Pony loopt niet naar mij toe met de join up, hoe kan dit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Pony loopt niet naar mij toe met de join up, hoe kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:08

maaikedewit schreef:
hallo, ik ben maaike.
ik heb een verzorgpony en ik doe vaak join-ups.
ik geef dan aan met mijn lichaam waar ze naar toe moet lopen, en hoe hard, in een peddok of gewoon in de bak, alles lukt tot dat het onderdeel komt dat ik naar beneden kijk en stil sta, normaal lopen de meeste pony's gewoon naar je toe, maar zij niet!!!!
ze stopt direct met lopen en kijkt je diep in je ogen, maar verzet geen stap!!
hoe komt dit??? wie wil me helpen???

groetjes, maaike

Daar gaat het mis. Een join up is geen trainings onderdeel, maar een laatste redmiddel...

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-09 19:27

eilleen333 schreef:
maaikedewit schreef:
hallo, ik ben maaike.
ik geef dan aan met mijn lichaam waar ze naar toe moet lopen, en hoe hard, in een peddok of gewoon in de bak, alles lukt tot dat het onderdeel komt dat ik naar beneden kijk en stil sta, normaal lopen de meeste pony's gewoon naar je toe, maar zij niet!!!!

groetjes, maaike

Daar gaat het mis. Een join up is geen trainings onderdeel, maar een laatste redmiddel...

dat weet ik nu wel!!
heb jij de vorige berichtjes niet gelezen ofoz???

nu is mijn geduld op!
WAAROM HOUD IEDEREEN GEWOON NIET ZIJN KOP DICHT?!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:47

Nou rustig maar Maaike, zie het zo, iedereen wou je behoeden voor ernstige ongevallen en je zag het zelf ook wel in, klaar toch? Knipoog

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:13

maaikedewit schreef:
dat weet ik nu wel!!
heb jij de vorige berichtjes niet gelezen ofoz???

nu is mijn geduld op!
WAAROM HOUD IEDEREEN GEWOON NIET ZIJN KOP DICHT?!!!

Ik heb alles gelezen... Het feit dat jij zo pissig wordt op ons zegt mij genoeg... Wij raden je iets af, en jij denkt met je 12 jaar dat je wel weet waar je mee bezig bent. Als je dan advies vraagt, wees dan ook volwassen genoeg om fouten in te zien en daar niet moeilijk over te doen. Anders moet je geen advies vragen vind ik.

Uit je latere reacties heb ik ook wel opgemaakt dat je het niet meer doet, dus waarom voel je je dan nog zo op je tenen getrapt? Ik zou zoiets hebben van: Blonde doos kan niet lezen, haar probleem...

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:01

Hoi,
Ik vraag me af of je wel echte join ups gedaan hebt.
Heb je je pony echt opgejaagt of niet?
Je hebt de Join up maar je kunt ook iets heel anders bedoelen.

Iets wat ik zelf ook doe je kunt het vergelijken met longeren alleen dan zonder lijn.
Je zei namelijk dat jij het tempo en de richting bepaald en dat doe je met dit los-longeren ook. je lichaamshouding bepaald de richting van je paard. op een gegevenmoment kon ik als mabel in een goede bui was zonder longeerzweep, zonder touw (gebruikte ik als verlengstuk van mijn arm pony was dus los) met alleen mijn armen haar sturen.

Het verschil zit er in dat dit een leuke manier van trainen is (je jaagt je pony nooit op hierbij) en bij een join up laat je je pony kiezen tussen jou en de dood.

groetjes

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:14

Naskapower schreef:
Hoi,

Iets wat ik zelf ook doe je kunt het vergelijken met longeren alleen dan zonder lijn.
Je zei namelijk dat jij het tempo en de richting bepaald en dat doe je met dit los-longeren ook. je lichaamshouding bepaald de richting van je paard. op een gegevenmoment kon ik als mabel in een goede bui was zonder longeerzweep, zonder touw (gebruikte ik als verlengstuk van mijn arm pony was dus los) met alleen mijn armen haar sturen.

Het verschil zit er in dat dit een leuke manier van trainen is (je jaagt je pony nooit op hierbij) en bij een join up laat je je pony kiezen tussen jou en de dood.

groetjes

geweldig.............. zucht.............

