Lesgeven aan kleintjes: wat ervoor vragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:08

Citaat:
En ik denk dat als je 15 jaar bent en nog niet veel prive-les heb gehad en nog geen noemenswaardig niveau rijdt , je nog geen goede basis kan hebben om te zien wat een ruiter allemaal niet goed doet en in welke volgorde je daarmee aan het werk moet gaan.
Ik rij op redelijk niveau en werk nog steeds aan het verbeteren van mijn basis ;)
En er zijn idd genoeg mensen met diploma die er imo ook geen bal van snappen, maar dat heb je in elk beroep. Ik vind het zonder begeleiding en controle onverantwoord om les te geven.....
(de manege waar je het over heb, heeft ook een probleem als er een ongeluk gebeurd als er iemand zonder diploma les geeft - zegt mij helaas ook genoeg over de kwaliteit)
Verantwoordelijkheid nemen is ook weten wat je beter niet kunt doen en imo hoort lesgeven op zo'n manege daarbij ;)
Btw als 15 jarige zijn je hersenen nog niet volledig ontwikkeld en dáárom zegt de wet ook dat je ouders verantwoordelijk zijn voor je. Je ziet letterlijk de dingen anders dan een volwasse persoon.
Dus géén aanval ;)

Privéles is altijd nodig om de dingen beter te leren begrijpen,,ook omdat ze je alleen met jou bezighouden,,en alle tijd steken in je fouten helpen verbeteren.
Ik heb nu in totaal 6 jaar privéles gehad,en ik heb de basis toch zeker wel goed mee,,
ik neem aan dat jij ook priveles krijgt,,en de basis goed aanleren is toch wel het eerste waar ze zich zo lang als het moet mee bezighouden als je privé krijgt? :)
Ik snap wel dat jullie denken dat 15 jarige zich niet kunnen bezighouden met de verzekering en nodig papierwerk dat erbij komt kijken als je op een cursus geweest bent.
Wat ik trouwens wel vind dat je in orde moet maken voor je les gaat geven.
Maar mijn punt draait rond dat de meeste 15jarige toch wel veel meer verantwoordelijkheid op zich kunnen nemen dan de meeste van jullie denken.
Een volwassene die pakweg 4 jaar rijdt doet het daarom toch ook niet beter als hij lesgeeft omdat hij volwassen is?
Ik bedoel het niet aanvallend ofzo,,
Ik vind het gewoon een beetje onterecht dat iedereen hier vindt dat 15jarige 'absoluut geen flauw benul hebben van wat ze doen',,
want daar komt het toch op neer vind ik :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:29

Fien__ schreef:
Maar mijn punt draait rond dat de meeste 15jarige toch wel veel meer verantwoordelijkheid op zich kunnen nemen dan de meeste van jullie denken.
Een volwassene die pakweg 4 jaar rijdt doet het daarom toch ook niet beter als hij lesgeeft omdat hij volwassen is?[knip]

Zoals ik al schreef zijn de hersenen nog niet uitgegroeid van een 15 jarige. Je denkpatroon is letterlijk anders!
Zoals ik ookal schreef zijn er zat volwassenen, zelfs met opleiding die niet goedkunnen lesgeven (of zelfs rijden) ;)

Er wordt nergens beweerd dat een 15 jarige geen benul heeft wat ze doet, echter is het grootste gros van de 15 jarigen rijtechnisch nog niet zo ver. (vanwege de ervaringsjaren én een ander denkpatroon) Ook de ervaring in lesgeven kan niet groot zijn en dat is net zo belangrijk.
Onder begeleiding les geven kunnen imo beide veilig leren.

femmiel

Re: Lesgeven aan kleintjes: wat ervoor vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 19:38

Even ON topic.
Voor de lol gewoon is er geen site waar je gratis je kennis van paarden kan laten zien door bijv een kwist of een sorry crusus alleen gratis ...???

Ik wil zelf over een jaar of 3 ook les gaan geven en dan gewoon voor de keintjes enz

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:29

femmiel schreef:
Even ON topic.
Voor de lol gewoon is er geen site waar je gratis je kennis van paarden kan laten zien door bijv een kwist of een sorry crusus alleen gratis ...???

Ik wil zelf over een jaar of 3 ook les gaan geven en dan gewoon voor de keintjes enz

Er zijn genoeg boeken waar een hoop kennis uit te halen is.

Maar dan nog, zie in je profiel dat je over 3 jaar 15 zou zijn.
Net zo oud als de TS, je hebt het topic gelezen waarom het afgeraden word om als
15jarige les te geven?

Een gratis cursus lesgeven? Dit is een papiertje voor het leven, het is voor sommige echt een baan.
Zo'n papiertje krijg je nou eenmaal niet gratis bij een pak hagelslag. Je zal erin moeten investeren.

Zelf ben ik 20 en ga ik dit jaar aan de gang met de ORUN op dit moment geef ik alleen een meisje
van 9 priveles en dat moet ik echt goed plannen en echt over na denken.
Van te voren op papier zetten wat het thema van de les is, het in jip en janneke taal omzetten,
daar bijpassende oefeningen bij verzinnen en het ook nog eens leuk en interessant houden.
Is geen kattenpis hoor. ;)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 14:39

Chocotof, Precies zo doe ik het ook. Ik zet alleen niet op een papiertje het Thema, ik maak in mijn hoofd de lessen en heb altijd 1 doel voor ogen, daar gaan we naar toe werken in de les. vaak is dat doel een 'fase' van het hoofddoel, aangezien je bij kinderen niet alles zomaar even kan uitleggen doe ik alles in stapjes, zoveel stapjes al zij nodig heeft :) .
En Jip en Janneke taal is toch wel bijna het belangrijkste van de lessen, als je het niet kan overbrengen snappen ze het niet... Vandaar dat je tegen kinderen altijd in Jip en Janneke taal moet praten, en een geintje hier en daar (vooral als je iets uitlegt, en hun laat lachen, dan snappen ze het vaak erg snel!).

Chocotof

Re: Lesgeven aan kleintjes: wat ervoor vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 23:53

Ben nu mijn leskindje aan het leren losrijden zodat ze dalijk zelf kan losrijden.

Dus vraag en vertel haar welke oefeningen zij zou doen als het paard bijvoorbeeld lui is die dag of juist actief of maar net wat er precies op dat moment gebeurt.

Heb haar ook huiswerk mee gegeven. Had een paar situaties of type paarden opgeschreven en zij mocht erover nadenken hoe zij dat met rijden op zou lossen. Viel erg goed. :j