Pony stormt stal in, hoe afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Pony stormt stal in, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:06

Als hij het niet bij het naar buitenlopen doet, zegt dat niets over de evt. angst. Het kan zijn dat de associatie met staldeur = eng, is ontstaan bij het naar binnen lopen en daarbij bijv. stoten, of een eng geluid horen en daarvan schrikken etc, waardoor hij de stal is ingerend. Dan zit die associatie er alleen in bij het betreden van de stal.

Als hij het verder niet doet, het vluchten/naar voren rennen etc, bevestigt dat JUIST dat het paard geen dominante bedoelingen heeft... want anders zou je op andere tereinnen/manieren ook wel moeten merken dat de onderlinge rangorde niet helemaal goed zit/duidelijk is. Juist als het paard alleen bij het betreden van de stal zou willen vluchten, geeft dat naar mijn idee aan dat er sprake is van een negatieve associatie met de stalopening die ooit gelegd is toen de stal werd betreden.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:18

Dorienn schreef:
criollolover schreef:
hehe, eindelijk iemand die een zweep wil gebruiken om te corrigeren, pffffffff

Ja echt, wàt een oplossing.
Het paard heeft bang en dan gaan we hem nog eens extra bang maken door te meppen. Dan gaat het zeker rustig door de deur stappen.
Het zit helemaal niet in de paard zijn natuur om door nauwe openingen te gaan, maar blijkbaar kunnen we dat er wel even inmeppen.

De oplossing hier is geduld en vertrouwen.

En wat betreft dat een paard niet over een leider loopt, o jawel hoor. Een doodsbang paard kijkt niet meer waar ie loopt.
Er zit wel iets aan vast. Beschouwd je paard jou voor 100 percent als een betrouwbare leider, dan zal die nooit een extreme angstreactie hebben (wegrennen, over jou lopen, blinde paniek overal doorheen), want de baas, jij dus, is ook niet bang. Hoogstens gaan ze wat snuiven, achteruit stappen, je kent dat wel :)

Maar dat doodsbange paard zal het dan ook geweten hebben als ie z'n leider omver loopt ... (in het geval dat de leider niet in paniek is bedoel ik dan he) en dat is dus ook een reden waarom hij het geen tweede keer zal doen. Ik heb het absoluut niet over 'voor de kop slaan', op het hoofd slaan doe je sowiesow niet, doet een ander paard ook niet, en ook niet over door de deur slaan of wat dan ook. Ik heb het over de discipline om veilig op een rustige manier door die deur te KUNNEN geraken die je op voorhand moet verkrijgen, in de buurt van de deur en een zweep gebruik je niet wanneer je paard niet (precies) doet wat jij vraagt (uit angst dus) maar wanneer je paard je negeert. Dat heet dominantie, heeft elk paard en wordt tussen paarden onderling uitgevochten, jij moet dus ook je mannetje staan.

btw;; vjesta :D ik heb een halfarabische verzorghengst en die is eigenlijk zo mak als een lammetje in het dekseizoen ... :D in de winter (= vaak op stal) staat ie veel heter igg :+ dus een ander paard proberen omschrijven via die weg is niet echt handig gezien elk paard anders reageert haha :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:26

geef me een half uurtje met dit paard... O:)

Jollybal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:44

beantsje schreef:
geef me een half uurtje met dit paard... O:)

Haha, mij idee :Y)

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 00:54

Nou als dat paard echt zo bang was ging ie echt niet zo snel zijn stal instormen, zo hoe ik het lees is het paard hier de baas.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:12

Mijn verzorgpaard deed dat ook, maar elke keer als ze het deed moest ze d'r stal uit, en liep ik een rondje met haar over het erf. dan gingen we weer naar haar stal, als ze dan netjes bleef staan mogt ze dan stal in, en als ik dan nog zeg "ho"moet ze gewoon blijven staan, sormt ze d'r stal in moet ze er gewoon weer uit. En door die manier is ze het helemaal afgeleerd, ik hoef maar ho te zeggen en ze stata stil. Misschien is dat ook een idee voor jou probleem:)

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 20:44

Allemaal bedankt voor de tips & reacties, er zitten zeker bruikbare dingen tussen.

Btw, het is echt wel angst wat dit paardje heeft hoor, ze heeft ooit eens klem gezeten tussen de staldeur en haar bezeerd. Ze stormt zowel in als uit de stal, en smalle openeningen vindt ze over het algemeen eng.

Voor de rest is het een heel volgzaam & respectvol paard. Ze zal je nooit met haar hoofd duwen, omver lopen of op je tenen gaan staan ... enkel die staldeur ...