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:15

KiWiKo schreef:

Hoezo dat? Ik vond de reactie wel meevallen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:41

Waarom vind ik het altijd zo moeilijk om roundup en join-up uit elkaar te houden Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:44

eilleen333 schreef:
KiWiKo schreef:

Hoezo dat? Ik vond de reactie wel meevallen...

omdat de reactie getuigd van boekwijsheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:45

Vooral die laatste zin, die was zo briljant en zo waar!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:49

KiWiKo schreef:
omdat de reactie getuigd van boekwijsheid

Dat is waar...

Maar boekwijsheid is iig beter dan geen wijsheid. Sommige mensen brullen altijd maar... En argeloze lezertjes gaan het dan proberen en 3 dagen later staat er dan weer een topic dat het helemaal mis ging...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:51

Natuurlijk is dat boekenwijsheid...

Ik neem aan dat Naskapower het niet van Monty zelf heeft...... Rolleyes

Kortom: Niet zo flauw doen... boekenwijsheid is inderdaad beter dan géén wijsheid...

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:52

poeh poeh, gezeur...

Ik vind die reactie heel normaal en het is gewoon wáár...
maar ik vind dat TS wel wat minder heftig mag reageren want het is allemaal waar wat we hier zeggen, dus het is alleen maar HULP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 01:59

De tip van MissMalfoy over het leren kusjes geven is bij mij ook weer blijven hangen. Het kan wel en het is heel erg leuk als het lukt (als je 12 bent), maar het is soms een beetje link. Paarden kunnen erg lomp zijn en weten soms niet zo goed waar de grenzen liggen. Als je je paard toelaat om in je gezicht te komen, riskeer je een blauw oog of een blauwe neus, houd daar wel rekening mee. En vergeet ook niet dat paarden graag knagen aan elkaar en dat dus ook op jouw wang kunnen doen.

Al die grappen en grollen met los in de baan en dan je paard van een afstand besturen, klinkt allemaal heel magisch en spannend, maar misschien is het handiger om op stal vast even orde op zaken te stellen met wat simpele, vaste regeltjes. Het kost even wat geduld, maar je zult zien dat je pony je dan ook beter begrijpt.
Succes ermee!

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 09:31

Naskapower schreef:
Hoi,

groetjes

ik doe echte join-ups, ik weet er veel van en ik heb ook aan volwassenen gevraagd wat dat is en hoe je dat moet aanpakken!!
ik zou jou eens iets vertellen:: een join up het eerste stuk laat je altijd zien met je armen waar je pony/paard heen moet lopen, dan ga je van hand veranderen en hetzelfde doen, het laaste deel is dat je naar beneden kijkt en je ''flanken'' laat zien aan de pony, dat doet de leidende merrie altijd, mijn fout was dat k haar aankeek en dat betekend dat ze weg moet gaan, dat deed ik fout, derest deed k goed;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:33

Je paard is jou de baas zo te horen.
Maar waarom Join-up? Je kan andere dingen doen met je paard om alsnog ontzag te krijgen.
Grondwerk ofzo.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:13

Meis, ik beging me serieus af te vragen of je er wel echt mee gestopt bent. Je blijft jezelf zo verdedigen, dat je volgens mij gewoon doorgaat alsof er niets aan de hand is... Sterker nog, je opmerking over het in de ogen kijken wekt ook de indruk dat je gewoon doorgaat maar dan nu zonder oogcontact bij het teruvragen...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:50

Hermelientje schreef:
Citaat:
Ik denk dat Maaike een soort join-up met medebokkers aan het doen is maar dan ook alleen het stukje waar ze ze in kringetjes laat rondrennen.

Haha! Haha! Haha!

Komop jongens.
Pony bepaalt duidelijk zelf dat ze niet wenst mee te werken hier, en er zijn hier al 4! paginas volgeschreven over de psychische mishandeling van dit arme dier. Gestoord Gestoord

Ten eerste ben ik nog nooit ergens wetenschappelijk onderbouwde theorie tegengekomen over wat een joinup nu eigenlijk is, wat het voor het paard betekent enz... (wie het weet mag het natuurlijk zeggen...)

