pony in de B aan de teugel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FFKJC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:10

Zelf rijd ik ook in de B
met mijn pony
k vind toch echt dat het steeds meer jury sport word
ik zit al bijna 5 jaar in de wedtrijden
maar reed eerst niet zelf
maar was altijd als groom mee ;)
sinds kort rijd ik zelf
en wat ik van begin af aan al vond
het is en blijft gewoon pure jury sport
vind de jury je pony mooi ? dan heb je hoge punten
heb je een raar gebouwde vreemde kleur niet mooi dus
sorry dan krijg je lage punten
dit is mijn mening hierover
hoef hierover dan ook skrs geen commentaar
ieder zijn eigne mening hier in dit VRIJE land
en dit is mijn mening ^
x

_Christine

Re: pony in de B aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:15

@ FFKJC_ : wij mogen daar best op reageren want wij hebben ook een mening :D Weet je waarom mensen daar zo fel op reageren? Omdat de mensen die dit zeggen vaak zelf een fjord/haflinger hebben oid, de punten op wedstrijd tegen vallen en dan heel hard roepen dat jury's alleen dressuurpony's willen zien.
Dan kan ik je vertellen dat het niet overal het geval is. Mijn pony had al 2 keer Z2 gelopen en ik heb een jaar over de B gedaan omdat ik stomweg geen winst reed. Dus zelfs met een toppony kan je met 160 naar huis worden gestuurd ;)
Het ligt echt puur en alleen aan hoe jij je pony aan het lopen hebt, en of het dan een fjord is of niet doet er niet toe. (Kan een heel rijtje mensen opnoemen zonder 'echt' dressuurpaard die wel naar de Z zijn gekomen).

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:22

Ik ben er ook achter gekomen dat je van jury's echt niet op aan kan.

Ik ben vorige week gestart, de 2e indoor wedstrijd, 1e indoor bij die vereniging.
Het ging niet lekker, dat had ik zelf ook wel door. Kreeg ook geen hoge punten.
Prima, volgende keer beter dacht ik..

Afgelopen weekend was onze 2e concour daar.
De eerste proef ging duidelijk 10x beter als de week ervoor.
Wat denk je? Nog lagere punten als vorige week!!
Wij dachten zelf dat ik circa 15 punten hoger zat dan wat ik uiteindelijk kreeg.

Mijn vriendin had laatst wedstrijd. De tweede proef ging duidelijk beter als de eerste.
Wat denk je... Bij de tweede proef had ze zelfs lagere punten!!

Soms snap ik er echt niks meer van....
Ik hoor dit zó vaak!

Je zou haast gaan springen haha.
Een balk is een balk! :+

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:24

@up_to_date: Dat herken ik idd wel, dat je gevoel soms heel anders is dan je punten. Maar zoals FFKJC_ zegt geloof ik niet in, dat alleen de 'dressuurpaarden' punten krijgen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:31

soms kan je gevoel heel anders zijn als het beeld,jammer dat het vaak maar op de jury afgeschoven word.

en ja dan heb je een keer mindere punten,je zou ook eens je proef kunnen laten filmen en achteraf eens terugkijken.

het is onzin dat alleen de 'standaard' dressuurpaarden punten krijgen,want ik zie ook zat andere combinaties winstpunten rijden

tuurlijk,je hebt er mindere jury's bij.
maar ook even zoveel mindere ruiters..........

(ik zag laatst trouwens een welsh a ponytje een proefje rijden.........spanning,hoofd in de lucht,kindje met prikkende sporen,zwieberende benen.........en dat reed M1.........die reed ook dik onder een winstpunt,het was echt niet om aan te zien,zielig voor het kindje want de moeder stond te bleren vanaf de zijkant)
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 22-02-09 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Daniellev

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:47

de vraag of je pony in de b aan de teugel zou moeten heb ik nog niet echt beantwoord gezien, ik vind van niet en wij maken het bij de a/b pony's ook niet mee dat hier om gevraagd wordt. als de pony lekker ontspannen en netjes zijn proefje loopt in de b, en de ruiter de pony niet stoort hebben ze echt wel een winstpuntje.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 19:50

Daniellev schreef:
de vraag of je pony in de b aan de teugel zou moeten heb ik nog niet echt beantwoord gezien, ik vind van niet en wij maken het bij de a/b pony's ook niet mee dat hier om gevraagd wordt. als de pony lekker ontspannen en netjes zijn proefje loopt in de b, en de ruiter de pony niet stoort hebben ze echt wel een winstpuntje.

Jester_ schreef:
Ik denk persoonlijk, dat in de B het niet zo heel lastig is.
Helemaal rond, en aan de teugel is zeker nog niet nodig. Als je pony niet zijn rug wegdrukt, maar ook nog niet helemaal rond, is dat volgens mij helemaal geen probleem. Als die bijv in de overgangen netjes op dezelfde 'hoogte' blijft, dus niet hoger komt, of gaat duiken ofzo, heb je ook gewoon aanleuning. Dit hoeft niet eens op de loodlijn te zijn. Ook als je netjes je figuren rijdt, tot de letter, mooi tempo, stelling en buiging en er netjes opzit, weet ik zeker dat je een WP haalt. Hoeft ie nog niet eens heel mooi aan de teugel en harstikke opgericht voor te lopen hoor!