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 20:50

NOOIT ER VOOR STAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mijn pony deed dat ook, en heeft me toen overgelopen. Wel lekker een gebroken neus aan over gehouden + operatie.
Veel grondwerk doen.

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:02

Al_Zawraa schreef:
Zeker niet slaan, nergens voor nodig.

Wij hebben ook een merrie, die dit in het begin ook deed. Inderdaad steeds halthouden voor de deur, en dan pas naar binnen lopen. Zonder snoepjes trouwens, gewoon belonen met je stem, en een aai over haar hals. Als ze door/langs je heen toch naar binnen rent, haar weer mee naar buiten nemen, en weer proberen halt te houden. Luistert ze weer niet? Weer mee naar buiten nemen, en weer proberen halt te houden.
Dit snappen ze zeer snel, ze willen namelijk graag naar de stal, en elke keer dat ze niet luisteren mogen ze dat niet. Dat hebben ze heel snel door, en dan blijven ze braaf voor de deur staan. Met onze merrie heeft het een paar dagen geduurt, en daarna heeft ze het nooit meer gedaan.

Dit zou ik ook doen. En dit hebben ze dan snel door hoor!! Niet slaan, maar gewoon keer op keer idd weer terug naar buiten. Doe dit ook met jonge paarden die bijv. te snel de wei in willen ofzo. Werkt perfekt hoor!!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:07

ik heb ooit een pony verzorgt die dat ook deed. We hebben haar toen altijd in haar achteruit de stal in en uit gehaald. dit ging erg goed, na een maand of 3 kon ze gewoon de stal in. Maar denk niet dat het altijd helpt. succes ermee

MarijeCasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:09

Even halthouden in de deuropening, goed belonen en dat een paar keer per dag doen :) .

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:10

Ik denk dat dit maar slechts gedeeltelijk met grondwerk opgelost geraakt. Het feit dat een stal = aan eten (voor veel paarden dan toch) kun je daar niet mee oplossen denk ik. Mijn vriend zijn paard respecteerd hem 100% maar een stal is voor zijn paard gelijk aan eten. Wat mijn vriend dus altijd doet is eerst de rest van de paarden op stal, en zij moet wachten. Ze mag pas de stal in als ze volledig gekalmeerd is. 3 maanden volgehouden en nu wacht ze voorbeeldig tot al de rest op stal staat ;)

Of zoals de bokker boven mij zegt: dit is ook een uitstekende methode!

Even doorzetten dus :D

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:13

JoCo schreef:
Btw, het is echt wel angst wat dit paardje heeft hoor, ze heeft ooit eens klem gezeten tussen de staldeur en haar bezeerd. Ze stormt zowel in als uit de stal, en smalle openeningen vindt ze over het algemeen eng.

Dat verandert de zaak natuurlijk wel grondig... Denk dat iedereen hier meer mee kan. Ga vooral zoals aangegeven werken met smalle openingen "in het algemeen". Ook rondjes draaien voor de deur wil weleens helpen om die "op voorhand spanning" eruit te krijgen. Desnoods ga je enkele keren op die deuropening af om er gewoon 20 rondjes voor te draaien en weer weg te gaan (dus niet erdoor). Zo breek je haar gewoonte om gespannen te worden BIJ een nauwe opening (hoe dichter hoe meer, en dan is het veel moeilijker te corrigeren). Voor de spanning IN de nauwe opening is het oefenen en positieve associaties maken!

Mocht ze dominant zijn was er maar 1 goeie mep nodig om het in orde te krijgen. 1 goeie, op het goeie moment, met de goeie reacties achteraf. Maar bij een bang paard door een erg slechte ervaring helpt rust beter en hopelijk ook wat ik hierboven schreef.

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 22:38

Nou weet ik dus eindelijk waarom mijn verzorgpony ook altijd de stal instormt.. (en uitstormt) ze vind dat smalle stuk eng
Hmm ik gaa wat doen met die tips hier :)

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 13:15

als het vanuit plaats angst komt, dan zou ik het eens proberen om tussen 2 hindernissen door te lopen.
En door veel te oefenen de hindernissen steeds ietsje dichter naar elkaar toe te zetten, en wat dichter maken met wat meer balken erop te leggen.
Zodat je hem het vertrouwen kunt leren om door iets smals heen te lopen.
Het halstertouw ook niet zo strak vast houden, dat wekt al vaak onrust op.
Het halstertouw lekker losjes in de hand houden.
Het heeft bij een paard van mij goed geholpen, hij had ook angst om door een deur of iets smals door te lopen.

Eva_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:22

Misschien zoals hiervoor werd geopperd door het halthouden in de deuropening en dan belonen? Ben benieuwd hoe het je gaat lukken!