En aan de TS: gewoon lekker met je pony spelen, en verzin veel leuke dingen samen met haar.
Dikke kans dat ze dan vanzelf naar je toe komt.

Ik heb hier een ponyverzorgster van 12 die 'haar' verzorgmini keurig laat volgen in alle gangen, tot en met galop, beestje gaat liggen op commando en nu leert ze hem zelfs voetballen. Als die pony haar maar ziet dan komt ze al hinnikend aan...

Als je tips wilt mag je altijd PBen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 20:17

Lovely schreef:
De tip van MissMalfoy over het leren kusjes geven is bij mij ook weer blijven hangen. Het kan wel en het is heel erg leuk als het lukt (als je 12 bent), maar het is soms een beetje link. Paarden kunnen erg lomp zijn en weten soms niet zo goed waar de grenzen liggen. Als je je paard toelaat om in je gezicht te komen, riskeer je een blauw oog of een blauwe neus, houd daar wel rekening mee. En vergeet ook niet dat paarden graag knagen aan elkaar en dat dus ook op jouw wang kunnen doen.

Ow ja, oeps, niet zo slim van mij. Daar heb je gelijk in.
Even een aanvulling dus: Beter niet als je paard happerig of erg lomp is. Of als je weet dat 'ie er misbruik van maakt. Maar eigenlijk kunnen ze dat bij zoveel kunstjes...
Overigens, ik ben 15. Sigaar
Maar dat doet niks af aan het feit dat een mens maar lol met z'n knol kan hebben, oké? Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 05:05

@maaikedewit.

Ik ben erg blij dat je uit de reacties in dit topic geleerd hebt dat je de Join Up niet zomaar moet uitvoeren. Ik hoop dan ook dat je het ook echt niet meer gaat doen, of gaat proberen.

Mocht je nog interesse hebben in het lezen van de sticky met nog meer informatie waarom je dat niet moet doen, moet je even hier kijken:

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:45

eilleen333 schreef:
maaikedewit schreef:
hallo, ik ben maaike.

groetjes, maaike

Een join up is absoluut geen laatste redmiddel. Het is een manier van communiceren wat je kan gebruiken om de band te versterken. Lees: Join up, boeken van Montyroberts, of annemarie van toorn. Zolang je het niet te vaak doet (hou het leuk voor jou en je paard) mag je een Join up altijd doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:47

Rooompje............. misschien moet je de boeken nog eens doorlezen............ Lachen

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:50

maaikedewit schreef:
Naskapower schreef:
Hoi,

groetjes

ik doe echte join-ups, ik weet er veel van en ik heb ook aan volwassenen gevraagd wat dat is en hoe je dat moet aanpakken!!
ik zou jou eens iets vertellen:: een join up het eerste stuk laat je altijd zien met je armen waar je pony/paard heen moet lopen, dan ga je van hand veranderen en hetzelfde doen, het laaste deel is dat je naar beneden kijkt en je ''flanken'' laat zien aan de pony, dat doet de leidende merrie altijd, mijn fout was dat k haar aankeek en dat betekend dat ze weg moet gaan, dat deed ik fout, derest deed k goed;)

Dat is super maaike. Ook bij de cursussen hebben we geleerd dat sommige paarden het gewoonweg erg lastig vinden om naar binnen te komen. Dat betekend niet altijd dat je join up niet geslaagd is! Loop op dat moment voorzichtig naar haar toe (ogen naar beneden houden), kijk even op en zodra ze oogcontact met je maakt draai je je weer rustig weg. 1 van mijn pony's heeft hier ook moeite mee, ze is erg dominant. Blijf je pony vragen naar je toe te komen. Wil het echt niet lukken en wil je toch een goede join up bereiken, neem een curses van annemarie van toorn en je pony mag mee! Is echt onwijs leuk..

Succes!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:52

tis toch vreemd.............. ik doe nooit roundups.........en ik heb toch echt nul problemen met paarden die andere moeilijk vinden

xMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:47

Ik ken dit van de heartland boeken! ik jaag meestal mijn pony op en loop naar hem toe en dan loop ik weg en loopt ie achter mij aan. Het is geen echte join-up XD Knipoog