scheren, 24/7 buiten en geen deken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanniej_

Re: scheren, 24/7 buiten en geen deken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:00

Wat ik al zei als het van jou kant goed voelt gewoon doen. klein stuk hals en borst. Welsh leeft ook nog steeds (word dit jaar zijn 2e keer volgens mij) Mijnne staat over paar maandjes ofzo wel helemaal geschoren met dekens. Maar die staat dan op stal op t land kan ik haar ook niet met dekens zetten (wegens slopende paarden) dus ze mag nu haar kweken gaat er toch weer af Knipoog.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:02

Maar misschien reageert ze wel slecht op het scheren??

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:05

Lynne: op wat voor manier bedoel je daT?

En met erg zweten, bedoel ik erg:
Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:07

en dan wil jij hem zo op het land zetten met een geschoren (lees beschermingsloos) stuk lijf????

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:09

Das niet zo best..
Nou kijk als ze bijvoorbeeld helemaal niet houd van scheren en erg gestresst raakt kun je het ook doormiddel van dekens houden..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:11

Hier was het wel heel erg, maar dat is even een voorbeeld van hoe erg ze kan zweten, toen had ze nog geen conditie en nu wel, ik weet niet of dat verschil maakt.
Maar dat scheren wil ik dus zodat ze die warmte kwijt kan omdat ze gewoon een megadikke vacht krijgt.

En stel dat ze er toch wel slecht op reageert, dan leg ik er alsnog een deken op en heb ik mijn lesje wel geleerd Knipoog

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:12

Ik denk dat je het nu zelf moet gaan beslissen, veel mensen hebben nu hun mening gegeven. En het is nu toch echt aan jezelf, het is jou mooie paardje.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:14

Daar heb je zeker gelijk in..
Ik wil iedereen bedanken voor zn hulp Lachen

Dus de opties:
- Hele lichaam scheren en deken op doen
- Helemaal niet scheren en minder hard trainen
- 1 streep scheren en een risico lopen dat ze er niet goed op reageert.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:16

YEP, dat zijn de opties Haha! Haha! Haha!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:17

Dat zijn inderdaad de opties die je hebt. Bedenk ook dat als je haar scheert en je dekens koopt je een heleboel geld kwijt bent.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:17

Hmm, lastig Clown
Maar ik heb genoeg hulp gehad en ik denk dat 1 streep scheren het zowiezo niet word..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:18

Ja het kost inderdaad wel een hoop, maar als ik zelf een scheerapparaat koop en als ik het dan aan mn moeder overlaat (kapster Clown ) en 1 deken is toch genoeg, of moet je ook dan aan tussendekens enzo beginnen? Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:20

dat is lastig, ligt eraan wanneer je begint met scheren Lachen als je maar een deel van het lijf scheert dan heb je kans dat de rest van het lijf te warm wordt onder de deken, dus zal je een deken model moeten scheren Lachen en als je nu al begint met dekens dan hoef je niet te scheren............ dilemma Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:21

Dat kan ook nog Clown
Denk dat het toch maar gewoon niet scheren word en het aankijken hoe het gaat.. Ik rijd wel altijd buiten dus misschien maakt dat ook wel verschil, dan krijgen ze het ook niet zo heet als in een binnenbak (toch? )

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:22

scheren ook al is het maar een streep betekend bij mij gewoon deken op....... ja kan die vacht wel iets minder krijgen zonder scheren maar dan moet ie ook een deken op in de winter en dat een jaar of 3 volhouden dan wordt de vacht misschien iets minder lang

ik ben niet zo voor het scheren weet dat t veel gebeurt maar ik vind t gewoon geen fijn idee ik train gewoon minder (wat toch al vaak niet voor de 100% kan omdat de bak onder water staat) maar mijn pony zweet lang niet zo erg als de jouwe

ik begin meestal met een gewone ongevoerde regendeken en dan een regendeken met een fleece erin als voering en dan uiteindelijk naar een 150 tot 200 gram deken meer heeft ie niet echt nodig...... regendeken kost 50? regen deken met fleece 60? en 150/200 gram 70 tot 80 denk ik

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:24

Sodeletuut schreef:
Dat kan ook nog Clown
Denk dat het toch maar gewoon niet scheren word en het aankijken hoe het gaat.. Ik rijd wel altijd buiten dus misschien maakt dat ook wel verschil, dan krijgen ze het ook niet zo heet als in een binnenbak (toch? )

dat absoluut Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:26

Dat voorbeeld is wel echt een erg voorbeeld hoor, zo erg zweet ze lang niet altijd, maar toen had ik dr nog maar net en was ze nog maar net ingereden en had ze dus gewoon geen conditie.

