een cap en een bodyprotector.
maar..

een cap is niet zo moeilijk.als ie past dan past-ie.
maar een bodyprotector moet per se precies goed zitten, anders doet hij het niet of wordt het juist alleen nog gevaarlijker.
er stond laatst in een of ander blad een testje of je BP goed past:
ga op een stoel in paardrijhouding zitten, dus met je rug recht(XD)
dan moet de "staartpunt"van de BP 10 cm of meer boven de stoel komen.
als ie dat niet doet, word t heel gevaarlijk omdat je, als je hard in het zadel landt of wat dan ook, dan schiet de achterkant van de kraag omhoog en dan kun je je nek breken %)
en verder moet ie zo dicht mogelijk langs je lichaam zitten, strak dus.
en voor de vrouwelijken onder ons :o er zijn ook BP's speciaal ontworpen voor vrouwen :o

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:14

laaaura schreef:
Of je nou met cap rijd of niet, eigen risico toch?
Het is misschien wel veiliger, maar toch moet ik eerlijk zeggen dat ik me met zo'n maffe helm op mijn hoofd toch niet echt veiliger voel..
Ik denk dat een bp toch zinvoller is dan een cap.
Het is niet dat ik denk dat je niet op je hoofd kan vallen, maar de kans is toch meestal wel heel klein dat je op je hoofd valt.

dan vraag ik me af hoe je valt? vaak als je valt, kom je onbewust toch met je hoofd op de grond. je hoeft dan niet rechtstreeks met je hoofd op de grond terecht te komen, maar vaak is het net een tikje.

cap verplicht ben ik zeker voor, 3 jaar geleden is een vrouw in onze omgeving nog overleden omdat haar paard schrok bij het opstappen en ze met haar hoofd tegen de grond (beton) kwam.
bp heb ik ook zelf, maar gebruik ik alleen bij het springen, geeft vaak net even dat beetje meer zekerheid :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:18

Daarnaast met alles in het leven zit in een ongeluk in een klein hoekje.
Vorig jaar nog is een meisje van 11 overleden, nadat ze zonder cap een zeer lief paard even mocht uitstappen. Paard schrok ergens van, meisje viel van het paard en overleed.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:20

klopt, ik heb vroeger weleens zonder cap op een paard gezeten, maar dat was altijd stiekem :=
op mijn eigen paard 1x zonder cap, maar dat was voor kerstfoto's ;) rijden doe ik altijd met cap, heb 1x mijn leven te danken gehad aan een cap, dus ik ben er ontzettend blij mee dat ze er zijn :D

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:20

je hebt wel gelijk,
maar naar mijn idee is een bodyprotector ook best gevaarlijk( ligt er wel aan hoe je valt)
als je valt rol je, jezelf toch op als een bolletje zegmaar, en dat kan met zo'n ding aan niet.
dus je valt plat op je buik/rug...
ik heb daarom ook niet zo'n onding ;)
maar een cap heb ik wel altijd op, maar als je dr zo over na denkt is het wel raar dat
ik wel altijd een cap opdoe maar verder geen veiligheids dingen heb ofzo...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:24

ik vind zowel cap als bodyprotector ondingen....natuurlijk is het heel onverstandig om zonder cap te rijden...ik heb er ook een gekocht,nu hem nog opzetten....
een bodyprotector begin ik niet aan,laatst het dochtertje van mijn vriendin z'on ding aangedaan....wat een onding...zo hard als een plank...volgens mij breek je juist je rug met z'on ding aan...

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:27

bp moet passen, kijk past hij niet, dan is het slimmer om hem af te laten. maar is het een goedpassende, dan is het wel handig. vooral voor onzekere ruiters geeft het net even dat stukje zekerheid.
en als ik er tijdens het springen afval, heb ik liever een bp aan, dan dat ik de balken in mijn rug heb staan ;)

xShoeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:28

florrtje schreef:
Sanna_ schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens, heb er idd ook wel aangedacht als mensen weer eens overdreven fanatiek reageerde op iemand zonder cap :)

Ik rij altijd op mij ene pony met een cap, en met springen heb ik ook een bp aan, bij mijn andere pony heb ik altijd mijn pb aan, omdat ze erg onberekenbaar is..

Ik vind dat ieder het zelf moet weten..

Volgens mij zit het gevaarlijkheid van rijden zonder cap soms teveel tussen de oren...
maar daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat het niet goed is.
integendeel heb al zoveel verhalen gehoord dat je echt wel bedenkt van 'ojee wat had dat geweest zonder cap'.

Liefs Florrtje

Idd, ben zelf een paar keer zo gevallen dat ik dacht; 'er zou wel iets heel ergs kunnen gebeuren als ik geen cap op had!' Soms hoorde ik op mijn vorige manege meestal als excuus 'ik rij toch al zo goed, er kan niets gebeuren'. Maar als je paard heel plots schrikt en opzij springt, kan je alsnog uit het zadel wippen!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:30

Paarden blijven vluchtdieren en als ze vluchten, dan denken ze echt niet meer aan wat er op hun rug zit hoor.

