Paarden met oud & nieuw in de wei, ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sam98

Re: Paarden met oud & nieuw in de wei, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:29

Wij hebben een inloopstal met een wei van ongeveer een hectare en 2 stallen die zeg maar net zo groot zijn als 4 normale boxen! en kunnen dus altijd zelf bepalen wat ze willen.
Wij laten de stallen dus ook gewoon open met oud en nieuw en zou maar net een vuurpijl in het stro komen of wat dan ook en de paarden kunnen niet naar buiten.
Ze zijn natuurlijk wel wat drukker als normaal maar ze kijken vooral wat het is.
we hebben ze niet bij huis staan maar die mensen die daar wonen kijken altijd een paar keer en geven ze dan een beetje eten voor de rest doen ze niks bijzonders Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:47

mijn paard gaat op stal, staat snachts altijd binnen en de pensionhoudster houdt een oogje in het zeil. Op de wei zou ook wel kunnen omdat we Heras hekwerk hebben en niet direct aan een woonwijk oid grenzen. Maar tussen de weides is de afscheiding wel draad, zou dat erg eng vinden mijn paard in een wei met draden, en daarom ook niet kiezen voor het buitenlaten. Als je ergens midden in een natuurgebied ofzo staat dan is het wel een ander verhaal natuurlijk.

Ik zou in jouw geval voor de stal kiezen, paarden door de draad wil je echt niet, dan maar een paar uurtjes op stal.

Ikzelf ga overigens al een aantal jaren nieuwjaar vieren bij een vriendin die de paarden aan huis heeft, en staan we dus idd al jaren om 12 uur tussen de paarden Haha! Het is dat deze mensen (en al hun dieren) me erg dierbaar zijn, want ik zou stiekem toch ook wel graag bij Yippie zijn om 12 uur hoor, lekker meteen nieuwjaar zoenen en zelf oogje in het zeil houden. Maar ze is in goede handen (en uiteraard bel ik ook ff na 12 uur Bloos Haha! ).

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:49

Onze pony's blijven ook gewoon buiten, hebben de mogelijkheid niet om ze binnen te zetten. Ze hebben een schuildstal waar ze allebei in kunnen en rond een uur of 10 krijgen ze een flinke hoop voordroog.. en dan zie ik ze de volgende morgen weer. Was vorig jaar wel spannend, het was mijn jaarlings eerste oud op nieuw en we wisten ook niet hoe de shet zou reageren! bleven allebei rustig en toen stonden ze aan een best drukke weg (achteraf gezien best gevaarlijk), verwacht eigenlijk weinig problemen...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:06

Bij ons op stal hebben ze net als andere dag, de hele dag in de wei gestaan. Ze zijn om vier uur naar binnen gegaan. Een half uurtje eerder als normaal. Ze stonden 10uur in de wei.

Ze deden niks op de knallen uit. We staan vrij achteraf en je hoort het in de verte rommelen.
Om 21uur krijgen ze allemaal nog wat hooi.
Laatst bijgewerkt door Up_to_Date op 31-12-08 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:12

bij ons knalde het al vrij hard bij de stal.. Lachen
de mijne reageerde niet echt

de andere 2 staan al binnen nu, en ik ga rond hafl 10 ofzo nog eens kijken bij mijn monstertje Lachen

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:17

Bij ons op stal zijn ze vandaag van 12.00 tot 15.00uur buitengeweest,en ze waren allemaal mooi rustig,alleen de mijne is wel beetje onrustig door het geknal wat je goed hoort bij ons we zitten aan het bos bij beek..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:25

Ik kom net terug van m'n paard. In de wei er tegenover waren ze carbid aan 't schieten. De paarden stonden gewoon te eten. Geen tot weinig reactie. Overdag lopen ze dus gewoon buiten, 's avonds/ 's nachts op stal. Vind dat zelf wel een prettig idee. Ze staan aan een woonwijk, dus 't kan erg hard gaan.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:33