Ik denk dat ik toch gewoon maar zonder deken ga en kijk hoe het loopt van het winter, en dan als het te erg word misschien later nog scheren ofzo. Mn moeder is er heel erg tegen en ik vind het eigenlijk ook niet super omdat Misty de hele zomer al met deken moet staan en dan ook nog in de winter vind ik een beetje sneu..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:26

KiWiKo schreef:
Sodeletuut schreef:
Dat kan ook nog Clown

dat absoluut Lachen

Dat scheelt dan weer Lachen En dan stap ik gewoon maar wat extra uit.

Ja ik ben er uit, bedankt allemaal! Haha!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:57

Beetje als mosterd na de maaltijd geloof ik...

Mijn paard staat zonder deken, niet geschoren en bijna nooit in de stal.
Met rijden tussendoor wat meer pauzes inlassen zodat het paard niet zo erg aan het zweten komt. Uitstappen tot het paard weer op temperatuur is en dan even laten rollen in het zand, daar drogen ze goed van. Het is inderdaad zo dat het zweet van de huid af getransporteerd wordt naar buiten, de huid is dus al snel droog, het paard zal het daardoor niet zo snel koud krijgen.
En zorgen voor voldoende ruwvoer, door het verteren van ruwvoer komt er warmte vrij in het lichaam waardoor het paard op temperatuur blijft.

De comforttemperatuur van een paard ligt ongeveer tussen de -5 en +15 graden celcius, daarbij functioneert het paard dus het beste. Juist bij die temperaturen gaan mensen een paard "lekker" onder een warme deken zetten omdat ze het zelf koud hebben en denken dat het paard dan ook nodig heeft... De natuur heeft het zelf prima geregeld hoor, het is de verzorgingsdrang van mensen die ze ertoe brengt het paard ook lekker in te willen stoppen en in warme stallen onderbrengen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:58

rijden met tussendoor pauzes werkt niet voor alle paarden; mijn paard moet ik volgende week toch echt scheren (en onder nog meer dekens inpakken) omdat hij na 20 minuten stapwerk al doorweekt is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:23

Ik stond dit jaar ook weer voor het dilemma een stukje scheren of niet.
Maar als ik dan nu het weer zie ben ik toch weer blij dat ik niet geschoren heb, ondanks dat de mijne in een loopstal staat.

Fjordenbeest ziet er s'winters ook uit als een ijsbeer net als TS's paard. Ik men daarom gewoon wat minder intensief.
Bij een ritje op het strand is ie wel drijfnat...maar dan goed uitstappen, terug naar het strand, rollen en weer terug naar de trailer stappen waar ie zonder deken opgaat.

Doe het zo al jaren zo en beest is nog nooit ziek geweest. Goed uitstappen en niet al te intensief trainen is erg belangrijk.
Ook geen zweetdeken opdoen na het rijden...dan kunnen ze hun warmte niet kwijt en blijven ze zweten. Dan kun je beter gaan stappen.

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:53

Niet doen! geen wintervacht weg halen waar hij niks voor terug krijgt. nergens op zijn lichaam

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 10:02

Ik was er eigenlijk al uit, maar toch bedankt voor de reacties nog Lachen
Het is jammer dat ik niet het hele jaar beschik over een bak, maar waarschijnlijk komend winter wel het grootste deel van de winter.
Zweetdekens doe ik niet aan omdat ze toch het meeste zweet bij de hals en daar komt die deken niet (ja ik weet wel dat je er dan ook een met hals kan kopen) maar dan stap ik wel wat langer uit.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:52

met minder intensief trainen redt je het som ook niet. die teddy van mij zweet ook na een half uurtje stapwerk.
hij gaat dus volgende week helemaal kaal en krijgt dan een 400gr deken op.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 13:57

Het ligt misschien ook aan conditie, Misty heeft een hele goede conditie dus dat zal ook schelen.. toch?