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:32

ik ben een keer heel hard gevallen met cap op. toen was wel mijn neus gebroken maar zonder cap was het miss veel erger. Ik rij altijd met cap omdat je paard altijd er vandoor kan gaan al is hij nog zo lief. Een bodyprotector heb ik niet al zou het misschien met springen enzo wel handig zijn. Maar als ik er van mijn ouders een krijg moet ik hem wel altijd aan en dat doe ik denk ik niet:D

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:34

xShoeby schreef:
florrtje schreef:

Volgens mij zit het gevaarlijkheid van rijden zonder cap soms teveel tussen de oren...
maar daarmee wil ik helemaal niet zeggen dat het niet goed is.
integendeel heb al zoveel verhalen gehoord dat je echt wel bedenkt van 'ojee wat had dat geweest zonder cap'.

Liefs Florrtje

Idd, ben zelf een paar keer zo gevallen dat ik dacht; 'er zou wel iets heel ergs kunnen gebeuren als ik geen cap op had!' Soms hoorde ik op mijn vorige manege meestal als excuus 'ik rij toch al zo goed, er kan niets gebeuren'. Maar als je paard heel plots schrikt en opzij springt, kan je alsnog uit het zadel wippen!

ik heb het ook weleens gahd dat de pony op mijn hoofd stapte, net 5 cm van mijn slaap vandaan. had ik toen geen cap op, was het waarschijnlijk einde verhaal.

en paarden blijven inderdaad schrikdieren. mijn vorige paard was zo mak als een lammetje, maar kon er ook vanuit het niets bokkend vandoor gaan omdat ze schrok (en dan mocht je blij wezen als je die uitzat)

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:15

Lous schreef:
Paarden blijven vluchtdieren en als ze vluchten, dan denken ze echt niet meer aan wat er op hun rug zit hoor.

Paarden zijn kuddedieren...
ze worden echter vluchtdieren als ze geen kudde bezitten.

dus al wat je hen moet geven is een kudde.
en dat wil niet zeggen dat je een ander paard moet kopen... (dat heeft niet altijd het kuddegevoel)
je moet zelf een rechtvaardige, respectvolle leider zijn.

Liefs

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:21

Paarden zijn zowel kudde- als vluchtdieren. Ook wilde paarden in een kudde blijven vluchtdieren, die vechten niet als ze angstig zijn.. die slaan op de vlucht!

florrtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:26

WildWings schreef:
Paarden zijn zowel kudde- als vluchtdieren. Ook wilde paarden in een kudde blijven vluchtdieren, die vechten niet als ze angstig zijn.. die slaan op de vlucht!

in een kudde niet ...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:33

florrtje schreef:
WildWings schreef:

in een kudde niet ...

Zeker wel. Daarnaast een mens kan een paard wel leiden, maar zal nooit de leider zijn waar een paard zich altijd door zal laten domineren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:33

Ook in een kudde.. het zijn prooidieren, kuddedieren, vluchtdieren.. en die blijven niet stil staan bij gevaar of gaan niet op het gevaar af.. die vluchten ervoor weg.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:53

wil net zeggen :P
het zou mooi zijn als ze in een kudde niet op de vlucht zouden slaan.
dan zou er bv een jager komen (panter etc), en de paarden blijven rustig grazen oid, maar vluchten dat doen ze niet, want ze staan in een kudde :+

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:57

Ik ben ook een zondercaprijder! niet omdat ik dat verantwoord vind, maar omdat ik het gemakkelijk vind.
(erg eigenlijk!!)
Met bodyprotector rijden vind ik iets anders, omdat dat ook vele nadelen heeft bij het vallen..
Verder vind ik dit echt wel de laatste stap in het 'veilig rijden'. Ander kunnen we ineens in een heel ridderspakje op ons paard kruipen. :P het moet enigszins nog comfortabel blijven...
Maar bij ons in België op LRV wedstrijden is elke ruiter onder de 16 jaar verplicht met bodyprotector (en natuurlijk cap) te rijden. Verder mag je ook niet elk bit in doen bij een pony en mogen je sporen max 1cm zijn.. Maar dat is een ander verhaal :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:04

Ik heb in je vorige topic gezegd dat ik het onverantwoord vind om zonder cap te rijden, en toevallig rijd ik dus ( op de risicovolle paarden ) wel met een bodyprotector. Het maakt wel degelijk verschil of je met een bodyprotector van je paard klapt of zonder. ;) Tuurlijk vangt hij niet altijd de klap op, als je namelijk precies verkeerd valt dempt het de klap niet. Wanneer je hem niet draagt weet je iig zeker dat je klap niet gedempt wordt. ;)