Mijn paard staat gewoon overdag buiten vandaag. Hij staat zoals altijd vannacht binnen en de pensionhouder houdt de boel in de gaten. Weet alleen niet hoe hij erop reageert, zal wel niet ernstig zijn, hij is niet zo snel onder de indruk. Ben al 3 dagen goed ziek.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:12

lovebeaut schreef:
Wij hebben een inloopstal met een wei van ongeveer een hectare en 2 stallen die zeg maar net zo groot zijn als 4 normale boxen! en kunnen dus altijd zelf bepalen wat ze willen.
Wij laten de stallen dus ook gewoon open met oud en nieuw en zou maar net een vuurpijl in het stro komen of wat dan ook en de paarden kunnen niet naar buiten.
Ze zijn natuurlijk wel wat drukker als normaal maar ze kijken vooral wat het is.
we hebben ze niet bij huis staan maar die mensen die daar wonen kijken altijd een paar keer en geven ze dan een beetje eten voor de rest doen ze niks bijzonders Knipoog

Kom even terug op me bericht ben net even bij de paarden geweest en der zijn een stel hangjongeren die het leuk vinden om bommetjes op de paarden te gooiten ( ze staan een beetje te ver weg maar goed ) en een lol dat ze hadden die mensen die er normaal oppassen zijn vanavond ergens anders dus heb toch maar besloten de paarden binnen te doen. kunnen ze toch nog lekker rond lopen enzv. heb er nog even exstra hooi bij gelegt.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:27

Mijne staan 24/7 buiten, en laat ze vannacht ook buiten. Ik ga er om kwart voor 12 heen, en dan blijf ik daar tot half 1 denk ik.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:53

Ik laat ze ook buiten, ondanks de mogelijkheid de schuilstal dicht te doen. In de stal zijn ze vele malen gestresseder dan in de wei.

Er wordt flink geschoten in de buurt, maar ze reageren echt nergens op. En gelukkig geen debielen die het leuk vinden om de wei in te schieten (en gelukkig kunnen ze er ook niet bij, omdat de paarden achterin staan).
Paarden worden om 10 voor 12 gevoerd, en die laten hun wortels niet in de steek voor het vuurwerk Clown De mensen waar ze staan blijven er ook altijd bij tot kwart over 12.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 19:58

Ik kreeg net een telefoonje van stal, ze waren vanmiddag met rotjes en carbid in de weer. Mijn paard staat met nog één paard in de wei, ze hebben samen hun ogen uitgekeken, oortjes naar voren. Maar verder niet...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:02

en, iedereen oud en nieuw goed doorgekomen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:03

Gelukkig Nieuwjaar allemaal!!! Ja hoor, mijn paard is Oud & Nieuw prima doorgekomen op het land met zijn nieuwe vriendje. Lachen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:04

Ik heb me veel drukker gemaakt dan nodig was...
Het ging behoorlijk los, maar alle 3 bleven ze érg rustig! Nog niet eens een sprintje getrokken/drafje... Helemaal top dus!
01.00 naar huis gegaan omdat ze zo rustig stonden, vanochtend vroeg weer wezen kijken en allemaal zeer relaxed

Beste wensen allemaal!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:07

Wat fijn, Rosita..... Zo zie je maar weer..... Het was zeker wel koud daarbuiten, gisteravond....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:09

die van mij stonden ook allemaal van het hooi te knabbelen
niks aan handje dus
als ik hun zou opsluiten in een stal zouden ze juist veel gekker doen, puur omdat ze het niet gewend zijn

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:11

Bij ons op in de stallen, hebben ze altijd de muziek keihard aan staan. Ja, daar zal mijn paard nou helemaal gestressed van worden, eerlijk gezegd. Clown

Op het land doet hij het prima, daarbij is er weinig vuurwerk in de directe omgeving op ons land. Op stal is het veel erger bij ons, dan zit je ook dichter aan de straatkant.