Ik heb hem al wel beanwoord hoor.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 08:29

Volgens mij had ze het ook alleen over zichzelf :)

Het is echt niet zo dat je een verschrikkelijk mooie proef moet laten zien om een winstpunt te halen in de B. Als je paard constant in de aanleuning is, de hand wil volgen en netjes buigt in zijn lichaam, rijd je zo je winstpunten bij elkaar. Dit zijn toch wel 3 basisdingen, die ook bij het springen van belang zijn, denk ik dan. Natuurlijk kan een paard wat tegen de hand is een parcours rondspringen, maar of het goed is voor het beestje?
Als je een goede proef rijd, maar je paard kan alleen geen middendraf, is het onzin dat je daardoor geen winstpunt kan rijden. Dat zijn maar 1 of 2 onderdelen in een hele proef.
Zelf rijd ik met een Pony (1.46) tussen de paarden, in de beginperiode dat ik B startte, kon het beestje nog niet galoperen. Binnen 5 meter sprong hij altijd om, naar contra, overkruist, weer goed, van alles deed hij. Maar zelfs met 4en voor die galoponderdelen, kon ik prima een winstpunt halen, of haalde hem net niet. Er zijn immers nog genoeg andere onderdelen om te compenseren.

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 09:47

Nou volgens mij is het heel verschillend per jury. Moest gister tegen een aantal sterrekijkers en hun kwamen uiteindelijk boven mij.
Al klopte er geen reet van de jurering bij mij. Bv. overkruisd aanspringen wat een jury niet ziet. maar die wel bij andere onderdelen die mn pony echt wel goed laat zien ( halsstrekken en enkele passen veruimen ) krijg ik opeens een 5 en dergelijke. Had voor mn gevoel net zo goed niet kunnen rijden want de jury heeft toch niet echt gekeken.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:18

het is zo dat je een heleboel onderdelen kan compenseren met elkaar, maar dan moet je paard wel 'aan de teugel' lopen. Anders kan je het niet compenseren heb ik het idee...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:34

nageeflijk zijn(of 'aan de teugel rijden')is toch volgens mij een gevolg van goed voorwaarts/actief en ontspannen rijden,en ook dat is volgens mij een voorwaarde ook voor de B dressuur.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:55

passieX schreef:
het is zo dat je een heleboel onderdelen kan compenseren met elkaar, maar dan moet je paard wel 'aan de teugel' lopen. Anders kan je het niet compenseren heb ik het idee...

Dit is ook niet te compenseren, maar iets wat gewoon aanwezig behoort te zijn.
Slechte onderdelen als een middendraf kan je wel gemakkelijk compenseren.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:47

Ja, maar het lijkt nou net alsof het wél te compenseren is.. Of lees ik dat nou verkeerd hier..? :?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 08:50

tja wel lastig.........het is iets wat de hele proef door dan niet goed gaat,dus je zal in zn algemeen denk ik lagere cijfers per onderdeel krijgen.

misschien als je je oefeningen verder super netjes rijdt,en je pony niet helemaal met zn hoofd in de lucht loopt......

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 15:27

passieX schreef:
Ja, maar het lijkt nou net alsof het wél te compenseren is.. Of lees ik dat nou verkeerd hier..? :?

Nee, want als je paard niet nageeflijk is, mis je dus een heel belangrijke bouwsteen in je basis. En zonder een goede basis, verdien je ook in de B geen winstpunt. Nageeflijkheid is ook geen doel, geen figuur en dus absoluut niet te vergelijken met bijvoorbeeld een volte. Daarom is het niet te compenseren. Net zoals je een slecht figuur wel kunt compenseren, met een ander figuur wat je extra goed kunt.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:11

Oké, dan begrijp ik weer wat er hier bedoelt word. :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:17

ik rij nu ook sinds kort wedstrijden met mijn pony (5 jaar) en ik merk dat het soms best streng is. hij loopt meestal gewoon netjes negeeflijk licht in de hand, niet te diep. Gewoon netjes neusje net voor de loodlijn. Maar als hij een keertje op wedstrijd er wat minder aan loopt (wel gewoon rustig) maar wel lekker doorloopt en braaf is, dan zie je dat ook verschrikkelijk in de punten! Nee, volgens mij ziet de jury het liefste al dat een pony in de B toch al een goede, constante aanleuning moet hebben!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:20

essie_blue schreef:
Nee, volgens mij ziet de jury het liefste al dat een pony in de B toch al een goede, constante aanleuning moet hebben!

Klopt :j
Het staat niet voor niets op de 3e plaats in het rijtje van het scala ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:02

essie_blue schreef:
Nee, volgens mij ziet de jury het liefste al dat een pony in de B toch al een goede, constante aanleuning moet hebben!

Wat is goed?
Je pony hoeft niet exact met de neus op de loodlijn te lopen, maar dat is ook niet het belangrijkste. Belangrijker is een contante verbinding, of dat nu op de loodlijn is of net ervoor is dan niet zo van belang. Maar de pony moet wel de hand volgen en er moet een constante verbinding zijn. Ik kan me voorstellen dat jij de keren dat je pony niet 'goed' liep, je misschien een beetje een los-vast verbinding had, of dat je hem niet voldoende met je been in je hand reed. Dán is het logisch dat je lager gejureerd wordt. Alleen de houding van het hoofd is geen zwaar punt.