xx_ladyilse schreef:Dat heb ik dus ook met haar, ze krijgt genoeg aandacht en komt er elke dag uit....ik snap het niet
sorry, maar het is toch echt vaak verveling, gebrek aan bewegingsruimt en/of voedernijd.
Als je paard dag en nacht binnen staat bij slecht weer, en het gedrag is op komen zetten sinds ze langer binnen staat dan is 1 en 1 toch gewoon 2? Ondanks dat je zegt dat ze er wel genoeg uit komt. Of het genoeg is bepaalt je paard wel voor zichzelf

Door je paard in een andere stal te zetten, verander je de omgeving even, waardoor het paard weer nieuwe indrukken op kan doen. Maar zodra het paard daar weer aan gewend is, gaat het zich weer vervelen.
Niet elk paard gaat spelen met een jollybal. Van nature gebruiken paarden geen "speeltjes" wel schuren ze tegen dingen aan, knabbelen ze aan blaadjes en takjes of boomstammen en eten de schors er af, lopen ze hele stukken om de laatste lekkere grassprietjes te zoeken of weer terug te gaan naar hun drinkplek...
In een paddock of wei heb je meer mogelijkheden om dit soort gedrag de ruimte te geven dan in een stal van een paar m2. En zelfs daar kunnen paarden zich gaan vervelen.
Hoe snel een paard zich verveelt is ook gewoon weer afhankelijk van het paard. Sommige dieren vinden het heerlijk de halve dag te staan soezen en wat hooi uit een net of van de grond te knabbelen, andere paarden willen bewegen, lopen, rennen, spelen, en vrij kunnen bewegen en om zich heen alles kunnen zien en bekijken.
Sommige paarden vinden op stal heerlijk, ofwel omdat het lekker rustig is, ofwel omdat ze met zijn allen gezellig dicht bij elkaar staan (afhankelijk van paard en stal) andere paarden hebben weer meer privacy nodig, of meer persoonlijke ruimte.
Als ik jou was zou ik proberen je paard er vaker en langer uit te laten, en dan verschillende dingen doen, weer of geen weer. Het leuke herrie maken door het trappen kun je idd voorkomen met rubbermatten langs de harde wanden. Dat maakt het minder leuk en kan beschadigingen aan stal en paard voorkomen/verminderen.