Ik heb 2 instructeurs(in de club, dus kan ze niet zelf kiezen): eentje heeft zelf Intermédiaire I gereden en de andere kent het alleen uit de boekjes. Vraag hem niet iets voor te doen, want hij zal er niet veel van bakken.
De eerste instructeur bekijkt ieder paard apart, en probeert adhv de theorie de gepaste knopjes te vinden voor het paard, aangezien ieder paard anders reageert op een bepaalde hulp. De tweede instructeur neemt de theorie en wijkt daar niet vanaf.
Zoals je je wel kan voorstellen, is de tweede instructeur erg moeilijk, aangezien ieder paard anders is. Als je paard niet doet wat je vraagt, is hij van het principe: "die verdient een pak rammel, dan zal hij wel luisteren!", ipv een oorzaak te zoeken en eraan te werken.
Ik ga dus erg vaak tegen hem in, omdat ik (en iedereen) weet dat hij enkel kan lesgeven uit de boekjes.
Tegen de tweede instructeur ga ik nooit in. Als ik ergens niet mee eens ben, dan vraag ik hem om verdere uitleg, omdat ik weet dat hij gelijk heeft. Hij heeft me op 2 maanden al meer geleerd dan ik bij de tweede instructeur op 4 jaar heb geleerd.
Wat ik dus wil zeggen: je moet voor jezelf uitmaken of je instructeur voldoende weet over paardrijden of niet. Als je er zeker van bent dat hij ongelijk heeft, doe je er niets verkeerd mee om er tegenin te gaan. Wat ik ook zeker zou doen, is uitleg vragen waarom hij aanraad om het op die manier te doen.